Powrót

Zasiłek chorobowy po ustaniu zatrudnienia

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2022-07-22

Zgodnie z przepisami zasiłek chorobowy przysługuje ubezpieczonemu, który stał się niezdolny do pracy z powodu choroby w czasie trwania ubezpieczenia chorobowego. Do kiedy obowiązuje ubezpieczenie chorobowe po ustaniu stosunku pracy? W jakich przypadkach można otrzymywać zasiłek chorobowy po ustaniu zatrudnienia? Odpowiadamy.

Pracownik podlega obowiązkowo ubezpieczeniu chorobowemu. Ubezpieczenie to trwa od dnia nawiązania stosunku pracy do dnia jego ustania. Rozwiązanie umowy o pracę powoduje zatem ustanie ubezpieczenia chorobowego. Po rozwiązaniu umowy o pracę można jednak otrzymywać świadczenia z tytułu niezdolności do pracy z powodu choroby, ale tylko w dwóch konkretnych sytuacjach.

 

Niezdolność do pracy w trakcie ubezpieczenia chorobowego

Pracownik otrzyma zasiłek chorobowy w trakcie trwania zatrudnienia (objęcia ubezpieczeniem chorobowym) przez okres:

  • 182 dni,
  • 270 dni - w przypadku, gdy niezdolność do pracy jest spowodowana gruźlicą lub przypada w trakcie ciąży.

 

Niezdolność do pracy po ustaniu ubezpieczenia chorobowego

Drugi przypadek to taki, w którym były pracownik otrzymał zwolnienie lekarskie już po ustaniu stosunku pracy. Zasiłek chorobowy będzie mu przysługiwać, jeżeli niezdolność do pracy trwała bez przerwy co najmniej 30 dni i powstała po ustaniu tytułu ubezpieczenia chorobowego:

  • nie później niż w ciągu 14 dni od ustania tytułu ubezpieczenia chorobowego albo
  • nie później niż w ciągu 3 miesięcy od ustania tytułu ubezpieczenia chorobowego w przypadku choroby zakaźnej, której okres wylęgania jest dłuższy niż 14 dni lub innej choroby, której objawy chorobowe ujawniają się po okresie dłuższym niż 14 dni od początku choroby.

Za okres niezdolności do pracy przypadający po ustaniu ubezpieczenia zasiłek chorobowy przysługuje nie dłużej niż przez 91 dni.

 

Jakie formalności?

Jeśli pracownik idzie na zwolnienie lekarskie po rozwiązaniu umowy o pracę, pierwsze zwolnienie lekarz wystawi jeszcze wskazując NIP byłego już pracodawcy. Jeśli pracownik nie jest już zatrudniony, a zwolnienie lekarskie zostało wystawione po rozwiązaniu umowy o pracę, były pracodawca składa do Terenowej Jednostki Organizacyjnej ZUS właściwej ze względu na miejsce zamieszkania byłego pracownika formularz ZUS Z-3.

ZUS nie wypłaca zasiłku chorobowego z urzędu. Aby otrzymać zasiłek chorobowy, należy wystąpić do ZUS z wnioskiem o ten zasiłek.

Jako wniosek o zasiłek należy złożyć jeden z następujących dokumentów:

  • wniosek o zasiłek chorobowy na druku ZAS-53 albo
  • wydruk zaświadczenia lekarskiego e-ZLA – jeśli otrzymałeś go od lekarza.

Jeśli otrzymałeś pierwsze zaświadczenie lekarskie, które obejmuje okres po ustaniu zatrudnienia, należy złożyć razem z wnioskiem oświadczenie na druku Z-10.

 

Szczegółowych informacji na temat zasiłku chorobowego udziela ZUS.

 

 

Katarzyna Sędziak (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

Źródło:

Ustawa z dnia 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa.


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Odprawa emerytalna i rentowa
    Przechodzisz na rentę lub emeryturę? Sprawdź, czy należy Ci się odprawa i w jakiej wysokości.

  • Waloryzacja rent i emerytur
    1 marca 2024 r. nastąpiła waloryzacja emerytur, rent oraz dodatków wypłacanych przez ZUS. Co ważne, podwyżka nastąpiła automatycznie, bez konieczności wnioskowania o nią. W 2024 r. świadczenia wzrosną o 12,12%.

  • Czy za studenta płaci się ZUS?
    Wakacje to dobry czas na szukanie pracy przez studentów. Studenci do ukończenia 26. roku życia są chętnie zatrudniani na podstawie umowy zlecenia. Wiąże się to ze sporymi oszczędnościami dla zleceniodawcy. Jakimi? Odpowiadamy.

  • Kiedy jest możliwa rezygnacja z urlopu macierzyńskiego?
    Urlop macierzyński przeważnie wykorzystuje matka dziecka. Nie oznacza to jednak, że ojciec nie ma do niego prawa. Sprawdź, jakie warunki muszą być spełnione, aby matka dziecka mogła zrezygnować ze swojej części urlopu macierzyńskiego na rzecz ojca dziecka.

  • Wypadek przy pracy a umowa zlecenia
    Jesteś zleceniobiorcą i uległeś wypadkowi przy pracy? Sprawdź, czy otrzymasz zasiłek chorobowy za czas niezdolności do pracy oraz odszkodowanie z ZUS.

  • Urlop macierzyński nie zawsze chroni przez zwolnieniem
    Stanowisko pracy kobiety w ciąży lub przebywającej na urlopie macierzyńskim podlega szczególnej ochronie. Co do zasady pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę w takim przypadku. Istnieją jednak wyjątki od tej reguły. Podpowiadamy, w jakich przypadkach ochrona przed zwolnieniem w okresie urlopu macierzyńskiego nie obowiązuje.

  • Zasiłek macierzyński 2023 – co powinieneś wiedzieć?
    Zmiany długości urlopów związanych z rodzicielstwem wprowadzone do Kodeksu pracy w kwietniu 2023 r. niosą za sobą również zmianę przepisów dotyczących zasiłku macierzyńskiego. Sprawdź, co się zmieniło w tym zakresie.

  • Zmiana wymiaru zasiłku macierzyńskiego 2023
    Wraz z wejściem w życie nowelizacji Kodeksu pracy, od 26 kwietnia 2023 r. zmienił się nie tylko wymiar urlopów związanych z rodzicielstwem, ale zmianie uległy również przepisy dotyczące zasiłku macierzyńskiego. Sprawdź, ile wynosi aktualny wymiar urlopu.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy