Nowe technologie w służbie rekrutacji
32% Polaków poszukujących pracy znalazło ofertę zatrudnienia dzięki reklamie wyświetlanej w serwisach społecznościowych. 22% kandydatów korzystało do tego celu z aplikacji mobilnych, a 21% wymieniało wiadomości z potencjalnym pracodawcą.
ManpowerGroup sprawdził, w jaki sposób i gdzie kandydaci poszukują informacji o nowej pracy i jakie wirtualne kanały dotarcia w tym celu wykorzystują. Wśród dostępnych rozwiązań technologicznych najwięcej Polaków dowiedziało się o ofercie zatrudnienia dzięki reklamie w mediach społecznościowych – 32%. 22% kandydatów znalazło te informacje za pomocą aplikacji mobilnych, 21% pisząc wiadomości do organizacji, a 12% brało udział w wirtualnych targach pracy. Nieco rzadziej badani korzystali z wideokonferencji z potencjalnym pracodawcą– 9% oraz czatu z pracodawcą na jego stronie internetowej – 8%, z wyszukiwania głosowego przy pomocy wirtualnego asystenta korzystało 4% ankietowanych. W raporcie „Siri, szukaj ofert pracy” ManpowerGroup wyodrębnił również grupę kandydatów, którzy częściej niż pozostali korzystają z rozwiązań technologicznych w poszukiwaniu nowego zatrudnienia. To osoby, które wykorzystują do tego celu minimum 3 rozwiązania technologiczne – w Polsce tę grupę stanowi 12% badanych, średnia globalna wynosi 11%.
– Obecnie organizacje na całym świecie stawiają czoła największemu od 12 lat niedoborowi pracowników i blisko połowa firm zgłasza trudności ze znalezieniem odpowiednio wykwalifikowanych kandydatów. W odpowiedzi na tę sytuację organizacje coraz częściej inwestują w technologie, które mają im pomóc przyciągnąć największe talenty. Wdrożenie technologii HR powinno rozwiązać istniejące problemy, a nie być celem samym w sobie. Technologie HR są wartością dodaną tylko wtedy, jeśli stoją za nimi kreatywni ludzie, którzy potrafią wykorzystać w pełni ich potencjał i wiedzą, jak dzięki nim rozwiązać istniejące problemy – mówi Iwona Janas, dyrektor generalna w ManpowerGroup.
W ujęciu globalnym, wśród dostępnych rozwiązań technologicznych, najczęściej wykorzystywane przez kandydatów do poszukiwania ofert pracy są reklamy w mediach społecznościowych – średnia globalna wynosi 31%, a najwyższy wynik w grupie analizowanych krajów uzyskano w Brazylii – 44%. Aplikacje mobilne globalnie wykorzystuje 17% kandydatów, najwięcej w Indiach – 38%. Indie przodują również w wymianie przez kandydatów wiadomości tekstowych z firmą – korzysta z nich 24% badanych, podczas gdy średnia globalna wynosi 11%.
Kandydaci cenią relacje
Mimo że kandydaci zarówno w Polsce, jak i na świecie chętnie korzystają z nowoczesnych rozwiązań technologicznych, to wciąż przykładają dużą wagę do budowania relacji międzyludzkich i bezpośrednich spotkań z rekruterami. Większość kandydatów poproszona o wskazanie jednej preferowanej formy poszukiwania pracy wybrała właśnie bezpośrednie spotkania w formie rozmów kwalifikacyjnych – powiedziało tak 30% kandydatów w Polsce i 26% na świecie. Wysoki wynik dla preferencji kandydatów uzyskało samodzielne wyszukiwanie informacji o nowej pracy w internecie (25% dla Polski vs. 24% dla świata), wykorzystywanie do tego celu reklam w mediach społecznościowych (8% vs. 12%) lub aplikacji mobilnych (8% vs. 7%).
– Kontakt z drugim człowiekiem zawsze będzie miał ogromny wpływ na doświadczenia kandydata, a odpowiednie podejście do technologii powinno pozytywnie wpływać na jakość tych doświadczeń. Pracodawcy, którzy za pomocą nowych technologii przekazują swoją kulturę organizacyjną, wizerunek i markę powinni pamiętać, że nic nie zastąpi bezpośredniego spotkania i nawiązania relacji z kandydatem. Rozwiązania technologiczne to tylko narzędzie, najistotniejsze jest wciąż dostarczenie spersonalizowanego przekazu. Bezpośredni kontakt z organizacją może ją wyróżnić spośród innych i zapisać się w coraz bardziej zautomatyzowanym doświadczeniu pracownika – dodaje Iwona Janas.
O badaniu: Międzynarodowe badanie preferencji kandydatów „Siri, szukaj ofert pracy” zostało przeprowadzone na grupie 18 000 osób aktywnych zawodowo, w wieku 18–65 lat, z 24 krajów. Kandydaci określili, co jest dla nich najważniejsze w procesie poszukiwania pracy. W Polsce badania zostało przeprowadzone na grupie blisko 750 uczestników. W grupie respondentów znaleźli się: doświadczeni pracownicy na stanowiskach niekierowniczych, osoby na stanowiskach kierowniczych, studenci I i II stopnia, osoby rozpoczynające swoją karierę zawodową, dyrektorzy wykonawczy oraz kadra kierownicza wyższego szczebla.
www.manpowergroup.pl
Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.
Zobacz podobne artykuły:

