Powrót

Znaleźć pracę, znaleźć pomysł na siebie [WYWIAD]

Na rozmowie kwalifikacyjnej, odpowiadając na pytania, opowiadasz o sobie, o swoich kompetencjach, doświadczeniach, tym, co możesz wnieść do organizacji. Jeśli pracodawca uzna, że to wszystko, cały Twój potencjał będzie przydatny do rozwoju jego firmy, że pomożesz w rozwiązaniu bolączek przedsiębiorstwa, dogadacie się co do stawki i jednocześnie jest między Wami nić porozumienia, to sukces rekrutacyjny gwarantowany - mówi Klaudia Jarych, która razem z Łukaszem Jarychem, tworzy portal dookolapracy.pl. Oboje pomagają kandydatom na każdym etapie szukania pracy.

Czym jest dookolapracy.pl? Jak doszło do powstania tego portalu?

 

Klaudia: Odkąd pamiętam, zarówno ja, jak i Łukasz szukaliśmy pomysłu na siebie, drogi, która pozwoliłaby na życie i pracę zgodną z talentami i wartościami. Jestem typem społecznika, uwielbiam angażować się w różne inicjatywy, tak więc udział w projektach dostarczał mi coraz więcej wiedzy na swój temat. Tego co lubię, co mi sprawia frajdę, a co leży na przeciwległym biegunie szeroko pojętej satysfakcji. Doświadczanie, testowanie swoich wyobrażeń pozwalało mi przybliżać się do tego, co mogłoby być moją ścieżką zawodową. Ścieżką, którą kroczę dziś.

Człowiek ma taką naturalną potrzebę dzielenia się z innymi. Czułam, że chcę swoimi przemyśleniami dotyczącymi pracy, szukania swojej drogi dzielić się z innymi. A mój Łukasz, który wyznaje podobne wartości i przeszedł przez dużą zawodową zmianę (od Projektanta Gazociągów po Analityka Danych IT) chciał również inspirować innych do zmian.

I tak, 4 lata temu, światło dzienne ujrzało Dookoła Pracy…

Łukasz: Dookoła Pracy początkowo był blogiem, który miał pomagać ludziom w znalezieniu swojego miejsca na Ziemi. Inspiracje, ścieżki karier, praca za granicą – pisaliśmy w kilku różnych kategoriach.

Z czasem ewoluowaliśmy – zaczęliśmy się specjalizować w pomocy ludziom, którzy szukają pracy. Oferujemy konsultacje na godziny, podczas których wspieramy kandydatów na każdym etapie poszukiwania pracy.

Aktualnie pracujemy również nad wyszukiwarką ofert pracy i bazą kandydatów, którzy są świadomi swoich talentów i chcą zmienić zawód bądź branżę. Trzymajcie mocno kciuki za ten projekt!

 

Dobre CV to solidna podstawa poszukiwania pracy. Na co zwrócić uwagę tworząc ten dokument? Jak sprawić, by to właśnie nasze CV zostało zapamiętane pośród wielu innych?

 

Klaudia: Punkt wyjściowy, to refleksja na temat tego, jakie są Twoje wartości, bo ta świadomość będzie kompasem, pomoże Ci znaleźć pracę, która będzie z nimi zgodna. Zanim zabierzemy się do pisania, przemyślmy, jakie są nasze mocne strony, czym się wyróżniamy, ale też co realnie sprawia nam radość. Jeśli mamy szukać, to szukajmy świadomie.

A w samym CV, kluczowe jest zamieszczenie celu zawodowego. O tym zapomina niestety nadal większość kandydatów.

Łukasz: Najczęstszy problem, z którym zgłaszają się do nas Klienci, to nieumiejętne pokazywanie tego, co mogą wnieść do firmy jako pracownicy. Suchy opis doświadczenia to za mało. Warto pochwalić się również liczbami i sukcesami.

A jak wyróżnić swoje CV? Po pierwsze nie korzystaj z szablonów z popularnych portali – takie CV ma co druga osoba – lepiej stworzyć swoje CV w Canvie bądź programie graficznym – jeśli mamy takie umiejętności. Ciekawym rozwiązaniem jest nagranie elevator pitch, czyli krótkiej formy wideo i dodanie linka do tego wideo w swoim CV.

 

Innym, bardzo ważnym, etapem poszukiwania pracy jest rozmowa kwalifikacyjna. Jak się do niej przygotować i jakich błędów unikać?

 

Klaudia: Rozmowę kwalifikacyjną bardzo lubię porównywać do procesu sprzedażowego. Sprzedaż nastąpi, gdy Klient ma określoną potrzebę, na którą Ty masz określony produkt/usługę, jest wypłacalny i występuje potencjał relacyjny, czyli tzw. chemia. Przekładając to na rozmowę kwalifikacyjną – odpowiadając na pytania, opowiadasz o sobie, o swoich kompetencjach, doświadczeniach, tym, co możesz wnieść do organizacji. Jeśli pracodawca uzna, że to wszystko, cały Twój potencjał będzie przydatny do rozwoju jego firmy, że pomożesz w rozwiązaniu bolączek przedsiębiorstwa, dogadacie się co do stawki i jednocześnie jest między Wami nić porozumienia, to sukces rekrutacyjny gwarantowany.

 

A na jakie praktyczne punkty zwrócić uwagę?
  • Dobrze poznaj daną firmę: jej misję, wartości, kluczowe dane.
  • Punkt po punkcie przeczytaj wymagania z ogłoszenia i przemyśl, w jakich sytuacjach robiłeś coś podobnego, by na rozmowie wskazać na te doświadczenia.
  • Poszukaj listy najczęściej zadawanych pytań rekrutacyjnych i przygotuj się do odpowiedzi na nie. Co najmniej kilka z nich pewnie i tak się pojawi.
  • Podczas rozmowy kwalifikacyjnej odpowiadaj stosując metodę STAR (Situation – sytuacja, T – task, zadanie, A- action, działanie, R – result, rezultat).

Opisz sytuację, w której napotkałeś dane wyzwanie zawodowe. Opisz, na czym polegało Twoje zadanie i jakie były trudności/wyzwania w jego realizacji. A następnie wskaż na działania, które podjąłeś, by się z tym uporać i jakie były efekty oraz jakie wyciągnąłeś wnioski na przyszłość.

  • Po zakończonej rozmowie kwalifikacyjnej napisz kilka słów podziękowania do rekrutera – miły, prosty gest, który pozwoli zapamiętać Cię jako profesjonalistę.

Łukasz: Dodam jeszcze, że jeśli rozmowa będzie w języku angielskim warto powtórzyć sobie najważniejsze słowa, aby w stresie ich nie zapomnieć.

 

Jak efektywnie szukać pracy? Czyli, co mogę zrobić, poza wysyłaniem CV w odpowiedzi na ogłoszenia o pracę, by znaleźć „dobrą pracę”?

 

Klaudia: Słowo klucz to dywersyfikacja.

Postaw na 3-4 różne metody szukania pracy. Wiesz, że samo wysyłanie CV w odpowiedzi na ogłoszenie, daje tylko 7% skuteczności?

Łukasz: Dodatkowym miejscem poszukiwań są grupy facebookowe, gdzie można znaleźć mnóstwo wartościowych ofert i rekruterów, z którymi można nawiązać bezpośrednio kontakt. Innymi sposobami są wydarzenia organizowane przez firmy – spotkania, spotkania online, webinary – świetna sprawa, aby poznać ludzi, firmę i pokazać siebie.

 

Czas na zmianę. Jakie symptomy świadczą o tym, że powinniśmy zmienić pracę?

 

Klaudia: Jest kilka takich symptomów, przy których powinna się Wam zapalić czerwona lampka ostrzegawcza. Gdy w niedzielę, zamiast korzystać z wolnego, ładować akumulatory i spędzać czas z rodziną, Ty myślami jesteś pogrążony w pracy, a tym bardziej, gdy nie są to myśli pełne optymizmu, a takie, które napełniają Cię strachem, lękiem, wewnętrznym niepokojem… Gdy w pracy nie masz możliwości na realizację pełni potencjału i odczuwasz bardzo dużą rutynę, która zaczyna Cię denerwować, albo co gorsza, gdy praca jest w opozycji do Twoich wartości (przykład: uwielbiasz grać na gitarze, uprawiać sport, mieć równowagę między tym, co w pracy, a tym co po, a Twoje obowiązki wymagają wyrabiania nieustannych nadgodzin).

Dla wielu osób, czas na zmianę jest wtedy, gdy dotkną szklanego sufitu pod względem finansów i gdy nie ma perspektyw na podwyżkę.

I ostatnia kwestia – czas na zmianę jest wtedy, gdy czujemy, że po prostu bardzo mocno potrzebujemy zmiany.

Łukasz:

Przede wszystkim musimy pamiętać o tym, że umowa z pracodawcą powinna pasować obydwu stronom. Jeśli podpisujesz coś i wiesz od samego początku, że coś nie gra (ale na przykład wynagrodzenie Cię skusiło) to jest duże prawdopodobieństwo, że długo u danego przedsiębiorcy nie posiedzisz.

Dla mnie przy zmianach pracy decydującym czynnikiem był szef. Jeśli była niezła relacja, szansa na rozwój, szczerość i po prostu bycie dobrym człowiekiem, to nie było tak ważne dla mnie wynagrodzenie. Jeśli jednak wkraczał brak rozwoju, niespełnione obietnice – czułem, że to czas na zmianę.

 

Pandemia to czas niezwykły, dla wielu niestety kryzysowy. Jak poradzić sobie ze zmianami, które następują? Jak nie popaść w zły nastrój i nie poddać się kryzysowi, który dotyka wielu z nas? Czyli, co w sytuacji, gdy zwolniono nas z pracy? Czy przeczekać ten czas (nie zawsze jest to możliwe), czy szukać pracy za wszelką cenę? Jak na to spojrzeć, by „suchą stopą” przejść przez kryzys?

 

Klaudia: Jak mawiał klasyk: Zmiana, śmierć i podatki, to trzy pewniki. Zmiany są naturalne. Te dotyczące rynku pracy również. Zgodnie z raportem McKinsey „375 milionów osób do 2030 r. będzie musiało przebranżowić się oraz zdobyć nowe umiejętności, aby nie wypaść z rynku pracy”. Czasy, gdy można było w jednym miejscu przepracować całe życie są już za nami.

Oczywiście, gdy zmiana jest wymuszona, nagła, tak jak to często bywa podczas pandemii, to znacznie trudniej jest nam ją przyjąć niż w sytuacji, gdy się do niej stopniowo przygotowujemy. Daleka byłabym natomiast od popadania w panikę. To nie pomaga, a paraliżuje i skłania do mało przemyślanych decyzji.

Raczej przyjrzałabym się możliwościom, które są dostępne. Czy chcę szukać pracy w takiej samej roli jak dotychczas? Jeśli tak, zacznij od sprawdzenia, czy faktycznie są one aktualnie pożądane na rynku. Jeśli nie, przemyśl jakie masz kompetencje, talenty, w czym jesteś dobry i gdzie możesz to wykorzystać. Jeśli mówisz np. biegle po niemiecku, to poszukaj opcji związanych właśnie z tym językiem. Nawet jeśli miałoby to być tylko tymczasowe, to da Ci pewien komfort pod względem finansowym, by móc szukać czegoś bardziej zbieżnego z zainteresowaniami.

A może dawno marzyłeś o założeniu własnej firmy?

Przerwa od pracy, to dobry moment na przygotowanie do nowego kroku, przemyślenie strategii działania, modelu biznesowego. I nie – kryzys nie jest sytuacją, w której nie ma sensu zakładać firmy. Jak mawia chińskie przysłowie: „gdy wieją wichry zmian, jedni budują mury, inni budują wiatraki”. Wiele światowych gigantów powstawało w okresie największych zmian, w czasach kryzysu: General Electric, What’s up, czy Uber….

Łukasz: W tym czasie warto inwestować w siebie, w swój rozwój tak, aby mieć dodatkową furtkę w przypadku utraty pracy w branży, która została mocno dotknięta kryzysem. Pomyśleć o kursach uniwersalnych, np. język angielski przyda się obecnie w prawie każdej pracy.

I przede wszystkim - nie czekać w przypadku utraty pracy – działać! Przez działanie mam na myśli wyróżnienie się na tle innych kandydatów poprzez unikalne umiejętności lub pokazanie siebie jako eksperta na portalach branżowych/grupach/LinkedIn.

Pamiętajmy, że szukanie pracy to proces. Często trwający miesiące lub rok. Warto próbować swoich sił, przygotować się na każdą rozmowę i uczyć się cały czas, aby nie być w tyle za konkurencją.

 

Czy są jakieś narzędzia, może pomoc profesjonalisty, które pozwalają odkryć drzemiący w nas potencjał i ułatwiają znalezienie pomysłu na siebie?

 

Klaudia: Zacznijmy od własnej refleksji, zrobienia sobie stop klatki i przyjrzenia się temu, co nas naprawdę napędza. Gdy przeglądamy oferty pracy i któraś z nich nas zaintryguje, zastanówmy się dlaczego? Co w tej ofercie nas tak bardzo zaciekawiło? Jakie zadania? To wiele mówi o tym, jakie są źródła naszej motywacji.

Pomocne są też różne testy, np. Strenghts Finder Instytutu Gallupa – jestem jego wielką fanką, gdyż opiera się on na wieloletnich badaniach i wskazuje konfigurację naszych talentów rozumianych jako wrodzony, najbardziej naturalny wzorzec zachowania. Inne opcje to Insights Discovery, FRISS, DISC.

W sytuacji, gdy np. przebranżawiamy się, chcemy zmienić zawód, zdobyć nowe kwalifikacje, pomocne będą także konsultacje z profesjonalistą. Ja ze swoimi Klientami, w ramach programu „Twój Partner w zmianie zawodowej” na samym początku przechodzę przez temat dotyczący potencjału, talentów, definiujemy przewagi konkurencyjne danej osoby po to, by w późniejszych etapach móc skupić się na budowaniu strategii szukania pracy, uzupełniania luk kompetencyjnych i znalezienia takiej pracy, która będzie zgodna z wartościami i talentami danej osoby.

Łukasz: Jest bardzo wiele testów osobowościowych i testów zawodowych, które pozwalają określić nasze wartości. My z Klaudią jesteśmy fanami Gallupa, ostatnio robiłem też Career Explorer. W naszym programie „Twój Partner w zmianie zawodowej” pracujemy jeszcze na kilku innych, darmowych, ale tylko jak dana osoba chcę spróbować swoich sił. Czasem rozmowa, poznanie doświadczeń Kandydata wystarczy.

Ze swoich doświadczeń dodam, że najlepszą opcją na przetestowanie siebie jest po prostu pójście do różnych prac lub robienie danych czynności w wolnych chwilach. Chcesz zacząć pracę w copywritingu? Spróbuj swoich sił pisząc bloga – nie musisz tego robić na etacie, a hobbistycznie po godzinach. Chcesz wejść w świat IT? Zacznij od podstawowych kursów i sprawdź, czy programowanie jest dla Ciebie.

 

Własna firma to marzenie wielu z nas. Niektórzy mają pomysł, ale boją się spróbować. Od czego zacząć i na co zwrócić uwagę zakładając działalność, by zminimalizować ryzyko biznesowej porażki?

 

Klaudia: Obserwuj rynek, trendy, zobacz szerszy kontekst. Co aktualnie jest na czasie? Jakie usługi, produkty będą zyskiwać? Jakie są trendy demograficzne? Zderz to z tym, co potrafisz, jakie masz umiejętności, wiedzę, doświadczenia. W czym czujesz się ekspertem? Połącz z tym, co lubisz, bo własny biznes wymaga Twojej uwagi i nie kończy się z sekundą, w której zegar wybija 16.

A zatem musisz mieć bodziec płynący z wewnątrz, by kontynuować podróż jako przedsiębiorca. Te wszystkie refleksje i analizy przetestuj w praktyce. Na jakiejś próbce. Zbadaj potencjalny rynek, podpytaj o potrzeby.

Druga kwestia – czy mam tzw. gen przedsiębiorcy? Co to oznacza w praktyce? Umiejętność wyszukiwania okazji, nieustanne uczenie się, branie spraw w swoje ręce i wychodzenie z inicjatywą.

Łukasz:

Temat przejścia na swoją działalność należy rozpocząć przede wszystkim od pokonania mentalnej bariery w naszej głowie.

Niektórym pomogą też po prostu liczby. Pamiętam jak analizowałem wszystkie koszty na etacie oraz koszty na działalności korzystając z kalkulatora opłacalności przejścia z etatu na B2B (https://dookolapracy.pl/produkt/kalkulator-oplacalnosci-przejscia-z-etatu-na-b2b/).

Takie porównanie pomogło mi w przejściu na swoje i złamaniu tej mentalnej bariery. I podpisuję się też pod tym, co powiedziała Klaudia: przed założeniem firmy warto zbadać rynek – czy produkt/usługa jest na fali wzrostowej, istnieje potencjał na sprzedaż i jest możliwość zdobywania klientów? Po takiej analizie, warto zacząć działać…

 

 

Klaudia Jarych – Konsultant, autorka szkoleń z outplacementu, reskillingu i “Twojego Partnera w zmianie zawodowej” dla osób stojących przed wyzwaniem jakim jest zmiana zawodowa i przebranżowienie, Facylitator,  People & Change Manager w jednej z dużych, międzynarodowych firm. Doświadczenia zdobywała pracując przy organizacji spotkań z przedsiębiorcami, eventów szkoleniowych, koordynując projekty (HR, Marketing, IT), czy też realizując się jako Scrum Master. Aktualnie, pracuje z managerami średniego i wyższego szczebla, a także z zespołami oswajając ich ze zmianami. Prowadzi warsztaty diagnozujące gotowość na zmianę, wypracowuje strategie komunikacyjne i ma ogromną frajdę z tego, co robi.

Łukasz Jarych – wiele razy zmieniał pracę i szukał swojego idealnego miejsca na Ziemi. Przeszedł drogą od Projektanta Sieci Gazowych, poprzez księgowego na rynek rosyjski aż do Analityka IT.
Swoim przykładem udowadnia, że nie ma rzeczy niemożliwych, a pracą i uporem można zmienić zarówno branżę jak i zawód. Aktualnie pracuje nad projektami Wyszukiwarki ofert pracy dla osób zmieniających branżę/zawód oraz tworzy bazę kandydatów przebranżawiających się celem idealne dopasowania ich z Pracodawcami.
Jego analityczny umysł i techniczne umiejętności świetnie uzupełniają się z talentami Klaudii.

Dookoła Pracy - Stworzony przez Klaudię i Łukasza Jarych 4 lata temu portal dotyczący ścieżek rozwoju zawodowego, przebranżowienia i zmiany, który odwiedza miesięcznie 6-10 tysięcy unikalnych użytkowników. Na łamach portalu współpracowali już m.in. z: PMI Poland Chapter, PMI Wroclaw Branch, Targi Career Expo, Instytut Durkalskiego, Jooble, ICF Wroclaw, Comarch.
Na portalu Klaudia i Łukasz pomagają ludziom w zmianie branży, zawodu i promują Pracodawców, którzy są otwarci na zmiany.

 

 

Rozmawiał Wojciech Napora (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Dyżur w pracy – co warto o nim wiedzieć?
    Dyżur to pozostawanie pracownika do dyspozycji pracodawcy poza normalnymi godzinami pracy, w wyznaczonym miejscu i czasie, w stałej gotowości do świadczenia pracy. Czy pracownik ma prawo odmówić pełnienia dyżuru oraz jakie wynagrodzenie otrzyma za czas dyżuru?

  • Wady i zalety pracy tymczasowej
    Praca tymczasowa nazywana jest leasingiem pracowniczym z uwagi na swój specyficzny charakter. Umowa zawierana jest bowiem pomiędzy trzema podmiotami – pracownikiem, agencją pracy tymczasowej oraz pracodawcą użytkownikiem. To właśnie agencja pracy tymczasowej jest pracodawcą w rozumieniu przepisów prawa pracy.

  • Potrzebujemy na świecie więcej społeczników [WYWIAD]
    „Leżenie na kanapie nie sprawi, że odkryjemy w sobie nową pasję. Obracanie się od lat w zamkniętym, ciągle tym samym środowisku nie odkryje w nas rzeczy, których być może jeszcze sami o sobie nie wiemy” – mówi Dagmara Sobczak, socjolog zasobów ludzkich i karier zawodowych, autorka bloga socjopatka.pl. W rozmowie ze „Szczęśliwym socjologiem” poruszyliśmy wiele tematów, dotyczących edukacji, rozwoju, budzenia w sobie chęci do działania, czytania książek, „slow life” i miłości do zwierząt. Zapraszamy do lektury.

  • Doradca klienta dla osoby bezrobotnej
    Funkcję doradcy klienta w powiatowym urzędzie pracy może pełnić osoba zatrudniona w tej instytucji jako: pośrednik pracy, doradca zawodowy, specjalista ds. rozwoju zawodowego czy też specjalista ds. programów.

  • Działalność nierejestrowa – co warto wiedzieć?
    Jednym z najważniejszych celów „Konstytucji Biznesu”, wprowadzonej w 2018 roku, jest rozwój przedsiębiorczości, m.in. przez ułatwienie pierwszych kroków w biznesie i zmniejszenie obowiązków związanych z drobną działalnością. Służy temu działalność nierejestrowa, którą umożliwia Prawo przedsiębiorców. Jakie są korzyści z tej formy działalności i jakie warunki należy spełnić, by móc ją prowadzić?

  • Podróż służbowa
    Zlecono Ci wyjazd służbowy? Jak liczyć delegacje i jakie zasady obowiązują w przypadku rozliczania krajowych i zagranicznych podróży służbowych? Sprawdź co powinieneś wiedzieć przed planowanym wyjazdem!

  • Jak znaleźć pracę marzeń? [WYWIAD]
    O pracy marzeń, pracy jako przykrym obowiązku, błędach podczas rozmów kwalifikacyjnych, nowym rynku pracy, otwarciu własnej firmy. O tym i wielu innych zagadnieniach związanych z rynkiem pracy rozmawialiśmy z Izabellą Wojtaszek, trenerką biznesu z wieloletnim doświadczeniem zawodowym w branży zdobywania dopasowanej pracy.

  • Chałupnictwo, czyli praca w systemie nakładczym
    Praca nakładcza jest jedną z form zatrudnienia. Jako że nie opisuje jej ani Kodeks pracy ani Kodeks cywilny może budzić pewne wątpliwości i rodzić pytania. Czym zatem jest praca w systemie nakładczym?

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.