Praca na dwa etaty
Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2021-04-02
Pracownik może zawrzeć dwie umowy o pracę z tym samym pracodawcą, jak również z innymi pracodawcami. Podpowiadamy, jakie są ograniczenia w tym zakresie oraz co wówczas ze składkami ZUS?
Obowiązujące przepisy nie zabraniają pracownikowi pracy na dwa etaty. Prawo nie określa także maksymalnej liczby umów o pracę, na których można być jednocześnie zatrudnionym. Równie dobrze może być to kilka pełnych lub niepełnych etatów.
Dwie umowy o pracę z różnymi pracodawcami
Pracownik nie ma obowiązku informowania pracodawcy o fakcie zawarcia umowy o pracę z innym pracodawcą. Jeśli czas mu na to pozwala, to bez przeszkód może zawrzeć kolejną umowę o pracę. Jedyne co może pracownika w tym zakresie ograniczać, to umowa o zakazie konkurencji. Jeśli pracownik podpisał taką umowę, to nie będzie mógł podjąć dodatkowej pracy w podobnej branży, zgodnie z zawartą umową lojalnościową.
Wyjątek może stanowić tutaj zawód kierowcy, którego czas pracy jest uregulowany odrębnymi przepisami. Ustawa o czasie pracy kierowców nakłada na pracodawcę obowiązek prowadzenia ewidencji czasu pracy kierowcy oraz uzyskania od kierowcy oświadczenia na piśmie o wymiarze zatrudnienia albo o niepozostawaniu w zatrudnieniu u innego pracodawcy oraz o przeciętnej tygodniowej liczbie godzin wykonywanych przewozów drogowych lub innych czynności na innej podstawie niż stosunek pracy albo o ich niewykonywaniu. W przypadku kierowców zawodowych czas pracy nie może zostać przekroczony ponad ustawowy limit nawet jeśli kierowca wykonuje więcej niż jedną umowę o pracę.
Dwie umowy o pracę z tym samym pracodawcą
Pracownik może podpisać dwie umowy o pracę z tym samym pracodawcą pod warunkiem, że zakres obowiązków i rodzaj wykonywanej pracy będzie inny, niż wynika to z pierwszej umowy o pracę. Gdyby te obowiązki się pokrywały, to można byłoby uznać, że pracownik wykonuje umowę o pracę w godzinach nadliczbowych.
W sytuacji, gdy pracownik ma dwie umowy o pracę z tym samym pracodawcą, należy pamiętać o zachowaniu odpowiednich przerw w pracy oraz dobowym i tygodniowym odpoczynku, wynikającym z przepisów Kodeksu pracy. Nie ma jednak przeszkód, by praca na dwie umowy była wykonywana w tym samym czasie.
Składki ZUS przy dwóch umowach o pracę
Każda umowa o pracę rodzi obowiązek opłacania składek ZUS. Nie ma tu znaczenia, czy jest to umowa o pracę u tego samego, czy innego pracodawcy. Z obu tytułów pracodawca zgłasza pracownika do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych oraz ubezpieczenia zdrowotnego.
W takim przypadku ewentualne świadczenia z ubezpieczeń społecznych będą przysługiwać pracownikowi odrębnie z każdej umowy o pracę. Tak więc w przypadku dwóch umów o pracę z tym samym pracodawcą przychód, który stanowi podstawę wymiaru składek ZUS, liczony będzie jako suma wynagrodzenia wynikającego z obu tych umów.
Szczegółowych informacji w zakresie prawa pracy udziela Państwowa Inspekcja Pracy.
Katarzyna Sędziak (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)
Źródło:
Art. 133 Kodeksu pracy.
Ustawa z 16 kwietnia 2004 roku o czasie pracy kierowców.
Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.
Zobacz podobne artykuły:

Termin wypłaty wynagrodzenia za pracę – w trakcie zatrudnienia i po zakończonej umowie Wynagrodzenie za pracę (w ramach stosunku pracy) jest świadczeniem podlegającym szczególnej ochronie. Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, pracownik nie może się go zrzec, a pracodawca jest zobowiązany do zatrudnienia za wynagrodzeniem. Kiedy powinna być wypłacana pensja? Co z terminem wypłaty, gdy kończy się umowa? Odpowiadamy.

Brak wynagrodzenia a rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia Czy niewypłacanie pracownikowi wynagrodzenia na czas może być powodem rozwiązania umowy przez pracownika bez wypowiedzenia? Na co zwrócić uwagę i jakie przepisy Kodeksu pracy mają w tym przypadku zastosowanie? Odpowiadamy.

Okres wypowiedzenia. Czy wlicza się do stażu pracy? Czy można go skrócić? Wypowiadając umowę o pracę na czas określony lub nieokreślony należy pamiętać, że po złożeniu wypowiedzenia obowiązuje jeszcze okres wypowiedzenia, który jest uzależniony od okresu zatrudnienia u danego pracodawcy. Czy wlicza się on do stażu pracy? Czy przepisy przewidują możliwość skrócenia okresu wypowiedzenia? Odpowiadamy.

Wakacje składkowe a zasiłek dla bezrobotnych Od listopada 2024 r. przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą mają możliwość korzystania ze zwolnienia ze składek na ubezpieczenia społeczne w ramach tzw. wakacji składkowych. Czy zaliczają się one do okresów, od których zależy prawo do zasiłku dla bezrobotnych? Odpowiadamy.

Okresy wpływające na wymiar urlopu Urlop wypoczynkowy jest jednym z uprawnień pracownika, czyli osoby zatrudnionej na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. Wymiar urlopu zależy od stażu pracy i wykształcenia pracownika. Jakie okresy wpływają na ilość (20 czy 26) wolnych dni? Odpowiadamy.

Rozwiązanie umowy za porozumieniem stron. Czy można cofnąć zgodę? Porozumienie stron jest jedną z form rozwiązania umowy o pracę. Jak wskazuje nazwa, to najmniej konfliktowy sposób zakończenia stosunku pracy. Wymaga jednak aprobaty obu stron umowy, a więc pracodawcy i pracownika. Czy wyrażoną zgodę na rozwiązanie umowy za porozumieniem stron można cofnąć? Odpowiadamy.

Urlop na żądanie – wątpliwości Urlop na żądanie od samego początku sprawiał problemy z interpretacją przepisów zarówno pracownikom, jak i pracodawcom. Najczęściej kłopoty dotyczą rozumienia wymiaru urlopu na żądanie. Niektórzy myślą, że to dodatkowe dni wolne, liczone poza limitem 20 lub 26 dni urlopu wypoczynkowego. Inne nieporozumienie dotyczy sposobu udzielania urlopu na żądanie. Istnieje przekonanie, że wystarczy samo zgłoszenie chęci wzięcia takiego dnia wolnego do pracodawcy. Postaramy się rozwiać te wątpliwości.

Urlop wypoczynkowy a przedawnienie Zarówno pracownicy, jak i pracodawcy mają wiele wątpliwości dotyczących przepisów o urlopie wypoczynkowym, zawartych w Kodeksie pracy. Kilka z nich, dotyczących przedawnienia urlopu rozwiewa Marta Piernikowska, specjalista z Okręgowego Inspektoratu Pracy w Bydgoszczy. Zachęcamy do lektury części artykułu ekspertki.