Powrót

Jak napisać skuteczny biznesplan?

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2020-07-10

Planujesz rozpoczęcie działalności gospodarczej? Sam pomysł na biznes, to dopiero początek drogi. Okazuje się, że skuteczny biznesplan to połowa sukcesu. Sprawdź, jak go stworzyć!

Celem każdej firmy jest osiągnięcie jak największych zysków. Bardzo ważne, aby na początku stworzyć skuteczny plan rozwoju firmy i konsekwentnie go realizować. Właśnie w tym celu tworzy się biznesplan. Pozwala on wyznaczyć cele i metody działania, ocenić opłacalność planowanego przedsięwzięcia oraz oszacować ewentualne ryzyko niepowodzenia.

 

Po co robić biznesplan?

Przyszły przedsiębiorca w swoim biznesplanie powinien sprecyzować oczekiwania i zaplanować firmę krok po kroku. Taki plan działania zawiera krótko i długoterminowe cele przedsiębiorstwa, opis oferowanych produktów lub usług, a także analizę możliwości rynkowych oraz środków, dzięki którym będzie możliwe osiągnięcie założonych celów.

Biznesplan często jest konieczny, jeśli przyszły przedsiębiorca chce się ubiegać o dotację na założenie działalności gospodarczej czy otrzymanie kredytu. Nie należy go jednak traktować wyłącznie jako wymogu czysto formalnego. Brak planu rozwoju firmy może być prostą drogą do niepowodzenia biznesu.

 

Co powinien zawierać biznesplan?

Nie istnieje uniwersalny schemat idealnego biznesplanu, którym należy się kierować. Niezależnie od rodzaju i wielkości planowanej firmy, podstawowe elementy takiego dokumentu są zbliżone i powinny zawierać:

  • streszczenie przedsięwzięcia – to skrócona, zwięzła wersja całego biznesplanu. W streszczeniu  inwestycja powinna zostać opisana w sposób precyzyjny i interesujący tak, by  zachęcić czytelnika do przeczytania reszty dokumentu. Dobre streszczenie powinno przekonać, że opisane przedsięwzięcie odniesie sukces. Mimo tego, że streszczenie znajduje się na początku, to najlepiej jest je napisać w końcowym procesie tworzenia dokumentu
  • opis działalności gospodarczej – określa najważniejsze krótko- i długoterminowe cele działalności firmy oraz szczegółową charakterystykę planowanego przedsięwzięcia. Należy tu również zawrzeć informacje dotyczące środków materialnych, zasobów ludzkich oraz schemat organizacyjny (np. sprawowanie określonych funkcji przez dane osoby);
  • opis oferowanych produktów lub usług – jest to charakterystyka sprzedawanych produktów lub świadczonych usług. Ważnym elementem jest wyróżnienie oferowanych produktów czy usług spośród konkurencji i przekonanie, dlaczego właśnie te zasługują na uwagę. Warto oprzeć się na statystykach, wynikach badań czy testów. Wszystko co wyróżnia dany produkt lub usługę jest bardzo ważne (np. certyfikaty, patenty, znak towarowy);
  • przedmiot finansowania – w tej części należy zawrzeć rzeczowy zakres inwestycji i wycenę poszczególnych jej elementów oraz listę potencjalnych dostawców i wykonawców, specyfikację techniczną, planowane źródła finansowania inwestycji, w tym określenie stosunku środków własnych do zewnętrznych funduszy (kredyty, leasingi);
  • analiza rynku i konkurencji – ma na celu przedstawienie rynku, na jakim będzie funkcjonowała dana firma. Analizy należy dokonać w najbardziej precyzyjny sposób, aby zarówno przedsiębiorca, jak i odbiorca biznesplanu, miał jasność sytuacji. Należy też przeanalizować wszystkie mocne i słabe strony przedsięwzięcia oraz zagrożenia, które mogą zaistnieć w trakcie funkcjonowania firmy. Analiza powinna zawierać również charakterystykę konkurencji i głównych odbiorców oferowanych produktów czy usług;
  • zarządzanie i pracownicy – kadra zarządzająca oraz pracownicy są bardzo ważnym elementem działania przedsiębiorstwa. Często jest to aspekt decydujący o sukcesie danej firmy. Jeśli w planach przedsiębiorstwa jest miejsce na pracowników, to należy opisać ich kwalifikacje i kompetencje, zajmowane stanowiska, zakres obowiązków oraz system płacowy;
  • analiza SWOT – to narzędzie określające pozycję rynkową danej firmy. Polega na znalezieniu 4 istotnych dla niej czynników: mocnych stron (Strenghts), słabych stron (Weaknesses), szans (Opportunities), zagrożeń (Threats);
  • strategia marketingowa – określa zamiary firmy w zakresie marketingu, który jest bardzo ważnym elementem prowadzenia całego przedsięwzięcia. W planie marketingowym powinien zawierać się plan sprzedaży, czyli szczegółowy opis sposobu sprzedaży oraz potencjalnych odbiorców oferowanych produktów lub usług. W skutecznej strategii  podajemy informacje o wyposażeniu firmy, metodach produkcji czy sprzedaży oraz środkach finansowych na realizację założonych przedsięwzięć;
  • plan finansowy – daje pogląd, czy nakłady się zwrócą i czy dany biznes będzie się opłacał. Jest to niewątpliwie najistotniejsza część całego biznesplanu. Plan finansowy powinien zawierać przychody i koszty, związane z prowadzeniem danej działalności gospodarczej.  W tym miejscu należy przedstawić prognozę finansową zawierającą rachunek zysków i strat, bilans, który pozwoli zmierzyć wzrost i rozwój firmy w pewnym okresie oraz rachunek przepływu gotówki. Określamy również , jakiej wysokości kredytu będzie potrzebować firma i na co będzie on przeznaczony. Wszystkie dane przyjęte do wyliczeń w części finansowej muszą wynikać z przyjętych planów i założeń, być rzetelne i wiarygodne.

 

Pomysł na biznes to początek drogi, jaką należy przejść podejmując własną działalność gospodarczą. Przygotowanie skutecznego biznesplanu wymaga również  wiedzy z zakresu rachunkowości i finansów, dlatego warto go skonsultować z księgowym lub doświadczonym przedsiębiorcą.

 

Właściwa analiza rynku to klucz do sukcesu. Jednak nawet najlepszy pomysł na biznes jest nic niewart bez odpowiedniej kadry, która go zrealizuje. Dlatego warto dobrze przygotować się również do rekrutacji.

 

 

Katarzyna Sędziak (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

Źródło:

https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-vademecum-poczatkujacego-przedsiebiorcy-czyli-jak-napisac-dobry-biznesplan

https://www.biznes.gov.pl/pl/firma/zakladanie-firmy/chce-wiedziec-jak-zalozyc-wlasna-firme/zanim-zdecydujesz-sie-na-wlasna-firme/biznesplan
 

Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Jakim składkom podlega osoba bezrobotna?
    Rejestrujesz się w urzędzie pracy? Sprawdź, jakim składkom będziesz podlegać.

  • Ponaglenie w sprawie urzędowej – sprawdź, kiedy nie jest skuteczne
    Jeśli sprawa urzędowa nie została załatwiona w terminie lub postępowanie jest prowadzone dłużej niż jest to niezbędne, masz prawo wnieść ponaglenie. Jeśli natomiast procedura dotyczy urzędu pracy lub urzędu wojewódzkiego, upewnij się wcześniej, że ponaglenie będzie skuteczne.

  • Profil zaufany – najwyższy czas, aby go założyć
    Profil zaufany powstał po to, aby umożliwić załatwienie spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Dla przedsiębiorców, jak i osób prywatnych, które często kontaktują się z instytucjami publicznymi, profil zaufany to idealne narzędzie. W jaki sposób się go zakłada? Jak długo jest ważny? Podpowiadamy.

  • Bezrobotny bez kwalifikacji zawodowych
    W ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy znajduje się określenie „bezrobotny bez kwalifikacji zawodowych”. Co ono oznacza? Jakie wsparcie jest skierowane szczególnie do bezrobotnych bez kwalifikacji zawodowych? Odpowiadamy.

  • Bezrobotny długotrwale
    Długotrwałe bezrobocie jest ważnym problemem i wyzwaniem dla rynku pracy. Bezrobotni, zaliczani do tego grona, są jedną z najtrudniejszych grup pod względem aktywizacji zawodowej. Jak określa się zjawisko długotrwałego bezrobocia i bezrobotnych długotrwale? Jakie są najważniejsze problemy z tym związane? Odpowiadamy.

  • Zwrot nienależnie pobranego zasiłku dla bezrobotnych
    Otrzymałeś od urzędu pracy decyzję o nienależnie pobranym zasiłku dla bezrobotnych? Zastanawiasz się, co mogło być przyczyną? Wyjaśniamy, w jakich sytuacjach bezrobotny zostaje wezwany do zwrotu pobranego świadczenia, o jaką kwotę upomina się urząd i w jakim terminie powinien nastąpić zwrot pobranych środków.

  • Renta rodzinna a status bezrobotnego
    Status osoby bezrobotnej może uzyskać osoba, która nie nabyła prawa do emerytury lub renty, w tym renty z tytułu niezdolności do pracy, renty szkoleniowej, renty socjalnej oraz renty rodzinnej w wysokości przekraczającej połowę minimalnego wynagrodzenia za pracę. Podpowiadamy, komu przysługuje renta rodzinna oraz jakie warunki powinna spełnić osoba posiadająca prawo do renty rodzinnej, aby mogła zarejestrować się w urzędzie pracy.

  • Status osoby bezrobotnej a służba w wojsku
    Osoba nabywająca status bezrobotnego ma obowiązek oświadczenia zdolności i gotowości do podjęcia zatrudnienia, a także musi stawiać się w urzędzie pracy w wyznaczonych terminach. Podpowiadamy, czy osoba bezrobotna, która wstępuje w szeregi rezerwistów może nabyć status osoby bezrobotnej albo go zachować?

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy