Powrót

Kompetencje twarde i miękkie

W procesie rekrutacji danego kandydata w pierwszej kolejności sprawdzane są jego umiejętności, wykształcenie i doświadczenie zawodowe. Jednak czy te są najważniejsze przy wyborze kandydata? Okazuje się, że nie tylko wiedza i doświadczenie świadczą o atrakcyjności pracownika. Coraz większą wagę przywiązuje się do tzw. kompetencji miękkich. Czym są i jakie mają znaczenie?

Kompetencje miękkie i twarde prezentują pełny obraz potencjalnego pracownika. Świadczą one o jego charakterze, wartościach, zdobytym dotychczas wykształceniu i umiejętnościach.

 

Czym są kompetencje twarde

Do kompetencji twardych zalicza się umiejętności i wiedzę, które da się przetestować lub potwierdzić certyfikatami czy dyplomami. Ogólnie rzecz biorąc, tego typu kompetencje zdobywa się w procesie kształcenia czy drogą własnych doświadczeń. Kompetencje twarde można nabywać i doskonalić przez całe życie poprzez praktykę i doskonalenie umiejętności. Przykładami kompetencji twardych może być na przykład znajomość języków obcych, obsługa programów komputerowych czy obsługa maszyn.

 

Czym są kompetencje miękkie

Jeśli chodzi o kompetencje miękkie, są to cechy charakteru, zdolności interpersonalne i społeczne oraz wszystko to, co określa naszą postawę i system wartości. Nie są zatem wymierne w przeciwieństwie do kompetencji twardych. Na etapie pisania CV kompetencje miękkie wydają się nie mieć większego znaczenia, ponieważ każdy może napisać, że ma wysoko rozwinięte zdolności interpersonalne, jednak na etapie rozmowy kwalifikacyjnej bardzo łatwo to zweryfikować. Umiejętność radzenia sobie ze stresem, lekkość wypowiedzi, komunikatywność to atuty kandydata, które doświadczony rekruter może zauważyć już podczas pierwszej rozmowy. Posiadanie takich umiejętności jest szczególnie istotne na stanowiskach kierowniczych. Niektóre umiejętności miękkie dziedziczy się po rodzicach, inne natomiast kształtuje w ciągu życia.

 

Znaczenie kompetencji

To, które kompetencje są istotniejsze często uwarunkowane jest potrzebami danego stanowiska. Jeśli pracodawca będzie potrzebował dobrego grafika, nie będzie zwracał większej uwagi na jego zdolności interpersonalne. W tym przypadku większe znaczenie będą miały jego umiejętności i doświadczenie, czyli kompetencje twarde. Innym razem zdecydowanym atutem będą cechy charakteru, zdolności przywódcze czy łatwość nawiązywania kontaktów, np. na stanowisku menadżerskim.

Na etapie weryfikacji CV kandydatów pracodawca sprawdza, czy dana osoba spełnia wymagania formalne na dane stanowisko. Zatem kompetencje twarde można zweryfikować bez konieczności bezpośredniego kontaktu z kandydatem. Jeśli chodzi o kompetencje miękkie, mogą być one prawdziwą kartą przetargową na etapie rozmowy kwalifikacyjnej.  Trudniej jest bowiem przekonać potencjalnego pracodawcę, że nasze umiejętności idealnie pasują do kultury organizacji, w której będziemy funkcjonować.

 

Wykształcenie i umiejętności jakie posiadamy decydują o tym, czy nasza kandydatura w ogóle będzie brana pod uwagę. Natomiast to zdolności interpersonalne, zaangażowanie w pracę oraz wysoka motywacja mogą zdecydować o zdobyciu danego stanowiska. Kandydaci wyróżniający się takimi cechami uznawani są przez rekruterów za osoby o dużym potencjale. Ważne jest również, aby pozytywne kompetencje miękkie rozwijać, negatywne eliminować, a nowe nabywać.

 

Katarzyna Sędziak (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

 

Źródło:

https://www.michaelpage.pl/advice/porady-dla-kandydat%C3%B3w/rozw%C3%B3j-i-awans/kompetencje-mi%C4%99kkie-czym-s%C4%85-i-dlaczego-maj%C4%85-znaczenie

https://hrpolska.pl/hr/czytelnia/kompetencje-miekkie-poszukiwane-przez-pracodawcow.html

 

 

Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • List motywacyjny – na co zwrócić uwagę?
    Jest on często określany jako dokument pomocniczy, dołączany do CV. I chociaż CV zawiera najważniejsze informacje o kandydacie, potwierdzając jego kwalifikacje i umiejętności, nie zawsze jest wystarczające. Czym jest list motywacyjny i na co zwrócić uwagę podczas jego tworzenia? Podpowiadamy.

  • Praca marzeń z aplikacją "Moja Praca"
    „Moja Praca” to nowoczesne narzędzie, które ułatwia osobom szukającym pracy znalezienie odpowiedniego zatrudnienia. Sercem aplikacji są symulatory rozmów kwalifikacyjnych, które dają możliwość odpowiedzi na najpopularniejsze pytania rekruterów i sprawdzenie wyników. „Moja Praca” umożliwia także rozwiązywanie testów osobowości i predyspozycji, dzięki którym osoba zainteresowana dowie się, jaka praca najlepiej do niej pasuje. W aplikacji dostępne są również, codziennie aktualizowane, oferty pracy. Dodatkowo, „Moja Praca” umożliwia zapisanie w telefonie w schowku CV, które szybko można dołączyć do odpowiedzi na interesujące ogłoszenie. W aplikacji znajduje się także porcja przydatnych i inspirujących informacji i tekstów. Dlaczego warto ją zainstalować? Odpowiadamy.

  • 5 pytań, które nie powinny paść na rozmowie kwalifikacyjnej [Infografika]
    W Internecie można znaleźć wiele porad dotyczących rozmowy kwalifikacyjnej. W jaki sposób wywrzeć dobre wrażenie? Jak wyglądać? O co zapytać rekrutera? Jak błyskotliwie odpowiadać na pytania? W naszej infografice podpowiemy Ci, jakich pytań nie powinien zadać rekruter podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

  • Deficytowe kompetencje miękkie. Jakich umiejętności według pracodawców brakuje na rynku pracy?
    Zapotrzebowanie na umiejętności zmieniło się pod wpływem pandemii COVID-19. Na znaczeniu zyskały kompetencje miękkie, jednak znalezienie kandydatów dysponujących tymi pożądanymi stanowi wyzwanie dla organizacji – zarówno lokalnie, jak i globalnie. Prawie co trzeci pracodawca w Polsce ma trudności z pozyskaniem pracowników wykazujących się rzetelnością, odpowiedzialnością i dyscypliną. Największe problemy w tym zakresie zauważają duże firmy. Jakie umiejętności powinni rozwijać kandydaci, chcący zwiększyć swoją atrakcyjność na rynku pracy?

  • Język obcy podczas rekrutacji. Jak przełamać barierę językową i czy bez języków obcych nie znajdziesz żadnej pracy?
    W jaki sposób rozmawiać ze swoim potencjalnym pracodawcą o umiejętnościach językowych? Jak przygotować się do rekrutacji, która ma je zweryfikować? Czy istnieje sposób na pokonanie bariery językowej i związanego z nią stresu? Wszystkie te pytania ESKK zadało ekspertom i opracowało vademecum dla kandydatów, którzy nie wiedzą, jak podejść do swoich językowych zdolności.

  • Znaleźć pracę, znaleźć pomysł na siebie [WYWIAD]
    Na rozmowie kwalifikacyjnej, odpowiadając na pytania, opowiadasz o sobie, o swoich kompetencjach, doświadczeniach, tym, co możesz wnieść do organizacji. Jeśli pracodawca uzna, że to wszystko, cały Twój potencjał będzie przydatny do rozwoju jego firmy, że pomożesz w rozwiązaniu bolączek przedsiębiorstwa, dogadacie się co do stawki i jednocześnie jest między Wami nić porozumienia, to sukces rekrutacyjny gwarantowany - mówi Klaudia Jarych, która razem z Łukaszem Jarychem, tworzy portal dookolapracy.pl. Oboje pomagają kandydatom na każdym etapie szukania pracy.

  • Jak znaleźć pracę marzeń? [WYWIAD]
    O pracy marzeń, pracy jako przykrym obowiązku, błędach podczas rozmów kwalifikacyjnych, nowym rynku pracy, otwarciu własnej firmy. O tym i wielu innych zagadnieniach związanych z rynkiem pracy rozmawialiśmy z Izabellą Wojtaszek, trenerką biznesu z wieloletnim doświadczeniem zawodowym w branży zdobywania dopasowanej pracy.

  • Osoby będące w szczególnej sytuacji na rynku pracy
    Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy określa kategorię osób będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy. Kto się do nich zalicza?

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy