Powrót

Ergonomia to priorytet [NOWY WYWIAD]

Ergonomia, ergonomia i jeszcze raz ergonomia – mówi Ida Mikołajska. Zdaniem architektki to właśnie tą cechą powinniśmy się, przede wszystkim, kierować wybierając meble biurowe. Na co jeszcze zwrócić uwagę aranżując biuro?

Co się zmieniło w projektowaniu mebli biurowych na przestrzeni ostatnich lat?

 

Ergonomia, ergonomia i jeszcze raz ergonomia! Meble biurowe projektowane są dziś tak, aby były jak najwygodniejsze i najbezpieczniejsze. Fotele biurowe muszą podołać długim godzinom pracy w pozycji siedzącej, stąd powszechne rozwiązania, takie jak np. możliwość bujania, kręcenia czy zmiany wysokości podłokietników. Mając na uwadze zdrowie pracowników, coraz częściej w biurach stosuje się też rozwiązania ortopedyczne – dmuchane piłki czy siedziska zmieniające krzywiznę. Aktualnym hitem są biurka przystosowane do pracy zarówno na siedząco, jak i na stojąco.

Innym aspektem, coraz częściej branym obecnie pod uwagę przy urządzaniu biur, jest akustyka. Stosujemy przegrody wytłumiające, które zapobiegają odbijaniu się dźwięków w pomieszczeniu. W otwartych, wspólnych przestrzeniach biurowych popularność zyskują rozwiązania, takie jak specjalne „budki” czy kabiny, które pełnią rolę mini salek konferencyjnych lub przestrzeni do rozmów telefonicznych.

 

Skąd projektanci czerpią wiedzę na temat zdrowotnych aspektów projektowania krzeseł, foteli i biurek oraz aranżacji biur?

 

Nie zabrzmi to może zbyt odkrywczo, ale… z Internetu. Dla wielu z nas jest to główne źródło informacji. Trzeba jednak wiedzieć, gdzie szukać, by uzyskać rzetelne i sprawdzone wiadomości. Ponadto wydarzeniom branżowym często towarzyszą szkolenia z tej dziedziny, kierowane do architektów i projektantów wnętrz. Producenci mebli biurowych również są żywo zainteresowani krzewieniem wiedzy z tego zakresu.

 

Czym powinniśmy się kierować wybierając meble biurowe? Czy najważniejsza jest ergonomia?

 

Tak, ergonomia to zdecydowanie priorytet. Zadaniem mebli biurowych jest umożliwienie pracownikom wykonywania ich zadań i obowiązków zawodowych – stąd dbałość o komfort i zdrowe warunki pracy. Poza tym, podobnie jak w przypadku innych mebli, liczy się także estetyka – dopasowanie formy, stylu i kolorystyki mebli do pozostałych elementów wystroju pomieszczenia. Meble biurowe powinny być solidne i trwałe. Urządzając biuro warto też upewnić się, że za jakiś czas będziemy mogli rozbudować czy uzupełnić wyposażenie, dokupując kolejne elementy z tej samej serii: biurka, regały lub szafki.

 

Jakie błędy popełniamy najczęściej wybierając meble biurowe?

 

Wydaje mi się, że wciąż najczęściej popełnianym błędem jest kierowanie się wyłącznie estetyką. Nadal zwracamy zbyt małą uwagę na ergonomię i funkcjonalność mebli, chociaż sytuacja ta stopniowo się zmienia.

 

Bardzo często głównym kryterium wyboru mebli jest cena. Rzadko idzie ona w parze z wysoką jakością. Dlaczego warto zainwestować w dobre meble?

 

Przede wszystkim dobre – a więc najczęściej także droższe – meble są trwałe, bardziej dopracowane zarówno pod względem funkcjonalności, jak i estetyki. Obserwując rynek pracy widzimy, że pracownicy coraz częściej, jako istotne warunki zatrudnienia podają nie tylko wysokie wynagrodzenie, ale także dogodny dojazd i ciekawą pracę. Coraz więcej osób wskazuje na komfortowe, niebanalnie zaaranżowane biuro oraz przyjemną atmosferę.

 

Jakie cechy ma, według Pani, mebel idealny?

 

Przede wszystkim musi być wygodny, dopasowujący się do funkcji i musi mi się podobać. Powinien też pasować do wnętrza, w jakim się znajdzie i w zależności od tego może być  kolorowy i szalony, neutralny i prosty lub elegancki, w wyrafinowanej kolorystyce.

 

Co z aranżacją biura? Czy ma ona wpływ na wydajność pracy pracowników?

 

Na pewno przy przemyślanej aranżacji jesteśmy w stanie zmieścić więcej stanowisk do pracy niż wstawiając meble po prostu „jak leci”. Powinniśmy zastanowić się nad tym, w jaki sposób pracuje zespół i dopasować układ biura do sposobu pracy. Należy wziąć pod uwagę kwestie, takie jak np. czy pracujemy w zespołach, czy pracownicy dużo rozmawiają przez telefon, czy pracują z dokumentami drukowanymi, czy tylko przy komputerze itp. Wszystko to wpływa na optymalną aranżację biurowej przestrzeni.

 

Jakie błędy popełniamy najczęściej aranżując przestrzeń biurową?

 

Aranżując biuro oprócz stanowisk do pracy musimy zazwyczaj przewidzieć przestrzeń na dokumenty i urządzenia towarzyszące, takie jak drukarka, niszczarka etc. Finalnie często okazuje się, że zajmują one więcej miejsca niż początkowo mogłoby się wydawać.

 

Jak możemy sami poprawić sobie stanowisko pracy, gdy pracodawca nie zapewnia nam odpowiednich warunków?

 

Przede wszystkim zadbajmy o właściwą pozycję podczas pracy przy biurku i przy komputerze. Jeśli pracodawca nie zapewnia odpowiedniego fotela, możemy zakupić piłkę do siedzenia albo doposażyć zwykły fotel w odpowiednią poduszkę sensomotoryczną. Na części biurka można ustawić nakładkę do pracy na stojąco. Pozwoli nam to na zmianę pozycji w trakcie pracy, a w konsekwencji zmniejszy bóle mięśni i stawów, wynikających z niezachowania zasad ergonomii. Ważne jest również odpowiednie oświetlenie miejsca pracy. Nie chodzi tu jedynie o zastosowanie oświetlenia ogólnego i punktowego, ale także o barwę światła. Wbrew pozorom, do pracy najlepsze będzie chłodne światło.

 

MIKOŁAJSKAstudio to autorska pracownia projektowa Krystyny Mikołajskiej i Idy Mikołajskiej. Matka i córka, obydwie absolwentki Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej w Polsce. Robią to, w czym są najlepsze, starają się realizować wszystkie projekty z sercem i pełnym zaangażowaniem. Projektowanie wnętrz jest ich ogromną pasją, popartą zdobytą wiedzą oraz wieloletnim doświadczeniem. W zespole MIKOŁAJSKAstudio pracują ambitni i profesjonalni architekci, zawsze mający na względzie, że to Klient będzie użytkownikiem zaprojektowanego wnętrza. Dlatego z należytym szacunkiem traktują potrzeby i upodobania Klientów, zarówno w części funkcjonalnej, jak i estetycznej projektu. Więcej informacji na stronie: www.mikolajskastudio.pl

 

Zdjęcia: Jakub Dziedzic.

 

Rozmawiał Wojciech Napora (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

 


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Podróż służbowa
    Zlecono Ci wyjazd służbowy? Jak liczyć delegacje i jakie zasady obowiązują w przypadku rozliczania krajowych i zagranicznych podróży służbowych? Sprawdź co powinieneś wiedzieć przed planowanym wyjazdem!

  • Chcesz zatrudniać pracowników niepełnosprawnych? Dowiedz się, jak uzyskać status zakładu pracy chronionej
    Jeśli pracodawca chce zatrudniać w swojej firmie osoby niepełnosprawne i dzięki temu otrzymać wsparcie bądź ulgi podatkowe, może wnioskować do urzędu wojewódzkiego o nadanie statusu zakładu pracy chronionej. Wcześniej jednak należy się upewnić, że firma spełnia określone wymagania.

  • 10 zupełnie nowych zawodów, które szturmem przejmują rynek pracy
    W ciągu ostatniej dekady rynek pracy zmienił się diametralnie. Pojawiły się nowe kierunki rozwoju, a co za tym idzie, zwiększyło się zapotrzebowanie na stanowiska, których przed kilkoma laty jeszcze nie było. Przedstawiamy Wam zestawienie 10 zupełnie nowych profesji, na które jest obecnie popyt na rynku pracy.

  • Najlepsze sposoby rekrutacji w polskich firmach w 2019 r. [Raport]
    Pracodawcy podejmują różne kroki, aby znaleźć odpowiedniego kandydata na wolne stanowisko. Oprócz podstawowych metod rekrutacji, jak rozmowa kwalifikacyjna, testy kompetencji, umiejętności oraz predyspozycji zawodowych, rekruterzy coraz chętniej sięgają po nietypowe techniki, czyli dyskusje, symulacje czy grywalizacje.

  • Agroturystyka jako forma biznesu
    A może by tak rzucić wszystko i wyjechać w Bieszczady – kto z nas choć raz o tym nie pomyślał? Planując tę formę biznesu, warto zwrócić uwagę na trendy i reklamę!

  • 27 stycznia - Dzień Pracownika Publicznych Służb Zatrudnienia
    27 stycznia pracownicy urzędów pracy w całym kraju obchodzą Dzień Pracownika Publicznych Służb Zatrudnienia. Święto swoimi korzeniami sięga roku 1919, kiedy to Józef Piłsudski podpisał Dekret o organizacji państwowych urzędów pośrednictwa pracy i opieki nad wychodźcami. Dokument ten jest uznawany jako początek funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia w Polsce.

  • Wypadki przy pracy
    O 4,4 proc. mniej wypadków przy pracy w porównaniu z ubiegłym rokiem.

  • Planujesz wyjechać do pracy za granicę?
    Na co więc zwrócić uwagę, gdy decydujemy się szukać pracy za granicą za pośrednictwem agencji zatrudnienia?

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.