Informacje prasowe
Poniżej prezentujemy publikowane przez nas informacje prasowe. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z nimi.
O rekrutacji do Krajowej Szkoły Administracji Publicznej i Krajowej Administracji Skarbowej
Dlaczego warto ukończyć Krajową Szkołę Administracji Publicznej? Jakie formy kształcenia oferuje KSAP i jakie warunki należy spełnić, by wziąć udział w rekrutacji? Na czym polega praca w Krajowej Administracji Skarbowej? Jak wygląda rekrutacja do KAS? Odpowiedzi udzielają Małgorzata Bywanis-Jodlińska, Dyrektor Krajowej Szkoły Administracji Publicznej i Wiesław Kuc, Zastępca Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Białymstoku, z którymi mieliśmy okazję przeprowadzić wywiady.
Osoby, które chcą związać karierę zawodową z administracją publiczną lub służbą cywilną, a nawet pracują już jako urzędnicy mogą rozważyć naukę w Krajowej Szkole Administracji Publicznej. Dlaczego? Wyjaśnia Małgorzata Bywanis-Jodlińska, Dyrektor KSAP:
„Jeżeli ktoś wiąże swoją karierę zawodową z administracją publiczną, czy na stałe, czy na kilkanaście lat, nasza szkoła jest naturalną ścieżką do tego, by zacząć ją od stopnia urzędnika służby cywilnej (osoby zatrudnionej na podstawie mianowania).
Oczywiście w administracji publicznej nie trzeba pracować jako urzędnik służby cywilnej. Można się zatrudnić w drodze konkursu, na określone stanowisko. Takie nabory prowadzi każdy dyrektor generalny, we wszystkich urzędach. Wówczas jest się pracownikiem służby cywilnej. Pracownicy służby cywilnej również mogą skorzystać z kształcenia w naszej szkole lub podejść do egzaminu na urzędnika mianowanego, również w KSAP.”
Warto podkreślić, że Krajowa Szkoła Administracji Publicznej nie jest tradycyjną uczelnią. Ma osobną ustawę (ustawa z dnia 14 czerwca 1991 r. o Krajowej Szkole Administracji Publicznej im. Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Lecha Kaczyńskiego), która reguluje jej działanie.
„Działamy poza systemem szkół wyższych. Jesteśmy więc nietypową szkołą, bo nie przyznajemy tytułów magistra czy doktora. My rekrutujemy do KSAP magistrów i doktorów, jeżeli tacy chcą się u nas kształcić, i oferujemy bardzo praktyczny trening, który trwa, w zależności od typu kształcenia, zgodnie ze Statutem KSAP, od 18 do 24 miesięcy” – mówi Małgorzata Bywanis-Jodlińska.
Kształcenie w KSAP
Krajowa Szkoła Administracji Publicznej oferuje dwie formy kształcenia: stacjonarną i dualną. Pierwsza jest skierowana do absolwentów wszystkich kierunków, którzy chcą pracować w administracji publicznej. Jak czytamy na stronie internetowej KSAP:
„Program oferuje kompleksowy rozwój wiedzy, umiejętności i postaw kluczowych dla przyszłych liderów administracji publicznej.”
„Absolwent kształcenia stacjonarnego w KSAP to lider administracji, który potrafi efektywnie współpracować z innymi, angażować się w rozwiązywanie złożonych problemów i podejmować decyzje w oparciu o dogłębną analizę oraz zrozumienie współczesnych wyzwań.”
Kształcenie dualne jest przeznaczone dla pracowników służby cywilnej i urzędów państwowych, którzy chcą rozwijać swoje kompetencje przywódcze i zdobyć nowoczesne umiejętności zarządcze.
„Polega ono na tym, że przez trzy tygodnie w miesiącu słuchacz normalnie pracuje w swojej instytucji, a do szkoły przyjeżdża (w trakcie urlopu bezpłatnego) na jednotygodniowe zjazdy (od poniedziałku do piątku, od 8 do 16 lub dłużej). W ich trakcie otrzymuje pokaźną dawkę wiedzy i praktyki” – wyjaśnia Małgorzata Bywanis-Jodlińska.
O tym, jakie warunki należy spełnić, by wziąć udział w rekrutacji do KSAP oraz czy inne są warunki dla trybu stacjonarnego, a inne dla dualnego mówi Dyrektor KSAP:
„W obu przypadkach należy mieć wyższe wykształcenie magisterskie lub równorzędne, być obywatelem polskim, korzystać z pełni praw publicznych, nie być skazanym wyrokiem za umyślne przestępstwa lub umyślne przestępstwa skarbowe. W obu przypadkach trzeba być żołnierzem rezerwy lub nie podlegać obowiązkowi obrony ojczyzny.
Jeśli chodzi o kształcenie dualne, dodatkowo należy mieć zgodę pracodawcy, czyli dyrektora generalnego, na odbycie takiego kształcenia oraz mieć co najmniej dwuletni staż pracy na umowie o pracę na czas nieokreślony.”
Szczegółowe informacje na temat rekrutacji i działalności KSAP można znaleźć tu: https://ksap.gov.pl/ksap/
Krajowa Administracja Skarbowa
Krajowa Administracja Skarbowa jest administracją rządową, która dba o realizację dochodów z tytułu podatków, należności celnych, opłat i niepodatkowych należności budżetowych. Chroni interesy Skarbu Państwa i obszaru celnego Unii Europejskiej. Zapewnia obsługę i wsparcie podatników w prawidłowym wykonywaniu obowiązków podatkowych i celnych.
Krajową Administrację Skarbową tworzą członkowie służby cywilnej oraz funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej. Jakie są najważniejsze różnice między pracą w służbie cywilnej a Służbie Celno-Skarbowej? Wyjaśnia Wiesław Kuc, Zastępca Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Białymstoku:
„Korpus służby cywilnej obejmuje pracowników i urzędników służby cywilnej, zatrudnianych na podstawie umowy o pracę lub mianowania. Z kolei Służba Celno-Skarbowa to jednolita, umundurowana formacja o charakterze służby, gdzie funkcjonariusze są mianowani i pełnią obowiązki w ramach stosunku służbowego.
Różnią nas także wykonywane zadania. Typowe zadania członków korpusu służby cywilnej w KAS to m.in. obsługa oraz wsparcie podatników w realizacji obowiązków podatkowych, prowadzenie postępowań podatkowych, realizacja czynności egzekucyjnych, czy też prowadzenie kontroli podatkowych. Natomiast funkcjonariusze w ramach KAS m.in. kontrolują przestrzeganie przepisów prawa celnego, dokonują odpraw podróżnych i towarów na przejściach granicznych, czy też kontrolują pojazdy w celu zapobiegania przemytowi nielegalnych towarów.”
Co powinna zrobić osoba zainteresowana pracą w KAS?
„Osoby zainteresowane pracą w KAS zachęcamy do śledzenia ogłoszeń publikowanych m.in. na naszej stronie internetowej www.gov.pl/ias-bialystok. W zakładce „Kariera” można znaleźć zarówno informacje o wolnych etatach w służbie cywilnej, jak i w Służbie Celno-Skarbowej. Ogłoszenia o naborach do służby cywilnej publikowane są także w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (KPRM) pod adresem https://nabory.kprm.gov.pl/” - wyjaśnia Wiesław Kuc.
Tak więc osoby zainteresowane pracą w KAS powinny przede wszystkim śledzić strony internetowe właściwych miejscowo placówek Krajowej Administracji Skarbowej.
Rekrutacja do KAS
„W związku z tym, że postępowanie kwalifikacyjne do Służby Celno-Skarbowej jest procesem wieloetapowym, trwa około 7-8 miesięcy. Tyle czasu upływa od momentu złożenia dokumentów przez kandydatów do momentu mianowania do służby” – mówi Wiesław Kuc.
Na postępowanie rekrutacyjne do KAS (do Służby Celno-Skarbowej) składają się m.in. test wiedzy, test psychologiczny, test sprawności fizycznej, test kompetencyjny, rozmowa kwalifikacyjna i komisja lekarska. Wiesław Kuc wyjaśnia na czym polega test sprawności fizycznej:
„W trakcie testu sprawności fizycznej kandydaci wykonują następujące ćwiczenia: uginanie ramion w podporze przodem (pompki), skłony tułowia w przód z leżenia tyłem (brzuszki), bieg na 600 m w przypadku kobiet lub na 1000 m w przypadku mężczyzn.
Zakres testu, kolejność wykonywania ćwiczeń oraz progi zaliczeniowe (uzależnione od wieku kandydata) wynikają z rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 września 2021 roku w sprawie postępowania kwalifikacyjnego do służby w Służbie Celno-Skarbowej.”
Więcej informacji o rekrutacji do KAS w Białymstoku można przeczytać tu: https://www.gov.pl/web/ias-bialystok/kariera
Informacji o naborach w innych placówkach KAS należy szukać na poszczególnych stronach internetowych tych placówek i w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (KPRM).
Zachęcamy do przeczytania całych rozmów, które jako Zespół redakcyjny Zielonej Linii przeprowadziliśmy z Małgorzatą Bywanis-Jodlińską, Dyrektor KSAP i Wiesławem Kucem, Zastępcą Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Białymstoku:
Rozmowa o rekrutacji i kształceniu w Krajowej Szkole Administracji Publicznej
Rozmowa o rekrutacji do Krajowej Administracji Skarbowej i pracy w tej organizacji
Zielona Linia prowadzi działania informacyjne, których celem jest wspieranie osób bezrobotnych w poszukiwaniu zatrudnienia, a także propagowanie pozytywnych wzorców, mobilizujących do rozwoju czy zakładania własnych firm. Zielona Linia swoje usługi kieruje również do pracodawców, m.in. chcących zatrudnić cudzoziemców czy szukających wsparcia z urzędu pracy. Nadzór nad działalnością serwisu prowadzi Komenda Główna Ochotniczych Hufców Pracy podlegająca pod Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Kontakt dla mediów:
Wojciech Napora
Starszy Specjalista – redaktor serwisu
tel. 85 74 81 621
Zielona Linia
ul. Trawiasta 20B, 15-161 Białystok
www.zielonalinia.gov.pl