Powrót

Zaległy urlop wypoczynkowy

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2020-05-29

Wymiar urlopu wypoczynkowego pracownika uzależniony jest od jego stażu pracy. Co w przypadku, kiedy pracownik nie wykorzystał przysługującego mu urlopu wypoczynkowego? Sprawdź jakie prawa Ci przysługują!

Zgodnie z art. 161 Kodeksu pracy pracodawca jest zobowiązany udzielić pracownikowi urlopu wypoczynkowego w tym roku kalendarzowym, w którym dany pracownik nabył do niego prawo. Urlopy powinny być udzielane zgodnie z planem urlopów ustalonym przez pracodawcę, biorąc pod uwagę wnioski pracowników i konieczność zapewnienia normalnego toku pracy.

 

Komu przysługuje urlop wypoczynkowy

Pełnopłatny urlop wypoczynkowy przysługuje pracownikowi zatrudnionemu na podstawie umowy o pracę w wymiarze odpowiadającym jego stażowi pracy:

  • 20 dni - jeżeli staż pracy wynosi mniej niż 10 lat,
  • 26 dni – w przypadku stażu pracy powyżej 10 lat.

W przypadku osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenie lub umowy o dzieło stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego, który nie przewiduje urlopu wypoczynkowego. W tym przypadku dni wolne ustalane są na mocy porozumienia pracodawcy i zleceniodawcy. Urlopy pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy oblicza się proporcjonalnie do wymiaru ich etatu.

 

Zasady udzielania urlopu wypoczynkowego

Na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części. W takim jednak przypadku co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych. Urlop zostaje udzielony pracownikowi na jego wniosek, po wyrażeniu zgody przez pracodawcę. Pracodawca może odwołać pracownika z urlopu tylko wówczas, gdy jego obecności w zakładzie wymagają okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczynania urlopu. W takiej sytuacji pracodawca będzie obowiązany do pokrycia kosztów poniesione przez pracownika w bezpośrednim związku z odwołaniem go z urlopu.

 

Niewykorzystany urlop wypoczynkowy

W myśl art. 168 Kodeksu pracy urlopu niewykorzystanego w terminie ustalonym zgodnie z planem urlopów, należy pracownikowi udzielić najpóźniej do dnia 30 września następnego roku kalendarzowego. W tym przypadku pracodawca nie ma obowiązku uzgadniania z pracownikiem terminu wykorzystania urlopu, lecz musi mu udzielić urlopu do końca września następnego roku, w którym pracownik nabył prawo do urlopu.

Warto podkreślić, że nieudzielenie pracownikowi urlopu wypoczynkowego może stanowić wykroczenie przeciwko prawom pracownika, podlegające karze grzywny. W kwestiach spornych dotyczących zaległego urlopu wypoczynkowego jednoznaczne rozstrzygnięcie może wydać Sąd Pracy.

 

Ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop

Nie w każdym przypadku pracownik może otrzymać dodatkowe wynagrodzenie za niewykorzystany urlop wypoczynkowy. Nie ma bowiem możliwości zrezygnowania z przysługującego urlopu na rzecz ekwiwalentu pieniężnego. Pracownik może otrzymać ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop w dniu wygaśnięcia lub rozwiązania z nim umowy o pracę. Tak więc, gdy pracownik odchodzi z firmy i nie wykorzystał przysługującego mu urlopu wypoczynkowego, to pracodawca ma obowiązek wypłacenia mu ekwiwalentu za te dni.

Art. 171 Kodeksu pracy mówi, że „Pracodawca nie ma obowiązku wypłacenia ekwiwalentu pieniężnego w przypadku, gdy strony postanowią o wykorzystaniu urlopu w czasie pozostawania pracownika w stosunku pracy na podstawie kolejnej umowy o pracę zawartej z tym samym pracodawcą bezpośrednio po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniej umowy o pracę z tym pracodawcą”.

Informacji w zakresie przepisów kodeksu pracy udziela Państwowa Inspekcja Pracy.

 

Katarzyna Sędziak (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

 

Źródło:

Kodeks pracy: DZIAŁ SIÓDMY. URLOPY PRACOWNICZE, rozdział I. Urlopy wypoczynkowe
https://www.pip.gov.pl/pl/porady-prawne/urlopy/16059,jakie-sa-zasady-wykorzystywania-przez-pracownikow-zaleglego-urlopu-wypoczynkowego-.html

 

 

Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Praca w godzinach nadliczbowych. Kto nie może jej wykonywać, a kto może jej odmówić?
    Praca w godzinach nadliczbowych jest możliwa w określonych przypadkach. Są jednak grupy pracowników, którym nie można jej powierzyć w ogóle. Kto się do nich zalicza? Są też grupy pracowników, którzy mogą odmówić pracy w godzinach nadliczbowych. Kto może nie wyrazić zgody na taką pracę? Odpowiadamy.

  • Czy pracodawca może powierzyć pracę w innym miejscu niż wskazane w umowie?
    Miejsce lub miejsca wykonywania pracy są wskazane w umowie o pracę. Czy pracodawca może powierzyć pracownikowi pracę w innej lokalizacji niż ta wskazana w umowie? Odpowiadamy.

  • Dokumentacja pracownicza a zlikwidowany zakład pracy
    Dokumenty potwierdzające zatrudnienie i okresy składkowe są bardzo ważne. Nie zawsze jednak o nich pamiętamy lub nawet zdarza nam się je zgubić. Co w sytuacji, gdy zakład pracy, w którym kiedyś pracowaliśmy został zlikwidowany, a my nie mamy świadectwa pracy lub zaświadczenia o okresach odprowadzanych składek. Gdzie szukać pomocy? Odpowiadamy.

  • Czy można podpisać umowę o pracę w trakcie zwolnienia lekarskiego?
    Zwolnienie lekarskie pracownika to szczególny czas, w którym np. pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę. Stanowi o tym art. 41 Kodeksu pracy. Co w sytuacji, gdy pracownik chce podpisać umowę o pracę w trakcie choroby? Czy ma do tego prawo? Odpowiadamy.

  • Zagubione świadectwo pracy
    Nie masz świadectwa pracy? Sprawdź, kto może Ci pomóc!

  • Kiedy pracodawca może zlecić pracownikowi wykonywanie dodatkowych obowiązków
    Pracodawca ma obowiązek zapoznania pracownika z zakresem jego obowiązków przed dopuszczeniem go do pracy. Czy pracodawca może zlecić pracownikowi inne zadania niż wynikające z zawartej umowy o pracę? Czy pracownik ma obowiązek je wykonać? Podpowiadamy.

  • Nie ze wszystkich uprawnień rodzicielskich skorzysta jednocześnie matka i ojciec
    Kodeks pracy przewiduje liczne uprawnienia związane z rodzicielstwem. Jednym z nich jest zakaz zatrudniania w godzinach nadliczbowych, w porze nocnej oraz zakaz delegowania poza stałe miejsce pracy rodzica wychowującego dziecko do ukończenia przez nie 8. roku życia. Czy oboje rodzice mają prawo skorzystać z tego uprawnienia? Co w przypadku, gdy tylko jeden z nich jest zatrudniony? Podpowiadamy.

  • Umowa o pracę tymczasową a uprawnienia pracownicze
    Czym jest umowa o pracę tymczasową i jakie są warunki zatrudnienia na jej podstawie? Odpowiedzi znajdziesz poniżej.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy