Profil zaufany – najwyższy czas, aby go założyć
Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2022-08-01
Profil zaufany powstał po to, aby umożliwić załatwienie spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Dla przedsiębiorców, jak i osób prywatnych, które często kontaktują się z instytucjami publicznymi, profil zaufany to idealne narzędzie. W jaki sposób się go zakłada? Jak długo jest ważny? Podpowiadamy.
Profil zaufany to narzędzie, za pomocą którego możemy potwierdzić swoją tożsamość podczas korzystania z usług elektronicznych. Działa on na zasadzie dowodu osobistego, który jest potrzebny podczas osobistych wizyt w urzędzie. Profil zaufany to nic innego, jak zestaw naszych uwierzytelnionych danych osobowych, takich jak imię, nazwisko, data urodzenia oraz PESEL.
Do czego się przyda?
Dzięki użyciu profilu zaufanego potwierdzimy swoją tożsamość oraz podpiszemy elektroniczne dokumenty. Co więcej, rozliczymy podatki, zalogujemy się na PUE ZUS, gdzie sprawdzimy stan naszych składek na ubezpieczenia społeczne, a mając dostęp do Internetowego Konta Pacjenta prześledzimy historię wystawionych recept i skierowań lekarskich. Profil zaufany to narzędzie, dzięki któremu na stronie biznes.gov.pl założymy, wznowimy lub zawiesimy działalność gospodarczą, a korzystając z praca.gov.pl złożymy wniosek o zezwolenie na pracę dla cudzoziemca lub zarejestrujemy się w urzędzie pracy jako osoba bezrobotna. Jak widać, zastosowań jest wiele i ciągle pojawiają się nowe.
Jak założyć profil zaufany?
Założenie profilu zaufanego może odbyć się przez potwierdzenie swojej tożsamości z wykorzystaniem:
• konta internetowego w jednym z wyznaczonych do tego banków,
• konta zaufanego Envelo,
• dowodu osobistego z warstwą elektroniczną (e-dowód) i czytnika NFC / aplikacji,
• kwalifikowanego podpisu elektronicznego,
• rozmowy wideo z urzędnikiem,
• wizyty w punkcie potwierdzającym w wyznaczonej placówce (również za granicą).
Jedna osoba może mieć tylko jeden ważny profil zaufany. Ma to związek z tym, że jest on przypisany do konkretnego, niepowtarzalnego numeru PESEL.
Czytaj także: Elektroniczna rejestracja w urzędzie pracy
Jak długo będzie ważny?
Profil zaufany jest ważny 3 lata od potwierdzenia wniosku. W dowolnym momencie można przedłużyć jego ważność logując się na stronie pz.gov.pl i wchodząc w zakładkę „Szczegóły profilu”.
Jeśli koniec ważności profilu zaufanego wypada w trakcie ogłoszonego stanu epidemicznego, stanu epidemii lub stanu nadzwyczajnego, wtedy jego ważność przedłużana jest automatycznie o czas trwania tego stanu.
Zmiana danych
Osoba, która zmienia nazwisko nie musi wprowadzać poprawek w swoim profilu zaufanym. Dane zmieniają się automatycznie zgodnie z rejestrem PESEL.
W przypadku zmiany numeru telefonu, konieczne jest wcześniejsze zalogowanie na swoim koncie w celu jego aktualizacji. Warto o tym pamiętać, ponieważ numer ten służy do odzyskiwania danych do logowania i uwierzytelnienia dwuskładnikowego.
Czytaj także: Jak korzystać z konta organizacji na praca.gov.pl?
Justyna Bilicz (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)
Źródło:
Profil zaufany.
Ustawa z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (art. 100).
Zobacz podobne artykuły:
Płaca minimalna i stawka godzinowa w 2025 r. 1 stycznia 2025 r. zmieni się wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalna stawka godzinowa. Jakie kwoty będą obowiązywać? Czy w 2025 r. zmiany płacy minimalnej będą tylko raz? Odpowiadamy.
Powódź 2024 r. - wsparcie dla pracodawców Pracodawcy z terenów dotkniętych powodzią, która nawiedziła Polskę we wrześniu 2024 r., mogą liczyć na wsparcie, m.in. przewidziane w przepisach ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi. Jaka konkretnie pomoc jest przewidziana dla przedsiębiorców? Poniżej przedstawiamy szczegółowe wyjaśnienia dotyczące trzech wsparć z powiatowych urzędów pracy.
Klauzula CV 2024, czyli zgoda na przetwarzanie danych osobowych (RODO) Przetwarzanie przez rekrutera danych osobowych zawartych w CV wymaga zgody kandydata do pracy. Jak powinna brzmieć klauzula poufności? Odpowiadamy.
Zasiłek dla bezrobotnych [Q&A - Pytania i odpowiedzi] Prawo do zasiłku przysługuje osobie bezrobotnej, która rejestrując się w urzędzie pracy spełnia określone warunki. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze pytania bezrobotnych dotyczące tego świadczenia i odpowiedzi na nie.
Okres uprawniający do zasiłku Osoba rejestrująca się w urzędzie pracy jako bezrobotna powinna przedstawić pełna historię zatrudnienia, innej pracy zarobkowej czy prowadzenia działalności gospodarczej. Dlaczego? Jednym z powodów jest to, że ma ona wpływ na okres uprawniający do zasiłku, od którego zależy wysokość świadczenia wypłacanego przez urząd pracy. Co się kryje pod pojęciem „okres uprawniający do zasiłku”? Co się do niego wlicza? Odpowiadamy.
Czy podlegam obowiązkowi ubezpieczenia społecznego? Osoba niezatrudniona i niewykonująca innej pracy zarobkowej ma możliwość rejestracji w urzędzie pracy. Ale nie jest to jedyny warunek, aby urząd nadał jej status osoby bezrobotnej. Jednym z dodatkowych warunków jest niepodleganie ubezpieczeniom społecznym. Co to dokładnie oznacza? Kto obowiązkowo podlega takim ubezpieczeniom? Odpowiadamy.
Dodatek aktywizacyjny a złożenie wniosku Dodatek aktywizacyjny jest świadczeniem, które przysługuje bezrobotnemu z prawem do zasiłku, który albo sam znajdzie pracę, albo zostanie do niej skierowany przez urząd pracy. Stanowi swego rodzaju motywację dla osób, które aktywnie poszukują zatrudnienia. Aby w pełni skorzystać z dodatku aktywizacyjnego, warto wiedzieć, kiedy złożyć wniosek. Dlaczego to takie ważne? Odpowiadamy.
Zasiłek dla bezrobotnych na 365 dni - komu przysługuje? Prawo do zasiłku dla bezrobotnych, po spełnieniu warunków, co do zasady przysługuje na 180 lub 365 dni. Kto może liczyć na zasiłek przez rok? Odpowiadamy.