Wypadki w pracy
Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2018-10-19
Liczba wypadków w porównaniu z ubiegłym rokiem spadła. Nadal najczęściej dochodzi w pracy do wypadków ze skutkiem lekkim. Na co może liczyć poszkodowany?
W I półroczu 2018 r. liczba poszkodowanych w wypadkach przy pracy wyniosła ogółem 37 007 osób i była o 5,3 proc. mniejsza niż w 2017 r. Zmniejszył się także wskaźnik wypadkowości (liczba poszkodowanych przypadająca na 1000 osób pracujących) z 3,07 do 2,81.
Ponad 99 proc. z podanych osób uległo wypadkom przy pracy ze skutkiem lekkim (36 732 osoby). Wypadkom z ciężkimi obrażeniami ciała uległy 202 osoby, a 73 ze skutkiem śmiertelnym.
Definicje wypadku przy pracy
Aby wypadek mógł być uznany za wypadek przy pracy, musi wpisywać się w określoną w przepisach definicję. Musi więc być to zdarzenie nagłe, wywołane przyczyną zewnętrzną, którego skutkiem jest uraz lub śmierć, i które nastąpiło w związku z pracą. Czyli podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika codziennych czynności lub poleceń przełożonych, podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy – nawet bez jego polecenia, w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.
Liczba wypadków przy pracy w rozbiciu na województwa
Terytorialnie najwyższy wskaźnik wypadkowości odnotowano w województwach: dolnośląskim, opolskim, wielkopolskim, warmińsko-mazurskim i zachodniopomorskim. Najniższy w województwach: mazowieckim, małopolskim i podkarpackim. Jeśli chodzi o rodzaj działalności, gdzie odnotowano najwięcej wypadków, na początku listy znajduje się górnictwo i wydobywanie, gospodarowanie ściekami i odpadami oraz rekultywacja, opieka zdrowotna i pomoc społeczna. Najmniej wypadków ma miejsce w informacji i komunikacji oraz pozostałych działalnościach usługowych.
Najczęstsze urazy to urazy kończyn górnych i dolnych. Wydarzenia powodujące urazy to zderzenie z nieruchomym oraz ruchomym obiektem. 14,5 proc. stanowiły obciążenia psychiczne lub fizyczne.
Jako dominującą przyczynę wypadków wskazano nieprawidłowe zachowanie się pracownika, aż w 61,5 proc. badanych przypadków. Niewłaściwa organizacja stanowiska pracy stanowiła 5,1 proc. przyczyn wypadku, a brak sprzętu ochronnego 1,4 proc.
Świadczenia powypadkowe
Poszkodowany, z tytułu wypadku przy pracy, może otrzymać takie świadczenia, jak: zasiłek chorobowy, świadczenie rehabilitacyjne, zasiłek wyrównawczy, jednorazowe odszkodowanie, renta z tytułu niezdolności do pracy, renta szkoleniowa, dodatek pielęgnacyjny.
Jeśli jednak przyczyną wypadku było naruszenie przez pracownika przepisów dotyczących ochrony życia i zdrowia, spowodowane umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa, świadczenia nie przysługują! Poszkodowany nie otrzyma świadczenia również w sytuacji, gdy przyczynił się w znacznym stopniu do spowodowania wypadku pod wpływem alkoholu lub środków odurzających.
Joanna Kuzub (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)
Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.
Zobacz podobne artykuły:

Zatrudnianie cudzoziemców a dokumenty pobytowe Podstawowa zasada dotycząca zatrudniania cudzoziemców z krajów trzecich w Polsce brzmi: „legalna praca = legalny pobyt + zezwolenie na pracę”. O ile z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę cudzoziemiec może być zwolniony, to legalny pobyt na terytorium RP, który ponadto upoważnia do wykonywania pracy, obcokrajowiec musi posiadać zawsze. Poniżej opisujemy podstawowe kwestie związane z pobytem cudzoziemców z krajów trzecich, którzy zamierzają pracować w Polsce.

Wynagrodzenie – podstawowe informacje „Jaka praca, taka płaca” głosi przysłowie. A co o płacy, czyli wynagrodzeniu, czytamy w przepisach, przede wszystkim w Kodeksie pracy?

Zatrudnienie cudzoziemca – podstawowe informacje Od czego powinien zacząć procedurę zatrudnienia cudzoziemca polski pracodawca? Na co zwrócić uwagę? Odpowiadamy.

Wypadek przy pracy – co powinien wiedzieć pracownik? Bezpieczeństwo w pracy to podstawa. Dlatego każdy pracownik na początku zatrudnienia przechodzi szkolenie BHP i zapoznaje się z zasadami, których powinien przestrzegać w miejscu pracy. Wszystko po to, aby uniknąć nieprzyjemnych zdarzeń, w tym wypadków. Niestety, jak głosi przysłowie: „nieszczęścia chodzą po ludziach”. Co powinien zrobić pracownik, który uległ wypadkowi w pracy? Odpowiadamy.

Choroba zawodowa – co warto wiedzieć? Co się kryje pod pojęciem choroba zawodowa? Jak pracodawca powinien postępować w przypadku podejrzenia u pracownika objawów takiej choroby? Jak zapobiegać chorobom zawodowym? Odpowiadamy.

Hałas w miejscu pracy Praca w hałasie to nic przyjemnego. Może też spowodować uszczerbek na zdrowiu i uszkodzenie słuchu. Dlatego pracodawca powinien zadbać o takie warunki pracy, aby nie były przekroczone dopuszczalne wartości hałasu. Jakie normy obowiązują? Jak pracodawca powinien przygotować stanowisko pracy, by było bezpieczne pod względem akustycznym? Odpowiadamy.

Bezpieczeństwo w pracy – czynniki szkodliwe dla zdrowia W miejscu pracy, inaczej środowisku pracy, mogą i często występują czynniki szkodliwe dla zdrowia pracowników. Jakie w związku z tym obowiązki ma pracodawca? Co powinien zrobić, aby zapobiegać chorobom zawodowym i innym chorobom związanym z wykonywaną pracą? Odpowiadamy.

Praca zdalna – przydatne informacje dla pracowników i pracodawców Przepisy dotyczące pracy zdalnej, zawarte w Kodeksie pracy, weszły w życie na początku kwietnia 2023 r. Ze względu na ich nowy charakter, wymagają wyjaśnienia. Odpowiadamy na niektóre wątpliwości dotyczące pracy zdalnej. Powinny one zainteresować zarówno pracodawców, jak i pracowników.