Chcesz zatrudniać pracowników niepełnosprawnych? Dowiedz się, jak uzyskać status zakładu pracy chronionej
Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2020-02-17
Jeśli pracodawca chce zatrudniać w swojej firmie osoby niepełnosprawne i dzięki temu otrzymać wsparcie bądź ulgi podatkowe, może wnioskować do urzędu wojewódzkiego o nadanie statusu zakładu pracy chronionej. Wcześniej jednak należy się upewnić, że firma spełnia określone wymagania.
Pracodawca powinien prowadzić działalność gospodarczą przez okres co najmniej 12 miesięcy i zatrudniać nie mniej niż 25 pracowników w przeliczeniu na pełny etat czasu pracy. Przepisy wymagają przy tym osiągania odpowiednich wskaźników zatrudnienia osób niepełnosprawnych przez okres co najmniej 6 miesięcy.
Wskaźnik zatrudnienia
Warunkiem, jaki stawiają przepisy przed zakładem pracy jest liczba etatów przypisanych pracownikom niepełnosprawnym. Wymagany wskaźnik zatrudnienia wynosi:
- co najmniej 50% zatrudnionych, gdzie nie mniej niż 20% to osoby zaliczone do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności,
- co najmniej 30% zatrudnionych to niewidomi, psychicznie chorzy lub upośledzeni umysłowo zaliczani do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności.
Do grupy pracowników niepełnosprawnych zalicza się także osoby niepełnosprawne, które wykonują pracę nakładczą (chałupnictwo), jeśli ich wynagrodzenie zostało ustalone w wysokości co najmniej:
- najniższego wynagrodzenia, jeśli praca nakładcza stanowi jedyne źródło utrzymania,
- połowy najniższego wynagrodzenia, w pozostałych przypadkach.
Odpowiednie pomieszczenia
Obiekty i pomieszczenia w zakładzie pracy zatrudniającym osoby niepełnosprawne powinny odpowiadać przepisom i zasadom bezpieczeństwa i higieny pracy. Należy uwzględniać potrzeby osób niepełnosprawnych w zakresie przystosowania stanowisk pracy, ciągów komunikacyjnych oraz pomieszczeń higieniczno-sanitarnych (toalety, szatnie, korytarze). Obowiązkiem pracodawcy jest ponadto zapewnienie doraźnej i specjalistycznej opieki medycznej, poradnictwa i usługi rehabilitacyjnej.
Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy
Zanim pracodawca złoży wniosek o nadanie statusu zakładu pracy chronionej, nie może ominąć obowiązku sprawdzenia ze strony Państwowej Inspekcji Pracy, czy zakład jest dostatecznie przystosowany do szczególnych potrzeb pracowników niepełnosprawnych.
Wyjątek od tej zasady stanowi zatrudnianie pracowników w zakresie dozoru i ochrony mienia.
Justyna Bilicz (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)
Źródło: Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,
Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.
Zobacz podobne artykuły:

Work-life balance, czyli jak pogodzić pracę z życiem prywatnym? Rosnące tempo życia, natężenie obowiązków zawodowych i rosnąca frustracja wśród pracowników sprawiły, że w ostatnich latach w dyskusji na temat rynku pracy coraz częściej słyszymy o zasadzie work-life balance. Jakie są jej założenia i jak można ją wdrożyć?

Boom na programistów potrwa do 2030 roku - prognoza ekspertów Polska potrzebuje przynajmniej 12 lat na rozwiązanie problemu z niedoborem specjalistów IT, alarmują eksperci. Tymczasem maleje deficyt programistów w innych krajach Unii Europejskiej. Zgodnie z najnowszymi danymi, do 2020 roku wyniesie on nie 1 mln, a 600 tys. wakatów.

Zezwolenie jednolite a ważne zezwolenie na pracę Jest kilka dokumentów, które legalizują pracę cudzoziemców. W związku z tym, może dojść do sytuacji, w której zostanie wydane zezwolenie na pobyt czasowy i pracę w trakcie ważnego zezwolenia na pracę. Co wówczas? Odpowiadamy.

Legalizacja pobytu i pracy cudzoziemca Jakie dokumenty legalizują pobyt i pracę cudzoziemca?

Cudzoziemcy uprawnieni do wykonywania pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej Co do zasady, aby cudzoziemiec mógł wykonywać pracę w Polsce, potrzebuje tytułu pobytowego umożliwiającego mu podjęcie pracy oraz zezwolenia na pracę. Jakie to tytuły pobytowe?

Dofinansowanie stanowiska pracy dla spółdzielni socjalnej Spółdzielnia socjalna to przedsiębiorstwo, które realizuje założenia biznesowe, ale przede wszystkim wspiera i aktywizuje osoby zagrożone wykluczeniem społecznym, tj. m.in. osoby bezrobotne i niepełnosprawne. Spółdzielnia socjalna, planująca zatrudnienie pracownika, ma możliwość uzyskania dofinansowania na ten cel z urzędu pracy. Jakie warunki musi spełniać? Podpowiadamy.

Jak pracować w czasie świątecznych przygotowań i nie zwariować? Do Świąt jeszcze kilka dni, a ty już masz dość? Irytuje cię świąteczna lista utworów w radiu? Na myśl o pracowniczej wigilii, najchętniej udałbyś się na L4? Oto kilka porad, jak poradzić sobie z frustracją w szczycie świątecznych przygotowań.

Urlop szkoleniowy, czyli sposób na pogodzenie pracy z nauką Raz uzyskane kwalifikacje zawodowe oraz zdobyte dzięki nim zatrudnienie nie zapewnią nam pracy do emerytury. W obecnych czasach musimy na bieżąco poszerzać swój zakres wiedzy, aby nie wypaść z rynku. Tylko jak pogodzić pracę z nauką? Rozwiązanie wskazuje Kodeks pracy.