Przygotowanie do rozmowy rekrutacyjnej – klucz do sukcesu zawodowego Rozmowa kwalifikacyjna to jeden z najważniejszych etapów procesu rekrutacyjnego. Właściwe przygotowanie może znacząco zwiększyć szanse na pozytywny rezultat i uzyskanie pracy. Proces ten warto potraktować strategicznie, dzieląc go na kilka etapów.

Rozmowa kwalifikacyjna - co robić, a czego unikać [INFOGRAFIKA] Rozmowa kwalifikacyjna to kluczowy etap w procesie rekrutacji, który może zadecydować o Twojej przyszłości zawodowej. Aby zwiększyć swoje szanse na sukces, warto znać zasady, których należy przestrzegać, oraz te, których należy unikać.

Kompetencje przyszłości. Poznaj klucz do sukcesu w dynamicznym świecie zawodowym W szybko zmieniającym się środowisku zawodowym, zdolność do adaptacji i rozwijania nowych umiejętności staje się kluczowym elementem sukcesu zawodowego. Kompetencje przyszłości to zestaw umiejętności, które pozwalają nie tylko przetrwać, ale również odnosić sukcesy w erze cyfrowej i globalnej. Sprawdź, jakie kompetencje mogą okazać się kluczowe w kontekście przyszłego rynku pracy.

Rewolucja AI a rynek pracy Cyfryzacja zmienia świat wokół nas, znajdując zastosowanie w niemal każdej branży i każdym obszarze naszego życia. Jak większość nowości budzi także obawy. Na rynku pracy są one związane z możliwą utratą pracy czy zmianami w strukturze zatrudnienia. Każda zmiana stanowi wyzwanie i wymaga właściwego zarządzania. Nadchodząca rewolucja AI wystawi na próbę relacje panujące w organizacjach. Wzajemne zaufanie odegra tu kluczową rolę.

List motywacyjny – na co zwrócić uwagę? Jest on często określany jako dokument pomocniczy, dołączany do CV. I chociaż CV zawiera najważniejsze informacje o kandydacie, potwierdzając jego kwalifikacje i umiejętności, nie zawsze jest wystarczające. Czym jest list motywacyjny i na co zwrócić uwagę podczas jego tworzenia? Podpowiadamy.

Praca marzeń z aplikacją "Moja Praca" „Moja Praca” to nowoczesne narzędzie, które ułatwia osobom szukającym pracy znalezienie odpowiedniego zatrudnienia. Sercem aplikacji są symulatory rozmów kwalifikacyjnych, które dają możliwość odpowiedzi na najpopularniejsze pytania rekruterów i sprawdzenie wyników. „Moja Praca” umożliwia także rozwiązywanie testów osobowości i predyspozycji, dzięki którym osoba zainteresowana dowie się, jaka praca najlepiej do niej pasuje. W aplikacji dostępne są również, codziennie aktualizowane, oferty pracy. Dodatkowo, „Moja Praca” umożliwia zapisanie w telefonie w schowku CV, które szybko można dołączyć do odpowiedzi na interesujące ogłoszenie. W aplikacji znajduje się także porcja przydatnych i inspirujących informacji i tekstów. Dlaczego warto ją zainstalować? Odpowiadamy.

Dokąd zmierzasz rynku pracy Model pracy w ostatnich 20 latach kształtowany był przede wszystkim przez postępującą globalizację i wymóg konkurencyjności. Prowadziło to do stale rosnącego tempa pracy i presji na jej dalszą intensyfikację. Wyznacznikiem wartości pracownika stała się jego efektywność, a model wynagradzania za efekty napędzał pracujących do coraz większego wysiłku. Potem przyszła pandemia, kryzys, ale także zderzenie z mentalnością młodego pokolenia pracowników, dla których praca zawodowa przestała być bezdyskusyjnym priorytetem. Na naszych oczach rynek pracy podlega głębokiej transformacji.

5 pytań, które nie powinny paść na rozmowie kwalifikacyjnej [Infografika] W Internecie można znaleźć wiele porad dotyczących rozmowy kwalifikacyjnej. W jaki sposób wywrzeć dobre wrażenie? Jak wyglądać? O co zapytać rekrutera? Jak błyskotliwie odpowiadać na pytania? W naszej infografice podpowiemy Ci, jakich pytań nie powinien zadać rekruter podczas rozmowy kwalifikacyjnej.