Powrót

Profil zaufany na nowych zasadach

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2021-07-23

Profil zaufany to narzędzie, które pomaga załatwić sprawy urzędowe przez Internet bez konieczności wychodzenia z domu. Właśnie weszły zmiany, szczególnie w jego tymczasowej wersji, które mogą Was zainteresować. Sprawdźcie.

W czasie pandemii została uruchomiona możliwość założenia tymczasowego profilu zaufanego, ważnego przez 3 miesiące. Ich właściciele nie muszą się już martwić o przedłużenie usługi, ponieważ od 17 czerwca 2021 r. tymczasowe profile przekształciły się automatycznie w tradycyjne, czyli 3-letnie.

 

Jak założyć profil zaufany?

Zmiany dotyczące przekształcenia profilu zaufanego z tymczasowego na jego tradycyjną wersję, przyniosły również inne udogodnienie. Rozmowa z urzędnikiem, która wcześniej dawała możliwość uzyskania jedynie tymczasowej usługi, teraz będzie jednym ze standardowych dróg jego zdobycia.

Obecnie profil zaufany można założyć na kilka sposobów:

  1. Korzystając z konta w systemie banku lub innego przedsiębiorcy, który ma zgodę na potwierdzanie profilu zaufanego. Ich listę znajdziesz tutaj.
  2. Posługując się dowodem osobistym z warstwą elektroniczną (e-dowód) i czytnikiem NFC.
  3. Używając kwalifikowany podpis elektroniczny.
  4. Składając elektronicznie wniosek i potwierdzając w rozmowie wideo z urzędnikiem.
  5. Składając elektronicznie wniosek i potwierdzając w punkcie potwierdzającym w kraju lub za granicą. Wyszukiwarkę punktów potwierdzających znajdziesz tutaj.

 

Profil zaufany w urzędzie pracy

Profil zaufany umożliwia załatwienie spraw w różnych instytucjach, w tym w urzędach pracy. Osoba posługująca się tym narzędziem może zarejestrować się jako bezrobotny, wysłać pismo do urzędu, czy też uzyskać zaświadczenie o okresach pozostawania w rejestrze osób bezrobotnych. Wnioski wysyłane są elektronicznie przez stronę praca.gov.pl. Wcześniej należy zarejestrować swoje konto, wykorzystując właśnie profil zaufany.

Tutaj przeczytacie o tym więcej.

Korzyści z używania profilu zaufanego czerpią również przedsiębiorcy i pracodawcy, którzy elektronicznie korespondują z powiatowymi i wojewódzkimi urzędami pracy oraz z urzędami wojewódzkimi. Moduł praca.gov.pl daje im bowiem możliwość wysyłania ofert pracy, uzyskania dokumentu legalizującego pracę cudzoziemca, czy też wnioskowania do KRAZ, WPZ, RIS, czy RPA EURES. Mogą też wysyłać wnioski o wsparcie w ramach Tarczy antykryzysowej.

 

 

Justyna Bilicz (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

Źródło:

https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/tymczasowy-bedzie-staly

https://www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Pełnienie roli w zarządzie spółki a rejestracja w urzędzie pracy
    Pozostawanie w stosunku pracy, wykonywanie innej pracy zarobkowej lub prowadzenie działalności gospodarczej wykluczają rejestrację w urzędzie pracy jako osoba bezrobotna. Pełnienie funkcji w zarządzie spółki nie wlicza się w żaden z tych przypadków. Czy zatem nabycie statusu osoby bezrobotnej w tej sytuacji będzie możliwe? Podpowiadamy.

  • Rejestracja rolnika w urzędzie pracy
    Osoby posiadające nieruchomość rolną również mogą zarejestrować się w powiatowym urzędzie pracy i korzystać z określonych form wsparcia. Rodzaj uzyskanego statusu zależy jednak od wielkości nieruchomości rolnej.

  • Status bezrobotnego a staż pracy
    Jakie okresy zaliczają się do uprawnień pracowniczych, które z nich można zaliczyć do wysługi lat, nagrody jubileuszowej, emerytury czy urlopu? U nas znajdziesz odpowiedzi na te pytania.

  • Student w urzędzie pracy
    Jednym z warunków uzyskania statusu osoby bezrobotnej jest oświadczenie o zdolności i gotowości do podjęcia zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy. Studia nie zawsze stanowią przeszkodę do podjęcia pracy, ale mogą stanowić przeszkodę w rejestracji w urzędzie pracy.

  • Okresy uprawniające do nabycia prawa do zasiłku
    Prawo do zasiłku dla bezrobotnych jest przyznawane osobom, które rejestrują się w urzędzie pracy jako bezrobotne (zasiłek nie przysługuje osobom rejestrującym się ze statusem poszukujący pracy) i spełniają szereg warunków. Jednym z nich jest odpowiednio długi czas zatrudnienia lub prowadzenia działalności gospodarczej. Opisujemy, jakie m.in. okresy wliczają się do przyznania prawa do zasiłku dla bezrobotnych.

  • Praktyki absolwenckie a status osoby bezrobotnej
    Praktyka absolwencka ma na celu ułatwienie absolwentom uzyskania i nabywania umiejętności praktycznych niezbędnych do wykonywania pracy. Podpowiadamy, kto jest uprawniony do odbycia takiej praktyki.

  • Członek zarządu fundacji a rejestracja w urzędzie pracy
    Osoba, która chce zarejestrować się w urzędzie pracy i uzyskać status bezrobotnego musi spełnić szereg warunków. Opisuje je ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Czy osoba będąca członkiem zarządu fundacji może zarejestrować się w urzędzie pracy i otrzymać status osoby bezrobotnej? Odpowiadamy.

  • IPD, czyli plan dostosowany do indywidualnych potrzeb
    Każda osoba rejestrująca się w urzędzie pracy ma inne kwalifikacje, doświadczenie, możliwości, oczekiwania czy pomysł na siebie i swoją karierę zawodową. Dlatego stworzono przepisy, które umożliwiają indywidualne podejście do bezrobotnych i poszukujących pracy. Opisujemy, czym jest IPD – Indywidualny Plan Działania.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy