Back

Kontrakt menadżerski

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2022-04-01

Kontrakt menadżerski, zwany inaczej umową menadżerską, zaliczany jest do tzw. umów nienazwanych. Nie jest regulowany ani przepisami Kodeksu pracy, ani Kodeksu cywilnego. Jak zatem powinna wyglądać taka umowa i kiedy można ją stosować?

Możliwość zawarcia kontraktu menadżerskiego opiera się na swobodzie zawierania umów. Jest to umowa, w ramach której następuje powierzenie zarządzania przedsiębiorstwem osobie, która posiada odpowiednią wiedzę, doświadczenie oraz kwalifikacje. Menadżer zobowiązuje się do profesjonalnego prowadzenia przedsiębiorstwa w celu osiągnięcia przez niego zysków.

 

Cechy umowy menadżerskiej

Mimo braku definicji kontraktu menadżerskiego w Kodeksie cywilnym, w przypadku tego rodzaju umowy stosuje się przepisy o zleceniu i przepisy o zobowiązaniach Kodeksu cywilnego.

Umowa menedżerska to umowa dwustronna, która może zostać zawarta z osobą fizyczną, przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą, a także z osobą prawną (wtedy do zarządzania wyznaczana jest osoba fizyczna).

W odróżnieniu od umowy o pracę menadżer nie wykonuje pracy pod kierownictwem. Jest on samodzielny w wyborze sposobu kierowania przedsiębiorstwem.

Ważne, aby zakres czynności, składających się na zarządzanie przedsiębiorstwem, był każdorazowo doprecyzowany w umowie. Menadżer może mieć uprawnienia do dokonywania konkretnych czynności wskazanych w umowie, czy też przejmować kompetencje organów podmiotu, w związku z działalnością którego zawierana jest umowa.

Umowa menedżerska nie podlega prawu pracy, a więc nie zapewnia minimalnego wynagrodzenia, nie określa czasu pracy ani nie gwarantuje płatnego urlopu. Wysokość otrzymywanej przez menedżera pensji ustalana jest przez strony umowy. Istotą kontraktu menedżerskiego jest praca zadaniowa, a więc zarządzanie wymaga nienormowanego czasu pracy.

 

Odpowiedzialność materialna

Co do zasady menedżer odpowiada za swoje działania całym swoim majątkiem, chyba że umowa menadżerska stanowi inaczej. Ważne jest, aby kwestia odpowiedzialności menadżera została precyzyjnie uregulowana, na przykład w zakresie maksymalnej kwoty odpowiedzialności majątkowej.

Menadżer posiada szeroki dostęp do informacji objętych tajemnicą przedsiębiorstwa, których ujawnienie mogłoby przynieść szkodę przedsiębiorstwu. Dlatego też umowa menadżerska powinna określać zakaz działalności konkurencyjnej oraz obowiązek zachowania tajemnicy przedsiębiorstwa przez menadżera.

 

Ubezpieczenie

Kontrakt menedżerski kwalifikuje się dla celów ubezpieczenia społecznego, tak jak umowa zlecenia, a więc osoba wykonująca taką umowę podlega ubezpieczeniom społecznym na zasadach określonych dla zleceniobiorców. Podlega zatem obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowemu i wypadkowemu, a także ubezpieczeniu zdrowotnemu.

Ubezpieczenie chorobowe jest dobrowolne, a przystąpienie do niego może nastąpić tylko na wniosek ubezpieczonego. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla menedżera stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzyskany z tytułu zawartej umowy.

 

Katarzyna Sędziak (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

Źródło:

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny.

Ustawa z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych.


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Polacy o pracy
    „Bez pracy nie ma kołaczy” głosi stara prawda życiowa. Wynika z niej, że tylko dzięki ciężkiej i wytrwałej pracy możemy coś osiągnąć. Czy właśnie tak o pracy myślą obecnie Polacy? Co nas motywuje do podjęcia zatrudnienia? Przedstawiamy wybrane wyniki ciekawego badania „Jak Polacy podchodzą do swojej pracy?”.

  • Praca w służbie cywilnej
    Istotą funkcjonowania służby cywilnej jest zapewnienie zawodowego, rzetelnego, bezstronnego i politycznie neutralnego wykonywania zadań państwowych, niezależnie od sytuacji politycznej. Kandydaci na urzędników administracji rządowej muszą zmierzyć się podczas rekrutacji z warunkami, jakie stawia przed nimi ustawa o służbie cywilnej. Jakie to warunki? Gdzie szukać takich ofert? Sprawdziliśmy to.

  • Praca marzeń z aplikacją "Moja Praca"
    „Moja Praca” to nowoczesne narzędzie, które ułatwia osobom szukającym pracy znalezienie odpowiedniego zatrudnienia. Sercem aplikacji są symulatory rozmów kwalifikacyjnych, które dają możliwość odpowiedzi na najpopularniejsze pytania rekruterów i sprawdzenie wyników. „Moja Praca” umożliwia także rozwiązywanie testów osobowości i predyspozycji, dzięki którym osoba zainteresowana dowie się, jaka praca najlepiej do niej pasuje. W aplikacji dostępne są również, codziennie aktualizowane, oferty pracy. Dodatkowo, „Moja Praca” umożliwia zapisanie w telefonie w schowku CV, które szybko można dołączyć do odpowiedzi na interesujące ogłoszenie. W aplikacji znajduje się także porcja przydatnych i inspirujących informacji i tekstów. Dlaczego warto ją zainstalować? Odpowiadamy.

  • Umowa zlecenia, umowa o świadczenie usług – minimalna stawka godzinowa
    Minimalna stawka godzinowa dotyczy umów zlecenia i umów o świadczenie usług, do których stosuje się przepisy o zleceniu. Regulacja ta, wprowadzona od 2017 roku, ma na celu ograniczenie nadużywania umów cywilnoprawnych oraz ochronę osób najniżej wynagradzanych. Sprawdź, co warto wiedzieć o minimalnej stawce godzinowej.

  • ePraca - aplikacja dla szukających pracy
    Dostęp do ofert pracy publikowanych przez urzędy pracy i OHP, powiadomienia o nowych ofertach, informacje o zbliżających się szkoleniach, targach czy giełdach pracy. To niektóre z możliwości jakie daje nowa, bezpłatna aplikacja ePraca, przygotowana przez Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej. Od 15 lutego 2022 r. ePraca jest dostępna również dla użytkowników urządzeń mobilnych z systemem operacyjnym iOS.

  • Zdrowe żywienie to żywienie świadome (cz. 2) [WYWIAD]
    O zdrowym żywieniu, dobrych nawykach, komponowaniu posiłków, podjadaniu w pracy, piciu wody i innych elementach codziennej diety rozmawialiśmy z Emilią Ptak, dietetykiem klinicznym, ekspertem żywienia. Jak mówi specjalistka, codziennie powinniśmy pamiętać o zjedzeniu odpowiedniej porcji warzyw, owoców. Warto zaprosić do swojej diety pestki, orzechy, oraz pamiętać o kiszonkach jako dodatkach, a także pić odpowiednią ilość płynów. Zapraszamy do lektury drugiej części wywiadu z ekspertem.

  • Stres w pracy – jak sobie z nim radzić?
    Pewnie każdy z nas miał okazję się przekonać, że stres w pracy odbija się na naszym życiu prywatnym. Podpowiemy, jak nie przenosić stresu zawodowego na domowy grunt oraz jak sobie z nim radzić.

  • 27 stycznia - Dzień Pracownika Publicznych Służb Zatrudnienia
    27 stycznia pracownicy urzędów pracy w całym kraju obchodzą Dzień Pracownika Publicznych Służb Zatrudnienia. Święto swoimi korzeniami sięga roku 1919, kiedy to Józef Piłsudski podpisał Dekret o organizacji państwowych urzędów pośrednictwa pracy i opieki nad wychodźcami. Dokument ten jest uznawany jako początek funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia w Polsce.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy