Powrót

Przedłużenie zezwolenia na pracę typu A

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2023-01-16

Zezwolenie na pracę typu A jest wymagane, jeżeli cudzoziemiec wykonuje pracę na terytorium RP na podstawie umowy z pracodawcą, którego siedziba lub miejsce zamieszkania albo oddział, zakład lub inna forma zorganizowanej działalności znajduje się na terytorium Polski. Okres ważności takiego zezwolenia wynosi maksymalnie 3 lata. Gdy zbliża się data końcowa dokumentu i pracodawca nadal chce zatrudniać cudzoziemca, może złożyć wniosek o przedłużenie zezwolenia. Jak i kiedy to zrobić? Odpowiadamy.

Pracodawca, który zatrudnia cudzoziemca w ramach zezwolenia na pracę typu A ma możliwość złożenia wniosku o przedłużenie tego zezwolenia. Czym ta procedura różni się od uzyskania nowego dokumentu? Przede wszystkim, jest o połowę tańsza i jeżeli dotyczy kontynuacji zatrudnienia na tym samym stanowisku, nie trzeba do wniosku o przedłużenie dołączać informacji starosty.

 

Jak złożyć wniosek o przedłużenie zezwolenia na pracę?

Wniosek o przedłużenie zezwolenia na pracę można wysłać zarówno elektronicznie, jak i pocztą tradycyjną lub złożyć osobiście w urzędzie wojewódzkim.

W przypadku elektronicznej formy, należy skorzystać z systemu praca.gov.pl. Na stronie głównej wybiera się zakładkę „Zatrudnianie cudzoziemców”, potem „Zezwolenia na pracę cudzoziemca”, a następnie „Wniosek o przedłużenie zezwolenia na pracę cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ZC-WPZ)”. Do elektronicznego wniosku dołącza się kopie (skany / zdjęcia) niezbędnych dokumentów. Na końcu wniosek podpisuje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo Profilem Zaufanym.

 

Czytaj także: Niebieska Karta UE a zmiana warunków pracy

 

W przypadku wysyłania wniosku i niezbędnych dokumentów pocztą tradycyjną, warto to zrobić za potwierdzeniem odbioru. Dzięki temu uzyska się dokument, że wniosek faktycznie trafił do urzędu.

 

Jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku o przedłużenie zezwolenia o pracę?

Informacji o tym, jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku o przedłużenie zezwolenia należy szukać na stronie internetowej właściwego urzędu wojewódzkiego. Najczęściej są to te same dokumenty co przy składaniu wniosku o zezwolenie na pracę (nie zawsze konieczna jest informacja starosty) oraz dodatkowo: umowa zawarta między podmiotem powierzającym wykonywanie pracy cudzoziemcowi a cudzoziemcem, będąca podstawą wykonywania pracy zgodnie z zezwoleniem na pracę i dokumenty potwierdzające opłacenie składek na ubezpieczenie społeczne, jeżeli były wymagane w związku z wykonywaniem pracy przez cudzoziemca za cały okres pracy cudzoziemca na podstawie zezwolenia.

 

Kiedy złożyć wniosek o przedłużenie zezwolenia o pracę?

Wniosek o przedłużenie zezwolenia na pracę składa się nie wcześniej niż na 90 i nie później niż na 30 dni przed upływem okresu ważności zezwolenia.

Warto dodać, że na mocy ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, wprowadzono regulacje o przedłużeniu ważności z mocy prawa m.in. zezwoleń na pracę. Okres ważności zezwolenia przedłuża się do upływu 30. dnia następującego po dniu odwołania tego ze stanów (stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii), który obowiązywał jako ostatni.

 

Czytaj także: Rozmowa o prawie pracy [WYWIAD]

 

Ta sama ustawa wprowadziła również zmianę dotyczącą terminu składania wniosku o przedłużenie zezwolenia na pracę. W trakcie trwania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, wniosek składa się nie wcześniej niż w terminie 90 dni przed upływem okresu ważności zezwolenia na pracę określonego w tym zezwoleniu i nie później niż w ostatnim dniu okresu ważności zezwolenia warunkowo wydłużonego ustawą specjalną, czyli nie później niż 30. dnia po odwołaniu ostatniego ze stanów (zagrożenia epidemicznego lub epidemii).  

 

Wojciech Napora (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

Źródło:

Ustawa z dnia 20 kwietnia o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

biznes.gov.pl

Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie.


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Cudzoziemcy zwolnieni z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę (cz. 2)
    Co do zasady, cudzoziemcy z państw spoza UE, EOG i Szwajcarii, którzy chcą legalnie pracować w Polsce, muszą mieć zezwolenie na pracę. Od tej zasady są jednak liczne wyjątki, wymienione w ustawie i rozporządzeniu. Których cudzoziemców obejmuje zwolnienie z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę?

  • Zatrudnianie cudzoziemców – niewypracowanie zadeklarowanej ilości godzin
    Pracodawcy, którzy zatrudniają cudzoziemców na podstawie umowy zlecenia i dokumentu legalizującego taką pracę zastanawiają się, co w przypadku niewypracowania zadeklarowanej ilości godzin? Czy mogą wypłacić wynagrodzenie za rzeczywiście przepracowane godziny? Odpowiadamy.

  • Zezwolenie na pobyt czasowy a braki formalne
    Cudzoziemcy, którzy starają się o pobyt czasowy w Polsce powinni zadbać o to, by wniosek składany w urzędzie wojewódzkim nie zawierał braków formalnych. Dlaczego to takie ważne? Odpowiadamy.

  • Powierzenie pracy cudzoziemcowi - różnica między powiadomieniem a oświadczeniem
    Oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy to jedna z form legalizacji pracy cudzoziemca w Polsce. Rejestruje się je w powiatowym urzędzie pracy. Ta sama instytucja przyjmuje też powiadomienia o powierzeniu wykonywania pracy obywatelom Ukrainy. Co powinien wybrać pracodawca, który planuje zatrudnić obywatela Ukrainy? Na co powinien zwrócić uwagę? Podpowiadamy.

  • Co należy zrobić po zarejestrowaniu oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi?
    Oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi legalizuje zatrudnienie cudzoziemców z pięciu krajów: Armenii, Białorusi, Gruzji, Mołdawii i Ukrainy. Po jego zarejestrowaniu pracodawca ma obowiązek informacyjny. Jaki? Ponadto, opisujemy kiedy nie jest wymagany wpis nowego oświadczenia do ewidencji.

  • Zezwolenie na pracę typu A i jeden z obowiązków pracodawcy
    Zezwolenie na pracę typu A legalizuje pracę cudzoziemców, którzy nie są zwolnieni z obowiązku posiadania zezwolenia, w Polsce. Pracodawca powinien pamiętać o obowiązkach, które na nim spoczywają po uzyskaniu dokumentu. Jednym z nich jest przekazanie zezwolenia cudzoziemcowi. W ilu egzemplarzach i w jakiej formie? Odpowiadamy.

  • Student (cudzoziemiec) a obowiązek posiadania zezwolenia na pracę
    Cudzoziemiec z kraju trzeciego, by legalnie pracować w Polsce powinien mieć tytuł pobytowy oraz zezwolenie na pracę. Od tej zasady są jednak wyjątki. Jest bowiem grupa cudzoziemców, którzy nie potrzebują zezwolenia na pracę. Zaliczają się do niej m.in. studenci. Jakie warunki powinien spełnić student (cudzoziemiec), by świadczyć pracę w Polsce bez zezwolenia na pracę? Odpowiadamy.

  • Rodzaje zezwoleń na pracę [Zatrudnianie cudzoziemców]
    Istnieje kilka rodzajów zezwoleń na pracę w Polsce. Każde z nich charakteryzują inne okoliczności zatrudnienia cudzoziemca spoza krajów UE/EOG.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy