Pracodawcy w Polsce nie chcą kontynuować pracy zdalnej. Prawie 9 na 10 pracowników wróci do siedzib firm
Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2021-08-18
Polscy przedsiębiorcy nie zamierzają kontynuować modelu pracy zdalnej i deklarują, że 88% pracowników wróci do wykonywania zadań w siedzibie firmy. Propozycję pracy w modelu hybrydowym otrzyma tylko 9% kadry, przy czym zaledwie 5% z tej grupy będzie miało możliwość realizowania obowiązków poza organizacją przez większą część tygodnia. Wynika to przede wszystkim z obaw o dobre samopoczucie pracowników oraz jakość współpracy w zdalnych zespołach.
Prawie co czwarty pracodawca w Polsce boi się, że wykonywanie zadań poza biurem niekorzystnie wpływa na samopoczucie pracowników (źródło: raport „Niedobór talentów” ManpowerGroup). Co piątego martwi jakość współpracy w zespołach zdalnych. Obawy firm dotyczą również spadku produktywności (18%) i innowacyjności (2%) oraz kultury organizacyjnej (2%). 22% przedsiębiorców nie zgłasza niepokoju związanego z pracą poza siedzibą firmy.
- Okres pandemii zapoczątkował rewolucję w podejściu pracodawców do pracy zdalnej i wymusił dużą elastyczność w tym zakresie. Wiele firm zdecydowało się na wprowadzenie zdalnego modelu wykonywania obowiązków na stanowiskach, na których było to możliwe. Celem tych działań było zadbanie o bezpieczeństwo pracowników i zapewnienie ciągłości biznesu. Obecnie jednak coraz więcej organizacji powraca do tradycyjnego modelu wykonywania pracy z siedziby firmy. Motywacje bywają różne, najczęściej są związane z wyzwaniami w obszarze zdalnego zarządzania zespołami i długotrwałego utrzymania wysokiej efektywności. Nierzadko wynikają też z potrzeby zintegrowania pracowników z firmą. Wielu pracodawców obserwuje, że długofalowa praca zdalna i odosobnienie zatrudnionych osób spowodowały pogorszenie samopoczucia kadr oraz negatywnie wpłynęły na współpracę i produktywność w zespołach – zauważa Katarzyna Pączkowska, dyrektor ds. rekrutacji stałej w Manpower.
Przedsiębiorcy zwracają również uwagę, że ze względu na charakter wykonywanych zadań wiele funkcji nie może być realizowanych poza miejscem pracy. Blisko 8 na 10 pracodawców w Polsce twierdzi, że codziennej obecności w firmie wymaga większość (76 – 100%) stanowisk w ich organizacji. 13% stwierdza, że jest to konieczne w przypadku ponad połowy miejsc pracy (51 – 75%). Zaledwie 1% deklaruje, że w organizacji nie ma funkcji, obligujących zatrudnione osoby do przychodzenia do siedziby firmy każdego dnia.
Pracodawcy chcą jednak uelastyczniać stanowiska, które wymagają codziennego pojawiania się w miejscu pracy. W jaki sposób zamierzają osiągnąć ten cel? Przede wszystkim poprzez wprowadzenie elastycznych godzin rozpoczęcia i zakończenia pracy. Takie rozwiązanie chce zaproponować pracownikom w przyszłości 39% przedsiębiorców. Plany organizacji obejmują też połączenie pracy zdalnej z wykonywaniem zadań w siedzibie firmy (33%), wprowadzenie elastycznych godzin pracy (15%), wybór miejsca pracy (12%) i podział stanowiska pomiędzy kilka osób (5%). Aż 42% w ogóle nie widzi możliwości uelastycznienia tych ról.
- Pracownicy oczekują od pracodawców dużej elastyczności w zakresie wyboru modelu, miejsca czy godzin pracy. Bardzo zależy im na stabilności zatrudnienia, przy jednoczesnym zachowaniu balansu pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym. Kadra nie chce utracić uzyskanej w czasie pandemii elastyczności. Kompromisem wydaje się wprowadzanie lub utrzymanie na szerszą skalę hybrydowego modelu pracy. Kluczowe jest również dokładne zbadanie oczekiwań i potrzeb pracowników oraz odpowiadanie na nie – między innymi poprzez wprowadzanie elastycznych rozwiązań, a także dbałość o bezpieczeństwo zdrowotne i dobrostan psychiczny zatrudnionych osób. Kolejnym ważnym elementem jest stały rozwój pracowników w zakresie kompetencji miękkich i twardych, tak żeby mogli sprostać dynamiczne zmieniającym się potrzebom rynku pracy – stwierdza Katarzyna Pączkowska. Ekspertka dodaje, że kandydaci pytani w trakcie procesów rekrutacyjnych o oczekiwania wobec pracodawców wyraźnie podkreślają potrzebę pracy zdalnej lub hybrydowej – zwłaszcza w przypadku stanowisk z obszaru IT, obsługi klienta czy sprzedaży i marketingu. - Często w przypadku braku takiej możliwości kandydaci nie decydują się na przyjęcie oferty pracy. Elastyczność pracodawcy staje się na obecnym rynku ważną przewagą konkurencyjną i może zapewnić szerszy dostęp do pożądanych talentów – podsumowuje Katarzyna Pączkowska.
Chęć sprowadzenia kadry do biur jest silna nie tylko wśród polskich, ale także zagranicznych pracodawców. Firmy globalnie przewidują, że 69% zatrudnionych osób wróci do tradycyjnego modelu pracy. Wykonywanie zadań w pełni zdalnie będzie możliwe tylko w przypadku 6% pracowników. Organizacje na świecie są jednak zdecydowanie bardziej otwarte na hybrydowy model pracy niż polscy pracodawcy. Możliwość naprzemiennego realizowania obowiązków w domu i w siedzibie firmy będzie miało 22% pracowników – czyli ponad dwa razy więcej niż w kraju nad Wisłą.
Manpowergroup.pl
Zobacz podobne artykuły:
Okazjonalna praca zdalna – czy pracodawca powinien pokryć koszty poniesione przez pracownika? Zgodnie z art. 67(33) § 1 Kodeksu pracy, każdy pracownik ma prawo zawnioskować do pracodawcy o okazjonalne wykonywanie pracy zdalnej poza stałym miejscem wykonywania swoich obowiązków. Co z kosztami poniesionymi przez pracownika podczas wykonywania okazjonalnej pracy zdalnej? Czy pracodawca ma obowiązek je pokryć? Wyjaśniamy.
Elastyczne warunki pracy Czterodniowy tydzień pracy, praca z domu, swoboda w wyznaczaniu godzin pracy, większy wymiar urlopu. Te postulaty elastycznych warunków zatrudnienia coraz częściej pojawiają się, gdy mówimy o współczesnym i przyszłym rynku pracy. Ostatnie lata, zwłaszcza czas pandemii, wymusiły niektóre zmiany i pokazały jak można pracować inaczej niż zgodnie z przyjętymi dotąd normami. Czego od pracodawcy oczekują pracownicy? Co oprócz wysokich zarobków może ich skusić do przyjęcia oferty pracy?
Pracujesz przy komputerze? Zadbaj o swoje zdrowie! [INFOGRAFIKA] Wielogodzinna praca przed komputerem może negatywnie odbijać się na naszym zdrowiu fizycznym. Ból ramion, nadgarstków, ud i pleców są częstymi dolegliwościami pracowników biurowych. Dlatego tak ważne są przerwy od pracy. Podpowiadamy, w jaki sposób można je efektywnie wykorzystać, wykonując kilka prostych ćwiczeń korzystnych dla naszego ciała.
Trzydziestolatkowie mają głos: 5 oczekiwań milenialsów wobec miejsca pracy Sondaż przeprowadzony przez Great Place to Work® wśród pracowników z pokolenia Y dowodzi, że w całym USA jedynie 44% milenialsów jest zadowolona ze swojej pracy. To najniższy odsetek w porównaniu z pozostałymi pokoleniami. Czego więc milenialsi oczekują po idealnym miejscu pracy? Przygotowując listę 2021 Fortune Best Workplaces for Millenials, Great Place to Work® przeanalizował ankiety pracowników z pokolenia Y, zatrudnionych w amerykańskich firmach, które aspirują do tytułu Najlepszego Miejsca Pracy dla Milenialsów. W porównaniu z innymi generacjami zdecydowanie bardziej liczy się dla nich równe i sprawiedliwe traktowanie, przejrzystość, elastyczność oraz poczucie, że ich praca ma znaczenie. A co najważniejsze, nie zawahają się odejść z pracy, jeśli pracodawca nie sprosta ich oczekiwaniom.
Na co zwrócić uwagę urządzając biuro w domu? Możliwości, które daje Internet sprawiły, że praca z domu stała się opcją, z której korzystają niektórzy pracownicy. Czas pandemii znacznie spopularyzował pracę zdalną. Od marca 2020 r. wielu pracowników na dobre przeniosło biuro do własnego mieszkania. Nie wiadomo jaki procent z nich wróci do biura w siedzibie firmy. Wiadomo, że część z pracowników pozostanie w swoim home office na stałe albo będzie korzystać z systemu hybrydowego. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę urządzając biuro domowe.
Powrót do pracy w biurze – kłopot czy wybawienie? 7 wskazówek dla menedżerów, jak z sukcesem przeprowadzić ten proces Po ponad roku od chwili, kiedy za sprawą pandemii pracownicy z dnia na dzień musieli przejść na pracę zdalną, nadszedł czas, gdy firmy zaczynają zachęcać pracowników do powrotu do biur. Czy pracownicy chcą rzeczywiście tego powrotu? Czy oznacza to dla nich wyczekiwany powrót do utraconej normalności? A może obawiają się chwili, kiedy powrót do biura okaże się koniecznością? Liczne badania i sondaże opinii pracowników wskazują, że odpowiedź na te pytania nie jest jednoznaczna. Dlatego Great Place to Work® zachęca, aby proces powrotu do biur przeprowadzać stopniowo.
6 rzeczy, jakie możesz zrobić, aby zmniejszyć poczucie izolacji pracowników Samotność nie wpływa pozytywnie na zdrowie człowieka. Jej szkodliwy wpływ naukowcy porównują z wypalaniem dziennie 15 papierosów . To nie jest dobra wiadomość dla milionów ludzi, którzy obecnie za sprawą pandemii żyją i pracują w przedłużającej się izolacji. Dla ich przełożonych też nie. Wydawać by się mogło, że zarówno pracodawcy, jak i ich pracownicy największe wyzwania związane z nagłą koniecznością przejścia na zdalny model pracy mają już za sobą. Tych wyzwań było wiele: poczynając od szybkiej nauki posługiwania się systemami wideokonferencyjnymi po umiejętność znajdowania równowagi pomiędzy pracą w domu a zobowiązaniami rodzinnymi. Jednak na dłuższą metę tym, co pracownikom może najbardziej dokuczać jest praca w izolacji od zespołu, powodująca uczucie samotności.
Sprzątanie, gotowanie, zakupy – co tak naprawdę robimy podczas pracy zdalnej? Praca zdalna to dla większości z nas duża oszczędność czasu oraz elastyczność godzinowa. Nie musimy wstawać tak wcześnie, nie stoimy w korkach, dojeżdżając do biura, mamy zdecydowanie więcej swobody. Ale czy podczas wykonywania obowiązków w domu zajmujemy się tylko pracą? Aż 82 proc. ankietowanych przyznaje, że zdarzyło im się wykonywać w domu inne czynności w czasie, który powinien być przeznaczony na pracę zawodową.