Informacje prasowe

Poniżej prezentujemy publikowane przez nas informacje prasowe. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z nimi.

Назад

Własna firma z dotacją z urzędu pracy

Praca na swoim, czyli prowadzenie firmy, to marzenie wielu osób. Jednak zwłaszcza początki potrafią być trudne. Głównie ze względu na zobowiązania finansowe, gdy przychodów jest jeszcze niewiele. Dobrym rozwiązaniem w takiej sytuacji może być dotacja z urzędu pracy na otwarcie działalności gospodarczej. Bezrobotny może na ten cel otrzymać nawet 48 tys. zł. Jakie warunki należy spełnić? Jak ubiegać się o dotację? Odpowiadamy.

Dotacja na otwarcie działalności gospodarczej z urzędu pracy jest skierowana przede wszystkim do osób bezrobotnych. Ponadto ubiegać się o nią mogą także poszukujący pracy niepozostający w zatrudnieniu lub niewykonujący innej pracy zarobkowej opiekunowie osoby niepełnosprawnej (z wyłączeniem opiekunów osoby niepełnosprawnej pobierających świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych lub zasiłek dla opiekuna na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów) oraz absolwenci centrum integracji społecznej CIS i absolwenci klubów integracji społecznej KIS (jeżeli nie pozostają oni w okresie zgłoszonego do CEIDG zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej).

Od czego zacząć?

Ubieganie się o dotację należy zacząć od rejestracji w urzędzie pracy, najczęściej, jako osoba bezrobotna. Po zarejestrowaniu należy zapytać o to, czy urząd pracy posiada środki na tę formę wsparcia, czyli, czy prowadzi nabór. Jeżeli nie, trzeba poczekać, aż taki nabór zostanie ogłoszony. Informacji na ten temat najlepiej szukać na stronie internetowej urzędu pracy (w aktualnościach urzędu) lub kontaktując się z odpowiednim działem urzędu.

Gdy nabór zostanie ogłoszony, należy wypełnić wniosek i dodatkowe załączniki oraz złożyć je lub wysłać pocztą do urzędu, na adres podany w naborze, we wskazanym terminie.

Przed wypełnieniem wniosku, warto zapoznać się z regulaminem i zasadami przyznawania dotacji w urzędzie pracy, do którego składany będzie wniosek. Mogą one różnić się między poszczególnymi urzędami, a nawet naborami, dlatego dobrze jest prześledzić ich aktualną treść.

Co dalej?

Po złożeniu kompletnego wniosku, pracownicy urzędu pracy zajmą się jego oceną. Mają na to 30 dni (liczone od złożenia wniosku lub zakończenia naboru). Jeżeli wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie i bezrobotny otrzyma dotację oraz podpisze umowę, będzie zobowiązany do otwarcia działalności gospodarczej w terminie wskazanym w umowie.

Osoba, która otrzymała dotację ma 2 miesiące od dnia podjęcia działalności na udokumentowanie i rozliczenie poniesionych wydatków. Jest też zobowiązana do prowadzenia działalności przez 12 miesięcy, liczonych od jej rozpoczęcia. Do okresu prowadzenia działalności gospodarczej zalicza się przerwy w jej prowadzeniu z powodu choroby lub korzystania ze świadczenia rehabilitacyjnego.

Dlaczego warto?

Niewątpliwą i dużą zaletą skorzystania z dotacji na otwarcie działalności gospodarczej, czyli uzyskania jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej, jest bezzwrotne (pod warunkiem wywiązania się z umowy) wsparcie finansowe. Bezrobotny może otrzymać z urzędu pracy sześciokrotność przeciętnego wynagrodzenia, czyli obecnie (I kwartał 2025 r.) około 48 tysięcy złotych. Jest to kwota maksymalna, co oznacza, że urząd może przyznać mniej. Wysokość dotacji jest zawsze określana w ogłoszeniu o naborze.

Formy zabezpieczenia dotacji

Bezrobotny, który ubiega się o dotację musi wybrać formę zabezpieczenia środków. Zgodnie z przepisami, formą zabezpieczenia zwrotu dotacji może być poręczenie, weksel z poręczeniem wekslowym (aval), gwarancja bankowa, zastaw na prawach lub rzeczach, blokada środków zgromadzonych na rachunku bankowym albo akt notarialny o poddaniu się egzekucji przez dłużnika.

Warto dodać, że każdy urząd pracy w ogłoszonym naborze (zasadach) może określić wybrane formy zabezpieczenia. Nie muszą to być zawsze wszystkie z wyżej wymienionych.

 

Źródło:

Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 lipca 2017 r. w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej.

 

Zielona Linia prowadzi działania informacyjne, których celem jest wspieranie osób bezrobotnych w poszukiwaniu zatrudnienia, a także propagowanie pozytywnych wzorców, mobilizujących do rozwoju czy zakładania własnych firm. Zielona Linia swoje usługi kieruje również do pracodawców, m.in. chcących zatrudnić cudzoziemców czy szukających wsparcia z urzędu pracy. Nadzór nad działalnością serwisu prowadzi Komenda Główna Ochotniczych Hufców Pracy podlegająca pod Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Kontakt dla mediów:

Wojciech Napora
Starszy Specjalista – redaktor serwisu
tel. 85 74 81 621

Zielona Linia
ul. Trawiasta 20B, 15-161 Białystok
www.zielonalinia.gov.pl

Dokunent Word

Plik PDF

 


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.