Informowanie urzędu o podjęciu pracy
Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2023-05-15
Kto informuje urząd pracy o podjęciu pracy przez bezrobotnego, pracodawca czy bezrobotny? W jakim terminie należy wysłać informację do urzędu? Co grozi za niedopełnienie tego obowiązku? Wyjaśniamy.
Osoba bezrobotna, która podejmuje zatrudnienie lub inną pracę zarobkową powinna poinformować o tym urząd pracy w terminie 7 dni. Obowiązek informacyjny należy spełnić niezależnie od tego, jak długo podpisana umowa będzie obowiązywała.
Jak poinformować?
O podjęciu pracy można poinformować urząd elektronicznie korzystając ze strony praca.gov.pl. W tym celu po zalogowaniu się na swoje konto należy wybrać zakładkę „Rejestracja/wyrejestrowanie osoby bezrobotnej lub poszukującej pracy”. Znajduje się tam formularz o nazwie „Zgłoszenie podjęcia pracy (PSZ-ZPP)”. Po jego wypełnieniu, dodaniu załącznika w postaci zdjęcia lub skanu podpisanej umowy oraz uwierzytelnieniu profilem zaufanym, następuje wysłanie dokumentu. Jeśli proces przebiegnie prawidłowo, wniosek będzie można odszukać w zakładce „Dokumenty wysłane”, a dodatkowo system prześle e-mail z potwierdzeniem wysyłki.
Informację o podjęciu pracy można złożyć również w formie papierowej osobiście w siedzibie urzędu lub przesłać ją pocztą tradycyjną. Przesłanie informacji o podjęciu pracy jest równoznaczne z wyrejestrowaniem z urzędu pracy.
Czytaj także: Praca na próbę – czy pracodawca może nie wypłacić wynagrodzenia?
Otwarcie firmy a informowanie urzędu
Analogiczny obowiązek informacyjny pojawia się w sytuacji, gdy zarejestrowany bezrobotny otwiera działalność gospodarczą. Urząd pracy powinien otrzymać informację o tym fakcie w terminie do 7 dni. Korzystając z praca.gov.pl należy wtedy wybrać formularz „Zgłoszenie rozpoczęcia/wznowienia działalności gospodarczej (PSZ-ZRDG)”.
Niedopełnienie obowiązku informacyjnego
Bezrobotny, który podjął zatrudnienie, inną pracę zarobkową lub działalność gospodarczą bez powiadomienia o tym właściwego powiatowego urzędu pracy, podlega karze grzywny. Jeśli jednak dopełni on tego obowiązku po terminie, ale jeszcze przed dniem rozpoczęcia kontroli, nie będzie podlegał wspomnianej karze.
Justyna Bilicz (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)
Źródło:
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjachZobacz podobne artykuły:

Odmowa podjęcia pracy a status osoby bezrobotnej Jednym z obowiązków osoby zarejestrowanej w urzędzie pracy jako bezrobotna jest przyjmowanie propozycji odpowiedniej pracy lub innej formy pomocy określonej w ustawie. Co się kryje pod pojęciem odpowiedniej pracy i co się stanie, gdy bezrobotny nie przyjmie oferty takiego zatrudnienia? Odpowiadamy.

Kiedy przychód nie wpływa na status osoby bezrobotnej Zarejestrowany bezrobotny nie może mieć dochodów, ale może mieć przychód. W jakiej wysokości?

Wolontariat a status bezrobotnego Warunkiem posiadania statusu osoby bezrobotnej jest pozostawanie zdolnym i gotowym do podjęcia zatrudnienia. Czy bycie wolontariuszem pozbawia bezrobotnego tej gotowości? Sprawdź, czy bezrobotny może być woluntariuszem.

Pełnienie roli w zarządzie spółki a rejestracja w urzędzie pracy Pozostawanie w stosunku pracy, wykonywanie innej pracy zarobkowej lub prowadzenie działalności gospodarczej wykluczają rejestrację w urzędzie pracy jako osoba bezrobotna. Pełnienie funkcji w zarządzie spółki nie wlicza się w żaden z tych przypadków. Czy zatem nabycie statusu osoby bezrobotnej w tej sytuacji będzie możliwe? Podpowiadamy.

Zasiłek dla bezrobotnych i inne świadczenia z urzędu pracy w zeznaniu PIT PIT z urzędu pracy i rozliczenie roczne

Obowiązki bezrobotnego względem urzędu pracy Posiadanie statusu osoby bezrobotnej to nie tylko przywileje w postaci prawa do ubezpieczenia zdrowotnego czy korzystania z form wsparcia zatrudnienia oferowanych przez urząd pracy, ale także szereg obowiązków, z których osoba bezrobotna powinna się wywiązywać, aby zachować status. Przypominamy, jakie obowiązki wynikają z posiadania statusu osoby bezrobotnej oraz jakie konsekwencje może nieść za sobą niewywiązywanie się z tych obowiązków.

Status osoby bezrobotnej a zaległe wynagrodzenie Osoba bezrobotna ma obowiązek w terminie 7 dni zgłosić do urzędu pracy osiągnięcie przychodu przekraczającego połowę minimalnego wynagrodzenia. Co w przypadku, jeśli wypłata będzie miała miejsce już po dokonaniu rejestracji w urzędzie pracy? Sprawdź, kiedy zaległe wynagrodzenie nie wpłynie na status bezrobotnego.

Okresowe wyrejestrowanie z urzędu pracy Osoby, które rejestrują się w powiatowym urzędzie pracy oprócz praw mają również obowiązki. Ich przestrzeganie to gwarancja korzystania z dostępnych rodzajów wsparcia, jakie zapewnia im ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.