Назад

Zezwolenie na pobyt czasowy a braki formalne

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2023-11-13

Cudzoziemcy, którzy starają się o pobyt czasowy w Polsce powinni zadbać o to, by wniosek składany w urzędzie wojewódzkim nie zawierał braków formalnych. Dlaczego to takie ważne? Odpowiadamy.

W art. 108 ust. 1 ustawy o cudzoziemcach czytamy:

„Jeżeli termin na złożenie wniosku o udzielenie cudzoziemcowi zezwolenia na pobyt czasowy został zachowany i wniosek nie zawiera braków formalnych lub braki formalne zostały uzupełnione w terminie:

1) wojewoda umieszcza w dokumencie podróży cudzoziemca odcisk stempla potwierdzającego złożenie wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy;

2) pobyt cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się za legalny od dnia złożenia wniosku do dnia, w którym decyzja w sprawie udzielenia zezwolenia na pobyt czasowy stanie się ostateczna.”

Z tego przepisu wynika, że m.in. od tego, czy składany wniosek zawiera braki formalne zależeć będzie legalny pobyt (w trakcie oczekiwania na decyzję) cudzoziemca starającego się o zezwolenie na pobyt czasowy.

 

Czytaj także: Zezwolenie jednolite – załącznik nr 1 

 

Braki formalne, czyli co?

Najkrócej mówiąc, braki formalne to brak któregokolwiek z wymaganych dokumentów i załączników (np. wypełniony i podpisany formularz wniosku, fotografie, okazany oryginał paszportu) niezbędnych do wszczęcia postępowania w sprawie udzielenia cudzoziemcowi zezwolenia na pobyt czasowy. Jeśli wniosek nie zawiera braków formalnych lub braki te zostaną uzupełnione przez cudzoziemca, otrzyma on informację o rozpoczęciu postępowania oraz o terminie rozpatrzenia sprawy. Co do zasady postępowanie w sprawie legalizacji pobytu wszczynane jest w dniu złożenia wniosku przez cudzoziemca o udzielenie zezwolenia na pobyt w Polsce.

Ocena formalna wniosku to wstępny etap całej procedury. Pracownicy urzędu sprawdzają złożone przez cudzoziemca dokumenty. Jeśli jego wniosek zawiera braki formalne, otrzyma on pismo z prośbą o ich uzupełnienie z wyznaczonym terminem, w którym należy to zrobić. Jeżeli cudzoziemiec nie uzupełni dokumentów, o które został poproszony, jego wniosek nie będzie rozpatrywany - zostanie pozostawiony bez rozpoznania, a co za tym idzie, sprawa będzie zakończona.

Jeśli jednak wniosek nie zawiera braków formalnych lub zostaną one uzupełnione przez cudzoziemca w terminie, złożone dokumenty zostaną zweryfikowane pod kątem możliwości udzielenia zezwolenia na pobyt w Polsce.

 

Odmowa wszczęcia postępowania

Wojewoda, za pośrednictwem urzędu wojewódzkiego, może odmówić wszczęcia postępowania w sprawie udzielenia cudzoziemcowi zezwolenia na pobyt czasowy. Inaczej mówiąc, odmówić rozpatrywania złożonego wniosku.

Odmowa wszczęcia postępowania jest rozstrzygnięciem kończącym postępowanie w sprawie, które może być wydane w określonych w przepisach przypadkach, np. gdy cudzoziemiec nie jest uprawniony do złożenia wniosku. Odmowa ta jest wydawana w formie postanowienia, na które przysługuje zażalenie. W uzasadnieniu postanowienia znajduje się wyjaśnienie, dlaczego złożony wniosek nie będzie rozpatrzony.

O powodach, dla których cudzoziemcowi odmawia się wszczęcia postępowania w sprawie udzielenia mu zezwolenia na pobyt czasowy oraz na pobyt czasowy i pracę piszemy TUTAJ.

 

Wojciech Napora (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

 

Źródło:

Ustawa z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach.

Wielkopolski Urząd Wojewódzki.


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Oświadczenie o powierzeniu pracy cudzoziemcowi. Odmowa dokonania wpisu
    Uzyskanie oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi wymaga spełnienia określonych warunków. W poniższym artykule przedstawiamy okoliczności, zawarte w ustawie o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP, które sprawiają, że starosta (za pośrednictwem urzędu pracy) odmawia wpisu oświadczenia do ewidencji.

  • Okres ważności zezwolenia na pracę i oświadczenia o powierzeniu pracy
    Zezwolenie na pracę oraz oświadczenie o powierzeniu pracy to dokumenty legalizujące pracę cudzoziemców w Polsce. Na pierwszym z nich można powierzyć pracę wszystkim cudzoziemcom z krajów trzecich. Oświadczenie dotyczy obywateli tylko pięciu państw: Armenii, Białorusi, Gruzji, Mołdawii i Ukrainy. Dokumenty te różnią się też okresem, na który można powierzyć pracę cudzoziemcowi oraz terminem wnioskowania. Jak to wygląda w przypadku zezwolenia na pracę, a jak przy oświadczeniu o powierzeniu pracy? Odpowiadamy.

  • Cudzoziemcy zwolnieni z zezwolenia na pracę na mocy ustawy
    Co do zasady cudzoziemiec z kraju trzeciego, aby mógł legalnie wykonywać pracę w Polsce powinien mieć legalny tytuł pobytowy (umożliwiający mu pojęcie pracy) oraz zezwolenie na pracę. Są jednak okoliczności, opisane m.in. w ustawie o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP, które zwalniają cudzoziemca z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę. Jakie? Odpowiadamy.

  • Cudzoziemcy - nielegalne powierzenie i wykonywanie pracy
    Pracodawcy lub inne podmioty powierzające pracę, przed zawarciem umowy z cudzoziemcem, powinni sprawdzić, czy robią to zgodnie z przepisami. Innymi słowy, czy nie dojdzie do nielegalnego powierzenia pracy. Co to oznacza? Odpowiedź znajduje się w ustawie o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

  • Zezwolenie jednolite – co się zmieniło?
    1 czerwca 2025 r. wprowadzono liczne zmiany w zasadach zatrudniania cudzoziemców. Objęły one także ustawę o cudzoziemcach i przepisy dotyczące zezwolenia na pobyt czasowy i pracę (tzw. zezwolenie jednolite). Co się zmieniło? Przedstawiamy najważniejsze nowości.

  • Praca między jednym a drugim zezwoleniem na pracę
    Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która weszła w życie 1 czerwca 2025 r., wprowadziła wiele nowych zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce. Niektóre przepisy zostały jednak bez zmian lub je zmodyfikowano. Jak to wygląda w przypadku pracy między jednym a drugim zezwoleniem na pracę lub zezwoleniem jednolitym? Odpowiadamy.

  • Zatrudnianie cudzoziemców – wnioski tylko elektronicznie
    1 czerwca 2025 r. weszła w życie ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie z przepisami zawartymi w tym akcie prawnym, od dnia jego obowiązywania, o dokumenty legalizujące pracę cudzoziemców (zezwolenia na pracę, oświadczenie o powierzeniu pracy) można wnioskować jedynie elektronicznie. Ponadto każdy dołączany dokument powinien być podpisany elektronicznie.

  • Już jutro (1 lipca) będzie wprowadzona możliwość przesyłania do urzędów pracy kopii umów zawartych z cudzoziemcami
    Nowe przepisy, które weszły w życie 1 czerwca, nakładają na pracodawców zatrudniających cudzoziemców na podstawie oświadczeń o powierzeniu pracy oraz zezwoleń na pracę obowiązek przesyłania kopii umów zawartych z cudzoziemcami. Od 1 lipca podmioty powierzające pracę cudzoziemcom na podstawie oświadczeń lub zezwoleń na pracę sezonową będą miały możliwość, za pośrednictwem praca.gov.pl, wypełnić ten obowiązek.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy