Back

Zwolnienie z informacji starosty

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2024-10-21

Informacja starosty to dokument potwierdzający brak możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych pracodawcy w oparciu o rejestry bezrobotnych i poszukujących pracy w danym powiecie. Dołącza się ją do wniosków o zezwolenie na pracę i zezwolenie na pobyt czasowy i pracę. Są jednak sytuacje, które zwalniają wnioskodawcę z konieczności dołączania informacji starosty. Jakie? Odpowiadamy.

Przed wydaniem informacji starosty (nazywanej też opinią starosty lub testem rynku pracy) urząd pracy weryfikuje, czy wśród zarejestrowanych osób bezrobotnych lub poszukujących pracy nie ma kogoś o odpowiednich kwalifikacjach. Jeśli nie uda się znaleźć kandydatów, urząd wydaje informację o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych firmy na lokalnym rynku pracy. Taki dokument nie zawsze jest jednak potrzebny.

 

Zezwolenie na pracę

Zezwolenie na pracę dla cudzoziemca wydaje, na wniosek pracodawcy, urząd wojewódzki. Do wniosku, oprócz kopii dokumentu podróży z danymi cudzoziemca, dowodu wpłaty i innych wymaganych załączników, pracodawca dołącza informację starosty. Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy przewiduje jednak sytuacje, w jakich dokument ten nie jest wymagany. Oto one.

Wojewoda wydaje zezwolenie bez konieczności uzyskania informacji starosty, jeżeli:

  • zawód, w którym cudzoziemiec ma wykonywać pracę, lub rodzaj pracy, która ma być mu powierzona, znajduje się w wykazie określonym przez właściwego wojewodę*;
  • wydaje przedłużenie zezwolenia na pracę dla tego samego cudzoziemca i na tym samym stanowisku;
  • brak takiej konieczności wynika z odrębnych przepisów.

 

*Wojewoda, kierując się sytuacją na lokalnym rynku pracy, określa wykaz zawodów i rodzajów pracy, w stosunku do których wydanie zezwolenia na pracę nie wymaga uwzględnienia informacji starosty. Bierze on wtedy pod uwagę liczbę zarejestrowanych bezrobotnych i poszukujących pracy w poszczególnych zawodach w stosunku do liczby ofert zgłoszonych do powiatowych urzędów pracy.

Wykazy te, w formie rozporządzeń wojewody, można znaleźć na stronach urzędów wojewódzkich, biuletynach informacji publicznej (BIP) czy w dziennikach urzędowych.

 

Czytaj także: Zezwolenie na pracę - powierzenie pracy o innym charakterze

 

Zezwolenie na pracę sezonową (typ S)

Zezwolenie na pracę sezonową (typ S) legalizuje pracę cudzoziemca w branży rolniczej, ogrodniczej oraz turystycznej. Wniosek o wydanie zezwolenia na pracę sezonową wypełnia pracodawca, jednak w tym przypadku sprawę rozpatruje już powiatowy urząd pracy. Co do zasady procedura ta wymaga dołączenia informacji starosty. Ale od tej zasady ustawa o promocji zatrudnienia również przewiduje wyjątki:

„Przepisu dotyczącego obowiązku dołączenia do wniosku informacji starosty nie stosuje się w przypadku powierzenia wykonywania pracy cudzoziemcowi będącemu obywatelem państwa określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 10.”

Wspomniane państwa wymienia odpowiednio rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Są to:

  • Republika Armenii,
  • Republika Białorusi,
  • Republika Gruzji,
  • Republika Mołdawii,
  • Ukraina.

 

Zezwolenie na pobyt czasowy i pracę (tzw. zezwolenie jednolite)

Zezwolenie na pobyt czasowy i pracę wydawane jest na wniosek cudzoziemca przez urząd wojewódzki właściwy dla jego pobytu. I choć sam wniosek wypełnia cudzoziemiec, to nadal potrzebuje on dokumentów od potencjalnego pracodawcy: załącznika nr 1 (określającego warunki przyszłego zatrudnienia) oraz informacji starosty. Ustawa o cudzoziemcach wymienia jednak przypadki, kiedy informacja starosty nie jest potrzebna. Oto one:

  • zawód, który cudzoziemiec wykonuje w ramach powierzonej pracy, lub rodzaj pracy, która jest mu powierzona, znajduje się w wykazie określonym przez właściwego wojewodę (tak samo, jak w przypadku zezwolenia na pracę);
  • cudzoziemiec bezpośrednio przed złożeniem wniosku posiadał lub posiada zezwolenie na pracę lub zezwolenie na pobyt czasowy i pracę u tego samego pracodawcy na tym samym stanowisku;
  • cudzoziemiec w okresie 3 lat poprzedzających złożenie wniosku ukończył uczelnię z siedzibą na terytorium Polski albo innego państwa Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej lub jest doktorantem w Polsce;
  • cudzoziemiec w okresie 3 lat poprzedzających złożenie wniosku przebywał legalnie i nieprzerwanie na terytorium Polski;
  • cudzoziemiec spełnia warunki określone w przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 5 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej znajdziecie tutaj);
  • cudzoziemiec spełnia warunki zwolnienia z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę, określone odrębnymi przepisami.

 

Czytaj także: Zezwolenie jednolite a zmiana pracodawcy

 

Zezwolenie na pobyt czasowy w celu wykonywania pracy w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji (tzw. niebieska karta)

Zezwolenie na pobyt czasowy w celu wykonywania pracy w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji (podobnie jak zezwolenie jednolite) jest wydawane na wniosek cudzoziemca przez urząd wojewódzki właściwy dla jego pobytu. Do złożenia wniosku cudzoziemiec również potrzebuje wypełnionego przez przyszłego pracodawcę załącznika nr 1 oraz informacji starosty. W tym przypadku informacja starosty nie będzie potrzebna, jeżeli:

  • zawód, który cudzoziemiec wykonuje w ramach powierzonej pracy, lub rodzaj pracy, która jest mu powierzona, znajduje się w wykazie określonym przez właściwego wojewodę (tak samo, jak w przypadku zezwolenia na pracę oraz zezwolenia na pobyt czasowy i pracę);
  • cudzoziemiec, bezpośrednio przed złożeniem wniosku, posiadał:
    • zezwolenie na pracę lub
    • zezwolenie na pobyt i pracę, lub
    • zezwolenie na pobyt czasowy w celu wykonywania pracy w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji

u tego samego podmiotu powierzającego mu wykonywanie pracy na tym samym stanowisku;

  • cudzoziemiec był już legalnie zatrudniony na terytorium Polski przez okres 2 lat na podstawie zezwolenia na pobyt czasowy w celu wykonywania pracy w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji;
  • cudzoziemiec spełnia warunki określone w przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 5 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej znajdziecie tutaj);
  • cudzoziemiec spełnia warunki zwolnienia z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę, określone odrębnymi przepisami.

 

Szczegółowych informacji na temat zatrudniania cudzoziemców udzielają konsultanci Zielonej Linii pod numerem telefonu 19 524.

 

 

Justyna Bilicz (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

 

Źródło:

Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy art. 88c ust. 3, art. 88o ust. 2, art. 90 ust. 5, 10.

Ustawa z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach art. 114 ust. 3, art. 129.

Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 grudnia 2017 r. w sprawie państw, do których obywateli stosuje się niektóre przepisy dotyczące zezwolenia na pracę sezonową oraz przepisy dotyczące oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi.

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2009 r. w sprawie określenia przypadków, w których zezwolenie na pracę cudzoziemca jest wydawane bez względu na szczegółowe warunki wydawania zezwolenia na pracę cudzoziemców.


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Zatrudnianie cudzoziemców absolwentów polskich szkół policealnych
    Do legalnego zatrudnienia cudzoziemca, co do zasady, potrzebne są odpowiedni tytuł pobytowy oraz zezwolenie na pracę. Od tej zasady istnieją wyjątki. Są bowiem cudzoziemcy, którzy mogą wykonywać pracę bez zezwolenia na pracę. Czy do tej grupy zaliczają się absolwenci szkół policealnych? Odpowiadamy.

  • Zezwolenie na pracę sezonową. Co warto wiedzieć?
    Zezwolenie na pracę sezonową (typu S) jest szczególnym rodzajem zezwolenia na pracę w Polsce. Od „standardowego” zezwolenia na pracę (typu A) odróżnia je przede wszystkim urząd, w którym pracodawca o nie wnioskuje, wysokość opłaty i okres, na jaki może być wydane. Co warto wiedzieć o zezwoleniu na pracę sezonową? Oto garść przydatnych informacji.

  • Cudzoziemcy - praca po zakończeniu ważności zezwolenia na pracę a oczekiwaniem na rejestrację oświadczenia
    Zdarzają się sytuacje, w których ważność kończy jeden dokument legalizujący pracę cudzoziemca i pracodawca czeka na uzyskanie kolejnego. Co się dzieje w okresie oczekiwania? Jak to wygląda w przypadku zakończenia ważności zezwolenia na pracę, gdy pracodawca czeka na rejestrację oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy? Czy praca w okresie oczekiwania jest legalna? Odpowiadamy.

  • Zezwolenie na pracę - powierzenie pracy o innym charakterze
    W zezwoleniu na pracę określa się m.in. stanowisko lub rodzaj pracy wykonywanej przez cudzoziemca. Powierzenie cudzoziemcowi pracy na innych warunkach lub na innym stanowisku niż określone w zezwoleniu uważa się za nielegalne. Jednak nie zawsze. Przepisy umożliwiają bowiem wykonywanie pracy o innym charakterze lub na innym stanowisku niż określone w zezwoleniu na pracę. W jakich okolicznościach? Odpowiadamy.

  • Cudzoziemcy zwolnieni z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę (cz. 1)
    Co do zasady, cudzoziemcy z państw spoza UE, EOG i Szwajcarii, którzy chcą legalnie pracować w Polsce, muszą mieć zezwolenie na pracę. Od tej zasady są jednak liczne wyjątki, wymienione w ustawie i rozporządzeniu. Których cudzoziemców obejmuje zwolnienie z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę?

  • Zezwolenie na pobyt czasowy. Kiedy wygasa z mocy prawa?
    Zezwolenie na pobyt czasowy jest dokumentem legalizującym pobyt cudzoziemca z kraju trzeciego w Polsce. Wydaje się je na maksymalnie 3 lata w związku z okolicznością, która uzasadnia ten pobyt. O zezwolenie na pobyt czasowy wnioskuje cudzoziemiec w urzędzie wojewódzkim. Kiedy takie zezwolenie wygasa z mocy prawa? Odpowiadamy.

  • Rodzaje zezwoleń na pracę [INFOGRAFIKA]
    Zanim cudzoziemiec będący obywatelem państwa spoza obszaru UE/EOG rozpocznie pracę w Polsce, (co do zasady) musi posiadać odpowiednie zezwolenie na pracę. Rodzaj zezwolenia zależy w głównej mierze od tego, jak długo cudzoziemiec będzie wykonywał swoje obowiązki zawodowe, jaki mają one charakter oraz czy zatrudnia go firma polska, czy zagraniczna. Oto rodzaje zezwoleń na pracę w Polsce.

  • Kiedy nie trzeba uzyskiwać nowego zezwolenia na pracę?
    Zezwolenie na pracę (typu A) legalizuje pracę cudzoziemców z krajów trzecich w Polsce. W dokumencie tym wskazani są konkretni pracodawca i obcokrajowiec. Ponadto, w zezwoleniu na pracę wymienione są warunki, na których cudzoziemiec powinien świadczyć pracę. Ich zmiana wymaga uzyskania nowego dokumentu. Jednak nie zawsze. W jakich okolicznościach, po dokonanych zmianach, nie trzeba uzyskiwać nowego zezwolenia na pracę? Odpowiadamy.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy