Powrót

Pobyt cudzoziemca – procedury administracyjne

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2021-02-08

Pobyt cudzoziemca w Polsce, zwłaszcza jeśli dotyczy wydłużenia pierwotnego okresu, wiąże się z załatwianiem formalności. Wnioski, dokumenty czy terminy urzędowe mogą sprawić kłopot. Wyjaśniamy kwestię wezwania z urzędu dotyczącą cudzoziemców, legalizujących pobyt w Polsce.

Kwestię pobytu cudzoziemców w Polsce, bardzo często związanego z wykonywaniem pracy, określa szereg przepisów, zawartych w kilku ustawach i rozporządzeniach. Do tego dochodzą procedury urzędów wojewódzkich i urzędów pracy. Legalizacja pobytu cudzoziemców oraz legalizacja ich zatrudnienia, zwłaszcza jeśli dotyczy obcokrajowców z państw trzecich, może być kłopotliwa. Jednym z ważnych tematów, związanych z załatwianiem spraw w urzędzie, jest wezwanie.

 

Termin

Podstawową kwestią jest termin, w jakim należy składać dokumenty po otrzymaniu wezwania. Kluczowa jest tu informacja zawarta w dostarczonym do nas piśmie. To w wezwaniu powinny znaleźć się informacje o terminie złożenia dokumentów. Pierwszym dniem terminu jest następny dzień po doręczeniu pisma. Oznacza to, że jeśli pismo było odebrane, np. 1 września i termin uzupełnienia dokumentów wyznaczono w ciągu 7 dni, 2 września jest  pierwszym dniem, a 8 września ostatnim dniem na ich złożenie.

W przypadku wezwań, często pojawia się temat skutecznego doręczenia pisma. Zgodnie z Kodeksem Postępowania Administracyjnego, za skutecznie doręczone uważane są również wezwania nieodebrane przez adresata. W razie nieodebrania pisma listonosz zostawia zawiadomienie o złożeniu pisma, np. w urzędzie pocztowym wraz z informacją o możliwości odbioru pisma w terminie 7 dni. W przypadku niepodjęcia przesyłki w tym terminie pozostawia się powtórne zawiadomienie o możliwości odbioru pisma w terminie nie dłuższym niż 14 dni od daty pierwszego zawiadomienia. Po upływie tych 14 dni pismo, nawet jeśli nie zostało odebrane, uważa się za doręczone i trafia ono do akt sprawy.

Warto więc niezwłocznie informować urząd, który prowadzi nasza sprawę, o wszelkich zmianach adresu do korespondencji.

 

Przekroczenie terminu

Niezłożenie dokumentów (nieuzupełnienie braków) w terminie wyznaczonym w wezwaniu może skutkować pozostawieniem wniosku bez rozpoznania (zgodnie z art. 64. Kodeksu Postępowania Administracyjnego).

Jeśli uchybienie (przekroczenie) terminu nastąpiło bez naszej winy, i uprawdopodobnimy to, możemy zwrócić się z prośbą o przywrócenie terminu. Należy to zrobić w ciągu 7 dni od ustania przyczyny uchybienia.

W wypadku wezwań do uzupełnienia braków materialnych, niezłożenie dokumentów we wskazanym terminie może skutkować przedłużeniem postępowania lub decyzją negatywną.

 

Lista dokumentów

Lista wymaganych dokumentów do uzupełnienia razem z dokładnym wyjaśnieniem znajduje się w wezwaniu wysłanym przez urząd. Dlatego, przede wszystkim, należy dokładnie zapoznać się z treścią pisma.

W wypadku zezwoleń na pobyt lista wymaganych dokumentów podana jest również na stronie internetowej do sprawdzania statusu sprawy. Wyjaśnienie, co dokładnie oznaczają niektóre typy wymaganych dokumentów znajduje się również na stronie urzędu, w odpowiednich zakładkach. Podane są tam również aktualne informacje o zasadach uzupełniania dokumentów.

 

Art. 113 ustawy o cudzoziemcach

Art. 113 ust. 1 ustawy o cudzoziemcach stanowi: cudzoziemiec, któremu udzielono zezwolenia na pobyt czasowy, zawiadamia wojewodę, który udzielił tego zezwolenia, w terminie 15 dni roboczych, o ustaniu przyczyny udzielenia zezwolenia.

Tak więc, sytuacja, w której cudzoziemiec otrzymał wezwanie do wywiązania się z obowiązku z art. 113 ustawy o cudzoziemcach oznacza, że informację należy złożyć w formie pisemnej.

Cudzoziemiec może być wezwany do złożenia dokumentu potwierdzającego dokonanie tego obowiązku (np. jeśli zakończył pracę u pracodawcy, na podstawie której otrzymał zezwolenie na pobyt czasowy i pracę, przed końcem jego ważności), np. kserokopii pisma na ten temat, postemplowanej przez urząd, w którym było składane, lub napisanego przez siebie oświadczenia z wyjaśnieniem w tej sprawie.

 

Te same dokumenty

Może się zdarzyć sytuacja, że urząd w wezwaniu poprosi o dostarczenie dokumentów, które już wcześniej zostały złożone. Może to dotyczyć, np. potwierdzenia ubezpieczenia, środków na koncie lub źródła dochodu. Ich dostarczenie w trakcie procedury wydawania decyzji dotyczy aktualizacji. Poza tym, czasem w dokumentach składanych wcześniej przez cudzoziemca znajdują się jakieś błędy lub braki, wówczas w wezwaniu z urzędu zazwyczaj jest wskazane, co dokładnie trzeba uzupełnić.

Może się również zdarzyć sytuacja, że jakiś dokument został przez stronę złożony, jednak wezwanie zostało wysłane zanim trafił on do osoby prowadzącej postępowanie. Jeśli cudzoziemiec jest pewien, że złożył wszystkie dokumenty w sposób prawidłowy, nie jest w stanie dostarczyć jakiegoś dokumentu lub zachodzą inne okoliczności, może napisać oświadczenie w sprawie.

 

Zmiana okoliczności

Może się zdarzyć tak, że w toku rozpatrywania sprawy zmieniły się okoliczności, w związku z którymi cudzoziemiec ma pozostać w Polsce. Chodzi tu o sytuację, w której, np. obcokrajowiec składał wniosek jako student i w związku z tą okolicznością starał się o kartę pobytu, a w trakcie procedury znalazł pracę i na tej (nowej) podstawie chce ubiegać się o zezwolenie na pobyt.

W takiej sytuacji, przed wydaniem decyzji w sprawie zezwolenia na pobyt czasowy, jeśli zmieniły się okoliczności, w związku z którymi cudzoziemiec planuje pobyt w Polsce, może on złożyć pisemną prośbę o zmianę podstawy wydawanej decyzji. Załącza wówczas dokumenty wymagane w nowych okolicznościach i, w razie potrzeby, dokonuje dodatkowej opłaty za rozpatrzenie sprawy - jeśli dotychczasowa opłata wynosiła, np. 340 zł, ze względu na studia, a obecnie wnioskuje ze względu na pracę, gdzie opłata wynosi 440 zł - należy dodatkowo zapłacić 100 zł na wskazane konto.

 

Wojciech Napora (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

Źródło:

Portal: gov.pl


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Pobyt krótkoterminowy cudzoziemca a praca w RP
    Podstawowa zasada dotycząca zatrudnienia cudzoziemców w Polsce brzmi: legalna praca to legalny pobyt oraz zezwolenie na pracę. O ile z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę obcokrajowiec może być zwolniony, o tyle dokument pobytowy, i to taki, który uprawnia go do pracy, musi mieć zawsze. Czy możliwe jest zatrudnienie cudzoziemca, przebywającego w Polsce w ramach pobytu krótkoterminowego? Odpowiadamy.

  • Jak zatrudnić obywatela Ukrainy? Instrukcja krok po kroku
    Pracodawca, który planuje zatrudnienie obywatela Ukrainy powinien wiedzieć, że do podpisania umowy nie wystarczy jedynie potwierdzenie obywatelstwa ukraińskiego. Przede wszystkim należy upewnić się, że cudzoziemiec ma tytuł do legalnego pobytu w Polsce. Od czego zacząć? Jak legalnie powierzyć pracę obywatelowi Ukrainy? Wyjaśniamy.

  • Różnica między zezwoleniem na pobyt stały a zezwoleniem na pobyt rezydenta długoterminowego UE
    Zezwolenie na pobyt stały i zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego UE mają wiele wspólnych cech. Oba są udzielane na czas nieoznaczony i w obu przypadkach praca cudzoziemca może być wykonywana bez zezwolenia na pracę. Co je różni? Odpowiadamy.

  • Zezwolenie na pobyt czasowy po wizie „humanitarnej”
    Cudzoziemcy, którzy przebywają w Polsce na podstawie wizy wydanej w celu przyjazdu ze względów humanitarnych, z uwagi na interes państwa lub zobowiązania międzynarodowe (tzw. humanitarnej) mogą, najpóźniej ostatniego dnia jej ważności, złożyć wniosek o wydanie zezwolenia na pobyt czasowy ze względu na inne okoliczności. Czy praca na takim zezwoleniu na pobyt czasowy może być wykonywana bez konieczności uzyskiwania zezwolenia na pracę lub oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy? Odpowiadamy.

  • Zezwolenie na pobyt czasowy. Kiedy wygasa z mocy prawa?
    Zezwolenie na pobyt czasowy jest dokumentem legalizującym pobyt cudzoziemca z kraju trzeciego w Polsce. Wydaje się je na maksymalnie 3 lata w związku z okolicznością, która uzasadnia ten pobyt. O zezwolenie na pobyt czasowy wnioskuje cudzoziemiec w urzędzie wojewódzkim. Kiedy takie zezwolenie wygasa z mocy prawa? Odpowiadamy.

  • Rodzaje zezwoleń na pracę [INFOGRAFIKA]
    Zanim cudzoziemiec będący obywatelem państwa spoza obszaru UE/EOG rozpocznie pracę w Polsce, (co do zasady) musi posiadać odpowiednie zezwolenie na pracę. Rodzaj zezwolenia zależy w głównej mierze od tego, jak długo cudzoziemiec będzie wykonywał swoje obowiązki zawodowe, jaki mają one charakter oraz czy zatrudnia go firma polska, czy zagraniczna. Oto rodzaje zezwoleń na pracę w Polsce.

  • Kiedy nie trzeba uzyskiwać nowego zezwolenia na pracę?
    Zezwolenie na pracę (typu A) legalizuje pracę cudzoziemców z krajów trzecich w Polsce. W dokumencie tym wskazani są konkretni pracodawca i obcokrajowiec. Ponadto, w zezwoleniu na pracę wymienione są warunki, na których cudzoziemiec powinien świadczyć pracę. Ich zmiana wymaga uzyskania nowego dokumentu. Jednak nie zawsze. W jakich okolicznościach, po dokonanych zmianach, nie trzeba uzyskiwać nowego zezwolenia na pracę? Odpowiadamy.

  • Zezwolenie na pracę sezonową. Co warto wiedzieć?
    Zezwolenie na pracę sezonową (typu S) jest szczególnym rodzajem zezwolenia na pracę w Polsce. Od „standardowego” zezwolenia na pracę (typu A) odróżnia je przede wszystkim urząd, w którym pracodawca o nie wnioskuje, wysokość opłaty i okres, na jaki może być wydane. Co warto wiedzieć o zezwoleniu na pracę sezonową? Oto garść przydatnych informacji.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy