Powrót

Na co zwrócić uwagę urządzając biuro w domu?

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2021-09-03

Możliwości, które daje Internet sprawiły, że praca z domu stała się opcją, z której korzystają niektórzy pracownicy. Czas pandemii znacznie spopularyzował pracę zdalną. Od marca 2020 r. wielu pracowników na dobre przeniosło biuro do własnego mieszkania. Nie wiadomo jaki procent z nich wróci do biura w siedzibie firmy. Wiadomo, że część z pracowników pozostanie w swoim home office na stałe albo będzie korzystać z systemu hybrydowego. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę urządzając biuro domowe.

Zaangażowanie w urządzanie domowego biura powinniśmy dopasować do czasu, który spędzamy pracując w domu. Jeżeli są to sporadyczne przypadki, np. sprawdzenie poczty, telefoniczna rozmowa służbowa, na które poświęcamy kilka minut w tygodniu, nie ma sensu inwestować w aranżację stanowiska pracy. Zwłaszcza, gdy nie sprzyja temu metraż naszego mieszkania. Jeżeli jednak często pracujemy z domu i poświęcamy na to mniej więcej 8 godzin dziennie, warto przygotować sobie bezpieczne i zdrowe stanowisko pracy. Na szczęście, zarówno producenci mebli, jak i sprzętu komputerowego oferują produkty, które umożliwiają aranżację kącika do pracy nawet w małym pokoju. Zanim przystąpimy do urządzania swojego domowego biura, warto zapoznać się z zasadami, które umożliwią zdrową, bezpieczną i efektywną pracę.

 

Po pierwsze, odpowiednie meble!

Domowe biuro nie musi być obficie umeblowane. Wystarczą podstawowe elementy, takie jak biurko i fotel. Nie warto na nich oszczędzać i kupić takie, które spełniają podstawowe warunki dotyczące ergonomii. Nie wybierajmy biurka i fotela tylko dlatego, że nam się podoba. Biurko powinno być przede wszystkim skrojone na miarę użytkownika. Podczas siedzenia przy nim ręce powinny być swobodnie oparte o blat, a nogi – o podłogę. Sprawdźmy też, czy w pozycji siedzącej zachowany jest kąt prosty pomiędzy ramieniem a przedramieniem oraz podudziem a łydką. Jeżeli tak, jest to mebel dla nas.

Ważny jest także blat biurka. W tym przypadku można skorzystać z zasady około 80x180 cm. Jako że zasięg rąk osoby dorosłej to około 80 cm, wybierając taki rozmiar blatu, będziemy mieć łatwy dostęp do wszystkich rzeczy znajdujących się na biurku, bez konieczności wstawania z fotela.

W przypadku fotela kluczowe jest odpowiednie podparcie kręgosłupa i naturalnych krzywizn ciała. Warto zwrócić uwagę, czy w profilu oparcia jest charakterystyczne wybrzuszenie na wysokości lędźwiowego odcinka kręgosłupa. Sprawdźmy także opcje regulacji. Im więcej tym lepiej. Regulacja wysokości i kąta nachylenia oparcia, głębokości i nachylenia siedziska, ustawienia podłokietników oraz zagłówka umożliwiają dopasowanie fotela do wzrostu i wagi użytkownika oraz parametrów biurka.

 

Światło – naturalne i sztuczne

Gdy już wyposażymy nasze domowe biuro w biurko i fotel, powinniśmy zastanowić się jak je ustawić. Tu najważniejsza jest odpowiednia ekspozycja na światło dzienne. Biurko w ciemnym zakątku pokoju lub tyłem do okna to zły pomysł. Dopływ światła dziennego wpływa na efektywność pracy, pozwala też odpocząć oczom. Gdzie zatem ustawić biurko? Najlepiej tak, aby siedzieć przodem do okna od strony północnej lub wschodniej. Południowa lub zachodnia ekspozycja może być uciążliwa w gorące, słoneczne dni.

Gdyby takie ustawienie nie było możliwe warto postawić biurko prostopadle do okna. Osobie praworęcznej światło dzienne powinno wpadać z lewej strony, osobie leworęcznej z prawej. Dobrze pomyśleć również o osłonach okiennych (żaluzjach, roletach), które – w razie konieczności – ograniczą nadmiar promieni słonecznych. 

Światło naturalne może być niewystarczające. Zwłaszcza w pochmurne dni lub długie jesienne i zimowe wieczory. Dlatego należy zadbać o oświetlenie sztuczne, np. lampkę na biurko. Zwróćmy przy tym uwagę na jeden ważny parametr – barwę światła. Przy pracy sprawdzą się np. LED-y o temperaturze barwowej 3000-4000 kelwinów, czyli zbliżonej do światła dziennego. Mocniejsze światło (na poziomie 4000-6000 kelwinów) jest zbyt chłodne, kojarzące się z laboratorium.   

 

Wydzielmy strefy

Dlaczego tak ważne jest byśmy wyodrębnili w naszym mieszkaniu strefy pracy i wypoczynku? Przede wszystkim dlatego, by nie mieć wrażenia ciągłego przebywania w biurze, czyli w pracy. Może to mieć negatywne skutki psychologiczne. Zatem, pracując w domu postarajmy się oddzielić – oczywiście w miarę możliwości – strefę aktywności zawodowej od miejsca wypoczynku. Nie każdy może urządzić home office w oddzielnym pomieszczeniu. Wielu pracowników musi do tego celu zagospodarować część pokoju. Nie warto, by był to kącik w sypialni. W pokoju dziennym można odgrodzić biurko i fotel dowolną przegrodą lub gdy pozwala na to aranżacja wnętrza ustawić meble biurowe w zabudowie. Wówczas po skończonej pracy możemy wyjść ze strefy zawodowej (nawet wydzielonej symbolicznie) i przejść do części wypoczynkowej, w której spotykamy się z rodziną, przyjaciółmi, drzemiemy, czytamy książkę lub oglądamy filmy.

 

Stwórzmy bezpieczne i przyjazne miejsce do pracy

Każdy ma indywidualny sposób pracy. Są pracownicy, którzy dobrze czują się w chaosie na biurku, lubią mieć wszystko pod ręką i kontrolują bałagan wokół. Inni wolą ład i porządek oraz minimalizm na biurku. Organizując sobie pracę w domu warto postawić na porządek i wyznaczyć stałe miejsca dla biurowych drobiazgów oraz korzystać z pojemników i organizerów. To korzyść psychologiczna i ulga dla umysłu.

Warto również poświęcić trochę czasu na uporządkowane i bezpieczne ułożenie przewodów. Zwłaszcza gdy korzystamy z wielu urządzeń biurowych – drukarki, skanera, komputera stacjonarnego, głośników. Pomocne mogą okazać się maskownice do kabli. Poza aspektem estetycznym i wizualnym, schowane przewody to także bezpieczna praca oraz minimalne ryzyko uszkodzenia sprzętu.

 

Porządek i minimalizm, chociaż zapewnia ład, wielu osobom kojarzy się z chłodem i brakiem przytulności. A przecież nie musi tak być. Minimalistyczne wnętrza zarówno w pracy, jak i w domowych biurach można wzbogacić o przytulne akcenty, które nie zburzą porządku. Architekci wnętrz zachęcają do wprowadzania, zwłaszcza naturalnych, ciepłych, domowych elementów wystroju. Kilka pamiątek, dekoracji albo akcent w postaci ulubionego koloru czy wzoru znacznie umilą codzienną pracę, a domowe biuro przestanie być chłodne i bezosobowe. Ryzyko monotonii skutecznie eliminują np. drewniane meble w łagodnych odcieniach lub kwiaty doniczkowe. Poza ciekawym efektem wizualnym dobrze wpływają na psychikę, pozwalają się lepiej skoncentrować oraz wyciszyć.

 

 

Wojciech Napora (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

Źródło:

DobrzeMieszkaj.pl


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Trzydziestolatkowie mają głos: 5 oczekiwań milenialsów wobec miejsca pracy
    Sondaż przeprowadzony przez Great Place to Work® wśród pracowników z pokolenia Y dowodzi, że w całym USA jedynie 44% milenialsów jest zadowolona ze swojej pracy. To najniższy odsetek w porównaniu z pozostałymi pokoleniami. Czego więc milenialsi oczekują po idealnym miejscu pracy? Przygotowując listę 2021 Fortune Best Workplaces for Millenials, Great Place to Work® przeanalizował ankiety pracowników z pokolenia Y, zatrudnionych w amerykańskich firmach, które aspirują do tytułu Najlepszego Miejsca Pracy dla Milenialsów. W porównaniu z innymi generacjami zdecydowanie bardziej liczy się dla nich równe i sprawiedliwe traktowanie, przejrzystość, elastyczność oraz poczucie, że ich praca ma znaczenie. A co najważniejsze, nie zawahają się odejść z pracy, jeśli pracodawca nie sprosta ich oczekiwaniom.

  • Pracodawcy w Polsce nie chcą kontynuować pracy zdalnej. Prawie 9 na 10 pracowników wróci do siedzib firm
    Polscy przedsiębiorcy nie zamierzają kontynuować modelu pracy zdalnej i deklarują, że 88% pracowników wróci do wykonywania zadań w siedzibie firmy. Propozycję pracy w modelu hybrydowym otrzyma tylko 9% kadry, przy czym zaledwie 5% z tej grupy będzie miało możliwość realizowania obowiązków poza organizacją przez większą część tygodnia. Wynika to przede wszystkim z obaw o dobre samopoczucie pracowników oraz jakość współpracy w zdalnych zespołach.

  • Poszukiwanie właściwej ścieżki kariery [WYWIAD]
    „Na skończeniu studiów nie możemy się zatrzymać. Tu powinno być znane pojęcie kształcenia ustawicznego. Ciągle musimy się uczyć, dokształcać, aktualizować wiedzę, żeby nasza elastyczność na rynku pracy była większa. Pracodawcy oprócz wykształcenia stawiają na języki obce, gdzie angielski już przestaje wystarczać, a atutem jest, np. niemiecki, rosyjski czy hiszpański” – mówi Marcelina Wojno, kierownik Biura Karier Uniwersytetu w Białymstoku. W rozmowie o rynku pracy podjęliśmy, m.in. tematy szukania pracy, przygotowania do rozmowy kwalifikacyjnej, działalności biur karier oraz rozpoczęcia działalności gospodarczej. Zapraszamy do lektury.

  • Powrót do pracy w biurze – kłopot czy wybawienie? 7 wskazówek dla menedżerów, jak z sukcesem przeprowadzić ten proces
    Po ponad roku od chwili, kiedy za sprawą pandemii pracownicy z dnia na dzień musieli przejść na pracę zdalną, nadszedł czas, gdy firmy zaczynają zachęcać pracowników do powrotu do biur. Czy pracownicy chcą rzeczywiście tego powrotu? Czy oznacza to dla nich wyczekiwany powrót do utraconej normalności? A może obawiają się chwili, kiedy powrót do biura okaże się koniecznością? Liczne badania i sondaże opinii pracowników wskazują, że odpowiedź na te pytania nie jest jednoznaczna. Dlatego Great Place to Work® zachęca, aby proces powrotu do biur przeprowadzać stopniowo.

  • 6 rzeczy, jakie możesz zrobić, aby zmniejszyć poczucie izolacji pracowników
    Samotność nie wpływa pozytywnie na zdrowie człowieka. Jej szkodliwy wpływ naukowcy porównują z wypalaniem dziennie 15 papierosów . To nie jest dobra wiadomość dla milionów ludzi, którzy obecnie za sprawą pandemii żyją i pracują w przedłużającej się izolacji. Dla ich przełożonych też nie. Wydawać by się mogło, że zarówno pracodawcy, jak i ich pracownicy największe wyzwania związane z nagłą koniecznością przejścia na zdalny model pracy mają już za sobą. Tych wyzwań było wiele: poczynając od szybkiej nauki posługiwania się systemami wideokonferencyjnymi po umiejętność znajdowania równowagi pomiędzy pracą w domu a zobowiązaniami rodzinnymi. Jednak na dłuższą metę tym, co pracownikom może najbardziej dokuczać jest praca w izolacji od zespołu, powodująca uczucie samotności.

  • Sprzątanie, gotowanie, zakupy – co tak naprawdę robimy podczas pracy zdalnej?
    Praca zdalna to dla większości z nas duża oszczędność czasu oraz elastyczność godzinowa. Nie musimy wstawać tak wcześnie, nie stoimy w korkach, dojeżdżając do biura, mamy zdecydowanie więcej swobody. Ale czy podczas wykonywania obowiązków w domu zajmujemy się tylko pracą? Aż 82 proc. ankietowanych przyznaje, że zdarzyło im się wykonywać w domu inne czynności w czasie, który powinien być przeznaczony na pracę zawodową.

  • Średnio raz na miesiąc rzucam fotografię [WYWIAD]
    „Podobają mi się zdjęcia, które są technicznie niedoskonałe. Czasem jest to dzieło przypadku, bo fotograf pracował pod presją otoczenia, a czasem celowo posłużył się estetyką błędu. I takich zdjęć szukam. Pozornie brzydkich, ale mających jakieś głębsze znaczenie” – mówi Kamil Śleszyński, fotograf dokumentalista. W rozmowie poruszyliśmy kilka tematów związanych z fotografią, realizacją trudnych projektów, zdobywaniem wiedzy i łączeniem pracy zawodowej z pasją.

  • Jak pogodzić pracę zdalną z opieką nad dziećmi?
    W ostatnim czasie wielu pracodawców kieruje swoich pracowników na pracę zdalną. Rozwiązanie wydaje się idealne w czasie pandemii, jednak co zrobić, gdy w domu są również dzieci, ponieważ szkoły pracują zdalnie? Jak pogodzić obowiązki służbowe, zdalne nauczanie i opiekę nad energicznym przedszkolakiem?

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.