Kodeks postępowania administracyjnego – skarga i wniosek
Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2013-11-04
Tworzenie pism urzędowych dla wielu osób sprawia trudności. O tym, czy dane pismo jest skargą czy też wnioskiem, decyduje jego treść, a nie forma zewnętrzna. Jak zatem poprawnie konstruować teksty tego rodzaju pism?
Zgodnie z Konstytucją Rzeczpospolitej Polskiej, każdy, bez ograniczeń związanych z obywatelstwem, ma prawo do składania petycji, skarg i wniosków do organów państwowych, organów jednostek samorządu terytorialnego, organów samorządowych jednostek organizacyjnych oraz do organizacji i instytucji społecznych. Petycje, skargi i wnioski można składać w interesie publicznym, własnym lub osoby trzeciej za jej zgodą.
Skarga
Przedmiotem skargi jest zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez organy lub ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, jak również bezzasadne przeciąganie załatwienia sprawy.
Skargę składa się do organów właściwych do ich rozpatrzenia:
- rady gminy, rady powiatu i sejmiku województwa - wojewody, a w zakresie spraw finansowych – do regionalnej izby obrachunkowej,
- organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego oraz kierowników powiatowych służb, inspekcji, straży i innych jednostek organizacyjnych, w sprawach należących do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej – do wojewody lub organu wyższego stopnia,
- wójta (burmistrza, prezydenta miasta) i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych z wyjątkiem spraw dotyczących zadań zleconych – te składa się do rady gminy,
- zarządu powiatu oraz starosty, a także kierowników powiatowych służb, inspekcji, straży i innych jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem spraw dotyczących zadań zleconych, które składa się do rady powiatu,
- zarządu i marszałka województwa, z wyjątkiem spraw dotyczących zadań zleconych – te do sejmiku województwa,
- wojewody, w sprawach podlegających rozpatrzeniu według kodeksu – do właściwego ministra, w innych sprawach – do Prezesa Rady Ministrów,
- innych organów administracji rządowej, organu przedsiębiorstwa państwowego lub innej państwowej jednostki organizacyjnej – do organu wyższego stopnia lub sprawującego bezpośredni nadzór,
- ministra – do Prezesa Rady Ministrów,
- organu centralnego i jego kierownika – do organu, któremu podlega.
Właściwy do rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań i działalności organizacji społecznej jest:
- organ bezpośrednio wyższego stopnia tej organizacji,
- Prezes Rady Ministrów lub minister sprawujący nadzór nad działalnością tej organizacji.
Jeżeli organ, który otrzymał skargę, nie jest właściwy do jej rozpatrzenia, przekazuje ją niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni, właściwemu organowi, powiadamiając o tym skarżącego. Może przekazać ją organowi niższego stopnia, tylko w przypadku gdy skarga nie zawiera zarzutów dotyczących działalności tego organu.
Skargę na pracownika można przekazać do załatwienia jego przełożonemu służbowemu, z obowiązkiem zawiadomienia organu właściwego do rozpoznania skargi o sposobie jej załatwienia, informację tę przekazuje się również skarżącemu.
Organ właściwy do załatwienia skargi powinien ją załatwić bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu miesiąca. W przypadku, gdy dotrzymanie terminu nie jest możliwe, organ zobowiązany jest zawiadomić skarżącego o przyczynach zwłoki i wskazać nowy termin załatwienia sprawy.
Zawiadomienie o załatwieniu skargi zawiera:
- oznaczenie organu, od którego pochodzi,
- wskazanie w jaki sposób skarga została załatwiona,
- podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do załatwienia, a w formie dokumentu elektronicznego powinno być opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym.
Zawiadomienie o odmownym załatwieniu skargi powinno posiadać również uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o tym, iż w przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowi skargę bez wskazania nowych okoliczności – organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko, z odpowiednią adnotacją w aktach, bez zawiadamiania skarżącego.
Wniosek
Przedmiotem wniosku są sprawy dotyczące ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności oraz lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
Wniosek należy złożyć do organów właściwych ze względu na przedmiot wniosku. W sytuacji, gdy organ, który otrzymał wniosek nie jest właściwy do jego rozpatrzenia, przekazuje go w ciągu 7 dni właściwemu organowi, powiadamiając równocześnie wnioskodawcę.
Wniosek, tak jak skarga, powinien zostać rozpatrzony niezwłocznie, nie później niż w ciągu miesiąca.
Wnioskodawcy przysługuje prawo wniesienia skargi w sytuacji, gdy jest niezadowolony ze sposobu załatwienia wniosku lub niezałatwienia go w terminie narzuconym przez kodeks lub wskazanym w zawiadomieniu.
Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie lub za pomocą faksu, poczty elektronicznej a także ustnie do protokołu.
Przyjmowanie skarg i wniosków
Organy państwowe, organy samorządu terytorialnego i inne organy samorządowe oraz organy organizacji społecznych zobowiązane są przyjmować obywateli co najmniej raz w tygodniu w ustalonych przez siebie dniach i godzinach w sprawach skarg i wniosków. Dni i godziny przyjęć powinny być dostosowane do potrzeb ludności, przy czym przynajmniej raz w tygodniu powinny odbywać się po godzinach pracy. Informacja o dniach i godzinach przyjęć powinna być wywieszona na widocznym miejscu w siedzibie danej jednostki organizacyjnej oraz w podporządkowanych jej jednostkach organizacyjnych.
Joanna Kuzub (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia)
Źródło: Kodeks postępowania administracyjnego
Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.
Zobacz podobne artykuły:

Zatrudnianie cudzoziemców – wnioski tylko elektronicznie 1 czerwca 2025 r. weszła w życie ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie z przepisami zawartymi w tym akcie prawnym, od dnia jego obowiązywania, o dokumenty legalizujące pracę cudzoziemców (zezwolenia na pracę, oświadczenie o powierzeniu pracy) można wnioskować jedynie elektronicznie. Ponadto każdy dołączany dokument powinien być podpisany elektronicznie.

Jak stworzyć CV, które pomoże w znalezieniu wymarzonej pracy? Współczesny rynek pracy jest niezwykle konkurencyjny, dlatego stworzenie wyróżniającego się CV to pierwszy krok do zdobycia wymarzonej posady. Dobrze przygotowany życiorys nie tylko przyciąga uwagę rekrutera lub przyszłego pracodawcy, ale też pozwala zaprezentować się jako kandydat świadomy swoich mocnych stron i celów zawodowych. Jak więc napisać CV, które nie zginie w tłumie? W poniższym artykule podpowiadamy.

Pilotaż skróconego czasu pracy w Polsce Polska dołącza do grona państw badających wpływ skróconego wymiaru czasu pracy. Jego testowanie rozpocznie się 1 stycznia 2026 r. i potrwa do końca 2026 roku. Już w sierpniu 2025 r. ruszają nabory wniosków do programu. Co o nim wiemy?

Motywacja, mikro-zmiany i rozwój zespołu W świecie krótkich deadline’ów, rosnących oczekiwań i nieustannych zmian, motywacja pracowników staje się jednym z kluczowych czynników sukcesu każdej organizacji. Ale czy da się ją zbudować w sposób trwały, bez ciągłego sięgania po zewnętrzne motywatory, jak premie, benefity czy akcje integracyjne? Coraz więcej badań i doświadczeń z obszaru HR pokazuje, że skuteczna motywacja to nie wielkie hasła, ale mikro-zmiany, codzienna uważność lidera i psychologia, która działa w rytmie pracy zespołu.

Nauka da się lubić [WYWIAD] „Fizyka daje narzędzia do tego, by jak najwięcej świata zrozumieć” – mówi dr Tomasz Rożek, z wykształcenia fizyk, ale z zawodu dziennikarz naukowy. Ze znanym popularyzatorem nauki rozmawialiśmy m.in. o nauce, agencjach kosmicznych, systemie edukacji, Fundacji „Nauka. To lubię”, zagrożeniach płynących z sieci oraz filmie „Oppenheimer”. Zachęcamy do lektury.

Już jutro (1 lipca) będzie wprowadzona możliwość przesyłania do urzędów pracy kopii umów zawartych z cudzoziemcami Nowe przepisy, które weszły w życie 1 czerwca, nakładają na pracodawców zatrudniających cudzoziemców na podstawie oświadczeń o powierzeniu pracy oraz zezwoleń na pracę obowiązek przesyłania kopii umów zawartych z cudzoziemcami. Od 1 lipca podmioty powierzające pracę cudzoziemcom na podstawie oświadczeń lub zezwoleń na pracę sezonową będą miały możliwość, za pośrednictwem praca.gov.pl, wypełnić ten obowiązek.

Zmiany w przepisach dotyczących polskiego rynku pracy 1 czerwca 2025 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące polskiego rynku pracy. Swoim zakresem obejmują one m.in. bezrobotnych. Zmienia się wiele w zasadach rejestracji, kontaktu z urzędem pracy, jak i warunkach przyznawanych wsparć. Ponadto wprowadzone zostały nowe zasady powierzania pracy cudzoziemcom. W tym przypadku, również mamy do czynienia z ważnymi zmianami.

Uczenie się celowe – klucz do rozwoju zawodowego Współczesny rynek pracy zmienia się niezwykle dynamicznie. Automatyzacja, rozwój nowych technologii, zanik tradycyjnych zawodów oraz rosnące znaczenie kompetencji miękkich sprawiają, że ciągłe uczenie się staje się nie tyle opcją, co koniecznością. W tym kontekście coraz większe znaczenie ma uczenie się celowe – świadomy, zaplanowany proces zdobywania wiedzy i umiejętności, który służy konkretnym celom zawodowym.