Powrót

Hałas w miejscu pracy

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2023-12-15

Praca w hałasie to nic przyjemnego. Może też spowodować uszczerbek na zdrowiu i uszkodzenie słuchu. Dlatego pracodawca powinien zadbać o takie warunki pracy, aby nie były przekroczone dopuszczalne wartości hałasu. Jakie normy obowiązują? Jak pracodawca powinien przygotować stanowisko pracy, by było bezpieczne pod względem akustycznym? Odpowiadamy.

Na początek warto przytoczyć definicję, w której czytamy, że hałasem są niepożądane, nieprzyjemne, dokuczliwe lub szkodliwe drgania mechaniczne ośrodka sprężystego, działające za pośrednictwem powietrza na organ słuchu, zmysły oraz części organizmu człowieka.

Hałas można podzielić ze względu na częstotliwość na:

  • hałas infradźwiękowy, niesłyszalny, lecz odczuwalny, o częstotliwości niższej od 20 Hz;
  • hałas słyszalny o częstotliwości w przedziale 20-20 000 Hz;
  • hałas ultradźwiękowy, niesłyszalny, ponad 20 000 Hz.

 

Dopuszczalne natężenie hałasu na stanowisku pracy

Biorąc pod uwagę ochronę słuchu, przepisy dopuszczają poniższe wartości hałasu w środowisku pracy:

  • 85 dB - w odniesieniu do 8-godzinnego dobowego wymiaru czasu pracy,
  • 115 dB - maksymalny poziom dźwięku, oznaczany A,
  • 135 dB - szczytowy poziom dźwięku, oznaczany C.

Wartości te zostały określone w załączniku do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 czerwca 2018 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy.

 

Czytaj także: Nowe świadectwo pracy – co powinno zawierać?

 

W pomieszczeniu przeznaczonym na odpoczynek pracownika poziom hałasu nie może przekraczać wartości dopuszczalnych dla pomieszczeń administracyjno-biurowych: 55 dB.

Ochrona pracownika przed narażeniem na hałas

Pracodawca ma obowiązek chronić pracownika w miejscu pracy przed hałasem. W związku z tym, powinien zapewnić stosowanie:

  • procesów technologicznych niepowodujących nadmiernego hałasu,
  • maszyn i innych urządzeń technicznych powodujących możliwie najmniejszy hałas, nieprzekraczający dopuszczalnych wartości,
  • rozwiązań obniżających poziom hałasu w procesach pracy.

 

Czytaj także: Praca zdalna. Co warto wiedzieć?

 

W przypadku przekroczenia dopuszczalnych norm poziomu hałasu, pomimo zastosowania możliwych rozwiązań technicznych i organizacyjnych, pracodawca ma obowiązek: 

  • ustalić przyczyny przekroczenia dopuszczalnego poziomu hałasu oraz opracować i zastosować program działań technicznych i organizacyjnych, mających na celu najskuteczniejsze zmniejszenie narażenia pracowników na hałas,
  • zaopatrzyć pracowników w indywidualne ochrony słuchu, dobrane do wielkości charakteryzujących hałas i do cech indywidualnych pracowników oraz ich stosowanie. Środki ochrony indywidualnej przeznaczone do zapobiegania szkodliwym skutkom hałasu powinny zmniejszać hałas w takim stopniu, aby maksymalny poziom dźwięku A, odbierany przez użytkownika, nie przekroczył wartości dopuszczalnych. Środki te powinny posiadać etykiety, wskazujące wartość tłumienia hałasu i wartość wskaźnika komfortu zapewnianego przez dany środek, a jeśli nie jest to możliwe, etykiety powinny być umieszczone na opakowaniu fabrycznym tego środka,
  • ograniczyć czas ekspozycji na hałas (m.in. stosować przerwy w pracy),
  • oznaczyć strefy zagrożone hałasem, a także ograniczyć dostęp do tych stref poprzez ich odgrodzenie, jeżeli jest to uzasadnione i możliwe ze względu na stopień zagrożenia.

 

Pracownik powinien wiedzieć

Pracodawca powinien poinformować pracownika o:

  • wynikach pomiarów hałasu i zagrożenia dla zdrowia,
  • działaniach podjętych w związku z przekroczeniem na określonych stanowiskach dopuszczalnych wartości hałasu,
  • właściwym doborze i sposobie używania indywidualnych ochron słuchu.

 

Szczegółowych informacji w tym zakresie udziela Państwowa Inspekcja Pracy.

 

Wojciech Napora (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

Źródło:

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 czerwca 2018 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy.

Państwowa Inspekcja Pracy.


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Zatrudnianie cudzoziemców a dokumenty pobytowe
    Podstawowa zasada dotycząca zatrudniania cudzoziemców z krajów trzecich w Polsce brzmi: „legalna praca = legalny pobyt + zezwolenie na pracę”. O ile z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę cudzoziemiec może być zwolniony, to legalny pobyt na terytorium RP, który ponadto upoważnia do wykonywania pracy, obcokrajowiec musi posiadać zawsze. Poniżej opisujemy podstawowe kwestie związane z pobytem cudzoziemców z krajów trzecich, którzy zamierzają pracować w Polsce.

  • Wynagrodzenie – podstawowe informacje
    „Jaka praca, taka płaca” głosi przysłowie. A co o płacy, czyli wynagrodzeniu, czytamy w przepisach, przede wszystkim w Kodeksie pracy?

  • Zatrudnienie cudzoziemca – podstawowe informacje
    Od czego powinien zacząć procedurę zatrudnienia cudzoziemca polski pracodawca? Na co zwrócić uwagę? Odpowiadamy.

  • Wypadek przy pracy – co powinien wiedzieć pracownik?
    Bezpieczeństwo w pracy to podstawa. Dlatego każdy pracownik na początku zatrudnienia przechodzi szkolenie BHP i zapoznaje się z zasadami, których powinien przestrzegać w miejscu pracy. Wszystko po to, aby uniknąć nieprzyjemnych zdarzeń, w tym wypadków. Niestety, jak głosi przysłowie: „nieszczęścia chodzą po ludziach”. Co powinien zrobić pracownik, który uległ wypadkowi w pracy? Odpowiadamy.

  • Choroba zawodowa – co warto wiedzieć?
    Co się kryje pod pojęciem choroba zawodowa? Jak pracodawca powinien postępować w przypadku podejrzenia u pracownika objawów takiej choroby? Jak zapobiegać chorobom zawodowym? Odpowiadamy.

  • Bezpieczeństwo w pracy – czynniki szkodliwe dla zdrowia
    W miejscu pracy, inaczej środowisku pracy, mogą i często występują czynniki szkodliwe dla zdrowia pracowników. Jakie w związku z tym obowiązki ma pracodawca? Co powinien zrobić, aby zapobiegać chorobom zawodowym i innym chorobom związanym z wykonywaną pracą? Odpowiadamy.

  • Praca zdalna – przydatne informacje dla pracowników i pracodawców
    Przepisy dotyczące pracy zdalnej, zawarte w Kodeksie pracy, weszły w życie na początku kwietnia 2023 r. Ze względu na ich nowy charakter, wymagają wyjaśnienia. Odpowiadamy na niektóre wątpliwości dotyczące pracy zdalnej. Powinny one zainteresować zarówno pracodawców, jak i pracowników.

  • Praca zdalna – zmiany w Kodeksie pracy
    Na uregulowanie zasad dotyczących pracy zdalnej czekało wielu pracowników i pracodawców. Przepisy w tym zakresie wchodzą w życie 7 kwietnia 2023. Podpowiadamy, jakie zmiany przyniesie nowelizacja Kodeksu pracy.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy