Powrót

Zatrudnianie osób niepełnosprawnych

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2025-01-29

Pracodawcy, którzy planują zatrudnić osoby niepełnosprawne, mogą w związku z tym ubiegać się o dofinansowanie pochodzące z różnych źródeł. Powiatowy urząd pracy, jako jedno z tych źródeł, poza wsparciem finansowym, oferuje także usługi z zakresu poradnictwa zawodowego oraz informacji zawodowej.

Z jakich form wsparcia możesz skorzystać zatrudniając osoby niepełnosprawne?

Zatrudniając osobę niepełnosprawną, możesz starać się o:

  • zwrot kosztów zatrudnienia pracownika pomagającego osobie niepełnosprawnej,
  • zwrot kosztów szkolenia pracowników niepełnosprawnych,
  • zwrot kosztów wyposażenia stanowiska pracy stworzonego dla osoby niepełnosprawnej,
  • zwrot kosztów:
  • adaptacji pomieszczeń do potrzeb osób niepełnosprawnych, w szczególności poniesionych na przystosowanie tworzonych lub istniejących stanowisk pracy dla tych osób,
  • adaptacji lub nabycia urządzeń ułatwiających osobie niepełnosprawnej wykonywanie pracy lub funkcjonowanie w zakładzie pracy,
  • zakupu i autoryzacji oprogramowania na użytek pracowników niepełnosprawnych oraz urządzeń technologii wspomagających lub przystosowanych do potrzeb wynikających z ich niepełnosprawności,
  • rozpoznania przez służby medycyny pracy potrzeb ww. adaptacji / zakupu / nabycia / autoryzacji,
  • miesięczne dofinansowanie do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego,
  • refundację z tytułu zatrudnienia w ramach prac interwencyjnych osoby niepełnosprawnej zarejestrowanej w powiatowym urzędzie pracy,
  • refundację z tytułu zatrudnienia w ramach robót publicznych osoby niepełnosprawnej zarejestrowanej w powiatowym urzędzie pracy,
  • refundację z tytułu przyjęcia na przygotowanie zawodowe dorosłych osoby niepełnosprawnej zarejestrowanej w powiatowym urzędzie pracy.

 

Ponadto powiatowy urząd pracy oferuje Ci usługi z zakresu:

  • poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej, obejmujące:
  • doradztwo w określaniu wymagań dotyczących stanowiska pracy zgłoszonego w ofercie pracy do urzędu,
  • dobór kandydatów spośród bezrobotnych lub poszukujących pracy na zgłoszone w ofercie pracy stanowisk
  • wspieranie rozwoju zawodowego pracodawcy i jego pracowników;
  • pośrednictwa pracy obejmującego:
  • udzielanie pomocy w znalezieniu pracowników o poszukiwanych kwalifikacjach zawodowych do zatrudnienia,
  • przekazywanie informacji o kandydatach do pracy w związku ze zgłoszoną ofertą pracy,
  • informowanie o aktualnej sytuacji i przewidywanych zmianach na rynku pracy.

W poniższym dziale znajdziesz szczegółowe informacje na temat ww. form wsparcia przy zatrudnieniu osób niepełnosprawnych.

 

Przed złożeniem wniosku upewnij się, że właściwy urząd pracy posiada środki na sfinansowanie wybranej przez Ciebie formy wsparcia.

 


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Napisz do nas - Zielona Linia

Znajdź swój urząd pracy

Wpisz lub wybierz co najmniej jedno kryterium z formularza poniżej. Aplikacja automatycznie podpowie Ci, jakie urzędy pracy znajdują się w wybranej przez Ciebie lokalizacji.



Pokaż/ukryj panel komentarzy