Powrót

RODO: Kandydaci z nowymi prawami

Osoby biorące udział w rekrutacjach mogą liczyć na lepszą niż dotychczas ochronę danych osobowych. 25 maja aplikujący zyskali realny wpływ na to, jak długo pracodawcy będą przetwarzać ich dane osobowe oraz w jakim zakresie.

Kluczowe w tym obszarze są treści klauzul informacyjnych i zgód wyrażanych na początku procesu rekrutacyjnego. Ponadto kandydaci otrzymali prawo żądania usunięcia czy sprostowania swoich danych.

 

Zapraszanie do nowych projektów rekrutacyjnych tylko za zgodą kandydata

 

Aż 85 proc. kandydatów deklaruje, że zawsze lub czasami zapoznaje się z treścią klauzuli informacyjnej i zgód na przetwarzanie danych zamieszczanych w ofercie pracy. Jednak 1/3 z nich nie rozumie lub nie jest pewnych, jaka jest między nimi różnica – wynika z badania eRecruiter „RODO w rekrutacji 2018”. Kandydaci są coraz bardziej świadomi swoich praw - prawie 70 proc. badanych specjalistów wie, że pracodawca może wykorzystać ich CV do innych rekrutacji tylko, jeśli posiada stosowną zgodę. Tylko 1 na 5 ankietowanych jest przekonanych, że pracodawca zawsze może sięgnąć po jego CV przy przyszłych rekrutacjach.

-Zgodnie z RODO aplikujący o pracę mogą wyrazić zgodę na to, aby firma uwzględniła ich CV przy rekrutacjach na inne stanowiska. Pracodawca powinien każdorazowo pamiętać o spełnieniu obowiązku informacyjnego, a także o tym, by w jasny i zrozumiały sposób określić jak długo, w jakim celu i gdzie gromadzone będą informacje nt. kandydatów. Rekruterzy powinni ponadto poinformować również o tym, kto będzie administratorem przesłanych danych, a tym samym, kto odpowiada za bezpieczeństwo tych informacji – wskazuje Katarzyna Trzaska, ekspert eRecruiter.

 

Miejsca zbierania i przechowywania CV a realizacja prawa do usunięcia danych

 

Po rozpoczęciu stosowania RODO kluczowe dla pracodawców stało się określenie miejsca przetwarzania
i gromadzenia informacji. Związane jest to ze wspomnianym obowiązkiem informacyjnym nałożonym przez przepisy RODO na administratorów danych, czyli firmy. Z badania eRecruiter „RODO w rekrutacji 2018” wynika, że pracodawcy gromadzą CV aplikujących w kilku miejscach równocześnie. Prawie połowa rekruterów przechowuje dane kandydatów w dedykowanej skrzynce e-mail. 7/10 respondentów deklaruje, że w tym celu korzysta z systemu do zarządzania rekrutacjami. Nadal jednak 1/5 ankietowanych przechowuje CV w tradycyjnej, papierowej formie.

Odpowiednio dobrane rozwiązanie oraz określenie procedur w zakresie zbierania CV zapewnia bezpieczeństwo danym i pozwala na sprawną kontrolę terminów przetwarzania danych kandydatów, a także realizację ich praw. Wybranie jednego miejsca gromadzenia informacji jest szczególnie istotne w sytuacji zgłoszenia przez kandydata żądania usunięcia jego danych z baz firmy. Jeżeli dane są rozproszone znacznie utrudnia to cały proces.

-Miejsce przechowywania danych jest bardzo ważne nie tylko w aspekcie koordynacji terminów przetwarzania danych, ale również zapewnienia gromadzonym informacjom odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. Pomocnym rozwiązaniem przy realizacji wymogów RODO mogą okazać się dedykowane systemy, które mogą pomóc w obsłudze praw kandydatów. Warto pamiętać, że aplikujący mają prawo poprosić o usunięcie dotyczących ich informacji w każdej chwili. W przypadku rozproszenia miejsc przechowywania informacji oraz braku stosownych procedur i rozwiązań pozwalających na kontrolowanie lokalizacji danych, może się to wiązać ze sporym wyzwaniem logistycznym – dodaje Katarzyna Trzaska, ekspert eRecruiter.

 

Raport eRecruiter „RODO w rekrutacji 2018” powstał w ramach inicjatywy „Kodeks ochrony danych osobowych w rekrutacji”. Bazuje na badaniu przeprowadzonym w styczniu 2018 r. na grupie 618 specjalistów i 720 pracodawców. Jego celem jest zaprezentowanie stopnia świadomości zarówno pracodawców, jak i kandydatów w zakresie nadchodzących zmian. Dodatkowo w raporcie przedstawione zostały dotychczasowe praktyki pracodawców przetwarzających dane osobowe oraz przyzwyczajenia kandydatów przy aplikowaniu na oferty pracy.

 

eRecruiter 


Zobacz podobne artykuły:

  • Kontrola UODO? Proszę bardzo
    Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych ma prawo przeprowadzić kontrolę administratora danych osobowych, aby zweryfikować, czy dochodzi do naruszenia przepisów z tego zakresu.

  • „Twardy brexit” z punktu widzenia danych osobowych
    W sytuacji, gdy Wielka Brytania postawi na tzw. twardy brexit, czyli formę bezumowną stanie się „państwem trzecim” w rozumieniu ogólnego rozporządzenia o ochronie danych. Czy taki scenariusz zagraża przedsiębiorcom, którzy w ramach współpracy przekazują dane na Wyspy?

  • Produkcja przemysłowa nie zwalnia tempa na wiosnę
    Co czwarta firma z branży produkcyjnej planuje zwiększyć zatrudnienie w nadchodzącym kwartale. Produkcja przemysłowa już piąty kwartał z rzędu odnotowuje najwyższe zapotrzebowanie na pracowników wśród 10 przeanalizowanych przez ManpowerGroup sektorów rynku.

  • PO WER’19 ‒ Ponad 11 mln zł na aktywizację zawodową pracujących
    Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie ogłosił właśnie konkurs w ramach PO WER 2014-2020. Wnioski o dofinansowanie projektu będzie można składać od 29 marca do 12 kwietnia 2019 roku.

  • Coraz więcej ofert pracy zdalnej. Kto będzie pracować z domu w 2019 roku?
    Nowe technologie umożliwiają pracę z dowolnego miejsca na świecie, z czego chętnie korzystają polscy pracownicy. Już 60 proc. z nich może wykonywać swoje obowiązki poza biurem. Sprawdziliśmy, w których branżach pojawia się najwięcej ofert pracy zdalnej.

  • 3 mity na temat pozyskiwania danych osobowych w procesie rekrutacji
    Czy rekruter ma prawo wymagać od kandydata podania oczekiwań finansowych? W jakiej formie kandydat powinien wyrazić zgodę? Czy pracodawca powinien zrealizować wszystkie żądania kandydata, np. związane z usunięciem danych?

  • Tylko 19% Polaków chce stałych godzin pracy
    Pracownikom w Polsce w coraz większym stopniu zależy na elastycznym czasie pracy (81%) i możliwości pracy zdalnej (76%), nawet kosztem braku stałego miejsca w biurze.

  • RODO – wdrożyłeś czy przypudrowałeś?
    Jakie błędy najczęściej popełniają przedsiębiorcy i które niedociągnięcia mogą narazić ich na odpowiedzialność przed organem nadzorczym?

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.
    Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.