Praca na dwa etaty
Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2021-04-02
Pracownik może zawrzeć dwie umowy o pracę z tym samym pracodawcą, jak również z innymi pracodawcami. Podpowiadamy, jakie są ograniczenia w tym zakresie oraz co wówczas ze składkami ZUS?
Obowiązujące przepisy nie zabraniają pracownikowi pracy na dwa etaty. Prawo nie określa także maksymalnej liczby umów o pracę, na których można być jednocześnie zatrudnionym. Równie dobrze może być to kilka pełnych lub niepełnych etatów.
Dwie umowy o pracę z różnymi pracodawcami
Pracownik nie ma obowiązku informowania pracodawcy o fakcie zawarcia umowy o pracę z innym pracodawcą. Jeśli czas mu na to pozwala, to bez przeszkód może zawrzeć kolejną umowę o pracę. Jedyne co może pracownika w tym zakresie ograniczać, to umowa o zakazie konkurencji. Jeśli pracownik podpisał taką umowę, to nie będzie mógł podjąć dodatkowej pracy w podobnej branży, zgodnie z zawartą umową lojalnościową.
Wyjątek może stanowić tutaj zawód kierowcy, którego czas pracy jest uregulowany odrębnymi przepisami. Ustawa o czasie pracy kierowców nakłada na pracodawcę obowiązek prowadzenia ewidencji czasu pracy kierowcy oraz uzyskania od kierowcy oświadczenia na piśmie o wymiarze zatrudnienia albo o niepozostawaniu w zatrudnieniu u innego pracodawcy oraz o przeciętnej tygodniowej liczbie godzin wykonywanych przewozów drogowych lub innych czynności na innej podstawie niż stosunek pracy albo o ich niewykonywaniu. W przypadku kierowców zawodowych czas pracy nie może zostać przekroczony ponad ustawowy limit nawet jeśli kierowca wykonuje więcej niż jedną umowę o pracę.
Dwie umowy o pracę z tym samym pracodawcą
Pracownik może podpisać dwie umowy o pracę z tym samym pracodawcą pod warunkiem, że zakres obowiązków i rodzaj wykonywanej pracy będzie inny, niż wynika to z pierwszej umowy o pracę. Gdyby te obowiązki się pokrywały, to można byłoby uznać, że pracownik wykonuje umowę o pracę w godzinach nadliczbowych.
W sytuacji, gdy pracownik ma dwie umowy o pracę z tym samym pracodawcą, należy pamiętać o zachowaniu odpowiednich przerw w pracy oraz dobowym i tygodniowym odpoczynku, wynikającym z przepisów Kodeksu pracy. Nie ma jednak przeszkód, by praca na dwie umowy była wykonywana w tym samym czasie.
Składki ZUS przy dwóch umowach o pracę
Każda umowa o pracę rodzi obowiązek opłacania składek ZUS. Nie ma tu znaczenia, czy jest to umowa o pracę u tego samego, czy innego pracodawcy. Z obu tytułów pracodawca zgłasza pracownika do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych oraz ubezpieczenia zdrowotnego.
W takim przypadku ewentualne świadczenia z ubezpieczeń społecznych będą przysługiwać pracownikowi odrębnie z każdej umowy o pracę. Tak więc w przypadku dwóch umów o pracę z tym samym pracodawcą przychód, który stanowi podstawę wymiaru składek ZUS, liczony będzie jako suma wynagrodzenia wynikającego z obu tych umów.
Szczegółowych informacji w zakresie prawa pracy udziela Państwowa Inspekcja Pracy.
Katarzyna Sędziak (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)
Źródło:
Art. 133 Kodeksu pracy.
Ustawa z 16 kwietnia 2004 roku o czasie pracy kierowców.
Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.
Zobacz podobne artykuły:

Ulgi w ZUS dla polskich firm – co warto wiedzieć? Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej to duży krok, wymagający zaangażowania i dobrej organizacji. Szczególnie na początku nie brakuje wyzwań – zawiłe procedury i formalności mogą sprawić trudność nawet dobrze przygotowanym osobom. Do tego dochodzą obowiązkowe opłaty, w tym składki na ubezpieczenia społeczne do ZUS. Dobrą wiadomością jest to, że początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z dostępnych form wsparcia. ZUS przygotował rozwiązania, które pomagają w prowadzeniu firmy i ułatwiają start. Jakie możliwości są dostępne? Przedstawiamy.

Bieg okresu wypowiedzenia [INFOGRAFIKA] Czy wiesz, jak liczyć bieg okresu wypowiedzenia? Podpowiadamy!

Termin wypłaty wynagrodzenia za pracę – w trakcie zatrudnienia i po zakończonej umowie Wynagrodzenie za pracę (w ramach stosunku pracy) jest świadczeniem podlegającym szczególnej ochronie. Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, pracownik nie może się go zrzec, a pracodawca jest zobowiązany do zatrudnienia za wynagrodzeniem. Kiedy powinna być wypłacana pensja? Co z terminem wypłaty, gdy kończy się umowa? Odpowiadamy.

Brak wynagrodzenia a rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia Czy niewypłacanie pracownikowi wynagrodzenia na czas może być powodem rozwiązania umowy przez pracownika bez wypowiedzenia? Na co zwrócić uwagę i jakie przepisy Kodeksu pracy mają w tym przypadku zastosowanie? Odpowiadamy.

Okres wypowiedzenia. Czy wlicza się do stażu pracy? Czy można go skrócić? Wypowiadając umowę o pracę na czas określony lub nieokreślony należy pamiętać, że po złożeniu wypowiedzenia obowiązuje jeszcze okres wypowiedzenia, który jest uzależniony od okresu zatrudnienia u danego pracodawcy. Czy wlicza się on do stażu pracy? Czy przepisy przewidują możliwość skrócenia okresu wypowiedzenia? Odpowiadamy.

Wakacje składkowe a zasiłek dla bezrobotnych Od listopada 2024 r. przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą mają możliwość korzystania ze zwolnienia ze składek na ubezpieczenia społeczne w ramach tzw. wakacji składkowych. Czy zaliczają się one do okresów, od których zależy prawo do zasiłku dla bezrobotnych? Odpowiadamy.

Okresy wpływające na wymiar urlopu Urlop wypoczynkowy jest jednym z uprawnień pracownika, czyli osoby zatrudnionej na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. Wymiar urlopu zależy od stażu pracy i wykształcenia pracownika. Jakie okresy wpływają na ilość (20 czy 26) wolnych dni? Odpowiadamy.

Rozwiązanie umowy za porozumieniem stron. Czy można cofnąć zgodę? Porozumienie stron jest jedną z form rozwiązania umowy o pracę. Jak wskazuje nazwa, to najmniej konfliktowy sposób zakończenia stosunku pracy. Wymaga jednak aprobaty obu stron umowy, a więc pracodawcy i pracownika. Czy wyrażoną zgodę na rozwiązanie umowy za porozumieniem stron można cofnąć? Odpowiadamy.