Powrót

Jak się zarejestrować w powiatowym urzędzie pracy?

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2024-10-17

Rejestracja w powiatowym urzędzie pracy ze statusem bezrobotnego

Osoba ubiegająca się o zarejestrowanie jako bezrobotny zgłasza się do powiatowego urzędu pracy, właściwego ze względu na miejsce zameldowania stałego lub czasowego, a jeżeli nie posiada żadnego zameldowania – do powiatowego urzędu pracy, na którego obszarze działania przebywa.

 

Internetowa rezerwacja terminu rejestracji w powiatowym urzędzie pracy (prerejestracja)

Istnieje możliwość uprzedniego przekazania do właściwego urzędu pracy wymaganych danych, za pośrednictwem elektronicznego systemu rejestracji, który dostępny jest na stronie www.praca.gov.pl. Po wyborze formularza (KRB), jako metodę rejestracji wybiera się "Zgłoszenie do rejestracji w powiatowym urzędzie pracy".

 

 

Urząd pracy wyznacza wówczas termin stawiennictwa, nie dłuższy niż 7 dni roboczych od dnia przekazania danych, na dostarczenie wszystkich wymaganych na potrzeby rejestracji dokumentów i dokonania rejestracji. W sytuacji, gdy osoba chcąca zarejestrować się jako bezrobotny nie stawi się w wyznaczonym przez urząd terminie, przekazane dane zostają usunięte z systemu teleinformatycznego publicznych służb zatrudnienia.

Ta procedura umożliwia wcześniejszą rezerwację terminu rejestracji, co ma na celu przede wszystkim zaoszczędzenie czasu, jaki osoby bezrobotne spędzają w urzędzie pracy, oczekując na rejestrację.

Pamiętaj!

Status osoby bezrobotnej nabywa się z dniem, w którym osoba zgłosi się do powiatowego urzędu pracy, poświadczy własnoręcznym podpisem przekazane dane i złoży, w obecności pracownika powiatowego urzędu pracy i pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań, oświadczenie o prawdziwości przekazanych danych oraz o zapoznaniu się z warunkami zachowania statusu.

 

Pełna internetowa rejestracja w powiatowym urzędzie pracy

Pełnej rejestracji jako osoba bezrobotna za pośrednictwem elektronicznego systemu rejestracji można dokonać na stronie www.praca.gov.pl. Z tej opcji mogą skorzystać osoby dysponujące:

  • potwierdzonym profilem zaufanym elektronicznej platformy usług administracji publicznej (ePUAP) albo
  • bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, z zachowaniem zasad przewidzianych w przepisach o podpisie elektronicznym.

Osoba ubiegająca się o zarejestrowanie jako bezrobotny za pośrednictwem elektronicznego systemu rejestracji wypełnia wniosek (KRB), który dostępny jest na stronie www.praca.gov.pl. Jako metodę rejestracji wybiera "Rejestracja w powiatowym urzędzie pracy". Do wniosku dołącza wymagane do rejestracji dokumenty, które muszą zostać wcześniej zeskanowane (skan dowodu osobistego nie jest tutaj wymagany). Sam wniosek musi zostać opatrzony jednym z powyżej opisanych bezpiecznych podpisów.

Internetowa rejestracja w powiatowym urzędzie pracy ma na celu zaoszczędzenie czasu, który osoby bezrobotne standardowo poświęcają, oczekując na rejestrację w urzędzie pracy oraz środków potrzebnych na dojazd do urzędu.

Pamiętaj!

Status osoby bezrobotnej nabywa się z dniem złożenia wniosku za pośrednictwem elektronicznego systemu rejestracji, po opatrzeniu go i załączonych do wniosku zeskanowanych dokumentów (oraz oświadczenia o prawdziwości przekazanych danych oraz o zapoznaniu się z warunkami zachowania statusu) jednym z dwóch aktualnie akceptowanych, bezpiecznych podpisów. Potwierdzeniem rejestracji jest decyzja o nadaniu statusu osoby bezrobotnej, jaką urząd pracy wysyła po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku.

Uzyskanie statusu osoby bezrobotnej uniemożliwia rejestrację w tym samym urzędzie pracy jako poszukujący pracy przez okres posiadania statusu bezrobotnego.

 

Przydatne informacje

Szczegółowe informacje na temat uzyskania profilu zaufanego elektronicznej platformy usług administracji publicznej dostępne są na stronie epuap.gov.pl.

Instrukcja rejestracji on-line znajduje się na stronie internetowej psz.praca.gov.pl.

Przed rejestracją sprawdź listę niezbędnych dokumentów oraz jakie warunki musisz spełniać.

 

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji bezrobotnych i poszukujących pracy

 

Opracowanie: Zespół redakcyjny Zielonej Linii


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Napisz do nas - Zielona Linia

Znajdź swój urząd pracy

Wpisz lub wybierz co najmniej jedno kryterium z formularza poniżej. Aplikacja automatycznie podpowie Ci, jakie urzędy pracy znajdują się w wybranej przez Ciebie lokalizacji.



Pokaż/ukryj panel komentarzy