Powrót

Rekrutacja ma wpływ na decyzje zakupowe kandydata

Firma, która zostawia negatywne wrażenie z rekrutacji, ponosi nie tylko straty wizerunkowe, lecz także biznesowe. W Polsce 6 na 10 kandydatów nie kupi produktów lub usług firmy, która niewłaściwie ich potraktowała w procesie rekrutacyjnym.

Co więcej, swoim negatywnym doświadczeniem podzielą się z innymi osobami – potwierdza opublikowany raport ManpowerGroup. Na negatywne wrażenia kandydatów wpływają między innymi brak jasnych zasad w kwestii wynagrodzenia, niejednoznaczny opis stanowiska pracy, brak odpowiedzi firmy na przesłane CV.

Doświadczenia kandydata w procesie rekrutacyjnym zmieniają jego podejście do zakupu produktów i usług firmy, do której aplikował. Jak potwierdzają wyniki najnowszego raportu ManpowerGroup „Dodaj do koszyka: kandydaci to też klienci”, 59% kandydatów w Polsce zniechęci się do zakupu produktów i usług firmy, która źle ich potraktowała w trakcie rekrutacji. Czym jest to spowodowane? To przede wszystkim brak jasności w kwestii wynagrodzenia lub opisu stanowiska pracy – przyznało 63% badanych. Na negatywne doświadczenia z rozmowy rekrutacyjnej wskazuje 62% respondentów, 60% mówi o braku odpowiedzi na przesłane CV i tyle samo o braku kontaktu ze strony pracodawcy po odbytej rozmowie wstępnej.

Podczas gdy efektywny proces rekrutacyjny może sprzyjać budowaniu pozytywnego „candidate experience”, tak nic nie zastąpi silnych i trwałych relacji pomiędzy kandydatami a pracodawcami. Transparentność jest kluczową wartością dla poszukujących pracy, szczególnie w kwestii wynagradzania, opisu stanowiska pracy, obowiązków zatrudnionego oraz możliwości awansu – mówi Iwona Janas, dyrektor generalna ManpowerGroup. – Kandydat, wchodząc w relacje z firmą, staje się nie tylko potencjalnym pracownikiem, lecz także klientem. I odwrotnie – klienci mogą stanowić potencjalną grupę wartościowych talentów. Dzięki znajomości produktów i usług znają organizację i jej potrzeby, a w wielu przypadkach już rozumieją i podzielają wiele z podstawowych wartości organizacji. Usatysfakcjonowany klient chętniej też podejmie pracę w przedsiębiorstwie, z którego produktów i usług korzysta – dodaje Iwona Janas.
 

Efekt domina
 

W Polsce aż 64% badanych podzieli się z innymi osobami informacjami o swoim negatywnym doświadczeniu z procesu rekrutacyjnego. Zdecydowana większość (78%) zrobi to podczas bezpośredniej rozmowy, 23% opublikuje post w mediach społecznościowych, a 18% wykorzysta do tego celu stronę www z opiniami o pracodawcy. Na efekty nie będzie trzeba długo czekać, ponieważ 57% respondentów rzadziej sięgnie po produkty i usługi firmy, która niewłaściwie potraktowała ich znajomych w trakcie rekrutacji.
 

Polska wysoko w rankingu globalnym
 

Polska wypada wysoko w rankingu globalnym. Wśród 24 przeanalizowanych rynków zajmujemy czwartą pozycję (z wynikiem 64%) na liście krajów, gdzie najwięcej kandydatów zadeklarowało wpływ negatywnych doświadczeń rekrutacyjnych na ich decyzje zakupowe. Dla porównania, w Niemczech podobną postawę wskazało 42% respondentów, we Francji – 47%, w Czechach – 51%, w Wielkiej Brytanii – 58%, w Hiszpanii – 61%.

www.manpowergroup.pl

Wszyscy ankietowani są aktywnymi zawodowo osobami między 18. a 65. r.ż. W sumie badaniem objęto 17 994 kandydatów na całym świecie, w Polsce 748. Ankietowani reprezentowali cały przekrój zawodowy – od osób rozpoczynających karierę zawodową, do przedstawicieli kadry kierowniczej wyższego szczebla.


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • List motywacyjny – na co zwrócić uwagę?
    Jest on często określany jako dokument pomocniczy, dołączany do CV. I chociaż CV zawiera najważniejsze informacje o kandydacie, potwierdzając jego kwalifikacje i umiejętności, nie zawsze jest wystarczające. Czym jest list motywacyjny i na co zwrócić uwagę podczas jego tworzenia? Podpowiadamy.

  • Praca marzeń z aplikacją "Moja Praca"
    „Moja Praca” to nowoczesne narzędzie, które ułatwia osobom szukającym pracy znalezienie odpowiedniego zatrudnienia. Sercem aplikacji są symulatory rozmów kwalifikacyjnych, które dają możliwość odpowiedzi na najpopularniejsze pytania rekruterów i sprawdzenie wyników. „Moja Praca” umożliwia także rozwiązywanie testów osobowości i predyspozycji, dzięki którym osoba zainteresowana dowie się, jaka praca najlepiej do niej pasuje. W aplikacji dostępne są również, codziennie aktualizowane, oferty pracy. Dodatkowo, „Moja Praca” umożliwia zapisanie w telefonie w schowku CV, które szybko można dołączyć do odpowiedzi na interesujące ogłoszenie. W aplikacji znajduje się także porcja przydatnych i inspirujących informacji i tekstów. Dlaczego warto ją zainstalować? Odpowiadamy.

  • Pierwsza pomoc w poszukiwaniu pracy
    Aby zmiany w życiu zawodowym przebiegły sprawnie i bezproblemowo, należy się do nich odpowiednio przygotować. Od czego zacząć? Mamy dla Was kilka wskazówek.

  • 5 pytań, które nie powinny paść na rozmowie kwalifikacyjnej [Infografika]
    W Internecie można znaleźć wiele porad dotyczących rozmowy kwalifikacyjnej. W jaki sposób wywrzeć dobre wrażenie? Jak wyglądać? O co zapytać rekrutera? Jak błyskotliwie odpowiadać na pytania? W naszej infografice podpowiemy Ci, jakich pytań nie powinien zadać rekruter podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

  • Na co zwrócić uwagę podejmując pracę w wakacje?
    Okres wakacyjny sprzyja wysypowi ofert pracy. Szczególnie młodzi ludzie chętnie podejmują w tym czasie dorywczą pracę. Podpowiadamy, na co należy zwrócić uwagę podejmując zatrudnienie, aby nie paść ofiarą nieuczciwych pracodawców.

  • Rodzaje CV – wybierz najlepsze dla siebie
    Nie ma czegoś takiego, jak uniwersalne CV. Dlatego wysyłanie tego dokumentu w niezmienionej formie na różne stanowiska może nie przynieść zadowalających rezultatów. Aby zwrócić uwagę potencjalnego pracodawcy i przekonać go, że nie zmarnuje cennego czasu, kandydat powinien szczegółowo dopracować treść CV. Jednak pierwszym krokiem przy tworzeniu tego dokumentu będzie wybór odpowiedniej formy. A jest ich kilka.

  • Skuteczna rekrutacja online w czterech krokach [Infografika]
    Szukasz pracownika przez Internet? Zwróć uwagę na te kwestie!

  • Najbardziej kreatywne kampanie rekrutacyjne na rynku – rusza kolejna edycja „Liderów Rekrutacji”
    Poszukiwanie i pozyskiwanie talentów na rynku pracy w wielu branżach nie należy do najłatwiejszych. Aby wyróżnić się na tle konkurencji, część firm stawia na nieszablonowe i kreatywne kampanie rekrutacyjne, często wykorzystując do tego szerokie możliwości, jakie dają media społecznościowe oraz marketing internetowy. Wyróżniające się, nieszablonowe rekrutacje mogą zostać nagrodzone, bo właśnie wystartowała kolejna edycja „Liderów Rekrutacji” OLX!

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy