Zezwolenie na pracę a obowiązek informacyjny
Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2023-03-20
Zezwolenie na pracę, uzyskiwane w urzędzie wojewódzkim, jest jednym z dokumentów legalizujących pracę cudzoziemca na terenie Polski. Kiedy i w jakich okolicznościach pracodawca, który je otrzymał, powinien poinformować pisemnie wojewodę? Odpowiadamy.
Zezwolenie na pracę jest dokumentem opisanym przede wszystkim w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. I to w tym akcie prawnym powinniśmy szukać informacji na temat obowiązku informacyjnego.
Kiedy pracodawca ma obowiązek informacyjny?
Kluczowy jest tu art. 88i ww. ustawy, zgodnie z którym podmiot powierzający cudzoziemcowi wykonywanie pracy w terminie 7 dni pisemnie powiadamia wojewodę, który wydał zezwolenie na pracę, o następujących okolicznościach:
- cudzoziemiec rozpoczął pracę o innym charakterze lub na innym stanowisku niż określone w zezwoleniu na pracę, na warunkach, o których mowa w art. 88f ust. 1b;
Art. 88f. 1b stanowi, że podmiot powierzający cudzoziemcowi wykonywanie pracy może powierzyć mu na okresy łącznie nieprzekraczające 30 dni w roku kalendarzowym wykonywanie pracy o innym charakterze lub na innym stanowisku niż określone w zezwoleniu na pracę, jeżeli zostały spełnione pozostałe warunki określone w zezwoleniu na pracę oraz wymagania, o których mowa w art. 88d (Art. 88d. Uzyskanie zezwolenia na pracę nie zwalnia z określonych odrębnymi przepisami wymogów, od spełnienia których uzależnione jest wykonywanie zawodów regulowanych lub działalności.). W takim przypadku uzyskanie zezwolenia na pracę określającego nowe okoliczności nie jest wymagane.
Czytaj także: Nielegalne powierzenie wykonywania pracy cudzoziemcowi
I chociaż nie jest wymagane uzyskanie nowego zezwolenia, pracodawca powinien w terminie 7 dni powiadomić pisemnie wojewodę o powierzeniu pracy o innym charakterze lub na innym stanowisku niż określone w zezwoleniu na pracę. Okresy powierzenia takiej innej pracy nie mogą być dłuższe niż 30 dni w roku kalendarzowym.
- nastąpiła zmiana siedziby lub miejsca zamieszkania, nazwy lub formy prawnej podmiotu powierzającego cudzoziemcowi wykonywanie pracy lub przejęcie zakładu pracy lub jego części przez innego pracodawcę;
- nastąpiło przejście zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę;
- zmieniła się osoba reprezentująca pracodawcę, o której mowa w art. 88c ust. 6 pkt 3 (dotyczy to pracodawcy zagranicznego, który wskazał osobę przebywającą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, działającą w imieniu pracodawcy i upoważnioną do jego reprezentowania wobec wojewody);
- cudzoziemiec nie podjął pracy w okresie 3 miesięcy od początkowej daty ważności zezwolenia na pracę;
- cudzoziemiec przerwał pracę na okres przekraczający 3 miesiące;
- cudzoziemiec zakończył pracę wcześniej niż 3 miesiące przed upływem okresu ważności zezwolenia na pracę.
Warto wiedzieć
W wyjaśnieniach Departamentu Rynku Pracy*, odnoszących się do punktu 5. czytamy, że:
„Termin 7 dni po upływie 3 miesięcy od daty rozpoczęcia pracy wskazanej w zezwoleniu należy traktować jako najpóźniejszy termin powiadomienia wojewody o niestawieniu się cudzoziemca do pracy. Zatem możliwe jest poinformowanie o niestawieniu się cudzoziemca do pracy z wyprzedzeniem. Urząd wojewódzki powinien włączyć to powiadomienie do akt sprawy i odnotować w systemie informatycznym, jak każde tego typu powiadomienie.”
Czytaj także: Przedłużenie zezwolenia na pracę typu A
Okoliczności, o których mowa w punktach 5 i 6, a więc: cudzoziemiec nie podjął pracy w okresie 3 miesięcy od początkowej daty ważności zezwolenia na pracę oraz cudzoziemiec przerwał pracę na okres przekraczający 3 miesiące, są powodem do uchylenia zezwolenia na pracę. Stanowi o tym art. 88k ust. 1 pkt 5 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Można jednak uniknąć uchylenia zezwolenia z tych powodów. Stanowi o tym art. 88k ust. 4 ww. ustawy, w którym czytamy, że zezwolenia nie uchyla się, gdy wojewoda otrzymał powiadomienie, że cudzoziemiec nie podjął pracy lub przerwał pracę wskazujące jednocześnie, że zezwolenie będzie wykorzystane zgodnie z jego przeznaczeniem i podające przyczynę niepodjęcia pracy lub przyczynę przerwy w wykonywaniu pracy.
Szczegółowych informacji w tym zakresie udzielają konsultanci Zielonej Linii pod numerem telefonu 19524.
*Wyjaśnienia DRP do Ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy nie stanowią źródła prawa, dlatego ostateczną decyzję w kwestii zastosowania przepisów podejmuje urząd pracy i urząd wojewódzki.
Wojciech Napora (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)
Źródło:
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.
Zobacz podobne artykuły:

Jak zatrudnić obywatela Ukrainy? Instrukcja krok po kroku Pracodawca, który planuje zatrudnienie obywatela Ukrainy powinien wiedzieć, że do podpisania umowy nie wystarczy jedynie potwierdzenie obywatelstwa ukraińskiego. Przede wszystkim należy upewnić się, że cudzoziemiec ma tytuł do legalnego pobytu w Polsce. Od czego zacząć? Jak legalnie powierzyć pracę obywatelowi Ukrainy? Wyjaśniamy.

Oświadczenie o powierzeniu pracy cudzoziemcowi. Odmowa dokonania wpisu Uzyskanie oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi wymaga spełnienia określonych warunków. W poniższym artykule przedstawiamy okoliczności, zawarte w ustawie o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP, które sprawiają, że starosta (za pośrednictwem urzędu pracy) odmawia wpisu oświadczenia do ewidencji.

Okres ważności zezwolenia na pracę i oświadczenia o powierzeniu pracy Zezwolenie na pracę oraz oświadczenie o powierzeniu pracy to dokumenty legalizujące pracę cudzoziemców w Polsce. Na pierwszym z nich można powierzyć pracę wszystkim cudzoziemcom z krajów trzecich. Oświadczenie dotyczy obywateli tylko pięciu państw: Armenii, Białorusi, Gruzji, Mołdawii i Ukrainy. Dokumenty te różnią się też okresem, na który można powierzyć pracę cudzoziemcowi oraz terminem wnioskowania. Jak to wygląda w przypadku zezwolenia na pracę, a jak przy oświadczeniu o powierzeniu pracy? Odpowiadamy.

Cudzoziemcy - nielegalne powierzenie i wykonywanie pracy Pracodawcy lub inne podmioty powierzające pracę, przed zawarciem umowy z cudzoziemcem, powinni sprawdzić, czy robią to zgodnie z przepisami. Innymi słowy, czy nie dojdzie do nielegalnego powierzenia pracy. Co to oznacza? Odpowiedź znajduje się w ustawie o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Praca między jednym a drugim zezwoleniem na pracę Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która weszła w życie 1 czerwca 2025 r., wprowadziła wiele nowych zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce. Niektóre przepisy zostały jednak bez zmian lub je zmodyfikowano. Jak to wygląda w przypadku pracy między jednym a drugim zezwoleniem na pracę lub zezwoleniem jednolitym? Odpowiadamy.

Zatrudnianie cudzoziemców – wnioski tylko elektronicznie 1 czerwca 2025 r. weszła w życie ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie z przepisami zawartymi w tym akcie prawnym, od dnia jego obowiązywania, o dokumenty legalizujące pracę cudzoziemców (zezwolenia na pracę, oświadczenie o powierzeniu pracy) można wnioskować jedynie elektronicznie. Ponadto każdy dołączany dokument powinien być podpisany elektronicznie.

Już jutro (1 lipca) będzie wprowadzona możliwość przesyłania do urzędów pracy kopii umów zawartych z cudzoziemcami Nowe przepisy, które weszły w życie 1 czerwca, nakładają na pracodawców zatrudniających cudzoziemców na podstawie oświadczeń o powierzeniu pracy oraz zezwoleń na pracę obowiązek przesyłania kopii umów zawartych z cudzoziemcami. Od 1 lipca podmioty powierzające pracę cudzoziemcom na podstawie oświadczeń lub zezwoleń na pracę sezonową będą miały możliwość, za pośrednictwem praca.gov.pl, wypełnić ten obowiązek.

Zmiany w przepisach dotyczących polskiego rynku pracy 1 czerwca 2025 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące polskiego rynku pracy. Swoim zakresem obejmują one m.in. bezrobotnych. Zmienia się wiele w zasadach rejestracji, kontaktu z urzędem pracy, jak i warunkach przyznawanych wsparć. Ponadto wprowadzone zostały nowe zasady powierzania pracy cudzoziemcom. W tym przypadku, również mamy do czynienia z ważnymi zmianami.