Powrót

6 rzeczy, jakie możesz zrobić, aby zmniejszyć poczucie izolacji pracowników

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2021-02-17

Samotność nie wpływa pozytywnie na zdrowie człowieka. Jej szkodliwy wpływ naukowcy porównują z wypalaniem dziennie 15 papierosów . To nie jest dobra wiadomość dla milionów ludzi, którzy obecnie za sprawą pandemii żyją i pracują w przedłużającej się izolacji. Dla ich przełożonych też nie. Wydawać by się mogło, że zarówno pracodawcy, jak i ich pracownicy największe wyzwania związane z nagłą koniecznością przejścia na zdalny model pracy mają już za sobą. Tych wyzwań było wiele: poczynając od szybkiej nauki posługiwania się systemami wideokonferencyjnymi po umiejętność znajdowania równowagi pomiędzy pracą w domu a zobowiązaniami rodzinnymi. Jednak na dłuższą metę tym, co pracownikom może najbardziej dokuczać jest praca w izolacji od zespołu, powodująca uczucie samotności.

Mimo że 52% Polaków chciałoby w przyszłości móc częściej niż przed pandemią korzystać z możliwości pracy zdalnej[1], to funkcjonowanie wyłącznie w tym modelu jest wyzwaniem nawet dla najlepiej zarządzanych organizacji. Praca zdalna spowodowała, że dotychczasowe więzi międzyludzkie uległy rozluźnieniu. Pracownikom brakuje zarówno poczucia bezpieczeństwa, związanego z dzieleniem wspólnej przestrzeni, jak i codziennych rytuałów, jakie tworzą się w każdej firmie. I mimo że wiele z nich nie miała bezpośredniego związku z zadaniami służbowymi, pozwalały na nieformalną wymianę opinii i doświadczeń, co ułatwiało funkcjonowanie w zespole i inspirowało do innowacyjnego myślenia.

To prawda, że nic nie zastąpi prawdziwego, fizycznego kontaktu z drugim człowiekiem. Można jednak wdrożyć działania, które pomogą pracownikom utrzymać silne więzi z kolegami i poczucie, że są nadal częścią zespołu[2]. Oto 6 prostych, praktycznychsposobów:

 

1. Zachęcaj pracowników do interesowania się drugim człowiekiem

Nic nie odwraca tak dobrze uwagi od własnego poczucia dyskomfortu, jak zainteresowanie drugim człowiekiem. Zaangażowanie w pomoc potrzebującym nie tylko zmniejsza poczucie własnego osamotnienia, ale poprawia ogólne samopoczucie psychiczne. Nie ma tu większej różnicy, czy to dobro na rzecz drugiego człowieka świadczone jest osobiście w rzeczywistości analogowej, czy całkowicie online. Jak to zrobić w pandemicznej rzeczywistości? Zaangażuj swój zespół we wspólnie wybraną inicjatywę dobroczynną. Wachlarz możliwości jest szeroki. Dla przykładu: firma Salesforce z branży IT (wyróżniana wielokrotnie w konkursie Great Place to Work) zorganizowała internetowy talent show dla instytucji wspierającej ofiary przemocy domowej pochodzenia latynoskiego. Natomiast sama firma Great Place to Work nawiązała współpracę z Muzeum Smithsonian w Waszyngtonie i zaproponowała pomoc w digitalizacji części historycznych dokumentów, aby ułatwić do nich dostęp.

Nie do przecenienia są działania pracowników na rzecz swoich koleżanek i kolegów oraz ich rodzin. W jednej z  organizacji działającej na polskim rynku pracownicy zaangażowali się w czytanie książek dla dzieci. Spotkania odbywały się przez miesiąc codziennie, przez 20 minut i były nagrywane, aby można było z nich korzystać w razie potrzeby. W ten sposób firma i pracownicy wspierali rodziców, którzy z powodu zamknięcia szkół musieli pracować w domu w obecności dzieci.

 

2. Nie zapominaj o wspólnym świętowaniu wyjątkowych chwil w życiu firmy

Wspólne świętowanie sukcesów i osiągnięć jest teraz ważniejsze niż kiedykolwiek. Tym, co się liczy najbardziej przy planowaniu scenariusza jest prostota i szczerość oraz personalizacja wydarzenia pod kątem konkretnej osoby czy grupy ludzi, którym chcemy wyrazić uznanie. Co można zrobić? Zaprosić przełożonego na wideospotkanie zespołu, aby pochwalić się przed nim osiągnięciami jego członków. Rozesłać pracownikom do domów zabawne gadżety: czapeczki czy baloniki, żeby potem wspólnie online pogratulować komuś sukcesu. Wysłać ręcznie napisany list do rodziny pracownika, w którym opiszemy, jak bardzo i za co szczególnie go cenimy. Albo po prostu zafundować pracownikowi ulubione danie z dostawą do domu z renomowanej restauracji w jego sąsiedztwie, aby uczcić jego osiągnięcie, a przy okazji także wesprzeć lokalny biznes.

 

3. Zachęcaj do podtrzymywania nieformalnych kontaktów

W tradycyjnym biurze pracownicy podchodzą do biurek kolegów, gromadzą się w kuchni przy ekspresie do kawy, szukając okazji do porozmawiania. To bardzo łączy ludzi, którzy często pracują w różnych zespołach, a nowym pracownikom ułatwia wejście w atmosferę firmy i poznanie kolegów.

Nawet z dala od tradycyjnego biura można wspierać te relacje. Prostym sposobem jest, np. zaproponowanie nieformalnych spotkań typu wspólna „przerwa na kawę” czy spotkania bez ustalonego z góry tematu. Aby było atrakcyjniej, co pewien czas można zorganizować także spotkania międzywydziałowe, aby dać okazję do spotkania z dawno niewidzianymi kolegami. Ważne, aby zaoferować pracownikom taką przestrzeń. W jednej z firm, która zaprosiła swoich ludzi do udziału w badaniu Great Place to Work®, obok cotygodniowych „Spotkań przy kawie” z dyrektorem generalnym, regularnie raz w miesiącu na platformie Teams odbywają się „Piątkowe popołudnia”, których gospodarzami i uczestnikami są sami pracownicy.

 

4. Podczas wideospotkań zarezerwuj specjalny czas na luźne rozmowy

Bez przygodnych pogawędek na korytarzu czy przy kopiarce część niezwykle ważnych społecznych relacji została utracona. Podczas wideospotkania często mamy ochotę przejść od razu do pierwszego punktu ustalonej agendy. Ale jeśli chcemy utrzymać to, co dla wielu stanowiło urok przychodzenia do pracy, musimy znaleźć w tej agendzie czas na tematy prywatne, niezwiązane ściśle z tematyką spotkania. Wygospodarowując ten czas, pozwalamy pracownikom na chwilę relaksu i na złagodzenie nagromadzonych napięć i stresów. Zresztą życie samo pisze scenariusze. Nieoczekiwane wtargnięcie dzieci lub domowych zwierząt pracownika w oko kamerki może stanowić naturalny kontrapunkt do spotkania biznesowego w czasach pandemii. Wszystko w rękach lidera i zespołu. Wideospotkanie nie stanie się przez to mniej produktywne, a ciepła reakcja na sytuację, która dla pracownika może być niezręczna, wzbogaci nas o doświadczenie, że jesteśmy dla siebie życzliwi i ważni.

 

5. Znajdź czas na relaks i wspólną zabawę z pracownikami

Nic tak nie zbliża ludzi, jak okazje do wspólnego pośmiania się. Dlatego warto pomyśleć, jak wprowadzić nieco zabawy i humoru do dnia pracy. Przetestowanym w praktyce pomysłem jest specjalny kanał online w intranecie, przeznaczony  tylko na rozrywkę i żarty. Pracownicy mogą tam umieszczać zabawne historie, zdjęcia swoich zwierząt czy memy, które wyjątkowo ich rozbawiły. Tak zrobiła amerykańska firma Peerfit, która uruchomiła w swoim intranecie kanał  #watching poświęcony temu, co ludzie nałogowo oglądają w Internecie. Pomysłów na to, jak się wspólnie bawić, pozostając online jest oczywiście wiele. Od klubu czytelniczego po wspólną degustację wina, grę w bingo czy nawet wirtualny występ zaprzyjaźnionego muzyka, czy performera.

 

6. Postaw na indywidulane kontakty z pracownikami

Nie zawsze spotkania w grupie pozwolą dostrzec problemy, z jakimi zmagają się poszczególne osoby. Nie zawsze też te osoby będą chętne do poruszania trudnych dla siebie kwestii na szerszym forum. Natomiast wiele osób potrzebuje słów wsparcia czy słów uznania skierowanych indywidualnie do nich. Czują się wtedy dostrzeżeni i docenieni. Jak firmy realizują tę ludzką potrzebę w praktyce? W pewnej firmie wytypowany został pracownik, który codziennie kontaktuje się ze wszystkimi kolegami zakażonymi koronawirusem lub chore na Covid-19, aby dowiedzieć się, co u nich słychać, podnieść ich na duchu, zaproponować pomoc. W innej firmie szef w uzgodnieniu z pracownikami podjął inicjatywę, aby co pewien czas osobiście, choć wirtualnie, „zajrzeć” czy też „wpaść” do każdego pracownika i zapytać się, czy wszystko u niego w porządku. W jeszcze innej organizacji, która uczestniczy w badaniach Great Place to Work® w Polsce, HR business partnerzy zorganizowali dla pracowników produkcji indywidualne spotkania z psychologiem. Dla niektórych pracowników ta inicjatywa okazała się kołem ratunkowym w skomplikowanej sytuacji życiowej.

 

 

Dzielenie doświadczeń – czy to związanych z pandemią, czy tylko ze wspólnym oglądaniem zabawnych memów – znosi bariery i zbliża ludzi do siebie. Nawet jeśli nie przebywamy bezpośrednio obok siebie, możemy zachować wzajemne poczucie bliskości. Czas pandemii można potraktować jako okres do przeczekania albo jako szansę na rozwój. Z perspektywy pracownika to może być okazja do doskonalenia umiejętności. Dla firmy to sposobność, aby przyjrzeć się własnej kulturze organizacyjnej i zweryfikować, czy deklarowane wartości są rzeczywiście realizowane i odpowiadają obecnym potrzebom pracowników. Najlepsi wykorzystają ten czas, aby wzmocnić relacje z pracownikami i zbudować trwały kapitał zaufania, który uczyni firmę bardziej odporną na rynkowe zawirowania i pozwoli na jej dalszy rozwój.

 

 

Więcej informacji:

Joanna Kowalczuk, Be Communications, Head of Strategy Development, tel. 603 981 872, e- mail:  j.kowalczuk@becomms.pl

Marzena Winczo-Gasik, Great Place to Work ® w Polsce, szef Zespołu Culture Audit©, menedżer ds. komunikacji, tel. 500 188 814, e-mail: marzena.winczo@greatplacetowork.com

 

[1] Workplace Ecosystems in the Future, Raport Cushman&Wakefield, https://www.cushmanwakefield.com/en/insights/covid-19/the-future-of-workplace

[2] 7 Things You Can Do Today to Give Your Remote Teams Social Support, Claire Hastwell, Great Place to Work®, https://www.greatplacetowork.com/resources/blog/x-ideas-to-keep-your-remote-team-socially-connected


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Spółdzielcza umowa o pracę
    Zgodnie z definicją spółdzielnia jest dobrowolnym zrzeszeniem nieograniczonej liczby osób, o zmiennym składzie osobowym i zmiennym funduszu udziałowym, które w interesie swoich członków prowadzi wspólną działalność gospodarczą na rzecz swoich członków i ich środowiska.

