Powrót

Jak złagodzić skutki stresu w pracy?

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2023-01-20

Mówi się, że stres jest plagą XXI wieku. Dlatego tak ważne jest, by umieć sobie z nim radzić, a jeszcze lepiej, zapobiegać sytuacjom nadmiernie stresującym. Co może zrobić pracodawca, by złagodzić skutki stresu w miejscu pracy? Jest wiele sposobów. Oto kilka z nich.

Praca to szczególnie stresujące środowisko. Pieniądze, obowiązki, wyzwania, naciski, relacje międzyludzkie, poczucie niesprawiedliwości. I chociaż stres w pracy może być pozytywny i mobilizujący, jeżeli utrzymuje się zbyt długo lub gdy jest intensywny prowadzi do szeregu chorób albo zaburzeń. Dlatego, chociaż każdy pracodawca chce mieć pracowników zmobilizowanych i wydajnych, warto znaleźć złoty środek, by zaangażowania pracowników nie budować wyłącznie na oczekiwaniach i zwiększających się wymaganiach. Tworzenie nerwowej motywującej atmosfery, może przynieść efekt, ale najczęściej jest to efekt krótkotrwały. Po nim przychodzi frustracja, rozczarowanie i chęć zmiany. Jak zatem radzić sobie ze stresem?

„Jeżeli doświadczamy stresu, czyli nadmiernego pobudzenia organizmu, istotne jest, żebyśmy dali sobie czas na odpoczynek i regenerację, aby nie kumulował się on w naszym organizmie. Pomocne są tu różnego rodzaju relaksacje oddechowe, medytacje, techniki uważności, które pozwalają obniżyć napięcie oraz eliminują uporczywe myślenie o doświadczonej sytuacji stresowej” – mówi Magdalena Kaźmierczak, psycholog.

 

Lepiej zapobiegać niż leczyć

Lepiej zapobiegać niż leczyć – brzmi stara medyczna prawda. Dlatego zamiast walczyć z samym stresem lub skutkami, które wywołuje, lepiej go unikać i stworzyć w pracy warunki i zasady, które, o ile nie wyeliminują zupełnie napiętych sytuacji, to przynajmniej ograniczą ich ilość i zniwelują ich negatywne konsekwencje.

Państwowa Inspekcja Pracy w jednym z opracowań poświęconych stresowi w miejscu pracy, przedstawia 10 kroków w prewencji stresu. Oto one:

1. Na etapie poszukiwania pracownika postaraj się dokładnie opisać stanowisko pracy. Określ trudności, jakie może napotkać pracownik. Dokładnie opisz, jakie cechy i kompetencje powinien prezentować pracownik, aby być jak najlepiej dopasowanym do danej pracy. Postaraj się określić poziom minimalny oraz optymalny oczekiwanych kompetencji. Nie chodzi tu o pracownika idealnego. Pamiętaj, że aby pracownik został z Twoją firmą na dłużej, musi postrzegać swoją pracę jako rozwijającą.

2. Zatrudniając pracownika, zapoznaj go z regulaminem organizacyjnym, z opisem stanowiska oraz zakresem zadań. Omów również wszelkie nieformalne zasady, jakie panują w Twojej firmie.

3. Podejmuj działania mające na celu przeciwdziałanie negatywnym i niepożądanym zjawiskom związanym z pracą.

4. Opracuj zasady antydyskryminacyjne i zobowiąż kierowników każdego szczebla do ich przestrzegania. Zadbaj o aktualizowanie ich wiedzy z tego zakresu.

5. Opracuj kryteria oceny pracy na stanowiskach pracy w Twojej firmie i zapoznaj z nimi pracowników.

6. Prowadź politykę otwartych drzwi – słuchaj swoich pracowników, bądź otwarty na ich sugestie i uwagi. W miarę możliwości staraj się je uwzględniać przy organizowaniu procesu pracy oraz obsadzaniu stanowisk.

 

Czytaj także: 44 dobre rady na walkę ze stresem

 

7. Nie bagatelizuj uwag swoich pracowników. Postaraj się im przyjrzeć obiektywnie, a następnie porozmawiaj z pracownikami o wnioskach, jakie wyciągnąłeś.

8. Zlecając pracownikom nowe zadania, dokładnie określ, na czym one polegają i czego oczekujesz od pracowników.

9. Przyglądaj się relacjom interpersonalnym panującym w Twojej firmie. Gdy coś Cię zaniepokoi, działaj od razu, nie udawaj, że nie widzisz lub że nie dotyczą Cię konflikty między Twoimi pracownikami, ponieważ może to nieść za sobą takie konsekwencje jak odejście wykwalifikowanego pracownika.

10. Podejmij działania mające na celu wdrożenie zarządzania ryzykiem psychospołecznym i przeprowadzaj jego ocenę cyklicznie.

 

Wojciech Napora (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

Źródło:

Państwowa Inspekcja Pracy.

Zielona Linia - Z psychologiem o radzeniu sobie ze stresem (cz.2) [WYWIAD].


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Wykroczenia przeciwko prawom pracownika
    Przepisy Kodeksu pracy określają prawa i obowiązki pracowników. Przede wszystkim po to, by ich chronić. Ciężkie naruszenie praw pracownika stanowi podstawę do rozwiązania umowy o pracę, a niektóre z wykroczeń przeciwko prawom pracownika mogą być podstawą do nałożenia na pracodawcę kary grzywny.

  • Czym jest wypowiedzenie zmieniające?
    Pracodawca, który chce dalej zatrudniać pracownika, ale na innych warunkach niż określone w umowie o pracę, może skorzystać z przewidzianej w art. 42 Kodeksu pracy formy wypowiedzenia warunków pracy i płacy, zwanej wypowiedzeniem zmieniającym.

  • Kiedy można zatrudnić dziecko?
    Przy spełnieniu przez pracodawcę pewnych warunków, przepisy prawa pracy dopuszczają zatrudnianie osób niepełnoletnich. Jest to młodzież w wieku 15-18 lat, którą nazywamy pracownikami młodocianymi. Niezależnie od tych zasad, istnieje też możliwość zlecenia pracy dziecku. Kiedy i na jakich zasadach? Wyjaśniamy.

  • 10 kroków w prewencji stresu, czyli co może zrobić pracodawca [INFOGRAFIKA]
    Pracodawco! Sprawdź, jakie działania możesz wdrożyć, aby Twoi pracownicy nie byli zestresowani.

  • Umowa o pracę – co nie powinno się w niej znaleźć?
    Umowa o pracę regulowana jest przepisami Kodeksu pracy. Pracodawca zatrudniający pracownika w oparciu o umowę o pracę zobowiązany jest do zawarcia umowy zgodnie z przepisami prawa pracy. Każda umowa o pracę musi zawierać elementy wynikające z przepisów Kodeksu pracy, natomiast równie istotne jest to, czego w umowie o pracę nie powinno być. Podpowiadamy.

  • Komu przysługuje odprawa pieniężna po zwolnieniu z pracy?
    O odprawie pieniężnej nie przeczytamy w Kodeksie pracy. Zasady jej przyznawania opisuje ustawa o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników. Komu, na mocy tego dokumentu, przysługuje odprawa pieniężna, tzw. odprawa ekonomiczna?

  • Stres w pracy – standardy pracodawców
    Warunki pracy oraz zasady, którymi powinni kierować się pracodawcy i pracownicy określa prawo pracy. Jednak oprócz przepisów, pracodawcy mogą stosować dodatkowe standardy, poprawiające komfort pracy i zmniejszające poziom stresu wśród zatrudnionych. Przedstawiamy 24 zasady, którymi warto się kierować, prowadząc firmę.

  • Praca na próbę – czy pracodawca może nie wypłacić wynagrodzenia?
    Czy próbny nieodpłatny dzień pracy jest zgodny z przepisami? Jakie są możliwości weryfikacji potencjalnego pracownika przed nawiązaniem z nim dłuższej współpracy? Podpowiadamy.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy