Powrót

Po innowacyjność trzeba sięgnąć

Innowacyjność nie jest dzisiaj dla firmy wyborem, ale koniecznością, aby utrzymać się na konkurencyjnym rynku. Innowacyjna firma to niekoniecznie ta, która inwestuje najwięcej w działy badań i rozwoju czy wykorzystuje najbardziej zaawansowane technologie. Innowacyjność to sposób myślenia i działania, których podstawą jest otwartość na różnorodność, elastyczność i zwinność.

Kultura innowacyjności może rozkwitać tam, gdzie panują warunki sprzyjające takim właśnie postawom. Great Culture to Innovate®, firma doradcza, która pomaga firmom wzmacniać ich potencjał w obszarze innowacyjności, przeprowadziła ogólnopolskie badanie na reprezentatywnej próbie osób pracujących [1], aby dowiedzieć się, jak postrzegana jest innowacyjność firm działających w Polsce oraz jakie stoją przed nimi wyzwania.

Okazało się, że aż 62% respondentów zgodziło się z ogólnym stwierdzeniem „Kultura tej organizacji zachęca pracowników do poszukiwania innowacji.”. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że kultura innowacyjności w polskich firmach ma się całkiem dobrze. Ankietowanych poproszono jednak jeszcze o różne szczegółowe oceny dotyczące funkcjonowania firmy oraz pracy w niej. Co ciekawe, głównym pozytywem okazała się własna wiedza respondentów o mocnych i słabych stronach firmy oraz o jej otoczeniu. Choć trudno powiedzieć, czy taka samoocena jest adekwatna, to jednak zdaje się być symptomem dobrego samopoczucia czy pewności siebie. Kolejnym atutem było poczucie swobody w wykonywaniu powierzonych zadań. Ten drugi atut akurat koresponduje z preferencjami wyrażonymi przez respondentów, ponieważ 70% osób woli osobiście odpowiadać za wyniki wykonywanych zadań niż dzielić tę odpowiedzialność z innymi.

Dobra wiedza, pewność siebie i samodzielność czy też swoboda to niewątpliwie sprzymierzeńcy innowacyjności. Potrzeba jednak jeszcze bardzo mocnego wsparcia ze strony organizacji. I tu sondaż ujawnił pewne niedobory polskich firm. Poza tym, że często brakuje środków (materialnych) na nowe inicjatywy, to w ocenie respondentów menedżerowie nie spieszą ze wspieraniem rozwoju innowacyjności. Zaledwie 49% ankietowanych jest innego zdania, w tym tylko 45% osób zajmujących stanowiska niekierownicze.

Czy powodem takiej postawy menedżerów jest niedobór środków materialnych? Mogłyby o tym świadczyć dane mówiące o częstym braku nagród dla osób, które wnoszą coś ważnego dla organizacji. Tyle, że nagrody mogą być materialne, jak i niematerialne w formie uznania. Chodzi także o coś innego – o raczej niską tolerancję porażek inicjatyw podejmowanych przez pracowników.

Wydaje się, że priorytetem w rozwijaniu kultury innowacyjności w polskich firmach powinien być wysiłek w takie przygotowanie menedżerów, aby stanowili oni wsparcie dla kreatywności i samodzielności pracowników. Liderzy, którzy sami potrafią sprostać wyzwaniom, jakie towarzyszą zmianom, a także dzielić się ważnymi informacjami ze swoim zespołem, wzbudzają u pracowników chęć wyjścia poza rutynę i otwarcia na zmiany. Nagroda za inicjatywę, a także pewność, że konsekwencją ewentualnej porażki nie będzie kara, stanowią dla pracowników jasny przekaz, że firma jest zdecydowana sprzyjać innowacyjnemu podejściu do powierzanych zadań.

 

www.greatculturetoinnovate.pl

 

[1] Sondaż został przeprowadzony w marcu 2019 r. na zlecenie Great Culture to Innovate® w Polsce przez firmę NORSTAT metodą CAWI i objął reprezentatywną próbę 1047 osób pracujących, będących użytkownikami internetu (z wyłączeniem osób pracujących w sferze budżetowej).


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Chcesz zatrudniać pracowników niepełnosprawnych? Dowiedz się, jak uzyskać status zakładu pracy chronionej
    Jeśli pracodawca chce zatrudniać w swojej firmie osoby niepełnosprawne i dzięki temu otrzymać wsparcie bądź ulgi podatkowe, może wnioskować do urzędu wojewódzkiego o nadanie statusu zakładu pracy chronionej. Wcześniej jednak należy się upewnić, że firma spełnia określone wymagania.

  • 10 zupełnie nowych zawodów, które szturmem przejmują rynek pracy
    W ciągu ostatniej dekady rynek pracy zmienił się diametralnie. Pojawiły się nowe kierunki rozwoju, a co za tym idzie, zwiększyło się zapotrzebowanie na stanowiska, których przed kilkoma laty jeszcze nie było. Przedstawiamy Wam zestawienie 10 zupełnie nowych profesji, na które jest obecnie popyt na rynku pracy.

  • Jak znaleźć kilkuset odpowiednich pracowników w kilka miesięcy? Pomogą media społecznościowe. Oto, jak się za to zabrać
    Skuteczna rekrutacja to wyzwanie, przed którym staje każdy przedsiębiorca. Jak zatem efektywnie szukać kandydatów do pracy i jak powinna wyglądać rekrutacja? Z pomocą przychodzą media społecznościowe.

  • Agroturystyka jako forma biznesu
    A może by tak rzucić wszystko i wyjechać w Bieszczady – kto z nas choć raz o tym nie pomyślał? Planując tę formę biznesu, warto zwrócić uwagę na trendy i reklamę!

  • Najlepsze sposoby rekrutacji w polskich firmach w 2019 r. [Raport]
    Pracodawcy podejmują różne kroki, aby znaleźć odpowiedniego kandydata na wolne stanowisko. Oprócz podstawowych metod rekrutacji, jak rozmowa kwalifikacyjna, testy kompetencji, umiejętności oraz predyspozycji zawodowych, rekruterzy coraz chętniej sięgają po nietypowe techniki, czyli dyskusje, symulacje czy grywalizacje.

  • Pierwszy pełny rok z przepisami RODO - podsumowanie 2019 roku
    Ciągła edukacja oraz samodoskonalenie – to stwierdzenie, które najlepiej obrazuje rok 2019 z perspektywy ochrony danych osobowych.

  • 27 stycznia - Dzień Pracownika Publicznych Służb Zatrudnienia
    27 stycznia pracownicy urzędów pracy w całym kraju obchodzą Dzień Pracownika Publicznych Służb Zatrudnienia. Święto swoimi korzeniami sięga roku 1919, kiedy to Józef Piłsudski podpisał Dekret o organizacji państwowych urzędów pośrednictwa pracy i opieki nad wychodźcami. Dokument ten jest uznawany jako początek funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia w Polsce.

  • Krawat nie pomoże, jeśli podczas rekrutacji będziesz zbyt pewny siebie i nieprzygotowany
    Tylko około 6% rekruterów zwraca uwagę na to, jak kandydat jest ubrany w czasie rozmowy kwalifikacyjnej. Dla 34% rekruterów nieformalny strój kandydata nie ma żadnego znaczenia. Za to aż 45% rekruterów zniechęca zbyt duża pewność siebie osoby starającej się o pracę oraz CV niedopasowane do oferty (deklaruje to 67% badanych). Jak wyglądają procesy rekrutacyjne w Polsce oczami zatrudniających?

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.