Powrót

Uzależnienie od pracy

Czerpanie przyjemności z pracy, spędzanie w firmie o wiele więcej godzin niż wymaga czas pracy, niechęć do urlopu – czy to już pracoholizm?

Według raportu Międzynarodowej Organizacji Pracy 15 proc. pracowników w Unii Europejskiej pracuje ponad 48 godzin tygodniowo, w Chinach czy Korei Południowej odsetek ten wynosi 40 procent, a w Chile i Turcji ponad 50 proc. Co z work life balance? Jak nie przekroczyć tej granicy?

Jak zawsze zaczyna się niewinnie

Warto mieć kontrolę nad tym, aby granica między życiem osobistym a zawodowym się nie zatarła. Szczególnie jeśli lubimy, to co robimy i nie czujemy upływu czasu podczas wykonywania obowiązków zawodowych. Już bowiem regularne zostawanie po godzinach w pracy lub zabieranie jej do domu w konsekwencji może doprowadzić do uzależnienia.

O pracoholizmie możemy również mówić, gdy zaczynamy nie dopuszczać do siebie myśli, że w pracy może dziać się coś bez naszej kontroli, poza nią nie mamy innych tematów do rozmów. Urlop, zamiast z rodziną, spędzamy w pracy lub z pracą.

Kto jest bardziej narażony na pracoholizm

Wśród grup pracowników narażonych na zjawisko pracoholizmu można wymienić tych najmłodszych stażem pracy, którzy na początku drogi zawodowej chcą wypaść jak najlepiej i rzucają się całkowicie w wir pracy. Coraz częściej też grono pracoholików zasilają kobiety, które zmuszone są dać z siebie o wiele więcej, aby zdobyć pozycję zawodową.

Na pracoholizm najbardziej narażeni są menadżerowie, specjaliści, osoby uprawiające wolne zawody oraz przedsiębiorcy prowadzący własny biznes. Za zjawiskiem pracoholizmu stoją nie tylko zawody, ale również określone cechy osobowości, tj. na przykład: nadmierny perfekcjonizm, brak umiejętności regulacji emocji czy deficyt w zakresie kompetencji.

Skutki pracy na najwyższych obrotach

Praca na pełnych obrotach i brak odpoczynku prędzej lub później znajdą swoje odbicie w poziomie zestresowania, problemach zdrowotnych: chorobach serca i układu krążenia, wrzodach żołądka, bezsenności, nerwicy oraz wypaleniu zawodowym. Warto więc, nawet jeśli praca jest naszą pasją, zachować zdrowy rozsądek w jej dawkowaniu.

Pracoholik, wbrew pozorom,  dla pracodawcy nie jest cennym pracownikiem. Współpraca z taką osobą bywa uciążliwa z powodu chociażby jego braku zaufania. Brak odpoczynku znajduje odbicie również w jego efektywności.

 

Joanna Kuzub (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

 

Źródło: http://www.mop.pl/html/index1.html

 


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Zmiana czasu z letniego na zimowy
    Po raz kolejny, ale jeszcze nie ostatni, w najbliższy weekend przestawimy zegarki na czas zimowy. Co to oznacza dla pracujących tej nocy?

  • Zarządzenie satysfakcją i radością w firmie staje się realne. Kim jest Dyrektor ds. Szczęścia?
    Podstawą każdej firmy jest pracownik, którego zadowolenie przekłada się na większą efektywność i lojalność. Niektórzy pracodawcy dostrzegli fakt, że o zaangażowanie swojego zespołu nie można zabiegać jedynie wynagrodzeniem i wszelkiego rodzaju benefitami. Powstało nowe stanowisko tzw. Specjalisty ds. Szczęścia, który będzie czuwał nad zwiększeniem satysfakcji i zadowolenia pracowników w firmie.

  • Dzień Nauczyciela
    14 października jest od 1982 roku oficjalnie Dniem Edukacji Narodowej, potocznie nazywanym Dniem Nauczyciela. Święto nie tylko nauczycieli, ale wszystkich pracowników oświaty, uważane jest przez wielu za dzień wolny od pracy. Czy na pewno tak jest?

  • Great Place to Work® ogłosił listę 25 Najlepszych Miejsc Pracy na świecie
    Tegoroczną listę 25 World’s Best Workplaces, ogłoszoną przez Great Place to Work® 2 października 2019 r., otwiera technologiczna firma Cisco. To wielka satysfakcja także dla Polski, bo w globalnym sukcesie firmy ma swój udział polski oddział Cisco. Cisco Poland jest też liderem listy Najlepszych Miejsc Pracy Polska 2019, ogłoszonej w kwietniu b.r. (w kategorii firm dużych, zatrudniających powyżej 500 pracowników). Na światowej liście mamy jeszcze 4 inne firmy o zasięgu światowym, które również w Polsce z powodzeniem tworzą wyjątkowe miejsca pracy i są doceniane przez swoich pracowników. Są to: EY, SAS, The Adecco Group oraz American Express.

  • Obecność zwierząt w pracy - z korzyścią dla wszystkich
    Zwierzęta w pracy to zagadnienie, które w ostatnim czasie zyskuje na swojej popularności. Wielu pracowników spędza w pracy oraz w drodze do niej kilka, a nawet kilkanaście godzin dziennie. Dla właścicieli zwierzaków, które zostają wtedy w domach, to nie lada problem. Istnieją jednak pracodawcy, którzy wychodzą z inicjatywą i proponują swoim pracownikom możliwość przychodzenia do pracy ze swoim czworonogiem. Bez wątpienia, jest to jeden z ciekawszych benefitów pracowniczych, który pomaga wyróżnić firmę na tle konkurencji.

  • Stygnie zapał rekrutacyjny polskich firm
    Choć nadal sporo, bo 13% polskich przedsiębiorstw chce powiększać swoje zespoły, to optymizm pracodawców jest słabszy niż przed rokiem – potwierdza opublikowany dziś raport Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia, przedstawiający plany rekrutacyjne firm na ostatni kwartał 2019 roku.

  • Najłatwiej o nową pracę w Polsce południowo-zachodniej, trudniej w północnej i centralnej
    Ostatni kwartał 2019 roku to więcej ofert pracy w Polsce południowo-zachodniej i południowej – w tych regionach firmy będą poszukiwać najwięcej nowych pracowników i tam czeka na nie największa rywalizacja o kadry. Duże chęci do powiększania swoich zespołów zgłaszają też przedsiębiorstwa ze wschodniej i północno-zachodniej części kraju.

  • Minimalne wynagrodzenie wzrasta o kilkaset złotych
    Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie w sprawie minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2020 roku. Pracowników z minimalnym wynagrodzeniem czeka podwyżka. O ile wzrośnie wynagrodzenie?

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.