Назад

Przedłużenie zezwolenia na pracę typu A

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2023-01-16

Zezwolenie na pracę typu A jest wymagane, jeżeli cudzoziemiec wykonuje pracę na terytorium RP na podstawie umowy z pracodawcą, którego siedziba lub miejsce zamieszkania albo oddział, zakład lub inna forma zorganizowanej działalności znajduje się na terytorium Polski. Okres ważności takiego zezwolenia wynosi maksymalnie 3 lata. Gdy zbliża się data końcowa dokumentu i pracodawca nadal chce zatrudniać cudzoziemca, może złożyć wniosek o przedłużenie zezwolenia. Jak i kiedy to zrobić? Odpowiadamy.

Pracodawca, który zatrudnia cudzoziemca w ramach zezwolenia na pracę typu A ma możliwość złożenia wniosku o przedłużenie tego zezwolenia. Czym ta procedura różni się od uzyskania nowego dokumentu? Przede wszystkim, jest o połowę tańsza i jeżeli dotyczy kontynuacji zatrudnienia na tym samym stanowisku, nie trzeba do wniosku o przedłużenie dołączać informacji starosty.

 

Jak złożyć wniosek o przedłużenie zezwolenia na pracę?

Wniosek o przedłużenie zezwolenia na pracę można wysłać zarówno elektronicznie, jak i pocztą tradycyjną lub złożyć osobiście w urzędzie wojewódzkim.

W przypadku elektronicznej formy, należy skorzystać z systemu praca.gov.pl. Na stronie głównej wybiera się zakładkę „Zatrudnianie cudzoziemców”, potem „Zezwolenia na pracę cudzoziemca”, a następnie „Wniosek o przedłużenie zezwolenia na pracę cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ZC-WPZ)”. Do elektronicznego wniosku dołącza się kopie (skany / zdjęcia) niezbędnych dokumentów. Na końcu wniosek podpisuje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo Profilem Zaufanym.

 

Czytaj także: Niebieska Karta UE a zmiana warunków pracy

 

W przypadku wysyłania wniosku i niezbędnych dokumentów pocztą tradycyjną, warto to zrobić za potwierdzeniem odbioru. Dzięki temu uzyska się dokument, że wniosek faktycznie trafił do urzędu.

 

Jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku o przedłużenie zezwolenia o pracę?

Informacji o tym, jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku o przedłużenie zezwolenia należy szukać na stronie internetowej właściwego urzędu wojewódzkiego. Najczęściej są to te same dokumenty co przy składaniu wniosku o zezwolenie na pracę (nie zawsze konieczna jest informacja starosty) oraz dodatkowo: umowa zawarta między podmiotem powierzającym wykonywanie pracy cudzoziemcowi a cudzoziemcem, będąca podstawą wykonywania pracy zgodnie z zezwoleniem na pracę i dokumenty potwierdzające opłacenie składek na ubezpieczenie społeczne, jeżeli były wymagane w związku z wykonywaniem pracy przez cudzoziemca za cały okres pracy cudzoziemca na podstawie zezwolenia.

 

Kiedy złożyć wniosek o przedłużenie zezwolenia o pracę?

Wniosek o przedłużenie zezwolenia na pracę składa się nie wcześniej niż na 90 i nie później niż na 30 dni przed upływem okresu ważności zezwolenia.

Warto dodać, że na mocy ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, wprowadzono regulacje o przedłużeniu ważności z mocy prawa m.in. zezwoleń na pracę. Okres ważności zezwolenia przedłuża się do upływu 30. dnia następującego po dniu odwołania tego ze stanów (stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii), który obowiązywał jako ostatni.

 

Czytaj także: Rozmowa o prawie pracy [WYWIAD]

 

Ta sama ustawa wprowadziła również zmianę dotyczącą terminu składania wniosku o przedłużenie zezwolenia na pracę. W trakcie trwania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, wniosek składa się nie wcześniej niż w terminie 90 dni przed upływem okresu ważności zezwolenia na pracę określonego w tym zezwoleniu i nie później niż w ostatnim dniu okresu ważności zezwolenia warunkowo wydłużonego ustawą specjalną, czyli nie później niż 30. dnia po odwołaniu ostatniego ze stanów (zagrożenia epidemicznego lub epidemii).  

 

Wojciech Napora (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

Źródło:

Ustawa z dnia 20 kwietnia o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

biznes.gov.pl

Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie.


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Pobyt krótkoterminowy cudzoziemca a praca w RP
    Podstawowa zasada dotycząca zatrudnienia cudzoziemców w Polsce brzmi: legalna praca to legalny pobyt oraz zezwolenie na pracę. O ile z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę obcokrajowiec może być zwolniony, o tyle dokument pobytowy, i to taki, który uprawnia go do pracy, musi mieć zawsze. Czy możliwe jest zatrudnienie cudzoziemca, przebywającego w Polsce w ramach pobytu krótkoterminowego? Odpowiadamy.

  • Jak zatrudnić obywatela Ukrainy? Instrukcja krok po kroku
    Pracodawca, który planuje zatrudnienie obywatela Ukrainy powinien wiedzieć, że do podpisania umowy nie wystarczy jedynie potwierdzenie obywatelstwa ukraińskiego. Przede wszystkim należy upewnić się, że cudzoziemiec ma tytuł do legalnego pobytu w Polsce. Od czego zacząć? Jak legalnie powierzyć pracę obywatelowi Ukrainy? Wyjaśniamy.

  • Różnica między zezwoleniem na pobyt stały a zezwoleniem na pobyt rezydenta długoterminowego UE
    Zezwolenie na pobyt stały i zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego UE mają wiele wspólnych cech. Oba są udzielane na czas nieoznaczony i w obu przypadkach praca cudzoziemca może być wykonywana bez zezwolenia na pracę. Co je różni? Odpowiadamy.

  • Zezwolenie na pobyt czasowy po wizie „humanitarnej”
    Cudzoziemcy, którzy przebywają w Polsce na podstawie wizy wydanej w celu przyjazdu ze względów humanitarnych, z uwagi na interes państwa lub zobowiązania międzynarodowe (tzw. humanitarnej) mogą, najpóźniej ostatniego dnia jej ważności, złożyć wniosek o wydanie zezwolenia na pobyt czasowy ze względu na inne okoliczności. Czy praca na takim zezwoleniu na pobyt czasowy może być wykonywana bez konieczności uzyskiwania zezwolenia na pracę lub oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy? Odpowiadamy.

  • Zezwolenie na pobyt czasowy. Kiedy wygasa z mocy prawa?
    Zezwolenie na pobyt czasowy jest dokumentem legalizującym pobyt cudzoziemca z kraju trzeciego w Polsce. Wydaje się je na maksymalnie 3 lata w związku z okolicznością, która uzasadnia ten pobyt. O zezwolenie na pobyt czasowy wnioskuje cudzoziemiec w urzędzie wojewódzkim. Kiedy takie zezwolenie wygasa z mocy prawa? Odpowiadamy.

  • Rodzaje zezwoleń na pracę [INFOGRAFIKA]
    Zanim cudzoziemiec będący obywatelem państwa spoza obszaru UE/EOG rozpocznie pracę w Polsce, (co do zasady) musi posiadać odpowiednie zezwolenie na pracę. Rodzaj zezwolenia zależy w głównej mierze od tego, jak długo cudzoziemiec będzie wykonywał swoje obowiązki zawodowe, jaki mają one charakter oraz czy zatrudnia go firma polska, czy zagraniczna. Oto rodzaje zezwoleń na pracę w Polsce.

  • Kiedy nie trzeba uzyskiwać nowego zezwolenia na pracę?
    Zezwolenie na pracę (typu A) legalizuje pracę cudzoziemców z krajów trzecich w Polsce. W dokumencie tym wskazani są konkretni pracodawca i obcokrajowiec. Ponadto, w zezwoleniu na pracę wymienione są warunki, na których cudzoziemiec powinien świadczyć pracę. Ich zmiana wymaga uzyskania nowego dokumentu. Jednak nie zawsze. W jakich okolicznościach, po dokonanych zmianach, nie trzeba uzyskiwać nowego zezwolenia na pracę? Odpowiadamy.

  • Zezwolenie na pracę sezonową. Co warto wiedzieć?
    Zezwolenie na pracę sezonową (typu S) jest szczególnym rodzajem zezwolenia na pracę w Polsce. Od „standardowego” zezwolenia na pracę (typu A) odróżnia je przede wszystkim urząd, w którym pracodawca o nie wnioskuje, wysokość opłaty i okres, na jaki może być wydane. Co warto wiedzieć o zezwoleniu na pracę sezonową? Oto garść przydatnych informacji.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy