Powrót

Prowadzenie działalności gospodarczej i praca na etacie

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2021-09-24

Polskie prawo nie zabrania łączenia prowadzenia działalności gospodarczej i pracy na etacie. Są jednak określone warunki, jakich należy przestrzegać, aby nie narazić się na konflikt z pracodawcą, urzędem ochrony konkurencji i konsumentów czy urzędem skarbowym. Podpowiadamy, w jakich okolicznościach praca na etacie może być łączona z prowadzeniem własnej firmy.

Nie ma przeszkód prawnych do rozpoczęcia działalności gospodarczej będąc jednocześnie zatrudnionym lub odwrotnie. Należy jednak pamiętać o rozdzieleniu pracy wykonywanej w ramach własnej działalności i w ramach stosunku pracy. Dotyczy to szczególnie czasu, jaki należy poświęcić na obowiązki służbowe oraz wynikające z prowadzonej działalności gospodarczej.

 

Umowa lojalnościowa

Jeśli w umowie o pracę został zawarty zapis o zakazie konkurencji, to działalność gospodarcza rozpoczynana przez pracownika w żaden sposób nie może stanowić konkurencji dla pracy wykonywanej w ramach umowy o pracę. W innym razie pracownik może zostać zwolniony dyscyplinarnie lub obciążony karą finansową.

 

Podatek liniowy

Przedsiębiorca rozpoczynający działalność gospodarczą może wybrać, w jaki sposób będzie opodatkowywał swój dochód. Możliwe formy opodatkowania to podatek dochodowy na zasadach ogólnych - skala podatkowa, podatek liniowy oraz zryczałtowane formy opodatkowania (ryczałt od przychodów ewidencjonowanych oraz karta podatkowa).

Wybierając podatek liniowy, dochód będzie opodatkowany stałą stawką 19%, niezależnie od tego, czy dochód jest niski, czy wysoki.

Łączenie pracy na etacie z prowadzeniem działalności gospodarczej o pokrywającym się charakterze działań ogranicza możliwość opodatkowania przychodów z działalności podatkiem liniowym. Wynika to z zapisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które stanowią, że osiągnięcie jakiegokolwiek przychodu ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy powoduje utratę możliwości opodatkowania przychodów z działalności podatkiem liniowym.

 

Składki ZUS

Pracując na etacie i rozpoczynając dodatkowo działalność gospodarczą, przedsiębiorca jest zobowiązany z tytułu działalności opłacać jedynie składki na ubezpieczenie zdrowotne. Warunkiem jest osiąganie z tytułu umowy o pracę wynagrodzenia równego lub wyższego od minimalnego. Pozostałe składki nie muszą być odprowadzane podwójnie. Nie jest jednak zabronione, aby przedsiębiorca mógł przystąpić do ubezpieczeń społecznych dobrowolnie. W takim wypadku nie ma znaczenia na jaki wymiar etatu zatrudniony jest przedsiębiorca oraz z ilu umów o pracę będzie osiągał miesięczny przychód.

Dopiero w sytuacji, gdy oskładkowane wynagrodzenie ze stosunku pracy w przeliczeniu na okres miesiąca jest niższe od kwot minimalnego wynagrodzenia, przedsiębiorca podlega obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.

 

Czy należy informować pracodawcę?

Co do zasady, pracownik nie ma obowiązku informowania pracodawcy o rozpoczęciu lub wykonywaniu działalności gospodarczej. Jednak fakt rozpoczęcia pracy w ramach działalności może mieć wpływ na rozliczenia z pracodawcą, z którym łączy daną osobę stosunek pracy.

Pracownik, który złożył PIT-2 musi go wycofać wraz z założeniem firmy. Jest to formularz mówiący m.in. o tym, że podatnik nie osiąga innych dochodów (oprócz etatu), od których trzeba odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy. Oznacza to, że działalność gospodarcza ma pod tym względem niejako pierwszeństwo i ten fakt wynika z przepisów. Jednak wycofując PIT-2 nie trzeba powiadamiać o tym, jaki jest powód tej decyzji. Wraz z założeniem firmy należy powiadomić pracodawcę, że rozlicza się kwotę wolną we własnym zakresie.

 

 

Katarzyna Sędziak (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

Źródło:

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Umowa zlecenia a staż pracy
    Umowa zlecenia jest umową cywilnoprawną, którą regulują przepisy Kodeksu cywilnego, a nie Kodeksu pracy, jak w przypadku umowy o pracę. Tego rodzaju umowa często jest zawierana ze względu na mniejsze koszty związane z zatrudnieniem pracownika. Podjęcie umowy zlecenia spotyka się z wątpliwościami dotyczącymi stażu pracy. Podpowiadamy, kiedy i w jakich okolicznościach umowa zlecenia zaliczana jest do stażu pracy.

  • 33 miesiące i 3 umowy, czyli limity umowy terminowej
    Pracodawcę podpisującego z pracownikiem umowę o pracę na czas określony, zgodnie z Kodeksem pracy, obowiązują limity czasowe oraz ilościowe. Umowa terminowa, która przekroczy 33 miesiące lub zostanie zawarta więcej niż 3 razy, automatyczne przekształci się w umowę bezterminową.

  • Sprawdź przyszłego pracodawcę
    Powszechnie stosowaną praktyką w firmach jest sprawdzenie kandydata przed podpisaniem z nim umowy o pracę. Oprócz CV, czy referencji, najwięcej informacji o potencjalnym pracowniku daje rozmowa kwalifikacyjna, ale też badanie jego aktywności w sieci. Co ważne, jako pracownik również masz możliwość zweryfikowania firmy, do której aplikujesz. Gdzie szukać informacji? Podpowiadamy.

  • Bon na zasiedlenie a działalność gospodarcza
    Przepisy zawarte w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy stanowią, że starosta, na wniosek bezrobotnego, może przyznać bon na zasiedlenie w związku podjęciem przez niego zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub działalności gospodarczej poza miejscem dotychczasowego zamieszkania. Opisujemy, jakie warunki należy spełnić, aby otrzymać wsparcie w postaci bonu, podejmując działalność gospodarczą.

  • Wynagrodzenie za pracę – wypłata
    Wypłata wynagrodzenia za pracę jest podstawowym obowiązkiem pracodawcy. Wynagrodzenie jest też jednym z najważniejszych elementów każdej umowy zawieranej między pracodawcą a pracownikiem. Opisujemy, jakie zasady obowiązują pracodawcę i pracownika w przypadku wypłaty wynagrodzenia.

  • Bon na zasiedlenie – warunki wsparcia
    Bon na zasiedlenie jest formą wsparcia, oferowaną przez powiatowe urzędy pracy, skierowaną do osób bezrobotnych, które nie ukończyły 30 roku życia. Podstawowym warunkiem ubiegania się o takie wsparcie jest podjęcie zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub działalności gospodarczej poza miejscem dotychczasowego zamieszkania. Opisujemy, jakie jeszcze warunki trzeba spełnić i na co zwrócić uwagę wnioskując o bon na zasiedlenie.

  • Bon na zasiedlenie – komu przysługuje, a komu nie?
    Bon na zasiedlenie jest formą wsparcia, oferowaną przez powiatowe urzędy pracy, skierowaną do osób bezrobotnych, które nie ukończyły 30. roku życia. Warunkiem ubiegania się o bon jest podjęcie zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub działalności gospodarczej poza miejscem dotychczasowego zamieszkania. Odpowiadamy, co w sytuacji, gdy ktoś m.in. nawiązuje stosunek administracyjny lub odbywa szkolenie specjalizacyjne w trybie rezydenckim lub pozarezydenckim. Czy takim osobom przysługuje bon na zasiedlenie?

  • Co się składa na wynagrodzenie?
    Wynagrodzenie (inaczej płaca, pensja, zapłata, gratyfikacja) to ogół wydatków pieniężnych i innych świadczeń wypłacanych pracownikom z tytułu zatrudnienia. Opisujemy elementy, które wchodzą w jego skład.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.