  • Pracujący rodzice w oku pandemicznego cyklonu
    Łączenie roli rodzica i pracownika nigdy nie było łatwe. Co prawda ojcowie z pokolenia milenialsów starają się odciążać swoje partnerki i równo dzielić obowiązki, ale godzenie obowiązków zawodowych z opieką nad dziećmi wciąż pozostaje dla rodziców wyzwaniem. Pandemia ukazała ten problem w jeszcze większej jego złożoności, kiedy zarówno praca, jak i nauka przeszły w zdalny tryb funkcjonowania.

  • ITBoom z dedykowanym narzędziem HR dla firm w dobie pandemii COVID-19
    ITBoom Sp. z o.o. zaprojektowała i wdrożyła już w pierwszych firmach w Polsce innowacyjne narzędzie do zarządzania pracą zespołów w dobie pandemii koronawirusa. Aplikacja „Wnioski HR – planer obecności” została stworzona i zaprojektowana z myślą o przedsiębiorstwach pracujących w nowym trybie – hybrydowym. Pozwala ona na efektywne rozplanowanie i zarządzanie przestrzenią biurową z wykorzystaniem pracy stacjonarnej i zdalnej. Pierwsze wdrożenia pokazują, że firmy mogą zaoszczędzić nawet do 65% powierzchni biurowej, miejsc postojowych i parkingowych, a tym samym znacznie ograniczyć koszty pracy. Nowe rozwiązanie to szansa na łagodniejsze i sprawniejsze przejście pomiędzy okresami lockdownów i luzowania obostrzeń gospodarczych.

  • Co piąty Polak pracuje po godzinach
    Co piąty Polak pracuje więcej niż 9 godzin dziennie. Głównie dlatego, że czuje się odpowiedzialny za realizowane zadania, chce więcej zarobić lub sprostać wysokim wymaganiom szefa. Nowa rzeczywistość znacząco utrudnia zachowanie równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym – to problem dla 26% aktywnych zawodowo Polaków. Dla pracodawców to jasny sygnał, by wesprzeć zatrudnionych, aby mogli efektywnie pracować i nie dali się zwariować.

  • Sprzątanie, gotowanie, zakupy – co tak naprawdę robimy podczas pracy zdalnej?
    Praca zdalna to dla większości z nas duża oszczędność czasu oraz elastyczność godzinowa. Nie musimy wstawać tak wcześnie, nie stoimy w korkach, dojeżdżając do biura, mamy zdecydowanie więcej swobody. Ale czy podczas wykonywania obowiązków w domu zajmujemy się tylko pracą? Aż 82 proc. ankietowanych przyznaje, że zdarzyło im się wykonywać w domu inne czynności w czasie, który powinien być przeznaczony na pracę zawodową.

  • Zleceniobiorca czy pracownik
    Zlecenie od stosunku pracy odróżnia przede wszystkim podstawa prawna. Przepisy regulujące stosunek pracy zawarte są w Kodeksie pracy oraz dodatkowych aktach prawnych z zakresu prawa pracy. Jaka zatem ustawa reguluje umowę zlecenia?

  • Wady i zalety pracy tymczasowej
    Praca tymczasowa nazywana jest leasingiem pracowniczym z uwagi na swój specyficzny charakter. Umowa zawierana jest bowiem pomiędzy trzema podmiotami – pracownikiem, agencją pracy tymczasowej oraz pracodawcą użytkownikiem. To właśnie agencja pracy tymczasowej jest pracodawcą w rozumieniu przepisów prawa pracy.

  • Jak pogodzić pracę zdalną z opieką nad dziećmi?
    W ostatnim czasie wielu pracodawców kieruje swoich pracowników na pracę zdalną. Rozwiązanie wydaje się idealne w czasie pandemii, jednak co zrobić, gdy w domu są również dzieci, ponieważ szkoły pracują zdalnie? Jak pogodzić obowiązki służbowe, zdalne nauczanie i opiekę nad energicznym przedszkolakiem?

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.