Powrót

Praca na dwa etaty

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2021-04-02

Pracownik może zawrzeć dwie umowy o pracę z tym samym pracodawcą, jak również z innymi pracodawcami. Podpowiadamy, jakie są ograniczenia w tym zakresie oraz co wówczas ze składkami ZUS?

Obowiązujące przepisy nie zabraniają pracownikowi pracy na dwa etaty. Prawo nie określa także maksymalnej liczby umów o pracę, na których można być jednocześnie zatrudnionym. Równie dobrze może być to kilka pełnych lub niepełnych etatów.

 

Dwie umowy o pracę z różnymi pracodawcami

Pracownik nie ma obowiązku informowania pracodawcy o fakcie zawarcia umowy o pracę z innym pracodawcą. Jeśli czas mu na to pozwala, to bez przeszkód może zawrzeć kolejną umowę o pracę. Jedyne co może pracownika w tym zakresie ograniczać, to umowa o zakazie konkurencji. Jeśli pracownik podpisał taką umowę, to nie będzie mógł podjąć dodatkowej pracy w podobnej branży, zgodnie z zawartą umową lojalnościową.

Wyjątek może stanowić tutaj zawód kierowcy, którego czas pracy jest uregulowany odrębnymi przepisami. Ustawa o czasie pracy kierowców nakłada na pracodawcę obowiązek prowadzenia ewidencji czasu pracy kierowcy oraz uzyskania od kierowcy oświadczenia na piśmie o wymiarze zatrudnienia albo o niepozostawaniu w zatrudnieniu u innego pracodawcy oraz o przeciętnej tygodniowej liczbie godzin wykonywanych przewozów drogowych lub innych czynności na innej podstawie niż stosunek pracy albo o ich niewykonywaniu. W przypadku kierowców zawodowych czas pracy nie może zostać przekroczony ponad ustawowy limit nawet jeśli kierowca wykonuje więcej niż jedną umowę o pracę.

 

Dwie umowy o pracę z tym samym pracodawcą

Pracownik może podpisać dwie umowy o pracę z tym samym pracodawcą pod warunkiem, że zakres obowiązków i rodzaj wykonywanej pracy będzie inny, niż wynika to z pierwszej umowy o pracę. Gdyby te obowiązki się pokrywały, to można byłoby uznać, że pracownik wykonuje umowę o pracę w godzinach nadliczbowych.

W sytuacji, gdy pracownik ma dwie umowy o pracę z tym samym pracodawcą, należy pamiętać o zachowaniu odpowiednich przerw w pracy oraz dobowym i tygodniowym odpoczynku, wynikającym z przepisów Kodeksu pracy. Nie ma jednak przeszkód, by praca na dwie umowy była wykonywana w tym samym czasie.

 

Składki ZUS przy dwóch umowach o pracę

Każda umowa o pracę rodzi obowiązek opłacania składek ZUS. Nie ma tu znaczenia, czy jest to umowa o pracę u tego samego, czy innego pracodawcy. Z obu tytułów pracodawca zgłasza pracownika do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych oraz ubezpieczenia zdrowotnego.

W takim przypadku ewentualne świadczenia z ubezpieczeń społecznych będą przysługiwać pracownikowi odrębnie z każdej umowy o pracę. Tak więc w przypadku dwóch umów o pracę z tym samym pracodawcą przychód, który stanowi podstawę wymiaru składek ZUS, liczony będzie jako suma wynagrodzenia wynikającego z obu tych umów.

 

Szczegółowych informacji w zakresie prawa pracy udziela Państwowa Inspekcja Pracy.

 

Katarzyna Sędziak (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

Źródło:

Art. 133 Kodeksu pracy.

Ustawa z 16 kwietnia 2004 roku o czasie pracy kierowców.


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Przejście zakładu pracy na nowego pracodawcę
    Gdy mówimy o przepisach dotyczących przejścia zakładu pracy na nowego pracodawcę powinniśmy sięgnąć do artykułów 231, 231a i 232 Kodeksu pracy. Jakie obowiązki ma poprzedni i nowy pracodawca? Jakie prawa przysługują w tej sytuacji pracownikom? Odpowiadamy.

  • Umowa o pomocy przy zbiorach
    Umowa o pomocy przy zbiorach jest rodzajem umowy cywilnoprawnej, którą regulują przepisy ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników. Ten typ umowy może okazać się pomocnym narzędziem dla rolników zajmujących się uprawą określonych roślin. Podpowiadamy, kto i kiedy może się na nią zdecydować oraz jakie obowiązki rodzi po stronie przedsiębiorcy.

  • Odpowiedzialność materialna pracownika
    Pracownik, który wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków pracowniczych ze swej winy wyrządził pracodawcy szkodę, ponosi odpowiedzialność materialną według zasad określonych w przepisach Kodeksu pracy.

  • Człowiek powinien mieć poczucie, że jest do czegoś potrzebny [WYWIAD]
    O szukaniu pracy, pisaniu książki, wycieczkach rowerowych, ekologii, zapomnianych zawodach rozmawiamy z Wojciechem Koronkiewiczem, dziennikarzem i rowerzystą.

  • Umowa o pracę - zmiana warunków i powierzenie innej pracy
    Umowa o pracę jest najpopularniejszym rodzajem nawiązania stosunku pracy. Zdarzają się przypadki, że w trakcie trwania umowy pracodawca chce zmienić warunki pracy, zawarte w dokumencie. Co wtedy? I jak wygląda sytuacja przy tymczasowym powierzeniu innej pracy?

  • Świadectwo pracy – co powinno zawierać?
    Świadectwo pracy jest dokumentem wydawanym po zakończeniu stosunku pracy, potwierdzającym zatrudnienie danej osoby. Podpowiadamy, co powinno zawierać świadectwo pracy.

  • Terminarz przyjmowania wniosków w ramach tarczy antykryzysowej
    Do kiedy firmy mogą składać wnioski do urzędów pracy?

  • Kara pieniężna względem pracownika
    Art. 108 Kodeksu pracy jasno określa okoliczności oraz sposób, w jaki pracodawca może zastosować karę pieniężną względem pracownika.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.