Powrót

Patent na pracę

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2016-08-08

Gdzie szukać pracy, aby znaleźć tę wymarzoną? Jak to robić skutecznie? Na co zwrócić szczególną uwagę? Czy ludzie sukcesu mają swoje patenty na pracę? Sprawdź, jak znaleźć swój patent na pracę!

„Jesteś zerem czy jedynką?” – to zdanie z nagradzanego i popularnego serialu „Mr. Robot” idealnie wpisuje się w postawę osoby poszukującej pracy: bierność lub aktywność. Czekanie czy działanie? Sam wybierasz, w jaki sposób podejdziesz do swojego życia i jak ono będzie wyglądać w przyszłości. Warto zadać sobie pytanie: czy chcę mieć wpływ na to, jak będzie wyglądała moja przyszłość za 20 lat, czy też poddaję się prądowi rzeczy, biernie przyjmując zrządzenia losu…

Dobre i dopasowane CV

Rada, którą osoby poszukujące pracy słyszą najczęściej, brzmi: musisz mieć profesjonalne CV. Zastanówmy się jednak, jak często bywa ona bagatelizowana? Bo w końcu ile osób przyzna się, że może mieć problem ze stworzeniem CV? Z napisaniem zapewne problemu nie ma, ale dzisiejsze CV musi jednocześnie wyróżniać się na tle innych, mieć ciekawą grafikę (albo być w postaci infografiki). Do tego powinno być też nienagannie sformułowane stylistycznie, nie mieć literówek, a więc każda kolejna korekta i sprawdzenie CV są w takim wypadku bezcenne. Z myślą o osobach, które chciałyby ulepszyć swoje CV (lub stworzyć je od podstaw) powstała Fabryka CV. W jej ramach specjaliści bezpłatnie mogą  sprawdzić i ulepszyć CV. Warto szukać takich miejsc w Sieci, jeśli nie mamy pod ręką znajomego grafika, copywritera czy korektora. Pamiętajmy, że CV to nasza wizytówka i jednocześnie przepustka do pracy w wybranej firmie.

Networking

Dziś niezbędny, choć nadal przez wiele osób lekceważony. Niestety, bardzo często bywa niesłusznie deprecjonowany, nazywamy „pracą po znajomości”. Warto więc odróżnić w tym miejscu te dwa zjawiska. W ramach „pracy po znajomości” zatrudnia się osoby, niezależnie od kwalifikacji, których jedynym atutem jest znajomość pracodawcy. Taka praca zwykle przynosi szkodę firmie, a  osoba zatrudniona w ten sposób nie ma szansy spełnić się na swoim stanowisku. Natomiast w przypadku networkingu, poznając nowych ludzi, tak naprawdę budujemy swoją markę na rynku pracy – jako pracownika. Mówimy innym o tym, czym się zajmujemy, jakie mamy plany lub spostrzeżenia w danej dziedzinie. Dzięki temu wiele osób wie, czym się zajmujemy, a jeśli nasze wypowiedzi brzmią profesjonalnie i wzbudzamy sympatię wśród innych, z pewnością prędzej czy później znajdzie się osoba, która zaproponuje nam pracę lub współpracę. Ponadto, posiadając rozbudowaną sieć kontaktów, łatwiej i szybciej dowiemy się o interesujących ofertach pracy, a  co więcej, te informacje zaczną „same” do nas docierać poprzez znajomych.

Udział w wydarzeniach

Jeśli jesteśmy świadomi roli, jaką odgrywa networking i chcemy zbudować swoją sieć znajomości, to już połowa sukcesu. Druga połowa, to wiedza, jak to zrobić. Gdzie zatem bywać i co robić, by poznać wiele interesujących osób? Odpowiedź jest bardzo prosta – warto bywać tam, gdzie potencjalni pracodawcy i partnerzy. Najlepiej więc na bieżąco monitorować listę ciekawych wydarzeń w bliższej i dalszej okolicy: konferencje, szkolenia (często bezpłatne), spotkania branżowe, eventy, targi…  Jeśli dogłębnie zaczniemy szukać interesujących wydarzeń w  okolicy, może się okazać, że jest ich całkiem sporo. Warto chodzić na takie spotkania, a w przerwach, zamiast scrollować strony w  smartfonie, warto rozmawiać z innymi uczestnikami, nawiązywać relacje, wymieniać się uwagami.

Aktywność online

W dzisiejszych czasach to już standard. Także wtedy, gdy nie jesteśmy tego świadomi – możemy być obecni w internecie. Mogą to być strony firmowe ze zdjęciami i opisem pracowników lub po prostu tzw. „walle” naszych znajomych, którzy zamieścili nasze zdjęcia na swoich profilach w serwisach społecznościowych. A czy warto mieć swoje konto w serwisach społecznościowych? Może się to wiązać z pewnymi zagrożeniami, ale jeśli zadbamy o nasze zabezpieczenia w Sieci – są to zagrożenia znikome. Tymczasem internet to doskonałe miejsce do podtrzymywania kontaktu z osobami, które mieszkają daleko lub są bardzo zajęte. To jest też miejsce współpracy i wymiany opinii. Z tego powodu posiadanie profilu w profesjonalnym serwisie społecznościowym może podnieść nasz prestiż zawodowy, o ile oczywiście o to konto zadbamy. Co to znaczy? Przede wszystkim należy zadbać o odpowiedni dobór zdjęcia profilowego i ciekawy opis własnej osoby. Warto też zweryfikować treści, które umieszczamy na naszym profilu, które polecamy, przekazujemy dalej. Wszystkie te bowiem działania, tworzą nasz wizerunek w Sieci.

Czy to wszystkie patenty na pracę? Z pewnością nie. W dzisiejszym świecie dynamika rozwoju jest tak duża, że także i pewne patenty z czasem przestają obowiązywać. Co wtedy robić? Szukać nowych rozwiązań, dróg, nowych patentów. No chyba, że nie chcesz być „jedynką”…

Pobierz poradnik i znajdź swój patent na pracę!

Joanna Niemyjska (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Język obcy podczas rekrutacji. Jak przełamać barierę językową i czy bez języków obcych nie znajdziesz żadnej pracy?
    W jaki sposób rozmawiać ze swoim potencjalnym pracodawcą o umiejętnościach językowych? Jak przygotować się do rekrutacji, która ma je zweryfikować? Czy istnieje sposób na pokonanie bariery językowej i związanego z nią stresu? Wszystkie te pytania ESKK zadało ekspertom i opracowało vademecum dla kandydatów, którzy nie wiedzą, jak podejść do swoich językowych zdolności.

  • Sprzątanie, gotowanie, zakupy – co tak naprawdę robimy podczas pracy zdalnej?
    Praca zdalna to dla większości z nas duża oszczędność czasu oraz elastyczność godzinowa. Nie musimy wstawać tak wcześnie, nie stoimy w korkach, dojeżdżając do biura, mamy zdecydowanie więcej swobody. Ale czy podczas wykonywania obowiązków w domu zajmujemy się tylko pracą? Aż 82 proc. ankietowanych przyznaje, że zdarzyło im się wykonywać w domu inne czynności w czasie, który powinien być przeznaczony na pracę zawodową.

  • Potrzebujemy na świecie więcej społeczników [WYWIAD]
    „Leżenie na kanapie nie sprawi, że odkryjemy w sobie nową pasję. Obracanie się od lat w zamkniętym, ciągle tym samym środowisku nie odkryje w nas rzeczy, których być może jeszcze sami o sobie nie wiemy” – mówi Dagmara Sobczak, socjolog zasobów ludzkich i karier zawodowych, autorka bloga socjopatka.pl. W rozmowie ze „Szczęśliwym socjologiem” poruszyliśmy wiele tematów, dotyczących edukacji, rozwoju, budzenia w sobie chęci do działania, czytania książek, „slow life” i miłości do zwierząt. Zapraszamy do lektury.

  • Doradca klienta dla osoby bezrobotnej
    Funkcję doradcy klienta w powiatowym urzędzie pracy może pełnić osoba zatrudniona w tej instytucji jako: pośrednik pracy, doradca zawodowy, specjalista ds. rozwoju zawodowego czy też specjalista ds. programów.

  • Znaleźć pracę, znaleźć pomysł na siebie [WYWIAD]
    Na rozmowie kwalifikacyjnej, odpowiadając na pytania, opowiadasz o sobie, o swoich kompetencjach, doświadczeniach, tym, co możesz wnieść do organizacji. Jeśli pracodawca uzna, że to wszystko, cały Twój potencjał będzie przydatny do rozwoju jego firmy, że pomożesz w rozwiązaniu bolączek przedsiębiorstwa, dogadacie się co do stawki i jednocześnie jest między Wami nić porozumienia, to sukces rekrutacyjny gwarantowany - mówi Klaudia Jarych, która razem z Łukaszem Jarychem, tworzy portal dookolapracy.pl. Oboje pomagają kandydatom na każdym etapie szukania pracy.

  • Jak znaleźć pracę marzeń? [WYWIAD]
    O pracy marzeń, pracy jako przykrym obowiązku, błędach podczas rozmów kwalifikacyjnych, nowym rynku pracy, otwarciu własnej firmy. O tym i wielu innych zagadnieniach związanych z rynkiem pracy rozmawialiśmy z Izabellą Wojtaszek, trenerką biznesu z wieloletnim doświadczeniem zawodowym w branży zdobywania dopasowanej pracy.

  • Najczęściej popełniane błędy podczas pisania CV
    Istnieje wiele wzorów CV oraz wskazówek, jak je dobrze napisać. Jednak nie ma jednego określonego wzoru. Im jest ono bardziej samodzielne i kreatywne tym lepiej. Zamiast szukać informacji jak powinno wyglądać idealne CV, wystarczy unikać najczęściej popełnianych błędów.

  • Centralna Baza Ofert Pracy (CBOP)
    Wojewódzkie, jak i powiatowe urzędy pracy, w ramach usług pośrednictwa, realizują wiele zadań na rzecz zarejestrowanych w nich osób bezrobotnych oraz osób poszukujących pracy. Zdecydowanie najważniejszym działaniem w tym zakresie jest korelacja z pracodawcami w celu pozyskiwania ofert pracy. Jedną z form upowszechniania takich ofert do publicznej wiadomości jest CBOP, czyli Centralna Baza Ofert Pracy.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.