Powrót

Ergonomia to priorytet [NOWY WYWIAD]

Ergonomia, ergonomia i jeszcze raz ergonomia – mówi Ida Mikołajska. Zdaniem architektki to właśnie tą cechą powinniśmy się, przede wszystkim, kierować wybierając meble biurowe. Na co jeszcze zwrócić uwagę aranżując biuro?

Co się zmieniło w projektowaniu mebli biurowych na przestrzeni ostatnich lat?

 

Ergonomia, ergonomia i jeszcze raz ergonomia! Meble biurowe projektowane są dziś tak, aby były jak najwygodniejsze i najbezpieczniejsze. Fotele biurowe muszą podołać długim godzinom pracy w pozycji siedzącej, stąd powszechne rozwiązania, takie jak np. możliwość bujania, kręcenia czy zmiany wysokości podłokietników. Mając na uwadze zdrowie pracowników, coraz częściej w biurach stosuje się też rozwiązania ortopedyczne – dmuchane piłki czy siedziska zmieniające krzywiznę. Aktualnym hitem są biurka przystosowane do pracy zarówno na siedząco, jak i na stojąco.

Innym aspektem, coraz częściej branym obecnie pod uwagę przy urządzaniu biur, jest akustyka. Stosujemy przegrody wytłumiające, które zapobiegają odbijaniu się dźwięków w pomieszczeniu. W otwartych, wspólnych przestrzeniach biurowych popularność zyskują rozwiązania, takie jak specjalne „budki” czy kabiny, które pełnią rolę mini salek konferencyjnych lub przestrzeni do rozmów telefonicznych.

 

Skąd projektanci czerpią wiedzę na temat zdrowotnych aspektów projektowania krzeseł, foteli i biurek oraz aranżacji biur?

 

Nie zabrzmi to może zbyt odkrywczo, ale… z Internetu. Dla wielu z nas jest to główne źródło informacji. Trzeba jednak wiedzieć, gdzie szukać, by uzyskać rzetelne i sprawdzone wiadomości. Ponadto wydarzeniom branżowym często towarzyszą szkolenia z tej dziedziny, kierowane do architektów i projektantów wnętrz. Producenci mebli biurowych również są żywo zainteresowani krzewieniem wiedzy z tego zakresu.

 

Czym powinniśmy się kierować wybierając meble biurowe? Czy najważniejsza jest ergonomia?

 

Tak, ergonomia to zdecydowanie priorytet. Zadaniem mebli biurowych jest umożliwienie pracownikom wykonywania ich zadań i obowiązków zawodowych – stąd dbałość o komfort i zdrowe warunki pracy. Poza tym, podobnie jak w przypadku innych mebli, liczy się także estetyka – dopasowanie formy, stylu i kolorystyki mebli do pozostałych elementów wystroju pomieszczenia. Meble biurowe powinny być solidne i trwałe. Urządzając biuro warto też upewnić się, że za jakiś czas będziemy mogli rozbudować czy uzupełnić wyposażenie, dokupując kolejne elementy z tej samej serii: biurka, regały lub szafki.

 

Jakie błędy popełniamy najczęściej wybierając meble biurowe?

 

Wydaje mi się, że wciąż najczęściej popełnianym błędem jest kierowanie się wyłącznie estetyką. Nadal zwracamy zbyt małą uwagę na ergonomię i funkcjonalność mebli, chociaż sytuacja ta stopniowo się zmienia.

 

Bardzo często głównym kryterium wyboru mebli jest cena. Rzadko idzie ona w parze z wysoką jakością. Dlaczego warto zainwestować w dobre meble?

 

Przede wszystkim dobre – a więc najczęściej także droższe – meble są trwałe, bardziej dopracowane zarówno pod względem funkcjonalności, jak i estetyki. Obserwując rynek pracy widzimy, że pracownicy coraz częściej, jako istotne warunki zatrudnienia podają nie tylko wysokie wynagrodzenie, ale także dogodny dojazd i ciekawą pracę. Coraz więcej osób wskazuje na komfortowe, niebanalnie zaaranżowane biuro oraz przyjemną atmosferę.

 

Jakie cechy ma, według Pani, mebel idealny?

 

Przede wszystkim musi być wygodny, dopasowujący się do funkcji i musi mi się podobać. Powinien też pasować do wnętrza, w jakim się znajdzie i w zależności od tego może być  kolorowy i szalony, neutralny i prosty lub elegancki, w wyrafinowanej kolorystyce.

 

Co z aranżacją biura? Czy ma ona wpływ na wydajność pracy pracowników?

 

Na pewno przy przemyślanej aranżacji jesteśmy w stanie zmieścić więcej stanowisk do pracy niż wstawiając meble po prostu „jak leci”. Powinniśmy zastanowić się nad tym, w jaki sposób pracuje zespół i dopasować układ biura do sposobu pracy. Należy wziąć pod uwagę kwestie, takie jak np. czy pracujemy w zespołach, czy pracownicy dużo rozmawiają przez telefon, czy pracują z dokumentami drukowanymi, czy tylko przy komputerze itp. Wszystko to wpływa na optymalną aranżację biurowej przestrzeni.

 

Jakie błędy popełniamy najczęściej aranżując przestrzeń biurową?

 

Aranżując biuro oprócz stanowisk do pracy musimy zazwyczaj przewidzieć przestrzeń na dokumenty i urządzenia towarzyszące, takie jak drukarka, niszczarka etc. Finalnie często okazuje się, że zajmują one więcej miejsca niż początkowo mogłoby się wydawać.

 

Jak możemy sami poprawić sobie stanowisko pracy, gdy pracodawca nie zapewnia nam odpowiednich warunków?

 

Przede wszystkim zadbajmy o właściwą pozycję podczas pracy przy biurku i przy komputerze. Jeśli pracodawca nie zapewnia odpowiedniego fotela, możemy zakupić piłkę do siedzenia albo doposażyć zwykły fotel w odpowiednią poduszkę sensomotoryczną. Na części biurka można ustawić nakładkę do pracy na stojąco. Pozwoli nam to na zmianę pozycji w trakcie pracy, a w konsekwencji zmniejszy bóle mięśni i stawów, wynikających z niezachowania zasad ergonomii. Ważne jest również odpowiednie oświetlenie miejsca pracy. Nie chodzi tu jedynie o zastosowanie oświetlenia ogólnego i punktowego, ale także o barwę światła. Wbrew pozorom, do pracy najlepsze będzie chłodne światło.

 

MIKOŁAJSKAstudio to autorska pracownia projektowa Krystyny Mikołajskiej i Idy Mikołajskiej. Matka i córka, obydwie absolwentki Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej w Polsce. Robią to, w czym są najlepsze, starają się realizować wszystkie projekty z sercem i pełnym zaangażowaniem. Projektowanie wnętrz jest ich ogromną pasją, popartą zdobytą wiedzą oraz wieloletnim doświadczeniem. W zespole MIKOŁAJSKAstudio pracują ambitni i profesjonalni architekci, zawsze mający na względzie, że to Klient będzie użytkownikiem zaprojektowanego wnętrza. Dlatego z należytym szacunkiem traktują potrzeby i upodobania Klientów, zarówno w części funkcjonalnej, jak i estetycznej projektu. Więcej informacji na stronie: www.mikolajskastudio.pl

 

Zdjęcia: Jakub Dziedzic.

 

Rozmawiał Wojciech Napora (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

 


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Stres w pracy – standardy pracodawców
    Warunki pracy oraz zasady, którymi powinni kierować się pracodawcy i pracownicy określa prawo pracy. Jednak oprócz przepisów, pracodawcy mogą stosować dodatkowe standardy, poprawiające komfort pracy i zmniejszające poziom stresu wśród zatrudnionych. Przedstawiamy 24 zasady, którymi warto się kierować, prowadząc firmę.

  • Jak Grzesiek został strażakiem [WYWIAD]
    O tym jak zostać strażakiem, o zaletach i wadach tego zawodu, o strażackiej edukacji oraz najczęstszych przyczynach pożarów rozmawialiśmy z Grzegorzem Lisowskim, strażakiem z wieloletnim doświadczeniem. Zapraszamy do lektury.

  • Doradca zawodowy pomaga podjąć dobre decyzje [WYWIAD]
    „Młode osoby zapominają o tym, że na początku ich kariery to nie doświadczenie zawodowe jest kluczowe, bo nie mają go za dużo i pracodawca nie tego będzie od nich oczekiwał, tylko kompetencje miękkie. Warto o nich mówić, popierając je przykładami z życia szkolnego lub uczestnictwa w wolontariacie” – mówi Jolanta Drobiszewska, doradca zawodowy CEiPM OHP w Elblągu. W naszej rozmowie poruszyliśmy m.in. tematy dokumentów aplikacyjnych, rozmowy kwalifikacyjnej, roli doradcy zawodowego oraz pracy za granicą. Zapraszamy do lektury.

  • Zdrowe żywienie to żywienie świadome (cz. 2) [WYWIAD]
    O zdrowym żywieniu, dobrych nawykach, komponowaniu posiłków, podjadaniu w pracy, piciu wody i innych elementach codziennej diety rozmawialiśmy z Emilią Ptak, dietetykiem klinicznym, ekspertem żywienia. Jak mówi specjalistka, codziennie powinniśmy pamiętać o zjedzeniu odpowiedniej porcji warzyw, owoców. Warto zaprosić do swojej diety pestki, orzechy, oraz pamiętać o kiszonkach jako dodatkach, a także pić odpowiednią ilość płynów. Zapraszamy do lektury drugiej części wywiadu z ekspertem.

  • Rozmowa o prawie pracy [WYWIAD]
    „Państwowa Inspekcja Pracy nie tylko kontroluje, ale również wspomaga pracodawców” – mówi Piotr Kalbron. Z Okręgowym Inspektorem Pracy w Katowicach rozmawialiśmy m.in. o działaniach PIP, błędach pracodawców, legalizacji zatrudnienia cudzoziemców i planowanych zmianach w prawie pracy. Zapraszamy do lektury.

  • Poszukiwanie właściwej ścieżki kariery [WYWIAD]
    „Na skończeniu studiów nie możemy się zatrzymać. Tu powinno być znane pojęcie kształcenia ustawicznego. Ciągle musimy się uczyć, dokształcać, aktualizować wiedzę, żeby nasza elastyczność na rynku pracy była większa. Pracodawcy oprócz wykształcenia stawiają na języki obce, gdzie angielski już przestaje wystarczać, a atutem jest, np. niemiecki, rosyjski czy hiszpański” – mówi Marcelina Wojno, kierownik Biura Karier Uniwersytetu w Białymstoku. W rozmowie o rynku pracy podjęliśmy, m.in. tematy szukania pracy, przygotowania do rozmowy kwalifikacyjnej, działalności biur karier oraz rozpoczęcia działalności gospodarczej. Zapraszamy do lektury.

  • Widzimy wartość w każdej podróży [WYWIAD]
    „Lubimy poznawać miejsca mniej znane, bo nie przepadamy za tłumami. Wierzymy też, że zwiększanie świadomości na temat alternatywnych miejsc ulży trochę, tak obleganym w lato, nadmorskim kurortom i Tatrom” – mówią Kasia i Tomek, prowadzący blog Polska Po Godzinach. W rozmowie z pasjonatami wycieczek poruszyliśmy, m.in. tematy aktywnego wypoczynku, podróży, planowania urlopu i odkrywania miejsc położonych w bliskiej okolicy.

  • Najlepiej, gdy praca jest związana z pasją [WYWIAD]
    „Wydaje mi się, że jestem osobą z najdłuższym CV w Polsce. Przetestowałem wiele zawodów, z wieloma specjalistami rozmawiałem i o wielu zawodach mógłbym opowiadać godzinami” – mówi Wojciech Kaczmarczyk, medialny freelancer, prowadzący kanał „DO ROBOTY” na YouTube. W naszej rozmowie poruszyliśmy, m.in. tematy prowadzenia działalności gospodarczej, mitów dotyczących różnych zawodów oraz szukania pracy dla siebie. Przeczytajcie co mówi człowiek, który co tydzień „zmienia pracę”.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy