Zezwolenie na pracę a obowiązek informacyjny
Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2023-03-20
Zezwolenie na pracę, uzyskiwane w urzędzie wojewódzkim, jest jednym z dokumentów legalizujących pracę cudzoziemca na terenie Polski. Kiedy i w jakich okolicznościach pracodawca, który je otrzymał, powinien poinformować pisemnie wojewodę? Odpowiadamy.
Zezwolenie na pracę jest dokumentem opisanym przede wszystkim w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. I to w tym akcie prawnym powinniśmy szukać informacji na temat obowiązku informacyjnego.
Kiedy pracodawca ma obowiązek informacyjny?
Kluczowy jest tu art. 88i ww. ustawy, zgodnie z którym podmiot powierzający cudzoziemcowi wykonywanie pracy w terminie 7 dni pisemnie powiadamia wojewodę, który wydał zezwolenie na pracę, o następujących okolicznościach:
- cudzoziemiec rozpoczął pracę o innym charakterze lub na innym stanowisku niż określone w zezwoleniu na pracę, na warunkach, o których mowa w art. 88f ust. 1b;
Art. 88f. 1b stanowi, że podmiot powierzający cudzoziemcowi wykonywanie pracy może powierzyć mu na okresy łącznie nieprzekraczające 30 dni w roku kalendarzowym wykonywanie pracy o innym charakterze lub na innym stanowisku niż określone w zezwoleniu na pracę, jeżeli zostały spełnione pozostałe warunki określone w zezwoleniu na pracę oraz wymagania, o których mowa w art. 88d (Art. 88d. Uzyskanie zezwolenia na pracę nie zwalnia z określonych odrębnymi przepisami wymogów, od spełnienia których uzależnione jest wykonywanie zawodów regulowanych lub działalności.). W takim przypadku uzyskanie zezwolenia na pracę określającego nowe okoliczności nie jest wymagane.
Czytaj także: Nielegalne powierzenie wykonywania pracy cudzoziemcowi
I chociaż nie jest wymagane uzyskanie nowego zezwolenia, pracodawca powinien w terminie 7 dni powiadomić pisemnie wojewodę o powierzeniu pracy o innym charakterze lub na innym stanowisku niż określone w zezwoleniu na pracę. Okresy powierzenia takiej innej pracy nie mogą być dłuższe niż 30 dni w roku kalendarzowym.
- nastąpiła zmiana siedziby lub miejsca zamieszkania, nazwy lub formy prawnej podmiotu powierzającego cudzoziemcowi wykonywanie pracy lub przejęcie zakładu pracy lub jego części przez innego pracodawcę;
- nastąpiło przejście zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę;
- zmieniła się osoba reprezentująca pracodawcę, o której mowa w art. 88c ust. 6 pkt 3 (dotyczy to pracodawcy zagranicznego, który wskazał osobę przebywającą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, działającą w imieniu pracodawcy i upoważnioną do jego reprezentowania wobec wojewody);
- cudzoziemiec nie podjął pracy w okresie 3 miesięcy od początkowej daty ważności zezwolenia na pracę;
- cudzoziemiec przerwał pracę na okres przekraczający 3 miesiące;
- cudzoziemiec zakończył pracę wcześniej niż 3 miesiące przed upływem okresu ważności zezwolenia na pracę.
Warto wiedzieć
W wyjaśnieniach Departamentu Rynku Pracy*, odnoszących się do punktu 5. czytamy, że:
„Termin 7 dni po upływie 3 miesięcy od daty rozpoczęcia pracy wskazanej w zezwoleniu należy traktować jako najpóźniejszy termin powiadomienia wojewody o niestawieniu się cudzoziemca do pracy. Zatem możliwe jest poinformowanie o niestawieniu się cudzoziemca do pracy z wyprzedzeniem. Urząd wojewódzki powinien włączyć to powiadomienie do akt sprawy i odnotować w systemie informatycznym, jak każde tego typu powiadomienie.”
Czytaj także: Przedłużenie zezwolenia na pracę typu A
Okoliczności, o których mowa w punktach 5 i 6, a więc: cudzoziemiec nie podjął pracy w okresie 3 miesięcy od początkowej daty ważności zezwolenia na pracę oraz cudzoziemiec przerwał pracę na okres przekraczający 3 miesiące, są powodem do uchylenia zezwolenia na pracę. Stanowi o tym art. 88k ust. 1 pkt 5 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Można jednak uniknąć uchylenia zezwolenia z tych powodów. Stanowi o tym art. 88k ust. 4 ww. ustawy, w którym czytamy, że zezwolenia nie uchyla się, gdy wojewoda otrzymał powiadomienie, że cudzoziemiec nie podjął pracy lub przerwał pracę wskazujące jednocześnie, że zezwolenie będzie wykorzystane zgodnie z jego przeznaczeniem i podające przyczynę niepodjęcia pracy lub przyczynę przerwy w wykonywaniu pracy.
Szczegółowych informacji w tym zakresie udzielają konsultanci Zielonej Linii pod numerem telefonu 19524.
*Wyjaśnienia DRP do Ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy nie stanowią źródła prawa, dlatego ostateczną decyzję w kwestii zastosowania przepisów podejmuje urząd pracy i urząd wojewódzki.
Wojciech Napora (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)
Źródło:
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Zobacz podobne artykuły:
Zezwolenie na pracę sezonową. Co warto wiedzieć? Zezwolenie na pracę sezonową (typu S) jest szczególnym rodzajem zezwolenia na pracę w Polsce. Od „standardowego” zezwolenia na pracę (typu A) odróżnia je przede wszystkim urząd, w którym pracodawca o nie wnioskuje, wysokość opłaty i okres, na jaki może być wydane. Co warto wiedzieć o zezwoleniu na pracę sezonową? Oto garść przydatnych informacji.
Zatrudnianie obywateli Ukrainy [Q&A - Pytania i odpowiedzi] Ustawa o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa wprowadziła znaczne ułatwienia w zatrudnianiu Ukraińców w Polsce. Jak wygląda procedura zatrudnienia? Przedstawiamy najpopularniejsze pytania pracodawców i odpowiadamy na nie.
Jak zatrudnić obywatela Ukrainy? Instrukcja krok po kroku Pracodawca, który planuje zatrudnienie obywatela Ukrainy powinien wiedzieć, że do podpisania umowy nie wystarczy jedynie potwierdzenie obywatelstwa ukraińskiego. Przede wszystkim należy upewnić się, że cudzoziemiec ma tytuł do legalnego pobytu w Polsce. Od czego zacząć? Jak legalnie powierzyć pracę obywatelowi Ukrainy? Wyjaśniamy.
Zezwolenie jednolite - zmiana warunków pracy Zezwolenie na pobyt czasowy i pracę (tzw. zezwolenie jednolite) legalizuje zarówno pobyt, jak i pracę cudzoziemca w Polsce. Jakie warunki zatrudnienia wskazuje się w decyzji wydanej do takiego zezwolenia? Które z nich można zmienić bez dodatkowych formalności, a które wymagają zmiany lub wydania nowego zezwolenia na pobyt czasowy i pracę? Odpowiadamy.
Cudzoziemcy - praca po zakończeniu ważności zezwolenia na pracę a oczekiwaniem na rejestrację oświadczenia Zdarzają się sytuacje, w których ważność kończy jeden dokument legalizujący pracę cudzoziemca i pracodawca czeka na uzyskanie kolejnego. Co się dzieje w okresie oczekiwania? Jak to wygląda w przypadku zakończenia ważności zezwolenia na pracę, gdy pracodawca czeka na rejestrację oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy? Czy praca w okresie oczekiwania jest legalna? Odpowiadamy.
Kolejna nowelizacja ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy. Lipiec 2024 r. 1 lipca 2024 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa. Wydłuża ona legalny pobyt obywateli Ukrainy w RP i wprowadza zmiany w powiadomieniu, które legalizuje ich pracę. Przedstawiamy najważniejsze zmiany dotyczące pobytu i pracy obywateli Ukrainy w RP.
Oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi a powiadomienie o podjęciu lub niepodjęciu pracy Jednym z obowiązków pracodawcy, który powierza pracę cudzoziemcowi na podstawie oświadczenia wpisanego do ewidencji oświadczeń jest powiadomienie urzędu pracy o podjęciu lub niepodjęciu pracy przez obcokrajowca. W jakim terminie? Co grozi za niedopełnienie tego obowiązku? Czy trzeba informować o zakończeniu pracy? Odpowiadamy.
Cudzoziemcy zwolnieni z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę (cz. 1) Co do zasady, cudzoziemcy z państw spoza UE, EOG i Szwajcarii, którzy chcą legalnie pracować w Polsce, muszą mieć zezwolenie na pracę. Od tej zasady są jednak liczne wyjątki, wymienione w ustawie i rozporządzeniu. Których cudzoziemców obejmuje zwolnienie z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę?
W prawie
-
Cudzoziemcy w urzędzie pracy
14.10.2024 -
Powódź 2024 r. - wsparcie dla pracodawców
11.10.2024