Powrót

Praca zdalna – wady i zalety

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2020-06-08

Trwający stan epidemii w Polsce skłonił pracodawców do poszukiwania rozwiązań mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa własnego i pracowników. W związku z tym wiele firm wprowadziło pracę zdalną. Okazuje się, że taka forma pracy staje się coraz bardziej popularna i powszechna, jednak ma też swoje słabe strony.

Praca zdalna polega na wykonywaniu obowiązków służbowych poza siedzibą pracodawcy, najczęściej w domu. Dla większości pracowników to rozwiązanie wydaje się idealne, jednak ma ono też swoje słabe strony. Home office nie jest też możliwy przy wykonywaniu niektórych zawodów i nie każdy pracownik się w nim odnajdzie.

Korzyści pracy zdalnej dla pracownika

Opcja pracy zdalnej przede wszystkim daje większe możliwości znalezienia pracy, ponieważ w tym przypadku nie trzeba się ograniczać do swojego miejsca zamieszkania. Pracę można wykonywać zdalnie z dowolnego miejsca, nawet dla firmy z siedzibą za granicą. Okazuje się, że takie rozwiązanie jest w ostatnim czasie bardzo popularne, szczególnie wśród specjalistów z branży informatycznej.

Pracując zdalnie, pracownik samodzielnie gospodaruje swoim czasem oraz powierzonymi zadaniami, tym bardziej, że wiele firm zezwala na elastyczny wymiar czasu pracy pracowników zdalnych. Liczy się bowiem wynik pracy z danego dnia, a nie czas jej wykonania. Umożliwia to pogodzenie codziennych obowiązków z życiem zawodowym.

Praca w domu daje również większe poczucie bezpieczeństwa i komfortu, ponieważ nie trzeba tracić czasu na dojazd do pracy, tym bardziej, że w ostatnim czasie zalecane jest ograniczanie przemieszczania się. Pracownik zdalny czuje się również bardziej wolny, ponieważ nie ma poczucia bezpośredniej kontroli przełożonego, nie musi też się martwić odpowiednim dress codem.

 

Korzyści pracy zdalnej dla pracodawcy

Zatrudnienie pracownika zdalnego wiąże się przede wszystkim z redukcją kosztów związanych z utrzymaniem biura. Pracodawca zapewnia pracownikowi wszelkie niezbędne narzędzia do wykonywania pracy, ale nie musi już zapewniać mu miejsca do pracy, ponieważ pracownik będzie pracował z dowolnego miejsca. Wiąże się to również z tym, że pracodawca może znaleźć specjalistę w swojej dziedzinie na szerszym obszarze niż w przypadku pracownika stacjonarnego. To zaleta niewątpliwie i dla pracownika i dla pracodawcy.

 

Wady pracy zdalnej dla pracownika

Podczas pracy w domu oddzielenie życia prywatnego od zawodowego może być trudniejsze niż nam się wydaje. Praca zdalna wymaga od pracownika dużej samodyscypliny i skupienia na powierzonych zadaniach, aby obowiązki domowe nie przeważyły nad zawodowymi, szczególnie gdy w domu są inni członkowie rodziny.

Praca zdalna to brak bezpośredniego kontaktu ze współpracownikami. Wiąże się to z brakiem możliwości uczenia się od kolegów oraz wymiany doświadczeń. Natomiast brak osobistego kontaktu z przełożonym może być nie tylko zaletą, ale również ograniczać rozwój zawodowy pracownika zdalnego. Często to właśnie zdolności interpersonalne pracownika przeważają na jego awansie.

 

Wady pracy zdalnej dla pracodawcy

Podstawowym problemem dla pracodawców jest ograniczenie zaufania do pracownika, szczególnie takiego, którego pracodawca zna tylko z rozmowy kwalifikacyjnej, często również przeprowadzonej online. Pracodawca nie ma pełnej kontroli nad pracownikiem zdalnym oraz nad tym, czym się zajmuje w godzinach pracy. Może jedynie kontrolować efektywność jego pracy.

 

Tak jak inne aspekty życia, wszystko ma swoje zalety i wady. Każda zaleta pracy zdalnej może być dla kogoś innego jednocześnie największą wadą. Niewątpliwie, wykonywanie obowiązków służbowych w domu wymaga dużo samodyscypliny, motywacji i dobrej organizacji pracy własnej, aby obowiązki domowe nie zdominowały tych służbowych. Praca zdalna nie jest odpowiednia dla osób, ceniących sobie kontakt z ludźmi. W przypadku osób szczególnie podatnych na stres, praca zdalna może okazać się idealnym rozwiązaniem.

 

Katarzyna Sędziak (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

 

Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Praca zdalna – czy pracodawca musi wyrazić na nią zgodę?
    O możliwość wykonywania pracy zdalnie musi zawnioskować pracownik oraz otrzymać zgodę pracodawcy. W jakich przypadkach pracodawca może nie wyrazić zgody i odrzucić wniosek pracownika? Sprawdź!

  • Praca zdalna – przydatne informacje dla pracowników i pracodawców
    Przepisy dotyczące pracy zdalnej, zawarte w Kodeksie pracy, weszły w życie na początku kwietnia 2023 r. Ze względu na ich nowy charakter, wymagają wyjaśnienia. Odpowiadamy na niektóre wątpliwości dotyczące pracy zdalnej. Powinny one zainteresować zarówno pracodawców, jak i pracowników.

  • Praca zdalna. Co warto wiedzieć?
    Pod koniec kwietnia 2023 r. weszły w życie znowelizowane przepisy Kodeksu pracy, które umożliwiają świadczenie pracy zdalnej. Gdzie może być wykonywana taka praca? Czy wymiar etatu lub zmiana pracodawcy mają wpływ na limit dni okazjonalnej pracy zdalnej? Czy pracowników zdalnych może obowiązywać kontrola trzeźwości? Odpowiadamy.

  • O zmianach w przepisach prawa pracy cz. 2 [WYWIAD]
    Początek 2023 r. stał pod znakiem uchwalania i wprowadzania w życie wielu nowych przepisów prawa pracy. O najważniejszych zmianach w Kodeksie pracy rozmawialiśmy z Przemysławem Workiem, rzecznikiem Okręgowego Inspektoratu Pracy w Warszawie, starszym inspektorem pracy. W drugiej części naszej rozmowy poruszyliśmy m.in. tematy dotyczące pracy zdalnej, kontroli trzeźwości i zatrudniania obywateli Ukrainy.

  • Praca zdalna – zmiany w Kodeksie pracy
    Na uregulowanie zasad dotyczących pracy zdalnej czekało wielu pracowników i pracodawców. Przepisy w tym zakresie wchodzą w życie 7 kwietnia 2023. Podpowiadamy, jakie zmiany przyniesie nowelizacja Kodeksu pracy.

  • Elastyczne warunki pracy
    Czterodniowy tydzień pracy, praca z domu, swoboda w wyznaczaniu godzin pracy, większy wymiar urlopu. Te postulaty elastycznych warunków zatrudnienia coraz częściej pojawiają się, gdy mówimy o współczesnym i przyszłym rynku pracy. Ostatnie lata, zwłaszcza czas pandemii, wymusiły niektóre zmiany i pokazały jak można pracować inaczej niż zgodnie z przyjętymi dotąd normami. Czego od pracodawcy oczekują pracownicy? Co oprócz wysokich zarobków może ich skusić do przyjęcia oferty pracy?

  • Praca zdalna świadczona przez cudzoziemca
    Przedłużający się stan epidemii nasilił zjawisko pracy zdalnej. Coraz więcej polskich firm chce korzystać także z pracy cudzoziemców na odległość. Istotą pracy zdalnej jest fakt, że miejsce wykonywania pracy nie zawsze musi być tożsame z siedzibą pracodawcy. Czy w takim przypadku cudzoziemiec wykonujący pracę zdalną polskiemu pracodawcy potrzebuje zezwolenia na pracę?

  • Trzydziestolatkowie mają głos: 5 oczekiwań milenialsów wobec miejsca pracy
    Sondaż przeprowadzony przez Great Place to Work® wśród pracowników z pokolenia Y dowodzi, że w całym USA jedynie 44% milenialsów jest zadowolona ze swojej pracy. To najniższy odsetek w porównaniu z pozostałymi pokoleniami. Czego więc milenialsi oczekują po idealnym miejscu pracy? Przygotowując listę 2021 Fortune Best Workplaces for Millenials, Great Place to Work® przeanalizował ankiety pracowników z pokolenia Y, zatrudnionych w amerykańskich firmach, które aspirują do tytułu Najlepszego Miejsca Pracy dla Milenialsów. W porównaniu z innymi generacjami zdecydowanie bardziej liczy się dla nich równe i sprawiedliwe traktowanie, przejrzystość, elastyczność oraz poczucie, że ich praca ma znaczenie. A co najważniejsze, nie zawahają się odejść z pracy, jeśli pracodawca nie sprosta ich oczekiwaniom.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy