Historia Zielonej Linii
Od czego się zaczęło?
Zielona Linia to innowacyjny system obsługi klientów polskich urzędów pracy, którego pierwowzór powstał w województwie podlaskim. To właśnie tam w 2007 r. urzędy pracy zdecydowały się w sposób nowatorski podejść do problemu wysokiego bezrobocia, które – co charakterystyczne dla tego województwa – pogłębiał inny problem: niski stopień urbanizacji. Rozwiązaniem problemu mogło być zatrudnienie dodatkowych pracowników do obsługi klientów bądź całkowita zmiana sposobu ich obsługi.
Analizując dostępne technologie, zaprojektowano nowy system zarządzania relacjami z klientem, oparty na infolinii i Internecie – System 7/24. Był on pierwszą tego typu inicjatywą w historii polskiego sektora publicznego – tyleż pionierską, co niesłychanie trudną do realizacji, ponieważ nikt tego na tak wielką skalę wcześniej nie zrobił.
System 7/24 powstał w ramach projektu „Urząd Pracy 7 dni w tygodniu, 24 h na dobę” w ramach SPO Rozwój Zasobów Ludzkich. Liderem był Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku, partnerami – Zarząd Województwa Podlaskiego oraz 14 powiatowych urzędów pracy województwa podlaskiego.
Usługi Systemu 7/24 były dostępne dla podlaskich klientów publicznych służb zatrudnienia od listopada 2007 roku.
Udało się!
W maju 2008 r. dokonano podsumowania 7-miesięcznego okresu funkcjonowania Systemu 7/24. Na kanwie badań satysfakcji klientów i innych analiz dokonano oceny jego elementów składowych. Nowej usłudze klienci wystawili wysokie noty. Podjęto zatem decyzję o rozszerzeniu zasięgu jej działania na teren całej Polski. W tym celu, w październiku 2008 r. rozpoczęto realizację projektu „Zielona Linia, Centrum Informacyjno-Konsultacyjne”. W jego ramach utworzono krajowe Contact Center w Białymstoku oraz ponad 300, będących z nim w kontakcie, Punktów Abonencko-Konsultacyjnych w urzędach pracy we wszystkich województwach Polski.
Z dniem 1 stycznia 2013 r. Ochotnicze Hufce Pracy przejęły od beneficjenta systemowego Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich utrzymanie przez okres, o którym mowa w art. 57 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE Nr L210) rezultatów projektu „Zielona Linia. Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia”.
Funkcjonowanie CIKSZ Zielona Linia w strukturze Ochotniczych Hufców Pracy realizowane jest na podstawie:
(1) Decyzji Nr 2 Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 4 września 2012 roku w sprawie zachowania trwałości rezultatów projektu systemowego realizowanego przez Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich na podstawie umowy nr PO KL. 01.01.00-00-003/08-00 z dnia 24 września 2008 r. pn. „Zielona Linia. Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia”,
(2) Decyzji Nr 1 Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 16 sierpnia 2017 roku w sprawie zachowania trwałości rezultatów projektu systemowego pn. „Zielona Linia. Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia”
(3) Decyzji Nr 6 Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 października 2019 roku zmieniającej decyzję w sprawie zachowania trwałości rezultatów projektu systemowego pn. „Zielona Linia. Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia”.
(4) Decyzji Nr 1 Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 6 października 2022 roku w sprawie zachowania trwałości rezultatów projektu systemowego pn. „Zielona Linia. Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia”.
Infolinia jest dostępna dla każdego, kto szuka ofert pracy, informacji dotyczących wsparcia jakie oferują urzędy pracy, a także informacji dotyczacych procedur zatrudniania cudzoziemców. Infolinia zapewnia również wsparcie techniczne podczas korzystania z portalu praca.gov.pl.
Wystarczy wybrać numer 19524. Drugim elementem Centrum jest portal internetowy www.zielonalinia.gov.pl, będący źródłem informacji o rynku pracy, inicjatywach urzędów pracy oraz procedurach zatrudniania cudzoziemców. W ramach portalu Zielonej Linii działa też serwis Powroty, w którym są dostępne informacje dla osób powracających zza granicy do kraju (formalności związane z powrotem z emigracji).
Portal cały czas się rozwija i wzbogacany jest o nowe elementy. Aktualnie dostępne funkcjonalności, to:
- autoposzukiwacz ogłoszeń o pracy, ofert szkoleń, wiadomości z regionów;
- autoposzukiwacz pracowników;
- rozbudowany, dostępny po zalogowaniu panel przeznaczonay dla osób poszukujących pracy (schowek, notatnik, możliwość zamieszczenia kilku CV z zaznaczeniem, które ma być aktywne – dostępne pracodawcom);
- rozbudowany, dostępny po zalogowaniu panel przeznaczony dla pracodawców (schowek, notatnik, ulepszona wyszukiwarka pracowników);
- czat;
- wirtualny doradca;
- panel do ankietowania Klientów;
- dostęp do informacji z poziomu portali społecznościowych;
- integracja z portalami publicznymi (CBOP, KPRM) zamieszczającymi oferty pracy;
- fabryka CV (tworzenie, ulepszanie i tłumaczenie CV);
- symulatory rozmów kwalifikacyjnych,
- video-czat w języku migowym (PJM);
- aplikacja mobilna pn. "Moja Praca" (Android i iOS).
Portal zielonalinia.gov.pl dostępny jest w językach: polskim, angielskim, ukraińskim oraz rosyjskim.
Zielona Linia obecna jest również na portalach społecznosciowych, tj. facebook, youtube, instagram, platrofma x, linkedin.
Dodatkowe wyzwania
W latach 2020 i 2021 konsultanci „Zielonej Linii” uczestniczyli w realizacji Tarczy Antykryzysowej, udzielając niezbędnych informacji osobom korzystającym z form wsparcia oferowanych przez Publiczne Służby Zatrudnienia. Początek roku 2022 postawił przed Centrum Informacyjno-Konsultacyjnym Służb Zatrudnienia i całymi PSZ kolejne wyzwania, związanie z koniecznością zapewnienia uchodźcom z Ukrainy usług informacyjnych z zakresu poszukiwania i podejmowania zatrudnienia oraz możliwości skorzystania z innego wsparcia instytucjonalnego, co Zielona Linia realizuje.
To nie koniec
Osiągnięte już rezultaty są stale oceniane i dopasowywane do potrzeb klientów urzędów pracy. Udoskonalana jest usługa kontaktu z klientem za pośrednictwem SMS-ów, dająca mu możliwość automatycznego otrzymywania świeżo pojawiających się ofert pracy. Ciągle doskonalone są metody szybkiej wymiany informacji i doświadczeń pomiędzy urzędami pracy w kraju. Wszystko to po to, by każdy zainteresowany, nie tracąc swego czasu, miał łatwy i szybki dostęp do interesujących go informacji – pozostając w swoim domu lub nie wychodząc z pracy.
Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.