Powrót

Mentoring w firmie

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2018-01-31

Nie musi ograniczać się do przepływu informacji tylko w jedną stronę. Świetnie sprawdza się w działaniu w obie strony.

Zjawisko mentoringu w polskich firmach istnieje od dawna, niekoniecznie jednak pod tą nazwą. Od zawsze w firmie był ktoś, kto pomagał osobom rozpoczynającym pracę. Mentoring to nic innego, jak nauka oparta na relacji „mistrz” (najczęściej doświadczony pracownik)  – „uczeń” (nowy pracownik). Słowo pochodzi od imienia mitycznej postaci Mentora, przyjaciela i opiekuna Odyseusza, uosabiającego wiedzę, rozwagę i doświadczenie życiowe. Zgodnie więc ze swym znaczeniem, mentor w firmie odpowiada za przekazanie nowemu pracownikowi posiadanej wiedzy, wsparcie w jej praktycznym stosowaniu oraz udzielanie informacji zwrotnej. To pozwala na sprawne wdrożenie nowego pracownika oraz szybszy rozwój jego umiejętności.

 

Czym powinien charakteryzować się mentor?

 

Mentor  powinien posiadać umiejętność planowania, ponieważ będzie zmuszony planować pracę nie tylko swoją, ale i podopiecznego. Ważne są również umiejętności komunikacyjne: precyzyjne wypowiedzi, aktywne słuchanie i co za tym idzie - umiejętne zadawanie pytań. Konstruktywna krytyka również jest niezbędna, pozwoli  nowemu pracownikowi wyciągnąć wnioski i popchnie do dalszego działania, a nie wywoła zniechęcenie.  

 

Czy mentee może odwdzięczyć się tym samym?

 

Od początku XXI wieku pojawił się nowy rodzaj mentoringu – mentoring odwrócony. Stosowany jest on przez wiele firm, w szczególności w Stanach Zjednoczonych i Zachodniej Europie, na przykład przez IBM, Deloitte czy Tesco.

 

Młodsze pokolenia to pokolenia Facebooka oraz innych mediów społecznościowych. Może więc też wiele nauczyć swoich starszych kolegów.  Podpowie, jak w pracy korzystać z dobrodziejstw internetu - mediów społecznościowych, aby przyniosły jak największe korzyści firmie.

 

Mentoring odwrócony nie musi dotyczyć współpracy bardzo młodego, niedoświadczonego człowieka z o wiele starszym pracownikiem na wysokim stanowisku. Odwrócone relacje równie dobrze spełniają swoją rolę wśród przedstawicieli pokolenia X.

 

Joanna Kuzub (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

 

 


Zobacz podobne artykuły:

Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.
Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.