Powrót

Przedłużenie zezwolenia na pracę typu A

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2023-01-16

Zezwolenie na pracę typu A jest wymagane, jeżeli cudzoziemiec wykonuje pracę na terytorium RP na podstawie umowy z pracodawcą, którego siedziba lub miejsce zamieszkania albo oddział, zakład lub inna forma zorganizowanej działalności znajduje się na terytorium Polski. Okres ważności takiego zezwolenia wynosi maksymalnie 3 lata. Gdy zbliża się data końcowa dokumentu i pracodawca nadal chce zatrudniać cudzoziemca, może złożyć wniosek o przedłużenie zezwolenia. Jak i kiedy to zrobić? Odpowiadamy.

Pracodawca, który zatrudnia cudzoziemca w ramach zezwolenia na pracę typu A ma możliwość złożenia wniosku o przedłużenie tego zezwolenia. Czym ta procedura różni się od uzyskania nowego dokumentu? Przede wszystkim, jest o połowę tańsza i jeżeli dotyczy kontynuacji zatrudnienia na tym samym stanowisku, nie trzeba do wniosku o przedłużenie dołączać informacji starosty.

 

Jak złożyć wniosek o przedłużenie zezwolenia na pracę?

Wniosek o przedłużenie zezwolenia na pracę można wysłać zarówno elektronicznie, jak i pocztą tradycyjną lub złożyć osobiście w urzędzie wojewódzkim.

W przypadku elektronicznej formy, należy skorzystać z systemu praca.gov.pl. Na stronie głównej wybiera się zakładkę „Zatrudnianie cudzoziemców”, potem „Zezwolenia na pracę cudzoziemca”, a następnie „Wniosek o przedłużenie zezwolenia na pracę cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ZC-WPZ)”. Do elektronicznego wniosku dołącza się kopie (skany / zdjęcia) niezbędnych dokumentów. Na końcu wniosek podpisuje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo Profilem Zaufanym.

 

Czytaj także: Niebieska Karta UE a zmiana warunków pracy

 

W przypadku wysyłania wniosku i niezbędnych dokumentów pocztą tradycyjną, warto to zrobić za potwierdzeniem odbioru. Dzięki temu uzyska się dokument, że wniosek faktycznie trafił do urzędu.

 

Jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku o przedłużenie zezwolenia o pracę?

Informacji o tym, jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku o przedłużenie zezwolenia należy szukać na stronie internetowej właściwego urzędu wojewódzkiego. Najczęściej są to te same dokumenty co przy składaniu wniosku o zezwolenie na pracę (nie zawsze konieczna jest informacja starosty) oraz dodatkowo: umowa zawarta między podmiotem powierzającym wykonywanie pracy cudzoziemcowi a cudzoziemcem, będąca podstawą wykonywania pracy zgodnie z zezwoleniem na pracę i dokumenty potwierdzające opłacenie składek na ubezpieczenie społeczne, jeżeli były wymagane w związku z wykonywaniem pracy przez cudzoziemca za cały okres pracy cudzoziemca na podstawie zezwolenia.

 

Kiedy złożyć wniosek o przedłużenie zezwolenia o pracę?

Wniosek o przedłużenie zezwolenia na pracę składa się nie wcześniej niż na 90 i nie później niż na 30 dni przed upływem okresu ważności zezwolenia.

Warto dodać, że na mocy ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, wprowadzono regulacje o przedłużeniu ważności z mocy prawa m.in. zezwoleń na pracę. Okres ważności zezwolenia przedłuża się do upływu 30. dnia następującego po dniu odwołania tego ze stanów (stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii), który obowiązywał jako ostatni.

 

Czytaj także: Rozmowa o prawie pracy [WYWIAD]

 

Ta sama ustawa wprowadziła również zmianę dotyczącą terminu składania wniosku o przedłużenie zezwolenia na pracę. W trakcie trwania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, wniosek składa się nie wcześniej niż w terminie 90 dni przed upływem okresu ważności zezwolenia na pracę określonego w tym zezwoleniu i nie później niż w ostatnim dniu okresu ważności zezwolenia warunkowo wydłużonego ustawą specjalną, czyli nie później niż 30. dnia po odwołaniu ostatniego ze stanów (zagrożenia epidemicznego lub epidemii).  

 

Wojciech Napora (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

Źródło:

Ustawa z dnia 20 kwietnia o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

biznes.gov.pl

Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie.


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Zezwolenie na pracę a rodzaj umowy
    Zezwolenie na pracę legalizuje pracę cudzoziemca z kraju trzeciego. Jedną z informacji widniejącą na dokumencie jest rodzaj umowy, którą pracodawca powinien zawrzeć z cudzoziemcem. Co na ten temat czytamy w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy?

  • Cudzoziemcy - zezwolenie na pracę. Kiedy nie jest wymagany nowy dokument?
    Zezwolenie na pracę legalizuje pracę cudzoziemca z kraju trzeciego, którego dokument pobytowy uprawnia do wykonywania pracy w Polsce. Wydaje się je na wniosek pracodawcy dla wskazanego w nim cudzoziemca. W zezwoleniu określa się warunki zatrudnienia. Czy każda ich zmiana wymaga uzyskania nowego zezwolenia na pracę? Odpowiadamy.

  • Powiadomienie o powierzeniu wykonywania pracy obywatelowi Ukrainy – co powinien wiedzieć pracodawca?
    W związku z przepisami specustawy o pomocy obywatelom Ukrainy możliwe jest powierzenie pracy obywatelowi Ukrainy na postawie powiadomienia, które należy złożyć elektronicznie przez praca.gov.pl. Podpowiadamy, na co powinien zwrócić uwagę pracodawca, wypełniający formularz powiadomienia.

  • Cudzoziemcy - praca w okresie między jednym a drugim zezwoleniem
    Co do zasady, cudzoziemiec, by mógł legalnie pracować w Polsce potrzebuje ważnego dokumentu pobytowego uprawniającego go do pracy oraz zezwolenia na pracę. Zdarzają się jednak sytuacje, w których pracodawca czeka na przedłużenie zezwolenia na pracę lub cudzoziemiec na kolejne zezwolenie jednolite. Co wtedy? Odpowiadamy.

  • Zezwolenie na pracę a obowiązek informacyjny
    Zezwolenie na pracę, uzyskiwane w urzędzie wojewódzkim, jest jednym z dokumentów legalizujących pracę cudzoziemca na terenie Polski. Kiedy i w jakich okolicznościach pracodawca, który je otrzymał, powinien poinformować pisemnie wojewodę? Odpowiadamy.

  • Podstawowy obowiązek pracodawcy, który chce zatrudnić cudzoziemca
    Jeżeli chodzi o zatrudnianie cudzoziemców, podstawowa zasada brzmi: legalna praca to legalny pobyt plus zezwolenie na pracę. O ile cudzoziemiec może być zwolniony z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę, pobyt zawsze musi mieć legalny. Brak ważnego dokumentu pobytowego w każdej sytuacji wiąże się z nielegalnym zatrudnieniem. Dlatego tak ważne, z punktu widzenia pracodawcy, jest sprawdzenie legalnego pobytu cudzoziemca (jego dokumentu pobytowego), który ma rozpocząć pracę.

  • Oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi – co warto wiedzieć?
    Oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi jest uproszczoną procedurą zatrudniania cudzoziemców z wybranych krajów. Uproszczoną w stosunku do zezwolenia na pracę. Nazywana jest także procedurą oświadczeniową. Obecnie, po wykluczeniu Rosji (w związku z konfliktem zbrojnym na Ukrainie), pracodawcy w Polsce mogą zatrudniać w tym trybie obywateli Armenii, Białorusi, Gruzji, Mołdawii i Ukrainy.

  • Cudzoziemcy zwolnieni z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę (cz. 2)
    Co do zasady, cudzoziemcy z państw spoza UE, EOG i Szwajcarii, którzy chcą legalnie pracować w Polsce, muszą mieć zezwolenie na pracę. Od tej zasady są jednak liczne wyjątki, wymienione w ustawie i rozporządzeniu. Których cudzoziemców obejmuje zwolnienie z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę?

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy