Powrót

Jak uzyskać status zakładu pracy chronionej?

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2022-08-19

Zakładem pracy chronionej jest pracodawca, któremu wojewoda przyznał ten status w formie decyzji administracyjnej. Podpowiadamy, jakie wymogi musi spełnić pracodawca, aby taki uzyskać.

Zatrudnianie pracowników niepełnosprawnych jest korzystne dla obu stron. Osoba niepełnosprawna podejmuje pracę, a pracodawca może liczyć na wsparcie przy zatrudnianiu osoby niepełnosprawnej oraz na zwolnienie od niektórych podatków i opłat. Jeśli firma zatrudnia więcej osób niepełnosprawnych, może starać się o uzyskanie statusu zakładu pracy chronionej. Przed złożeniem wniosku do urzędu wojewódzkiego należy sprawdzić, czy firma spełnia wymagania formalne.

 

Kto może wnioskować o status zakładu pracy chronionej?

O status prowadzącego zakład pracy chronionej może ubiegać się każdy pracodawca, który:

  • prowadzi działalność gospodarczą przez co najmniej 12 miesięcy,
  • zatrudnia nie mniej niż 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy,
  • osiąga przez okres minimum 6 miesięcy wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości:
    • co najmniej 50%, w tym co najmniej 20% ogółu zatrudnionych stanowić muszą osoby zaliczone do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności;
    • co najmniej 30%, w przypadku gdy pracodawca zatrudnia osoby niewidome lub psychicznie chore, albo upośledzone umysłowo zaliczone do znacznego albo umiarkowanego stopnia niepełnosprawności;
  • obiekty i pomieszczenia użytkowane przez zakład pracy chronionej muszą odpowiadać przepisom i zasadom bezpieczeństwa i higieny pracy oraz muszą uwzględniać potrzeby osób niepełnosprawnych w zakresie przystosowania stanowisk pracy oraz pomieszczeń higienicznosanitarnych i ciągów komunikacyjnych oraz spełniać wymagania dostępności do nich;
  • musi zostać zapewniona doraźna i specjalistyczna opieka medyczna, poradnictwo i usługi rehabilitacyjne.

 

Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy

Zanim pracodawca wystąpi z wnioskiem o przyznanie statusu zakładu pracy chronionej, firmę obowiązkowo skontroluje Państwowa Inspekcja Pracy. Inspekcja sprawdzi, czy obiekty i pomieszczenia są dostosowane do szczególnych potrzeb pracowników niepełnosprawnych. Zasada ta nie dotyczy firm, które zatrudniają osoby niepełnosprawne jako pracowników ochrony.

Państwowa Inspekcja Pracy może co dwa lata sprawdzać zakład pracy. Oprócz kontroli okresowych są też kontrole okazjonalne. Kontrole są po to, aby sprawdzić, czy pracodawca utrzymuje warunki wymagane dla zakładu pracy chronionej.

 

Korzyści dla pracodawcy

Prowadzący zakład pracy chronionej tworzy zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych, którego środki są przeznaczane na finansowanie rehabilitacji zawodowej, społecznej i leczniczej. Zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych jest prowadzony w formie rozliczeniowego rachunku bankowego środków.

Zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych tworzy się m.in. ze zwolnień:

  • z podatku od nieruchomości, podatku rolnego i leśnego,
  • z podatku od czynności cywilnoprawnych,
  • z opłat z wyjątkiem opłaty skarbowej i opłat o charakterze sankcyjnym,
  • z części zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych (w pierwszym przedziale skali podatkowej).

 

Katarzyna Sędziak (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

Źródło:

Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2007 r. w sprawie zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych.


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Stres w pracy – standardy pracodawców
    Warunki pracy oraz zasady, którymi powinni kierować się pracodawcy i pracownicy określa prawo pracy. Jednak oprócz przepisów, pracodawcy mogą stosować dodatkowe standardy, poprawiające komfort pracy i zmniejszające poziom stresu wśród zatrudnionych. Przedstawiamy 24 zasady, którymi warto się kierować, prowadząc firmę.

  • Praca na próbę – czy pracodawca może nie wypłacić wynagrodzenia?
    Czy próbny nieodpłatny dzień pracy jest zgodny z przepisami? Jakie są możliwości weryfikacji potencjalnego pracownika przed nawiązaniem z nim dłuższej współpracy? Podpowiadamy.

  • Pierwszy urlop wypoczynkowy
    Każdy pracownik ma prawo do corocznego, nieprzerwanego oraz odpłatnego urlopu wypoczynkowego, nawet jeśli podejmuje pierwszą pracę w swoim życiu. Na wymiar przysługującego urlopu mają wpływ okres zatrudnienia oraz wykształcenie danej osoby. Podpowiadamy, jak wyliczyć pierwszy urlop pracownika!

  • Aneks do umowy o pracę [INFOGRAFIKA]
    Podpisanie umowy o pracę z pracownikiem nie oznacza, że warunki w niej zawarte nie mogą ulec zmianie. Jeśli strony umowy postanowią zmienić jakiś zapis, powinien zostać sporządzony aneks do umowy. Sprawdź, jakie warunki można zmienić przy pomocy aneksu, a kiedy powinna być sporządzona nowa umowa.

  • 44 dobre rady na walkę ze stresem
    Stres zawodowy, chociaż może mieć pozytywną, mobilizującą stronę, jest najczęściej powodem wielu chorób. Aby im zapobiec, warto stosować się do zasad i porad, które pomagają utrzymać komfort psychiczny w pracy. W myśl starego powiedzenia - „Dobre rady zawsze w cenie”, dzielimy się - za darmo - 44. dobrymi radami dla pracowników. Zachęcamy do zapoznania się z nimi i stosowania ich w pracy każdego dnia.

  • Rozmowa o prawie pracy [WYWIAD]
    „Państwowa Inspekcja Pracy nie tylko kontroluje, ale również wspomaga pracodawców” – mówi Piotr Kalbron. Z Okręgowym Inspektorem Pracy w Katowicach rozmawialiśmy m.in. o działaniach PIP, błędach pracodawców, legalizacji zatrudnienia cudzoziemców i planowanych zmianach w prawie pracy. Zapraszamy do lektury.

  • Prawo do urlopu tacierzyńskiego i ojcowskiego, gdy matka dziecka nie pracuje
    Urlop tacierzyński i ojcowski to uprawnienia rodzicielskie przysługujące pracującemu ojcu. Nie są to jednak tożsame terminy. Podpowiadamy, jakie są różnice pomiędzy tymi uprawnieniami oraz czy przysługują one ojcu dziecka, gdy matka nie pracuje.

  • Błędy na świadectwie pracy – co zrobić?
    Następstwem rozwiązania umowy o pracę jest wręczenie pracownikowi świadectwa pracy, które powinno być prawidłowo wypełnione. Należy to do obowiązków pracodawcy. Jednak mogą zdarzyć się sytuacje, kiedy pracownik po otrzymaniu dokumentu zauważy na nim błędy. Co powinien wtedy zrobić? Jak powinien zareagować? Wyjaśniamy!

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy