Powrót

Elastyczne warunki pracy

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2022-11-04

Czterodniowy tydzień pracy, praca z domu, swoboda w wyznaczaniu godzin pracy, większy wymiar urlopu. Te postulaty elastycznych warunków zatrudnienia coraz częściej pojawiają się, gdy mówimy o współczesnym i przyszłym rynku pracy. Ostatnie lata, zwłaszcza czas pandemii, wymusiły niektóre zmiany i pokazały jak można pracować inaczej niż zgodnie z przyjętymi dotąd normami. Czego od pracodawcy oczekują pracownicy? Co oprócz wysokich zarobków może ich skusić do przyjęcia oferty pracy?

Zmiany, które w ostatnim czasie obserwujemy na rynku pracy dotyczą głównie elastycznych warunków zatrudnienia. Widać to było zwłaszcza w pandemii, w czasie lockdownów, gdy wielu pracowników wykonywało swe obowiązki w domu. Naprędce organizowano wówczas domowe biura i ustalano warunki pracy. Te doświadczenia pokazały, że możliwe są znaczne zmiany w podejściu do zatrudnienia. Obecnie wielu pracowników nie wyobraża już sobie powrotu do biur i pracy w jednym miejscu przez 8 godzin.

Ponadto, coraz częściej mówi się o takich pojęciach, jak „well-being” oraz „work-life balance”.

Pierwsze z nich dosłownie oznacza dobrostan, czyli sytuację, w której dana osoba czuje się komfortowo. Koncepcja well-being stanowi kompleksowe podejście do człowieka i zaspokajania jego różnorodnych potrzeb. Składa się na nie m.in. poczucie bezpieczeństwa, realizowanie własnego potencjału, umiejętność radzenia sobie ze stresem, kształtowanie odporności psychicznej oraz odczuwanie szczęścia i zadowolenia z życia. (źródło: Edenred)

Koncepcja work-life balance (WLB) dotyczy zarządzania czasem. Stawia za cel odnalezienie równowagi pomiędzy „pracą” (kariera i ambicja) a życiem prywatnym (zdrowie, rozrywka, rodzina, duchowość). Ideałem jest stan, w którym wszystkie działania są zgodne z naszymi podstawowymi wartościami i służą naszej wizji i celom. Zgodnie z ideą WLB pracodawca powinien doceniać swojego pracownika i dbać o jego dobre samopoczucie i zadowolenie z pracy. (źródło: Wikipedia)

Obie koncepcje są odpowiedzią na pojawiające się problemy społeczne, takie jak pracoholizm czy wypalenie zawodowe.

 

Czego pragną pracownicy?

Pracodawcy coraz częściej starają się zachęcać pracowników nie tylko wysokim wynagrodzeniem, ale także udogodnieniami – elastycznymi warunkami zatrudnienia, które mają ułatwić zachowanie równowagi między życiem zawodowym a życiem prywatnym oraz uchronić zatrudnionych przed wypaleniem zawodowym.

W raporcie „Czego pragną pracownicy. Od przetrwania do pasji”, przygotowanym przez ManpowerGroup, czytamy, że pracownicy we wszystkich sektorach, na każdym szczeblu, domagają się większej autonomii w zakresie czasu pracy, możliwości decydowania o godzinie rozpoczęcia i zakończenia dnia pracy oraz wyboru schematów zmianowych. Wszystko po to, by móc dopasować je do indywidualnych potrzeb.

 

Czytaj także: Rekrutacja – oferta pracy a umowa o pracę

 

Z badań, zawartych w Raporcie, wynika, że najważniejsze według pracowników korzyści związane z elastycznością w pracy to:

1. Więcej czasu spędzanego z rodziną i przyjaciółmi (46%).

2. Więcej czasu na odpoczynek i regenerację po pracy (44%).

3. Krótszy czas dojazdu do pracy (36%).

4. Więcej czasu na realizowanie rzeczy, które chcę robić poza pracą (33%).

5. Bardziej produktywny tydzień pracy (30%).

6. Szansa na zdobycie nowych umiejętności (26%).

7. Więcej czasu na aktywność fizyczną (22%).

8. Mniej czasu spędzanego w biurze (17%).

9. Korzyść dla planety / mniej generowanych zanieczyszczeń (13%).

10. Więcej czasu na moją drugą pracę / dodatkowe źródło dochodu (12%).

11. Możliwość stworzenia większej liczby miejsc pracy / dzielenia się miejscami pracy (11%).

 

Elastyczność jest obecnie jednym z ważniejszych elementów oceny atrakcyjności zarówno oferty, jak i organizacji. Pracownicy cenią sobie możliwość wyboru pracy z biura lub z domu, zależnie od codziennych potrzeb. Firmy otworzyły się na nieporównywalnie większą elastyczność niż jeszcze kilka lat temu w podejściu do miejsca i godzin pracy swoich zespołów. Liderzy nauczyli się zarządzania talentami, z którymi kontaktują się często online. Pamiętajmy jednak, że dla wielu pracowników możliwość bezpośredniego kontaktu i przebywania w biurze jest również ważna, co zapewniają m.in. modele hybrydowe. O skróceniu tygodnia pracy do 4 dni mówi się coraz głośniej, również w Polsce. Pojawiają się firmy, które już podjęły tę decyzję, w wielu miejscach na świecie trwają testy weryfikujące na ile skrócenie tygodnia pracy wiąże się z ryzykiem spadku efektywności. Wyniki analiz są tu wyjątkowo obiecujące, wstępnie nie wskazują na pogorszenie rezultatów, wręcz przeciwnie zauważono wzrost zaangażowania, motywacji, jak i ogólnej satysfakcji pracowników – mówi Luiza Luranc Jaworek, Dyrektor Sprzedaży ManpowerGroup w Polsce.

W Raporcie czytamy również, że oczekiwania pracowników dotyczące tego, czego chcą od swojej pracy i życia, bardzo ewoluowały. Ludzie domagają się pracy opartej na celu, kwestionując jednocześnie konwencjonalne normy pracy. Prym będą wiodły firmy zorientowane na cel i otwarte na wspieranie potrzeb pracowników, zachęcające jednocześnie do "całościowego" podejścia do pracy oraz talentów.

Słysząc „elastyczność zatrudnienia”, zazwyczaj myślimy o home office, jednak to nie wszystko -składają się na nią także możliwość samodzielnego ustalania godzin pracy, odpowiedzialność za realizację zadań czy wybór miejsca, z którego działamy danego dnia. Pandemia wyzwoliła nas z ograniczeń, jakie narzucały standardy bezpieczeństwa i przeświadczenie większości firm, że praca zdalna jest nieefektywna. Na znaczeniu zyskała realizacja zadań, a nie liczba godzin spędzonych przed komputerem. Obecnie talenty nie chcą także utracić możliwości zyskanych dzięki pracy z domu. Ten model współpracy otwiera ogromne perspektywy rozwoju i działań na rzecz podmiotów rozporoszonych na całym świecie. Ograniczeniami mogą być tutaj kwestie językowe oraz przesunięcie czasowe, które wymaga dostępności dla zespołów globalnych. Praca zdalna króluje na salonach rekrutacyjnych w IT. W wielu przypadkach to kluczowy wyznacznik dla kandydata starającego się o dane stanowisko. Patrząc przez pryzmat niedoborów talentów na rynku, jesteśmy w stanie połączyć trzy główne elementy, jakimi są home office , interesujący projekt, wysokie wynagrodzenie, w jedną całość, by zatrzymać pracowników w organizacji i pozyskać najlepszych specjalistów – mówi Konrad Gandziarski, Lider odpowiedzialny za rozwój obszaru outsourcingu usług IT w Experis.

 

Czytaj także: Urlop dla poratowania zdrowia

 

Kamil Sadowniczyk, Dyrektor Manpower w Polsce, dodaje: w dobie niedoboru talentów na rynku pracy, firmy muszą szerzej patrzeć na potrzeby pracowników odpowiadając na ich oczekiwania. Pracownicy zwracają coraz większą uwagę na elementy pozapłacowe, kluczowym elementem jest także motywacja i pasja do pracy. Dzisiejszy pracownik nie chce tylko wykonywać tożsamych zadań przez całą swoją karierę, to osoba o wysokich ambicjach i chęci do rozwijania swoich umiejętności. Organizacje, które świadomie i długoterminowo budują swoją strategię personalną rozszerzają szerokorozumiane procesy wewnętrznych badań satysfakcji pracowników, które stają się później podstawą do podejmowania działań. Ma to szczególne zastosowanie w przypadku diagnozowania zrozumienia strategii i wizji firmy, poziomu utożsamiania się z nią czy także jej budowania np. w obszarze ESG (Strategia ESG oznacza planowanie rozwoju firmy w oparciu o trzy podstawowe filary- E (environmental), czyli zagadnienia środowiskowe, S (social)- jak zagadnienia społeczne i G- (governance)- zagadnienia dotyczące ładu korporacyjnego). Wszystko to w oparciu właśnie o zdanie pracowników. Pracodawcy otwarci na opinie zespołów mogą liczyć na ich determinację we współtworzeniu i realizacji strategii oraz budowaniu nowoczesnej kultury organizacyjnej. Przemyślana oraz skutecznie realizowana strategia ESG pomaga pracodawcom w przyciągnięciu oraz utrzymaniu talentów. W dobie wielu wyzwań geopolitycznych, ogromnych zawirowań gospodarczych kandydaci poszukują pracodawców patrzących przyszłościowo, również w obszarze społecznym czy środowiskowym. Kandydat chce czuć dumę i przynależność do organizacji, z której wartościami i konkretnymi działaniami się utożsamia.

 

Wiele wskazuje na to, że elastyczne warunki zatrudnienia, w mniejszym lub większym stopniu, staną się normą na rynku pracy. Praca zdalna już nikogo nie dziwi. Podobnie jak system zadaniowy, w którym liczy się ilość wykonanej pracy, a nie czas spędzony na jej wykonywaniu. Otwarte pozostają pytania, jak szybko elastyczne warunki zatrudnienia staną się normą i jakie postulaty trafią na stałe do Kodeksu pracy. Czas pokaże.   

 

 

Wojciech Napora (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

Źródło:

Raport „Czego pragną pracownicy. Od przetrwania do pasji” – ManpowerGroup we współpracy z Thrive.


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Planowane zmiany w Kodeksie pracy
    Już od nowego roku czekają nas spore modyfikacje w Kodeksie pracy. Podpowiadamy, jakie zmiany czekają pracodawców i pracowników w zakresie urlopów.

  • Polacy o pracy
    „Bez pracy nie ma kołaczy” głosi stara prawda życiowa. Wynika z niej, że tylko dzięki ciężkiej i wytrwałej pracy możemy coś osiągnąć. Czy właśnie tak o pracy myślą obecnie Polacy? Co nas motywuje do podjęcia zatrudnienia? Przedstawiamy wybrane wyniki ciekawego badania „Jak Polacy podchodzą do swojej pracy?”.

  • Praca zdalna świadczona przez cudzoziemca
    Przedłużający się stan epidemii nasilił zjawisko pracy zdalnej. Coraz więcej polskich firm chce korzystać także z pracy cudzoziemców na odległość. Istotą pracy zdalnej jest fakt, że miejsce wykonywania pracy nie zawsze musi być tożsame z siedzibą pracodawcy. Czy w takim przypadku cudzoziemiec wykonujący pracę zdalną polskiemu pracodawcy potrzebuje zezwolenia na pracę?

  • Trzydziestolatkowie mają głos: 5 oczekiwań milenialsów wobec miejsca pracy
    Sondaż przeprowadzony przez Great Place to Work® wśród pracowników z pokolenia Y dowodzi, że w całym USA jedynie 44% milenialsów jest zadowolona ze swojej pracy. To najniższy odsetek w porównaniu z pozostałymi pokoleniami. Czego więc milenialsi oczekują po idealnym miejscu pracy? Przygotowując listę 2021 Fortune Best Workplaces for Millenials, Great Place to Work® przeanalizował ankiety pracowników z pokolenia Y, zatrudnionych w amerykańskich firmach, które aspirują do tytułu Najlepszego Miejsca Pracy dla Milenialsów. W porównaniu z innymi generacjami zdecydowanie bardziej liczy się dla nich równe i sprawiedliwe traktowanie, przejrzystość, elastyczność oraz poczucie, że ich praca ma znaczenie. A co najważniejsze, nie zawahają się odejść z pracy, jeśli pracodawca nie sprosta ich oczekiwaniom.

  • Na co zwrócić uwagę urządzając biuro w domu?
    Możliwości, które daje Internet sprawiły, że praca z domu stała się opcją, z której korzystają niektórzy pracownicy. Czas pandemii znacznie spopularyzował pracę zdalną. Od marca 2020 r. wielu pracowników na dobre przeniosło biuro do własnego mieszkania. Nie wiadomo jaki procent z nich wróci do biura w siedzibie firmy. Wiadomo, że część z pracowników pozostanie w swoim home office na stałe albo będzie korzystać z systemu hybrydowego. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę urządzając biuro domowe.

  • Pracodawcy w Polsce nie chcą kontynuować pracy zdalnej. Prawie 9 na 10 pracowników wróci do siedzib firm
    Polscy przedsiębiorcy nie zamierzają kontynuować modelu pracy zdalnej i deklarują, że 88% pracowników wróci do wykonywania zadań w siedzibie firmy. Propozycję pracy w modelu hybrydowym otrzyma tylko 9% kadry, przy czym zaledwie 5% z tej grupy będzie miało możliwość realizowania obowiązków poza organizacją przez większą część tygodnia. Wynika to przede wszystkim z obaw o dobre samopoczucie pracowników oraz jakość współpracy w zdalnych zespołach.

  • Powrót do pracy w biurze – kłopot czy wybawienie? 7 wskazówek dla menedżerów, jak z sukcesem przeprowadzić ten proces
    Po ponad roku od chwili, kiedy za sprawą pandemii pracownicy z dnia na dzień musieli przejść na pracę zdalną, nadszedł czas, gdy firmy zaczynają zachęcać pracowników do powrotu do biur. Czy pracownicy chcą rzeczywiście tego powrotu? Czy oznacza to dla nich wyczekiwany powrót do utraconej normalności? A może obawiają się chwili, kiedy powrót do biura okaże się koniecznością? Liczne badania i sondaże opinii pracowników wskazują, że odpowiedź na te pytania nie jest jednoznaczna. Dlatego Great Place to Work® zachęca, aby proces powrotu do biur przeprowadzać stopniowo.

  • Co piąty Polak pracuje po godzinach
    Co piąty Polak pracuje więcej niż 9 godzin dziennie. Głównie dlatego, że czuje się odpowiedzialny za realizowane zadania, chce więcej zarobić lub sprostać wysokim wymaganiom szefa. Nowa rzeczywistość znacząco utrudnia zachowanie równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym – to problem dla 26% aktywnych zawodowo Polaków. Dla pracodawców to jasny sygnał, by wesprzeć zatrudnionych, aby mogli efektywnie pracować i nie dali się zwariować.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy