Powrót

Praca w Polsce obywateli UE/EOG/Szwajcarii

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2022-02-21

Cudzoziemcy, którzy chcą pracować w Polsce powinni, co do zasady, posiadać zezwolenie na pracę. Są jednak przypadki, w których nie jest ono wymagane. Do grupy cudzoziemców, którzy nie potrzebują zezwolenia na pracę, aby pracować w Polsce, zaliczają się obywatele UE/EOG/Szwajcarii. Oni muszą jedynie zadbać o formalności związane z pobytem.

Przepisy dotyczące zwolnienia z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę w Polsce cudzoziemców z krajów Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Szwajcarii zapisano w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Zgodnie z art. 87 ust. 1 tego dokumentu, cudzoziemiec jest uprawniony do wykonywania pracy na terytorium Polski – i nie musi mieć zezwolenia na pracę, m.in. jeżeli: jest obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej; jest obywatelem państwa Europejskiego Obszaru Gospodarczego, nienależącego do Unii Europejskiej; jest obywatelem państwa niebędącego stroną umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, który może korzystać ze swobody przepływu osób na podstawie umowy zawartej przez to państwo ze Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi.

 

Pobyt obywateli UE/EOG/Szwajcarii

Zasady pobytu i pracy obywateli UE/EOG/Szwajcarii są proste, jeżeli porównamy je z formalnościami, których należy dopełnić, by przebywać i pracować w RP, będąc obywatelem kraju trzeciego. Cudzoziemcy z UE/EOG/Szwajcarii są na rynku pracy traktowani tak samo jak Polacy. Muszą jedynie zadbać o formalności związane z pobytem, i to tym, przekraczającym 3 miesiące.

Zgodnie z wyjaśnieniami Urzędu Do Spraw Cudzoziemców, obywatele UE/EOG/Szwajcarii i członkowie ich rodzin, niebędący obywatelami UE/EOG/Szwajcarii mogą przebywać w Polsce przez maksymalnie 3 miesiące bez spełniania jakichkolwiek warunków pobytu. Konieczne jest jedynie posiadanie ważnego dokumentu podróży. Obywatel UE/EOG/Szwajcarii może posiadać inny ważny dokument potwierdzający jego tożsamość i obywatelstwo.

 

Czytaj także: Zatrudnianie cudzoziemców przez osoby fizyczne 

 

Obywatel UE/EOG/Szwajcarii, który wjechał do Polski w celu poszukiwania pracy może przebywać w Polsce bez konieczności spełniania warunków pobytu przez okres nie dłuższy niż 6 miesięcy, chyba że po upływie tego okresu wykaże, że aktywnie kontynuuje poszukiwanie pracy i ma rzeczywiste szanse na zatrudnienie. W tym okresie obywatel ten jest obowiązany posiadać ważny dokument podróży albo inny ważny dokument potwierdzający jego tożsamość i obywatelstwo.

Ważne! Za członka rodziny obywatela UE/EOG/Szwajcarii należy rozumieć cudzoziemca, będącego lub niebędącego obywatelem UE/EOG/Szwajcarii:

  • małżonka obywatela UE/EOG/Szwajcarii,
  • bezpośredniego zstępnego obywatela UE/EOG/Szwajcarii lub jego małżonka, w wieku do 21 lat lub pozostającego na utrzymaniu obywatela UE/EOG/Szwajcarii lub jego małżonka,
  • bezpośredniego wstępnego obywatela UE/EOG/Szwajcarii lub jego małżonka, pozostającego na utrzymaniu obywatela UE/EOG/Szwajcarii lub jego małżonka – który dołącza lub przebywa z obywatelem UE/EOG/Szwajcarii.

 

Pobyt powyżej 3 miesięcy

Jeżeli pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej trwa dłużej niż 3 miesiące, obywatel UE/EOG/Szwajcarii oraz członek jego rodziny posiadający obywatelstwo UE/EOG/Szwajcarii zobowiązani są zarejestrować swój pobyt, a członek rodziny niebędący obywatelem UE/EOG/Szwajcarii jest obowiązany uzyskać kartę pobytu członka rodziny obywatela UE/EOG/Szwajcarii.

Obowiązek zarejestrowania pobytu nie dotyczy obywatela UE/EOG/Szwajcarii posiadającego prawo pobytu w celu poszukiwania pracy.

Ważne! Obowiązek zarejestrowania pobytu obywatela UE/EOG/Szwajcarii to nie to samo co obowiązek meldunkowy. Pobyt cudzoziemca rejestruje wojewoda (urząd wojewódzki) właściwy ze względu na miejsce pobytu obcokrajowca. Meldunek załatwia się we właściwym organie gminy (wójt, burmistrz, prezydent miasta).

 

Czytaj także: Skutki nielegalnego zatrudnienia cudzoziemca

 

W celu zarejestrowania pobytu obywatela UE/EOG/Szwajcarii (w tym członków jego rodziny będących również obywatelami UE/EOG/Szwajcarii) oraz uzyskania karty pobytu członka rodziny obywatela UE/EOG/Szwajcarii wymagane jest, aby obywatel UE/EOG/Szwajcarii spełniał warunki prawa pobytu powyżej 3 miesięcy.

 

Warunki pobytu dłuższego niż 3 miesiące

Obywatelowi UE/EOG/Szwajcarii przysługuje prawo pobytu przez okres dłuższy niż 3 miesiące, w przypadku gdy spełnia jeden z następujących warunków:

  • Jest pracownikiem lub osobą pracującą na własny rachunek na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  • Posiada wystarczające środki finansowe do utrzymania siebie i członków rodziny na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tak aby nie stanowić obciążenia dla pomocy społecznej, oraz posiada odpowiednie ubezpieczenie zdrowotne;
  • Studiuje lub odbywa szkolenie zawodowe w Rzeczypospolitej Polskiej oraz posiada wystarczające środki finansowe do utrzymania siebie i członków rodziny na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tak aby nie stanowić obciążenia dla pomocy społecznej oraz posiada odpowiednie ubezpieczenie zdrowotne,
  • Jest małżonkiem obywatela polskiego.

 

Prawo stałego pobytu

Po upływie 5 lat nieprzerwanego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obywatel UE/EOG/Szwajcarii nabywa prawo stałego pobytu. Członek rodziny niebędący obywatelem UE/EOG/Szwajcarii nabywa prawo stałego pobytu po upływie 5 lat nieprzerwanego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z obywatelem UE/EOG/Szwajcarii.

Pobyt na terytorium RP uważa się za nieprzerwany, w przypadku gdy przerwy w nim nie przekroczyły łącznie 6 miesięcy w roku.

 

Informacji na temat zatrudniania cudzoziemców w Polsce udzielają konsultanci Zielonej Linii pod numerem telefonu 19524.

 

Wojciech Napora (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

Źródło:

Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Ustawa z dnia 14 lipca 2006 r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin.

Urząd Do Spraw Cudzoziemców.


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Zezwolenie na pracę sezonową a zakwaterowanie cudzoziemca
    Pracodawca, który zamierza zatrudnić cudzoziemca na podstawie zezwolenia na pracę sezonową może zapewnić mu zakwaterowanie. Warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę, aby wszystko odbyło się zgodnie z przepisami. Wskazujemy najważniejsze sprawy, o których powinien pamiętać pracodawca, zanim zapewni cudzoziemcowi zakwaterowanie w ramach pracy na zezwoleniu na pracę sezonową.

  • Zezwolenie jednolite a ważne zezwolenie na pracę
    Jest kilka dokumentów, które legalizują pracę cudzoziemców. W związku z tym, może dojść do sytuacji, w której zostanie wydane zezwolenie na pobyt czasowy i pracę w trakcie ważnego zezwolenia na pracę. Co wówczas? Odpowiadamy.

  • Legalizacja pobytu i pracy cudzoziemca
    Jakie dokumenty legalizują pobyt i pracę cudzoziemca?

  • Legalizacja pracy cudzoziemca
    Jakie dokumenty legalizują pracę cudzoziemca w Polsce?

  • Cudzoziemcy uprawnieni do wykonywania pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
    Co do zasady, aby cudzoziemiec mógł wykonywać pracę w Polsce, potrzebuje tytułu pobytowego umożliwiającego mu podjęcie pracy oraz zezwolenia na pracę. Jakie to tytuły pobytowe?

  • Zatrudnianie cudzoziemców absolwentów polskich szkół policealnych
    Do legalnego zatrudnienia cudzoziemca, co do zasady, potrzebne są odpowiedni tytuł pobytowy oraz zezwolenie na pracę. Od tej zasady istnieją wyjątki. Są bowiem cudzoziemcy, którzy mogą wykonywać pracę bez zezwolenia na pracę. Czy do tej grupy zaliczają się absolwenci szkół policealnych? Odpowiadamy.

  • Zwolnienie z informacji starosty
    Informacja starosty to dokument potwierdzający brak możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych pracodawcy w oparciu o rejestry bezrobotnych i poszukujących pracy w danym powiecie. Dołącza się ją do wniosków o zezwolenie na pracę i zezwolenie na pobyt czasowy i pracę. Są jednak sytuacje, które zwalniają wnioskodawcę z konieczności dołączania informacji starosty. Jakie? Odpowiadamy.

  • Zezwolenie na pracę sezonową. Co warto wiedzieć?
    Zezwolenie na pracę sezonową (typu S) jest szczególnym rodzajem zezwolenia na pracę w Polsce. Od „standardowego” zezwolenia na pracę (typu A) odróżnia je przede wszystkim urząd, w którym pracodawca o nie wnioskuje, wysokość opłaty i okres, na jaki może być wydane. Co warto wiedzieć o zezwoleniu na pracę sezonową? Oto garść przydatnych informacji.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy