Zatrudnianie cudzoziemców przez osoby fizyczne
Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2021-05-10
Osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej, również mogą zatrudniać cudzoziemców. Dotyczy to głównie tych, którzy szukają pomocy domowej lub opiekuna osoby starszej. Jakie obowiązki powinna spełnić osoba fizyczna, która chce zatrudnić cudzoziemca?
Osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej, a chcą zatrudnić cudzoziemca mogą to zrobić. Obowiązują je takie same zasady, jak innych pracodawców. Osoby fizyczne także muszą zadbać o dokument legalizujący pracę (zezwolenie na pracę lub oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi), chyba że cudzoziemiec jest z tego obowiązku zwolniony oraz sprawdzić dokument pobytowy obcokrajowca.
Zanim zatrudnimy cudzoziemca
Do obowiązków osoby fizycznej, zamierzającej zatrudnić cudzoziemca, poza uzyskaniem dokumentu legalizującego pracę, należą:
- sprawdzenie (przed powierzeniem pracy), czy cudzoziemiec posiada ważny dokument uprawniający do pobytu w Polsce. Należy zrobić kopię tego dokumentu i przechowywać go przez cały okres zatrudniania cudzoziemca;
- upewnienie się, że z tytułem pobytowym cudzoziemca może wiązać się uprawnienie do podejmowania pracy na terytorium RP. Nie każdy dokument pobytowy uprawnia cudzoziemca do podjęcia zatrudnienia, np. wiza, której cel wydania oznaczony jest numerem 01 (wiza wydana w celu turystycznym) nie umożliwia pracy;
- podpisanie umowy z cudzoziemcem. Bez względu na jej rodzaj, musi to być umowa w formie pisemnej oraz przedstawienie cudzoziemcowi przed podpisaniem umowy jej tłumaczenia na język zrozumiały dla cudzoziemca;
- uwzględnienie w umowie z cudzoziemcem warunków zawartych w zezwoleniu na pracę: wysokość wynagrodzenia, która będzie określona w umowie z cudzoziemcem nie może być niższa od wynagrodzenia pracowników wykonujących pracę porównywalnego rodzaju lub na porównywalnym stanowisku i nie może być niższa niż wynagrodzenie minimalne oraz minimalna stawka godzinowa w przypadku umowy zlecenia;
- przekazanie cudzoziemcowi jednego egzemplarza zezwolenia na pracę, którego to zezwolenie dotyczy;
- informowanie cudzoziemca o działaniach podejmowanych w związku z legalizacją jego zatrudnienia;
- przestrzeganie wszystkich obowiązków wynikających z powierzania pracy, takich samych jak w przypadku polskich pracowników (np. zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych w ciągu 7 dni, gdy dana umowa podlega ubezpieczeniom), a także obowiązków podatkowych.
Obowiązki informacyjne
Po uzyskaniu zezwolenia na pracę lub zarejestrowaniu oświadczenia pracodawca, w tym osoba fizyczna, ma pewne obowiązki informacyjne.
W przypadku zezwolenia na pracę do obowiązków pracodawcy należy poinformowanie właściwego urzędu wojewódzkiego w terminie 7 dni pisemnie o zaistniałych okolicznościach:
- cudzoziemiec rozpoczął pracę o innym charakterze lub na innym stanowisku niż określone w zezwoleniu na pracę;
- nastąpiła zmiana miejsca zamieszkania;
- cudzoziemiec nie podjął pracy w okresie 3 miesięcy od początkowej daty ważności zezwolenia na pracę;
- cudzoziemiec przerwał pracę na okres przekraczający 3 miesiące;
- cudzoziemiec zakończył pracę wcześniej niż 3 miesiące przed upływem okresu ważności zezwolenia na pracę.
W przypadku oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi pracodawca powinien poinformować pisemnie powiatowy urząd pracy o podjęciu (najpóźniej w dniu rozpoczęcia pracy) lub niepodjęciu pracy przez cudzoziemca (w terminie 7 dni od planowanej daty rozpoczęcia pracy wskazanej w oświadczeniu).
Jeżeli pracodawca nie powiadomi o podjęciu lub niepodjęciu pracy przez cudzoziemca może zostać ukarany grzywną.
Informacji na temat zatrudniania cudzoziemców udzielają konsultanci Zielonej Linii.
Wojciech Napora (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)
Źródło:
Wortal Publicznych Służb Zatrudnienia
Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.
Zobacz podobne artykuły:

Trzy inne niż wynagrodzenie świadczenia ze stosunku pracy Przepisy prawa pracy (w szczególnych sytuacjach) przyznają pracownikom prawo do innych niż wynagrodzenie świadczeń z tytułu nawiązania stosunku pracy. Mowa tu o odprawie emerytalnej lub rentowej, odprawie pośmiertnej oraz odprawie ekonomicznej z tytułu zwolnienia z przyczyn niedotyczących pracowników. Co warto wiedzieć o tych świadczeniach? Odpowiadamy.

Zezwolenie na pracę sezonową a zakwaterowanie cudzoziemca Pracodawca, który zamierza zatrudnić cudzoziemca na podstawie zezwolenia na pracę sezonową może zapewnić mu zakwaterowanie. Warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę, aby wszystko odbyło się zgodnie z przepisami. Wskazujemy najważniejsze sprawy, o których powinien pamiętać pracodawca, zanim zapewni cudzoziemcowi zakwaterowanie w ramach pracy na zezwoleniu na pracę sezonową.

Zezwolenie jednolite a ważne zezwolenie na pracę Jest kilka dokumentów, które legalizują pracę cudzoziemców. W związku z tym, może dojść do sytuacji, w której zostanie wydane zezwolenie na pobyt czasowy i pracę w trakcie ważnego zezwolenia na pracę. Co wówczas? Odpowiadamy.

Legalizacja pobytu i pracy cudzoziemca Jakie dokumenty legalizują pobyt i pracę cudzoziemca?

Legalizacja pracy cudzoziemca Jakie dokumenty legalizują pracę cudzoziemca w Polsce?

Cudzoziemcy uprawnieni do wykonywania pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej Co do zasady, aby cudzoziemiec mógł wykonywać pracę w Polsce, potrzebuje tytułu pobytowego umożliwiającego mu podjęcie pracy oraz zezwolenia na pracę. Jakie to tytuły pobytowe?

Zatrudnianie cudzoziemców absolwentów polskich szkół policealnych Do legalnego zatrudnienia cudzoziemca, co do zasady, potrzebne są odpowiedni tytuł pobytowy oraz zezwolenie na pracę. Od tej zasady istnieją wyjątki. Są bowiem cudzoziemcy, którzy mogą wykonywać pracę bez zezwolenia na pracę. Czy do tej grupy zaliczają się absolwenci szkół policealnych? Odpowiadamy.

Zwolnienie z informacji starosty Informacja starosty to dokument potwierdzający brak możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych pracodawcy w oparciu o rejestry bezrobotnych i poszukujących pracy w danym powiecie. Dołącza się ją do wniosków o zezwolenie na pracę i zezwolenie na pobyt czasowy i pracę. Są jednak sytuacje, które zwalniają wnioskodawcę z konieczności dołączania informacji starosty. Jakie? Odpowiadamy.
W prawie
-
Zgłaszanie oferty pracy do urzędu pracy
09.05.2025 -
Upał a praca. Co czytamy w przepisach?
14.04.2025