Powrót

Kompetencje twarde i miękkie

W procesie rekrutacji danego kandydata w pierwszej kolejności sprawdzane są jego umiejętności, wykształcenie i doświadczenie zawodowe. Jednak czy te są najważniejsze przy wyborze kandydata? Okazuje się, że nie tylko wiedza i doświadczenie świadczą o atrakcyjności pracownika. Coraz większą wagę przywiązuje się do tzw. kompetencji miękkich. Czym są i jakie mają znaczenie?

Kompetencje miękkie i twarde prezentują pełny obraz potencjalnego pracownika. Świadczą one o jego charakterze, wartościach, zdobytym dotychczas wykształceniu i umiejętnościach.

 

Czym są kompetencje twarde

Do kompetencji twardych zalicza się umiejętności i wiedzę, które da się przetestować lub potwierdzić certyfikatami czy dyplomami. Ogólnie rzecz biorąc, tego typu kompetencje zdobywa się w procesie kształcenia czy drogą własnych doświadczeń. Kompetencje twarde można nabywać i doskonalić przez całe życie poprzez praktykę i doskonalenie umiejętności. Przykładami kompetencji twardych może być na przykład znajomość języków obcych, obsługa programów komputerowych czy obsługa maszyn.

 

Czym są kompetencje miękkie

Jeśli chodzi o kompetencje miękkie, są to cechy charakteru, zdolności interpersonalne i społeczne oraz wszystko to, co określa naszą postawę i system wartości. Nie są zatem wymierne w przeciwieństwie do kompetencji twardych. Na etapie pisania CV kompetencje miękkie wydają się nie mieć większego znaczenia, ponieważ każdy może napisać, że ma wysoko rozwinięte zdolności interpersonalne, jednak na etapie rozmowy kwalifikacyjnej bardzo łatwo to zweryfikować. Umiejętność radzenia sobie ze stresem, lekkość wypowiedzi, komunikatywność to atuty kandydata, które doświadczony rekruter może zauważyć już podczas pierwszej rozmowy. Posiadanie takich umiejętności jest szczególnie istotne na stanowiskach kierowniczych. Niektóre umiejętności miękkie dziedziczy się po rodzicach, inne natomiast kształtuje w ciągu życia.

 

Znaczenie kompetencji

To, które kompetencje są istotniejsze często uwarunkowane jest potrzebami danego stanowiska. Jeśli pracodawca będzie potrzebował dobrego grafika, nie będzie zwracał większej uwagi na jego zdolności interpersonalne. W tym przypadku większe znaczenie będą miały jego umiejętności i doświadczenie, czyli kompetencje twarde. Innym razem zdecydowanym atutem będą cechy charakteru, zdolności przywódcze czy łatwość nawiązywania kontaktów, np. na stanowisku menadżerskim.

Na etapie weryfikacji CV kandydatów pracodawca sprawdza, czy dana osoba spełnia wymagania formalne na dane stanowisko. Zatem kompetencje twarde można zweryfikować bez konieczności bezpośredniego kontaktu z kandydatem. Jeśli chodzi o kompetencje miękkie, mogą być one prawdziwą kartą przetargową na etapie rozmowy kwalifikacyjnej.  Trudniej jest bowiem przekonać potencjalnego pracodawcę, że nasze umiejętności idealnie pasują do kultury organizacji, w której będziemy funkcjonować.

 

Wykształcenie i umiejętności jakie posiadamy decydują o tym, czy nasza kandydatura w ogóle będzie brana pod uwagę. Natomiast to zdolności interpersonalne, zaangażowanie w pracę oraz wysoka motywacja mogą zdecydować o zdobyciu danego stanowiska. Kandydaci wyróżniający się takimi cechami uznawani są przez rekruterów za osoby o dużym potencjale. Ważne jest również, aby pozytywne kompetencje miękkie rozwijać, negatywne eliminować, a nowe nabywać.

 

Katarzyna Sędziak (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

 

Źródło:

https://www.michaelpage.pl/advice/porady-dla-kandydat%C3%B3w/rozw%C3%B3j-i-awans/kompetencje-mi%C4%99kkie-czym-s%C4%85-i-dlaczego-maj%C4%85-znaczenie

https://hrpolska.pl/hr/czytelnia/kompetencje-miekkie-poszukiwane-przez-pracodawcow.html

 

 

Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Jak znaleźć pracę marzeń? [WYWIAD]
    O pracy marzeń, pracy jako przykrym obowiązku, błędach podczas rozmów kwalifikacyjnych, nowym rynku pracy, otwarciu własnej firmy. O tym i wielu innych zagadnieniach związanych z rynkiem pracy rozmawialiśmy z Izabellą Wojtaszek, trenerką biznesu z wieloletnim doświadczeniem zawodowym w branży zdobywania dopasowanej pracy.

  • Osoby będące w szczególnej sytuacji na rynku pracy
    Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy określa kategorię osób będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy. Kto się do nich zalicza?

  • Siła feedbacku w procesie rekrutacyjnym
    Wydawałoby się, że udzielanie informacji zwrotnej wszystkim kandydatom zaangażowanym w proces rekrutacji to standard w pracy rekrutera czy specjalisty ds. HR. O ile jednak chętnie dajemy pozytywny feedback, o tyle nie śpieszy nam się do kontaktu z odrzuconymi kandydatami. Jak mówią eksperci, to poważny błąd w rekrutacji.

  • Rozmowa kwalifikacyjna przez Skype
    Do tej rekrutacji również należy się przygotować. Podpowiadamy, na co zwrócić szczególną uwagę!

  • 3 mity na temat pozyskiwania danych osobowych w procesie rekrutacji
    Czy rekruter ma prawo wymagać od kandydata podania oczekiwań finansowych? W jakiej formie kandydat powinien wyrazić zgodę? Czy pracodawca powinien zrealizować wszystkie żądania kandydata, np. związane z usunięciem danych?

  • Millenialsi na rynku pracy: dlaczego chwalą się tym, że są?
    Życiorysy pracowników z pokolenia X od życiorysów Millenialsów różnią się liczbą lat doświadczenia. Co je natomiast łączy? Średnia liczba wpisanych sukcesów i osiągnięć zawodowych. Czy młodzi faktycznie tak skutecznie deklasują starszych stażem kolegów? Nie. Wraz z nowym pokoleniem na rynek pracy weszła nowa definicja sukcesu.

  • Rekrutacja ma wpływ na decyzje zakupowe kandydata
    Firma, która zostawia negatywne wrażenie z rekrutacji, ponosi nie tylko straty wizerunkowe, lecz także biznesowe. W Polsce 6 na 10 kandydatów nie kupi produktów lub usług firmy, która niewłaściwie ich potraktowała w procesie rekrutacyjnym.

  • Największe od 9 lat szanse na znalezienie nowej pracy
    Plany rekrutacyjne polskich pracodawców na okres październik-grudzień przyniosą największe od 9 lat szanse na znalezienie nowej pracy – potwierdza raport „Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia”.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.