Powrót

Nowe technologie w służbie rekrutacji

32% Polaków poszukujących pracy znalazło ofertę zatrudnienia dzięki reklamie wyświetlanej w serwisach społecznościowych. 22% kandydatów korzystało do tego celu z aplikacji mobilnych, a 21% wymieniało wiadomości z potencjalnym pracodawcą.

ManpowerGroup sprawdził, w jaki sposób i gdzie kandydaci poszukują informacji o nowej pracy i jakie wirtualne kanały dotarcia w tym celu wykorzystują. Wśród dostępnych rozwiązań technologicznych najwięcej Polaków dowiedziało się o ofercie zatrudnienia dzięki reklamie w mediach społecznościowych – 32%. 22% kandydatów znalazło te informacje za pomocą aplikacji mobilnych, 21% pisząc wiadomości do organizacji, a 12% brało udział w wirtualnych targach pracy. Nieco rzadziej badani korzystali z wideokonferencji z potencjalnym pracodawcą– 9% oraz czatu z pracodawcą na jego stronie internetowej – 8%, z wyszukiwania głosowego przy pomocy wirtualnego asystenta korzystało 4% ankietowanych. W raporcie „Siri, szukaj ofert pracy” ManpowerGroup wyodrębnił również grupę kandydatów, którzy częściej niż pozostali korzystają z rozwiązań technologicznych w poszukiwaniu nowego zatrudnienia. To osoby, które wykorzystują do tego celu minimum 3 rozwiązania technologiczne – w Polsce tę grupę stanowi 12% badanych, średnia globalna wynosi 11%.

Obecnie organizacje na całym świecie stawiają czoła największemu od 12 lat niedoborowi pracowników i blisko połowa firm zgłasza trudności ze znalezieniem odpowiednio wykwalifikowanych kandydatów. W odpowiedzi na tę sytuację organizacje coraz częściej inwestują w technologie, które mają im pomóc przyciągnąć największe talenty. Wdrożenie technologii HR powinno rozwiązać istniejące problemy, a nie być celem samym w sobie. Technologie HR są wartością dodaną tylko wtedy, jeśli stoją za nimi kreatywni ludzie, którzy potrafią wykorzystać w pełni ich potencjał i wiedzą, jak dzięki nim rozwiązać istniejące problemy – mówi Iwona Janas, dyrektor generalna w ManpowerGroup.

W ujęciu globalnym, wśród dostępnych rozwiązań technologicznych, najczęściej wykorzystywane przez kandydatów do poszukiwania ofert pracy są reklamy w mediach społecznościowych – średnia globalna wynosi 31%, a najwyższy wynik w grupie analizowanych krajów uzyskano w Brazylii – 44%. Aplikacje mobilne globalnie wykorzystuje 17% kandydatów, najwięcej w Indiach – 38%. Indie przodują również w wymianie przez kandydatów wiadomości tekstowych z firmą – korzysta z nich 24% badanych, podczas gdy średnia globalna wynosi 11%.
 

Kandydaci cenią relacje
 

Mimo że kandydaci zarówno w Polsce, jak i na świecie chętnie korzystają z nowoczesnych rozwiązań technologicznych, to wciąż przykładają dużą wagę do budowania relacji międzyludzkich i bezpośrednich spotkań z rekruterami. Większość kandydatów poproszona o wskazanie jednej preferowanej formy poszukiwania pracy wybrała właśnie bezpośrednie spotkania w formie rozmów kwalifikacyjnych – powiedziało tak 30% kandydatów w Polsce i 26% na świecie. Wysoki wynik dla preferencji kandydatów uzyskało samodzielne wyszukiwanie informacji o nowej pracy w internecie (25% dla Polski vs. 24% dla świata), wykorzystywanie do tego celu reklam w mediach społecznościowych (8% vs. 12%) lub aplikacji mobilnych (8% vs. 7%).

Kontakt z drugim człowiekiem zawsze będzie miał ogromny wpływ na doświadczenia kandydata, a odpowiednie podejście do technologii powinno pozytywnie wpływać na jakość tych doświadczeń. Pracodawcy, którzy za pomocą nowych technologii przekazują swoją kulturę organizacyjną, wizerunek i markę powinni pamiętać, że nic nie zastąpi bezpośredniego spotkania i nawiązania relacji z kandydatem. Rozwiązania technologiczne to tylko narzędzie, najistotniejsze jest wciąż dostarczenie spersonalizowanego przekazu. Bezpośredni kontakt z organizacją może ją wyróżnić spośród innych i zapisać się w coraz bardziej zautomatyzowanym doświadczeniu pracownika – dodaje Iwona Janas.


O badaniu: Międzynarodowe badanie preferencji kandydatów „Siri, szukaj ofert pracy” zostało przeprowadzone na grupie 18 000 osób aktywnych zawodowo, w wieku 18–65 lat, z 24 krajów. Kandydaci określili, co jest dla nich najważniejsze w procesie poszukiwania pracy. W Polsce badania zostało przeprowadzone na grupie blisko 750 uczestników. W grupie respondentów znaleźli się: doświadczeni pracownicy na stanowiskach niekierowniczych, osoby na stanowiskach kierowniczych, studenci I i II stopnia, osoby rozpoczynające swoją karierę zawodową, dyrektorzy wykonawczy oraz kadra kierownicza wyższego szczebla.

www.manpowergroup.pl


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Kiedy praca staje się nałogiem?
    12 sierpnia to Światowy Dzień Pracoholizmu. Ustanowienie tego święta nie miało na celu promowania pracoholizmu, ale uświadomienia, że jest ono tak samo niebezpieczne, jak inne uzależnienia. Okazuje się, że w ostatnim czasie problem ten dotyka coraz więcej osób.

  • Kobiety na rynku pracy w kontekście kryzysu gospodarczego
    Kryzys to wbrew pozorom dobry czas na wprowadzanie zmian, które w dłuższej perspektywie mogą przyczynić się do zmniejszenia nierówności płci na rynku pracy i zwiększenia obecności kobiet w sektorze ICT. Firmy mogą odpowiedzieć na niego, oferując elastyczny, zdalny sposób pracy, jak również wyposażając pracowników w kompetencje pożądane na rynku pracy. Z kolei państwo może wykorzystać ten moment na rozwój szeroko dostępnego systemu edukacji ustawicznej, w ramach którego będzie możliwe dostosowanie kompetencji pracowników do potrzeb cyfryzującej się gospodarki.

  • Wakacyjny rynek pracy: najwięcej ofert pracy na wschodzie Polski, najmniej na południu
    W trzecim kwartale 2020 roku największe możliwości znalezienia nowej pracy będą w Polsce wschodniej i południowo-zachodniej. Najsłabsze prognozy zatrudnienia wskazały przedsiębiorstwa na południu oraz w centrum Polski, co oznacza mniejszy popyt na pracowników i spadek liczby etatów. Dowiedz się więcej z analizy przygotowanej przez ManpowerGroup.

  • Kompetencje twarde i miękkie
    W procesie rekrutacji danego kandydata w pierwszej kolejności sprawdzane są jego umiejętności, wykształcenie i doświadczenie zawodowe. Jednak czy te są najważniejsze przy wyborze kandydata? Okazuje się, że nie tylko wiedza i doświadczenie świadczą o atrakcyjności pracownika. Coraz większą wagę przywiązuje się do tzw. kompetencji miękkich. Czym są i jakie mają znaczenie?

  • Siła feedbacku w procesie rekrutacyjnym
    Wydawałoby się, że udzielanie informacji zwrotnej wszystkim kandydatom zaangażowanym w proces rekrutacji to standard w pracy rekrutera czy specjalisty ds. HR. O ile jednak chętnie dajemy pozytywny feedback, o tyle nie śpieszy nam się do kontaktu z odrzuconymi kandydatami. Jak mówią eksperci, to poważny błąd w rekrutacji.

  • 4 kluczowe trendy HR, które zdominują 2020 rok
    Warszawa, 16 grudnia 2019 r. – Świat HR nieustannie się zmienia, rosną oczekiwania pracowników, a wraz z nimi pojawiają się innowacje, które mają usprawnić zarządzanie kapitałem ludzkim. Najnowsze rozwiązania, które mają zdominować rynek HR w 2020 roku, skupiają się na motywacji pracowników, opierają się na wsparciu zespołów, personalizacji, sprawnym dostosowaniu do wymogów oraz na technologiach, mających na celu jak największą indywidualizację.

  • Centralna Baza Ofert Pracy (CBOP)
    Wojewódzkie, jak i powiatowe urzędy pracy, w ramach usług pośrednictwa, realizują wiele zadań na rzecz zarejestrowanych w nich osób bezrobotnych oraz osób poszukujących pracy. Zdecydowanie najważniejszym działaniem w tym zakresie jest korelacja z pracodawcami w celu pozyskiwania ofert pracy. Jedną z form upowszechniania takich ofert do publicznej wiadomości jest CBOP, czyli Centralna Baza Ofert Pracy.

  • Bezrobocie vs. zapotrzebowanie na pracowników w Polsce. Mapa polskiego rynku pracy
    Pod koniec lipca 2019 roku GUS opublikował raport, za I kwartał 2019 roku, mówiący o aktywności ekonomicznej ludności Polski.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.