Powrót

Praca.gov.pl – od czego zacząć?

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2020-07-06

Złożenie wniosku o dofinansowanie w ramach Tarczy Antykryzysowej, rejestracja w urzędzie pracy, zgłoszenie podjęcia zatrudnienia, wysłanie pisma do urzędu. Te i wiele innych spraw można załatwić w urzędzie pracy bez wychodzenia z domu. Umożliwia to moduł praca.gov.pl. Od czego zacząć swoją przygodę z wirtualnym urzędem?

Czas epidemii pokazał, jak ważna i pomocna może być internetowa forma kontaktu z urzędem. W sytuacji, gdy bezpośrednia obsługa interesantów została wstrzymana, wirtualne platformy stały się przydatną, a często jedyną, drogą załatwiania spraw. Urząd Pracy, który obsługuje znaczną część wsparcia przyznawanego przedsiębiorcom w związku z Tarczą Antykryzysową, umożliwił składanie wniosków, związanych z dofinansowaniem, za pośrednictwem modułu praca.gov.pl. Wielu przedsiębiorców zaczęło korzystać z tej platformy. Jej obsługa jest przystępna i intuicyjna. W krótkim czasie, bez wychodzenia z domu można wysłać wiele wniosków, a także zarejestrować się jako osoba bezrobotna. Pierwszymi krokami na praca.gov.pl są rejestracja konta i logowanie. Podpowiadamy, jak przebrnąć przez ten etap, by sprawnie wysłać wniosek?

 

Pierwszy krok – rejestracja

 

Rejestracja to proces zakładania konta użytkownika w module praca.gov.pl. Od tego powinniśmy zacząć. Po założeniu konta użytkownik ma możliwość zalogowania się i uzyskania dostępu do usług oraz zasobów oferowanych przez moduł praca.gov.pl. Oprócz założenia konta użytkownik powinien je uwierzytelnić. Do tego niezbędne jest posiadanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego (ePUAP). Możliwe jest także uwierzytelnienie konta podczas bezpośredniej wizyty w urzędzie pracy. 

 

Podpis kwalifikowany a profil zaufany

 

Podpis kwalifikowany to podpis elektroniczny, który ma moc prawną, taką jak podpis własnoręczny. Jest poświadczony specjalnym certyfikatem kwalifikowanym, który umożliwia weryfikację osoby składającej podpis. Tylko ta osoba, do której podpis i certyfikat są przyporządkowane, może go używać. Podpis kwalifikowany kupuje się u jednego z certyfikowanych dostawców.

Profil zaufany to bezpłatne narzędzie, dzięki któremu można m. in.: potwierdzić swoją tożsamość w systemach elektronicznej administracji czy podpisać dokument podpisem zaufanym.

Profil służy tylko do kontaktów z administracją publiczną (urzędami, ministerstwami) i jest ważny przez 3 lata. Po upływie tego czasu można przedłużyć jego ważność na kolejne 3 lata. Może go założyć każdy, kto ma numer PESEL oraz pełną lub ograniczoną zdolność do czynności prawnych.

Najpopularniejszym sposobem założenia profilu zaufanego jest bankowość elektroniczna. Większość banków oferuje taką usługę. Zakładanie profilu trwa w nich kilka minut i niewiele różni się od standardowego logowania do bankowości elektronicznej.

Wśród innych popularnych dostawców tej usługi wymieć można Envelo (Poczta Polska), e-dowód oraz Profil Zaufany (pz.gov.pl).  

 

 

Zarówno za pomocą elektronicznego podpisu kwalifikowanego (Rejestruj konto i zweryfikuj kwalifikowanym podpisem elektronicznym), jak i za pośrednictwem profilu zaufanego (Rejestruj konto i zweryfikuj przez login.gov.pl) możliwe jest zarejestrowanie i uwierzytelnienie konta. Ta funkcja nie jest możliwa w przypadku wyboru trzeciej opcji: Rejestruj konto niezweryfikowane.

W tym przypadku po zarejestrowaniu konta, aby możliwe było zalogowanie się do modułu i korzystanie z usług oraz zasobów oferowanych przez moduł praca.gov.pl, należy wykonać jedną z czynności:

  • zalogować się przez ePUAP (przez login.gov.pl), kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
  • wysłać wniosek podpisując: profilem zaufanym ePUAP, kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub
  • się do najbliższego urzędu pracy.

Bez tego możliwe jest założenie konta, ale wówczas działa ono w bardzo ograniczonym zakresie. Posiadając tylko takie konto m. in. nie złożymy wniosku, nie dokonamy rejestracji jako osoba bezrobotna, nie wyślemy pisma do urzędu.

Dlatego najsprawniej jest skorzystać z jednej z dwóch opcji, a więc posiadając podpis elektroniczny „Rejestruj konto i zweryfikuj kwalifikowanym podpisem elektronicznym” lub posiadając profil zaufany „Rejestruj konto i zweryfikuj przez login.gov.pl”.

 

Kolejny krok – logowanie

 

Aby mieć dostęp do swojego konta należy się zalogować. Opcje logowania są podobne do rejestrowania konta. Tu także możemy skorzystać z kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego. W przypadku, gdy w trakcie logowania wystąpią jakieś błędy klient jest o nich informowany odpowiednimi komunikatami. Np. jeśli loguje się do portalu przez login.gov.pl, lecz nie posiada konta w portalu (nie zarejestrował go), otrzymuje komunikat: „Logowanie za pomocą login.gov.pl nie powiodło się. Nie istnieje konto o danych zgodnych z login.gov.pl”. To częsty błąd występujący przy logowaniu się do modułu praca.gov.pl.

Dlatego warto zapamiętać, że najpierw należy zarejestrować konto, potem je uwierzytelnić, a dopiero potem zalogować na nie.

 

Najczęstsze błędy – podpowiadamy jak ich uniknąć

 

Znaczna część błędów pojawiających się na etapie rejestracji konta, logowania, a także na późniejszych etapach korzystania z modułu praca.gov.pl wynika z działania przeglądarek.

Częstym antidotum na te problemy jest zmiana przeglądarki na inną (np. na Mozilla Firefox, Chrome) i wyczyszczenie ciasteczek oraz pamięci podręcznej. Ważne, by przeglądarka była zaktualizowana do najnowszej wersji.

Stabilność działania modułu praca.gov.pl zapewnia system operacyjny Windows. Korzystając z praca.gov.pl warto sprawdzić też swoje połączenie internetowe. Zdarza się bowiem, że brak dostępu do sieci uniemożliwia przejście np. na kolejną stronę wniosku. Nie pojawia się wówczas żaden komunikat.  

 

W razie innych problemów warto skonsultować się z konsultantami Zielonej Linii pod numerem 19524.

 

Wojciech Napora (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

 


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Podróż służbowa
    Zlecono Ci wyjazd służbowy? Jak liczyć delegacje i jakie zasady obowiązują w przypadku rozliczania krajowych i zagranicznych podróży służbowych? Sprawdź co powinieneś wiedzieć przed planowanym wyjazdem!

  • Kobiety na rynku pracy w kontekście kryzysu gospodarczego
    Kryzys to wbrew pozorom dobry czas na wprowadzanie zmian, które w dłuższej perspektywie mogą przyczynić się do zmniejszenia nierówności płci na rynku pracy i zwiększenia obecności kobiet w sektorze ICT. Firmy mogą odpowiedzieć na niego, oferując elastyczny, zdalny sposób pracy, jak również wyposażając pracowników w kompetencje pożądane na rynku pracy. Z kolei państwo może wykorzystać ten moment na rozwój szeroko dostępnego systemu edukacji ustawicznej, w ramach którego będzie możliwe dostosowanie kompetencji pracowników do potrzeb cyfryzującej się gospodarki.

  • Jak policzyć okres pracy na oświadczeniu?
    Oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi uprawnia do wykonywania pracy niesezonowej do 6 miesięcy w ciągu kolejnych 12 miesięcy. Jak prawidłowo policzyć ten okres?

  • Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
    Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych przeznaczony jest na finansowanie działalności socjalnej, różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej czy opieki nad dziećmi. Kto jest uprawniony do tych świadczeń i kiedy możemy z nich skorzystać?

  • Jak budować zaangażowanie pracowników? 10 wskazówek dla lidera
    Przełożeni mają wiele możliwości budowania zaangażowania pracowników. Najczęściej nie potrzeba do tego wielkich budżetów, wachlarza benefitów i eventów nie z tej ziemi. To, co jest konieczne, to przekonanie menedżera, że to on jest odpowiedzialny za zaangażowanie jego zespołu, że to on ma kluczowy wpływ na ich motywację i chęć do pracy.

  • Zwolnienia grupowe
    W ostatnim czasie, w związku pogorszeniem się sytuacji na rynku pracy wywołanym przez COVID-19, wzrosła liczba zwolnień grupowych. Warto wiedzieć, kiedy pracodawca może przeprowadzić zwolnienie grupowe oraz jakie prawa ma pracownik.

  • Ergonomia to priorytet [NOWY WYWIAD]
    Ergonomia, ergonomia i jeszcze raz ergonomia – mówi Ida Mikołajska. Zdaniem architektki to właśnie tą cechą powinniśmy się, przede wszystkim, kierować wybierając meble biurowe. Na co jeszcze zwrócić uwagę aranżując biuro?

  • Rozliczenie dofinansowania z WUP [Tarcza Antykryzysowa]
    Przedsiębiorcy, którzy korzystali z dofinansowania na rzecz ochrony miejsc pracy z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, po zakończeniu wsparcia powinni się z niego rozliczyć. Podpowiadamy jak to zrobić i jakie dokumenty przesłać do wojewódzkich urzędów pracy.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.