Jednorazowa refundacja składek na ubezpieczenia społeczne
Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2025-03-25
Czym jest jednorazowa refundacja składek na ubezpieczenie społeczne?
Jednorazowa refundacja składek na ubezpieczenie społeczne to instrument wsparcia pracodawców, którzy zatrudnią skierowaną przez powiatowy urząd pracy osobę bezrobotną.
Kto może otrzymać jednorazową refundację składek na ubezpieczenie społeczne?
Jeżeli jesteś pracodawcą, który zatrudniał skierowanego bezrobotnego w pełnym wymiarze czasu pracy przez okres co najmniej 12 miesięcy, a po upływie 12 miesięcy skierowany bezrobotny jest nadal u Ciebie zatrudniony, możesz ubiegać się o zwrot kosztów poniesionych z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne.
Jak długo przysługuje refundacja?
Jeżeli jesteś pracodawcą, który spełnia powyższy warunek, możesz ubiegać się o jednorazową refundację poniesionych kosztów z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne.
Refundacja jest dokonana przez urząd pracy na podstawie wniosku rozliczeniowego po upływie 12 miesięcy od zatrudnienia skierowanej osoby bezrobotnej, pod warunkiem, że ta osoba jest nadal przez Ciebie zatrudniona.
Co należy zrobić, żeby otrzymać refundację?
Jeżeli chcesz otrzymać refundację, powinieneś złożyć w wybranym powiatowym urzędzie pracy odpowiedni wniosek o zawarcie umowy na jednorazowe refundowanie poniesionych kosztów z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne w związku z zatrudnieniem skierowanego bezrobotnego.
Do wniosku musisz dołączyć oświadczenie o niezaleganiu z zapłatą wynagrodzeń pracownikom, należnych składek na ubezpieczenie społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz innych danin publicznych.
Pamiętaj! Wniosek o refundację należy złożyć zanim zatrudnisz skierowaną osobę bezrobotną. Dopiero po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku przez urząd, podpisaniu umowy z urzędem pracy określającej warunki refundacji, możliwe jest zatrudnienie osoby bezrobotnej.
Co zawiera umowa?
Umowa, jaką zawrzesz z powiatowym urzędem pracy, określi w szczególności:
- liczbę bezrobotnych oraz okres, na jaki zostaną zatrudnieni,
- rodzaj i miejsce wykonywania pracy oraz niezbędne lub pożądane kwalifikacje bezrobotnych,
- termin i wysokość należnej refundacji opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy,
- obowiązek informowania powiatowego urzędu pracy o wcześniejszym rozwiązaniu umowy o pracę ze skierowanym bezrobotnym,
- obowiązek zwrotu wypłaconej kwoty jednorazowej refundacji w przypadku naruszenia warunków umowy, wraz z odsetkami ustawowymi, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania.
Dlaczego warto starać się o refundację?
Powiatowy urząd pracy zwróci Ci koszty składek na ubezpieczenie społeczne w wysokości do 300% minimalnego wynagrodzenia (sprawdź aktualne kwoty).
Warto wiedzieć
Zanim złożysz wniosek o jednorazową refundację składek na ubezpieczenia społeczne, zapoznaj się z regulaminem ubiegania się o tę formę wsparcia obowiązującym w wybranym urzędzie pracy. Wewnętrzne regulaminy mogą zawierać dodatkowe warunki, które należy spełniać, ubiegając się o wybraną formę wsparcia, często określają one również maksymalną kwotę refundacji, jaką urząd w danym roku może przyznać.
Pomoc udzielana jest zgodnie z warunkami dopuszczalności pomocy de minimis.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (art. 47)
Opracowanie: Zespół redakcyjny Zielonej Linii
Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.
Znajdź swój urząd pracy
Wpisz lub wybierz co najmniej jedno kryterium z formularza poniżej. Aplikacja automatycznie podpowie Ci, jakie urzędy pracy znajdują się w wybranej przez Ciebie lokalizacji.