Powrót

O karierze należy myśleć z wyprzedzeniem, cz. 2

Stworzenie planu i postępowanie zgodne z nim pozwala też zmniejszyć frustrację związaną z brakiem zatrudnienia. Jeśli osiągamy poszczególne, małe cele, które prowadzą nas do tego głównego, jakim jest podpisanie umowy o pracę, to mamy poczucie sukcesu - w drugiej części wywiadu Anna Tabisz opowiada o planowaniu, roli portali społecznościowych i tajnikach rozmów kwalifikacyjnych.

Obecnie coraz większą rolę w procesie rekrutacji odgrywają portale społecznościowe dla profesjonalistów. Czy Pani zdaniem warto mieć tam swój profil? Czy ten trend dotyczy wszystkich branż?

Nawet jeśli trend nie dotyczy wszystkich branż, to się może wkrótce zmienić. Poza tym, kto wie, jak potoczy się kariera danej osoby, może za jakiś czas zdecyduje się przebranżowić? Warto założyć sobie taki profil jak najwcześniej i być widocznym. Na biznesowych portalach społecznościowych można znaleźć grupy branżowe, fora. Wzięcie udziału w dyskusji daje okazję do nawiązania kontaktów, poznania nowych osób, które mogą nas poinformować o wakatach w ich firmach.  Z czasem możemy zbierać rekomendacje od kolejnych pracodawców, klientów lub współpracowników. To pozwoli zostać zauważonym przez rekruterów z firm headhunterskich. Oni  szukają kandydatów do pracy właśnie na takich portalach.

Jak najlepiej można przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej? W swojej książce pisze Pani m.in. o roli pracy nad sobą w procesie poszukiwania zatrudnienia…

Poszukiwanie pracy wiąże się zazwyczaj z wewnętrznym pośpiechem, by jak najwięcej zdziałać, by jak najszybciej zdobyć zatrudnienie. Tymczasem z korzyścią można trochę zwolnić i poświęcić czas na refleksję nad sobą. Warto  pomyśleć o różnych, nawet drobnych osiągnięciach, które są dowodem na istnienie w nas wielu pozytywnych cech i umiejętności. Dobrze jest też wypytać znajomych, co o nas sądzą i czym według nich się charakteryzujemy. Rzetelna znajomość siebie zwiększa pewność siebie na rozmowie kwalifikacyjnej, a wcześniej pomaga napisać ciekawy list motywacyjny i interesujący dla pracodawcy życiorys.

Jakie błędy najczęściej popełniamy na rozmowie kwalifikacyjnej?

Błąd, który często widać już na etapie pisania listu motywacyjnego, a który ujawnia się także na rozmowie, to brak umiejętności patrzenia z perspektywy pracodawcy. Przyszłego przełożonego nie interesuje fakt, że my nie mamy pracy, on chce wiedzieć, w jaki sposób rozwiążemy jego problemy lub zwiększymy sprzedaż albo jak przyczynimy się do wzrostu stanu finansowego przedsiębiorstwa.

Częstym błędem u młodych ludzi jest brak spójności tego, co mówią z tym, co jest napisane w ich dokumentach aplikacyjnych. Trzeba pamiętać, że w czasie spotkania rekrutacyjnego musimy obronić każde słowo, które zawarliśmy we wspomnianych dokumentach.  Jeśli ktoś napisze, że jest pracowity, dokładny i rzetelny, to potem wskazane jest, by umiał podać przykłady z życia, gdzie wykorzystał te cechy. Jeśli ktoś wpisał w CV udział w ciekawym szkoleniu, powinien umieć wymienić kilka najważniejszych rzeczy, których się na nim nauczył.

Trudno się dziwić, że osoby, które skopiowały kilka banalnych zdań z Internetu i wkleiły do swoich dokumentów aplikacyjnych, potem mogą nie dać sobie rady na rozmowie kwalifikacyjnej. To, co ładnie brzmiało w Internecie, będzie bowiem nijak się miało do ich doświadczenia zawodowego i życiowego.

Czy należy obawiać się rozmowy kwalifikacyjnej np. przez Skype albo telefon? Czy do takiej rozmowy należy się inaczej przygotować niż do tradycyjnej?

Rozmowa przez telefon jest przez wiele firm traktowana jako pierwszy etap rekrutacji. Jest to wygodne dla obu stron, gdyż oszczędza czas potrzebny kandydatowi na dojazd do biura przedsiębiorstwa i pozwala uzgodnić najważniejsze rzeczy, zanim nastąpi spotkanie.

Warto jednak pamiętać, że gdy dzwoni rekruter i jesteśmy akurat w niekomfortowej sytuacji do rozmowy, możemy zawsze powiedzieć, że prosimy, by zadzwonił w innym czasie.

Skype jest ciekawym narzędziem rekrutacyjnym, stosowanym chociażby wtedy, gdy przełożony znajduje się w innym kraju, a koszty finansowe i czasowe, poświęcone na dojazd, byłyby zbyt wysokie. Jeśli rozmawiamy z domu i używamy kamery, warto zastanowić się, co zobaczy odbiorca. Czy w tle na ścianie zobaczy niestosowny plakat? A może usłyszy psa, którego mamy w mieszkaniu lub remont u sąsiada? Warto zadbać, by warunki rozmowy przez Skype były podobne do warunków spotkania rekrutacyjnego w biurze pracodawcy. 

W jednym ze swoim poradników pisze Pani, że „szukanie pracy to praca na cały etat”. Dlaczego?

Jeśli nie planuje się wysłać tej samej kopii dokumentów do losowych przedsiębiorstw, ale bierze się za to rzetelnie, to poszukiwanie pracy może być głównym zajęciem dnia przez kilka tygodni albo miesięcy. Najpierw warto zacząć od refleksji nad osiągnięciami, cechami i umiejętnościami, następnie trzeba regularnie przeglądać oferty pracy. W międzyczasie warto zaistnieć na biznesowym portalu społecznościowym. Dobrze jest też odwiedzać strony internetowe potencjalnych lub wymarzonych  pracodawców i sprawdzać, czy nie mają wakatów. Gdy znajdzie się ciekawe ogłoszenie, trzeba zrobić indywidualną wersję życiorysu i listu motywacyjnego, a gdy zostanie się zaproszonemu na rozmowę kwalifikacyjną, należy się dobrze do niej przygotować.

Stworzenie planu i postępowanie zgodne z nim pozwala też zmniejszyć frustrację związaną  z brakiem zatrudnienia. Jeśli osiągamy poszczególne, małe cele, które prowadzą nas do tego głównego, jakim jest podpisanie umowy o pracę, to mamy poczucie sukcesu. Jeśli działamy chaotycznie, to ciągle mamy poczucie porażki, że jeszcze nigdzie nie pracujemy.  To demotywuje i zniechęca do dalszych wysiłków.

Nie każdy umie sobie stworzyć taki plan, więc w moim poradniku prezentuję przykładowy zestaw zadań na pierwsze 4 tygodnie poszukiwania pracy. Wierzę, że będzie on pomocny dla bezrobotnych osób i pomoże im odnaleźć motywację,  wiarę w siebie i stanie się dla nich skutecznym narzędziem.

Pierwsza część wywiadu jest dostępna tutaj.

Anna Tabisz - absolwentka Wydziału Informatyki i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej i podyplomowych studiów reklamy na Uniwersytecie Jagiellońskim. Przez ostatnich 14 lat pracowała na różnych stanowiskach w największych na świecie amerykańskich korporacjach FMCG i IT. Jej pasją jest copywriting i motywowanie innych. Od wielu lat współpracuje z agencjami reklamowymi, przedsiębiorstwami i osobami prywatnymi, kreując teksty, które pomagają im osiągać swoje cele. Jednym z obszarów jej działalności jest tworzenie CV i listów motywacyjnych dla absolwentów i osób z niewielkim doświadczeniem zawodowym. Poradnik Praca dla Absolwenta, który ukazał się nakładem wydawnictwa Złote Myśli jest owocem doświadczeń zebranych w trakcie pomagania osobom poszukującym zatrudnienia. Autorka prowadzi także stronę z poradami, informacjami o targach pracy i ofertami pracy.

Rozmawiała Joanna Niemyjska (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia)


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Jak często zmieniamy pracę
    Wiele osób boi się przekwalifikowania i dokształcania. Często to właśnie stabilność zatrudnienia jest czynnikiem decydującym o naszej karierze zawodowej. Jakie są najczęstsze powody zmiany pracy i jak to wygląda w naszym CV?

  • Kompetencje twarde i miękkie
    W procesie rekrutacji danego kandydata w pierwszej kolejności sprawdzane są jego umiejętności, wykształcenie i doświadczenie zawodowe. Jednak czy te są najważniejsze przy wyborze kandydata? Okazuje się, że nie tylko wiedza i doświadczenie świadczą o atrakcyjności pracownika. Coraz większą wagę przywiązuje się do tzw. kompetencji miękkich. Czym są i jakie mają znaczenie?

  • Osoby będące w szczególnej sytuacji na rynku pracy
    Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy określa kategorię osób będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy. Kto się do nich zalicza?

  • PIT dla pracownika – tradycyjnie czy elektronicznie?
    Płatnik PIT ma obowiązek przekazać pracownikowi do końca lutego 2020 roku informację o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy – PIT-11. Choć najbardziej popularną formą dopełnienia obowiązku jest ta tradycyjna, czyli przekazanie wydrukowanych i podpisanych odręcznie dokumentów podatkowych, możliwe jest również dostarczenie ich elektronicznie. Czy jest to jednak bezpieczne i zgodne z prawem ochrony danych osobowych?

  • Dodatek za pracę w nocy
    Pracujesz w porze nocnej? Sprawdź, w jakiej wysokości przysługuje Ci dodatek!

  • Praca w godzinach nadliczbowych
    Tylko uzasadniona przyczyna upoważnia pracodawcę do żądania od pracownika pracy w godzinach nadliczbowych. Kto nie może pracować po godzinach? Jaki jest dopuszczalny limit nadgodzin? Jaki dodatek przysługuje za pracę w godzinach nadliczbowych? Wszystkie te kwestie reguluje Kodeks Pracy, by chronić pracowników przed nadużyciem ze strony pracodawców.

  • [#KORONAWIRUS] Rejestracja elektroniczna w urzędzie pracy
    Z uwagi na ograniczenia kontaktów osobistych wprowadzone w z związku ze stanem zagrożenia epidemicznego wywołanego przez #KORONAWIRUS, w większości urzędów pracy, możliwe jest dokonywanie wyłącznie pełnej rejestracji za pomocą profilu zaufanego e-puap lub podpisu elektronicznego.

  • Rozwój obszarów wiejskich na przestrzeni ostatnich lat [Raport]
    Zakres pomocy udzielanej przez ARiMR jest szeroki i odpowiada zróżnicowanym potrzebom rozwojowym obszarów wiejskich. Jakie projekty były realizowane, jakie będą oraz jakie efekty przynoszą?

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.