Повернутися

Praca a benefity. Jak pracodawcy przyciągają pracowników?

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2025-04-28

Niedobór kandydatów na rynku i rywalizacja o specjalistów sprawiają, że pracodawcy na różne sposoby pragną przyciągnąć wykwalifikowanych pracowników do siebie. W ogłoszeniach o pracy często napotyka się na wzmianki o różnego rodzaju dodatkowych korzyściach, niekoniecznie materialnych. Jakie benefity stają się powszechne, a jakich poszukują pracownicy w miejscu pracy?

Słowem wstępu należy zaznaczyć, że oferowane w pracach benefity służą nie tylko przyciągnięciu nowych, ale i utrzymaniu obecnych pracowników w firmie. Ich zakres zależy w znacznym stopniu od pozycji przedsiębiorstwa na rynku. Rekrutujący powinni mieć jednak na uwadze, że nie zawsze warto wpisywać w ogłoszeniu każdy możliwy benefit. W epoce mediów społecznościowych „praca w młodym i dynamicznym zespole” oraz „owocowe czwartki” stały się niejednokrotnie przedmiotem kąśliwych opinii czy drwin. Co więc można zaproponować poza nimi?

 

Trendy w zakresie benefitów

Wraz z upowszechnieniem pracy zdalnej, możliwość jej wykonywania z dowolnego miejsca stała się jednym z kluczowych argumentów, za pomocą którego pracodawcy przyciągają do siebie kandydatów. Nie jest to oczywiście możliwe w przypadku każdego zawodu, jednak jak najbardziej do pogodzenia w przypadku typowych prac biurowych czy np. w branży IT.

Podobnie w zakresie elastycznych godzin pracy – możliwość swobodnego dostosowania grafiku do życia osobistego (a nie na odwrót) dla wielu osób jest czynnikiem, który skłania do zmiany pracodawcy. Argument ten może być przekonujący zwłaszcza dla pracujących rodziców, którzy dzięki oferowanym w pracy rozwiązaniom mogą lepiej pogodzić swoje obowiązki. Niektóre firmy oferują także dofinansowanie opieki nad dziećmi lub organizują wydzielony kącik zabaw, w którym maluchy pozostają pod opieką wykwalifikowanego animatora.

 

Czytaj także: Work-life balance, czyli jak pogodzić pracę z życiem prywatnym?

 

Programy wellness – coraz częściej, zwłaszcza w dużych firmach i korporacjach, pracownicy mogą skorzystać z profesjonalnego wsparcia psychologicznego czy programów zdrowotnych, realizowanych np. poprzez zajęcia fitness.

Niezwykle istotne jest też zapewnienie możliwości rozwoju osobistego, np. poprzez dofinansowanie kursów językowych, dostęp do platform e-learningowych. Z perspektywy pracodawcy przyczynia się to do zwiększenia kompetencji swoich kadr, a z punktu widzenia samego pracownika – wpływa na poczucie samorozwoju i możliwości awansu lub zmiany stanowiska w przyszłości.

Niemniej ważne są kwestie finansowe. Nie tylko podstawowa pensja, lecz także premie lub różnego rodzaju dodatki za osiągnięte wyniki znacznie zwiększają atrakcyjność potencjalnego pracodawcy. Niekiedy oferowane jest uczestnictwo w dodatkowych programach emerytalnych lub nabycie udziałów w firmie. W tym ostatnim przypadku zwykle wśród pracowników wyższego szczebla. Dzięki temu rozwiązaniu pracownik staje się osobiście zaangażowany w rozwój firmy i osiągane przez nią wyniki.

 

Inne z oferowanych rozwiązań

Nie da się w zamkniętym katalogu ująć wszystkich udogodnień, jakie firmy oferują swoim pracownikom. Niemniej jednak, do tych najpowszechniej oferowanych w ostatnich latach można zaliczyć m.in. dostęp do prywatnej opieki medycznej czy kart sportowych, umożliwiających dostęp do siłowni, basenów czy innych aktywności. Ponadto pracodawcy często oferują udział w programach kafeteryjnych, za pośrednictwem których można korzystać ze zniżek w sklepach internetowych, sieciach kin czy na platformach świadczących dostawy jedzenia.

 

Czytaj także: Sztuczna inteligencja a rynek pracy. Wyzwania i szanse

 

W wielu firmy organizowane są także wyjścia integracyjne, pozwalające na lepsze poznanie się przez współpracowników i zacieśnienia więzi w zespole. Powszechna jest również możliwość dofinansowania do zakupu okularów czy wypoczynku w ramach tzw. „wczasów pod gruszą”, a także paczki świąteczne lub dodatkowa premia w tym okresie.

 

Podsumowanie

Chęć przyciągnięcia do pracy najlepszych kandydatów sprawia, że poza warunkami samego zatrudnienia, coraz większą rolę odgrywają omówione w artykule benefity. Realia jednak zmieniają się coraz szybciej i nikt z nas nie może przewidzieć, jakiego rodzaju korzyści będą oferowane za kilka lat. Kto wie, być może te, które dziś uważamy za atrakcyjne, w niedalekiej przyszłości będą odpowiednikami, wyśmiewanych dziś, „owocowych czwartków”?

 

 

Adam Utko (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

 

 

 


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Szkolenia przyszłości
    Szkolenie się, czyli rozwijanie wiedzy i umiejętności, to niezwykle istotny aspekt kariery zawodowej. Zwłaszcza w tak dynamicznie zmieniających się czasach nowości technologicznych, ze sztuczną inteligencją (AI) na czele. Jak powinny wyglądać innowacyjne szkolenia i czy firmy z sektora usług rozwojowych będą w stanie nadążyć za zmianami?

  • Pokolenie Z – czego oczekuje w miejscu pracy?
    Czego szukają w miejscu pracy osoby z pokolenia Z? Jakie są ich priorytety, a co ma dla nich drugorzędne znaczenie? Na te pytania starają się odpowiedzieć twórcy badania „Work War Z”.

  • Sztuczna inteligencja a rynek pracy. Wyzwania i szanse
    Sztuczna inteligencja to jeden z najważniejszych filarów współczesnej rewolucji technologicznej. Jej dynamiczny rozwój ma bezpośredni wpływ na wiele aspektów życia społecznego, gospodarczego i zawodowego. W szczególności, zmiany te są wyraźnie widoczne na rynku pracy, gdzie AI wprowadza nowe modele zatrudnienia, zmienia wymagania wobec pracowników oraz prowadzi do redefinicji kompetencji niezbędnych do osiągnięcia sukcesu zawodowego. Chociaż technologia ta niesie ze sobą liczne korzyści, stanowi także poważne wyzwanie, zwłaszcza w kontekście przyszłości tradycyjnych zawodów i ról zawodowych.

  • Brak ukończenia szkoły ponadpodstawowej – co dalej?
    Nie każda droga życiowa przebiega zgodnie z utartym schematem – szkoła, studia, praca. Różne sytuacje mogą sprawić, że edukacja na poziomie ponadpodstawowym nie została ukończona, ale to nie oznacza, że przyszłość jest zagrożona. Istnieją kroki, które mogą pomóc w zdobyciu zatrudnienia, rozwoju i osiągnięciu sukcesu. Oto kilka możliwości, które warto rozważyć.

  • Rynek pracy w 2025 r. w opinii ekspertów
    Przewidywanie przyszłości jest bardzo trudne. Zwłaszcza w tak dynamicznych czasach, gdzie sytuacja geopolityczna zmienia się z dnia na dzień. Zmiany te odbijają się również na rynku pracy. Firmy zmuszone są do podejmowania kroków, dostosowujących ich działanie do otaczającej rzeczywistości. Jaki będzie dla rynku pracy 2025 r.? Oto opinie ekspertów Great Place To Work.

  • Jakie są powody zatrudniania i zwalniania pracowników?
    Jakie są powody zatrudniania pracowników, a jakie redukcji etatów w polskich firmach? Jak to wygląda na świecie? Na te pytania stara się odpowiedzieć analiza przygotowana przez pracowników ManpowerGroup.

  • Problemy rekrutacyjne branży IT
    Na jakie trudności w rekrutacji pracowników natrafiają firmy z branży nowych technologii? Jakich kompetencji zdaniem pracodawców szczególnie brakuje na rynku pracy IT? Którzy kandydaci mogli liczyć na najwięcej ofert w ubiegłym roku? Przedstawiamy najważniejsze wnioski płynące z raportu „Niedobór talentów 2025”.

  • Pokolenie Z na rynku pracy
    Pokolenie Z, czyli osób urodzonych po 1995 r. coraz liczniej wkracza na rynek pracy. Jak młodych pracowników postrzegają pracodawcy? Czego Zetki oczekują od miejsca pracy i jak postrzegają sztuczną inteligencję? Odpowiadamy.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy