Powrót

Kandydaci mało aktywni, ale jak szukają pracy, to w sieci

Portale internetowe zaczynają dominować w procesach rekrutacyjnych. Polacy rzadziej niż w ostatnich latach szukają pracy przez znajomych, a już 1/3 z nich wykorzystuje w tym celu media społecznościowe – wynika z ostatnich badań Work Service S.A.

Jednocześnie niemal 2/3 osób planujących zmianę pracy rozważa przebranżowienie. Patrząc jednak z perspektywy pracodawców pojawiło się duże wyzwanie, jak dotrzeć z informacjami o ofertach do osób niemyślących o zmianie zatrudnienia, które stanowią dziś zdecydowaną większość polskiego rynku pracy.

Z ostatniej edycji raportu „Barometr Rynku Pracy X”, przygotowanego przez Work Service wynika, że jedynie 19,8% Polaków zamierza w ciągu najbliższych dwóch lat zmienić swoje obecne miejsce zatrudnienia. Większość z tego grona chce zmienić pracę w ciągu najbliższych 12 miesięcy, ale wobec najwyższych od 5 lat potrzeb rekrutacyjnych po stronie firm, to kropla w morzu potrzeb.

 - Niemal 80% uczestników polskiego rynku pracy to kandydaci pasywni, a więc osoby, które nie rozglądają się za nowym miejscem pracy. Z perspektywy przedsiębiorców, którzy dziś masowo poszukują rąk do pracy, to ogromne wyzwanie, bo muszą oni dotrzeć z przekazem o prowadzonych rekrutacjach do osób, które samodzielnie nie wyszukują takich informacji – mówi Tomasz Ślęzak, Wiceprezes Work Service S.A. – Z tego względu na znaczeniu zaczyna zyskiwać marketing rekrutacyjny, który pozwala m.in. za sprawą mediów społecznościowych nawiązywać bezpośredni kontakt z potencjalnymi kandydatami – dodaje Ślęzak. 

 

Internet wygrywa ze znajomymi

 

Polacy, którzy aktywnie planują poszukiwać nowej pracy, w pierwszej kolejności udają się na portale z ogłoszeniami. Taką strategię przyjmuje 6 na 10 respondentów. Drugie miejsce w badaniu przypadło poszukiwaniu nowego zatrudnienia poprzez znajomych (54,4%). Do niedawna była to najpopularniejsza metoda dotarcia do ofert pracy, ale wyniki raportu po raz drugi z rzędu potwierdzają większą popularność serwisów internetowych. Na trzecim miejscu znalazła się metoda samodzielnego poszukiwania ofert w zakładkach „kariera” (41,4%). Należy jednak podkreślić rosnącą rolę mediów społecznościowych, na które wskazywał przeszło co trzeci badany. Jest to najwyższe wskazanie od piątej edycji raportu i drugie najwyższe w historii 5-letnich badań. 

- Wyraźnie rośnie rola mediów społecznościowych, szczególnie w rekrutacji młodych kandydatów. Osoby dopiero wchodzące na rynek pracy, często niemające jeszcze zbyt dużego dorobku zawodowego, potrafią być zagubione w tradycyjnych serwisach ogłoszeniowych. Dlatego w dzisiejszych warunkach rynkowych firmy same starają się do nich dotrzeć przez odpowiednie kampanie employer brandingowe czy nawet reklamowe – zaznacza Tomasz Ślęzak. – Wówczas ogłoszenia o pracę trafiają bezpośrednio do wyselekcjonowanych grup kandydatów, także tych pasywnych. Inne zastosowanie mają branżowe serwisy społecznościowe. Są one wykorzystywane głównie przez dobrze wykształconych specjalistów, którzy cenią sobie możliwości budowania własnego wizerunku i przy tym bezpośrednie dotarcie do rekruterów – mówi Ślęzak.

 

Zmiana zawodu przy nowej pracy?

 

Jedynie 18% Polaków rozważa przekwalifikowanie się na potrzeby znalezienia nowego miejsca zatrudnienia, a niemal 80% odrzuca taką możliwość. Największa skłonność do zmiany występuje w grupie osób relatywnie mniej zarabiających, a więc wśród pracowników o wynagrodzeniach do 2000 zł netto (21,3%) i między 2000 a 3000 zł netto (25,6%). Co ciekawe, zmianę profesji częściej rozważają osoby z wyższym (19,8%) i średnim wykształceniem (18,3%) niż pracownicy po szkołach zawodowych (16,1%) i podstawowych (13,3%).

- Najbardziej zmotywowani do przekwalifikowania się są ci, którzy aktywnie planują szukać nowego miejsca pracy. W tej grupie 62% badanych myśli o zdobyciu nowych umiejętności lub całkowitej zmianie zawodu. Należy jednak pamiętać, że skala aktywnych kandydatów jest niewielka, a problemy z niedopasowaniem kompetencyjnym na polskim rynku pracy utrzymują się od wielu lat. Dlatego tak ważne jest stworzenie odpowiednich warunków dla kandydatów do zdobywania nowej wiedzy – mówi Tomasz Ślęzak. – Niestety Polska pod tym względem znajduje się w ogonie Europy. Według danych Komisji Europejskiej w naszym kraju tylko 3,7% osób dorosłych bierze udział w kształceniu ustawicznym. W krajach unijnych jest to średnio 3-krotnie więcej – podsumowuje.

 

Metodologia badania:

Dane prezentowane w ramach Barometru Rynku Pracy X zostały przygotowane i opracowane na zlecenie Work Service S.A. przez instytut Kantar Millward Brown S.A. Badanie zrealizowano na próbie osób pracujących (N=554) dobranej z ogólnopolskiej reprezentatywnej próby dorosłych Polaków N=1000 (dobranych zgodnie ze strukturą populacji pod względem płci, wieku, wykształcenia oraz klasy wielkości i województwa miejsca zamieszkania), wyniki poddano procedurze ważenia. Maksymalny błąd pomiaru dla całej próby pracujących to +/-4,28%. Badanie zostało przeprowadzone za pomocą wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych CATIBUS w okresie 16-20.07.2018 r.


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • List motywacyjny – na co zwrócić uwagę?
    Jest on często określany jako dokument pomocniczy, dołączany do CV. I chociaż CV zawiera najważniejsze informacje o kandydacie, potwierdzając jego kwalifikacje i umiejętności, nie zawsze jest wystarczające. Czym jest list motywacyjny i na co zwrócić uwagę podczas jego tworzenia? Podpowiadamy.

  • Indywidualny Plan Działania bezrobotnego [INFOGRAFIKA]
    Czym jest Indywidualny Plan Działania bezrobotnego lub poszukującego pracy i do czego służy? Sprawdź!

  • Odmowa podjęcia pracy a status osoby bezrobotnej
    Jednym z obowiązków osoby zarejestrowanej w urzędzie pracy jako bezrobotna jest przyjmowanie propozycji odpowiedniej pracy lub innej formy pomocy określonej w ustawie. Co się kryje pod pojęciem odpowiedniej pracy i co się stanie, gdy bezrobotny nie przyjmie oferty takiego zatrudnienia? Odpowiadamy.

  • Pierwsza pomoc w poszukiwaniu pracy
    Aby zmiany w życiu zawodowym przebiegły sprawnie i bezproblemowo, należy się do nich odpowiednio przygotować. Od czego zacząć? Mamy dla Was kilka wskazówek.

  • Pełnienie roli w zarządzie spółki a rejestracja w urzędzie pracy
    Pozostawanie w stosunku pracy, wykonywanie innej pracy zarobkowej lub prowadzenie działalności gospodarczej wykluczają rejestrację w urzędzie pracy jako osoba bezrobotna. Pełnienie funkcji w zarządzie spółki nie wlicza się w żaden z tych przypadków. Czy zatem nabycie statusu osoby bezrobotnej w tej sytuacji będzie możliwe? Podpowiadamy.

  • 5 pytań, które nie powinny paść na rozmowie kwalifikacyjnej [Infografika]
    W Internecie można znaleźć wiele porad dotyczących rozmowy kwalifikacyjnej. W jaki sposób wywrzeć dobre wrażenie? Jak wyglądać? O co zapytać rekrutera? Jak błyskotliwie odpowiadać na pytania? W naszej infografice podpowiemy Ci, jakich pytań nie powinien zadać rekruter podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

  • Profil zaufany – najwyższy czas, aby go założyć
    Profil zaufany powstał po to, aby umożliwić załatwienie spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Dla przedsiębiorców, jak i osób prywatnych, które często kontaktują się z instytucjami publicznymi, profil zaufany to idealne narzędzie. W jaki sposób się go zakłada? Jak długo jest ważny? Podpowiadamy.

  • Na co zwrócić uwagę podejmując pracę w wakacje?
    Okres wakacyjny sprzyja wysypowi ofert pracy. Szczególnie młodzi ludzie chętnie podejmują w tym czasie dorywczą pracę. Podpowiadamy, na co należy zwrócić uwagę podejmując zatrudnienie, aby nie paść ofiarą nieuczciwych pracodawców.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy