O karierze należy myśleć z wyprzedzeniem, cz. 2
Stworzenie planu i postępowanie zgodne z nim pozwala też zmniejszyć frustrację związaną z brakiem zatrudnienia. Jeśli osiągamy poszczególne, małe cele, które prowadzą nas do tego głównego, jakim jest podpisanie umowy o pracę, to mamy poczucie sukcesu - w drugiej części wywiadu Anna Tabisz opowiada o planowaniu, roli portali społecznościowych i tajnikach rozmów kwalifikacyjnych.
Obecnie coraz większą rolę w procesie rekrutacji odgrywają portale społecznościowe dla profesjonalistów. Czy Pani zdaniem warto mieć tam swój profil? Czy ten trend dotyczy wszystkich branż?
Nawet jeśli trend nie dotyczy wszystkich branż, to się może wkrótce zmienić. Poza tym, kto wie, jak potoczy się kariera danej osoby, może za jakiś czas zdecyduje się przebranżowić? Warto założyć sobie taki profil jak najwcześniej i być widocznym. Na biznesowych portalach społecznościowych można znaleźć grupy branżowe, fora. Wzięcie udziału w dyskusji daje okazję do nawiązania kontaktów, poznania nowych osób, które mogą nas poinformować o wakatach w ich firmach. Z czasem możemy zbierać rekomendacje od kolejnych pracodawców, klientów lub współpracowników. To pozwoli zostać zauważonym przez rekruterów z firm headhunterskich. Oni szukają kandydatów do pracy właśnie na takich portalach.
Jak najlepiej można przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej? W swojej książce pisze Pani m.in. o roli pracy nad sobą w procesie poszukiwania zatrudnienia…
Poszukiwanie pracy wiąże się zazwyczaj z wewnętrznym pośpiechem, by jak najwięcej zdziałać, by jak najszybciej zdobyć zatrudnienie. Tymczasem z korzyścią można trochę zwolnić i poświęcić czas na refleksję nad sobą. Warto pomyśleć o różnych, nawet drobnych osiągnięciach, które są dowodem na istnienie w nas wielu pozytywnych cech i umiejętności. Dobrze jest też wypytać znajomych, co o nas sądzą i czym według nich się charakteryzujemy. Rzetelna znajomość siebie zwiększa pewność siebie na rozmowie kwalifikacyjnej, a wcześniej pomaga napisać ciekawy list motywacyjny i interesujący dla pracodawcy życiorys.
Jakie błędy najczęściej popełniamy na rozmowie kwalifikacyjnej?
Błąd, który często widać już na etapie pisania listu motywacyjnego, a który ujawnia się także na rozmowie, to brak umiejętności patrzenia z perspektywy pracodawcy. Przyszłego przełożonego nie interesuje fakt, że my nie mamy pracy, on chce wiedzieć, w jaki sposób rozwiążemy jego problemy lub zwiększymy sprzedaż albo jak przyczynimy się do wzrostu stanu finansowego przedsiębiorstwa.
Częstym błędem u młodych ludzi jest brak spójności tego, co mówią z tym, co jest napisane w ich dokumentach aplikacyjnych. Trzeba pamiętać, że w czasie spotkania rekrutacyjnego musimy obronić każde słowo, które zawarliśmy we wspomnianych dokumentach. Jeśli ktoś napisze, że jest pracowity, dokładny i rzetelny, to potem wskazane jest, by umiał podać przykłady z życia, gdzie wykorzystał te cechy. Jeśli ktoś wpisał w CV udział w ciekawym szkoleniu, powinien umieć wymienić kilka najważniejszych rzeczy, których się na nim nauczył.
Trudno się dziwić, że osoby, które skopiowały kilka banalnych zdań z Internetu i wkleiły do swoich dokumentów aplikacyjnych, potem mogą nie dać sobie rady na rozmowie kwalifikacyjnej. To, co ładnie brzmiało w Internecie, będzie bowiem nijak się miało do ich doświadczenia zawodowego i życiowego.
Czy należy obawiać się rozmowy kwalifikacyjnej np. przez Skype albo telefon? Czy do takiej rozmowy należy się inaczej przygotować niż do tradycyjnej?
Rozmowa przez telefon jest przez wiele firm traktowana jako pierwszy etap rekrutacji. Jest to wygodne dla obu stron, gdyż oszczędza czas potrzebny kandydatowi na dojazd do biura przedsiębiorstwa i pozwala uzgodnić najważniejsze rzeczy, zanim nastąpi spotkanie.
Warto jednak pamiętać, że gdy dzwoni rekruter i jesteśmy akurat w niekomfortowej sytuacji do rozmowy, możemy zawsze powiedzieć, że prosimy, by zadzwonił w innym czasie.
Skype jest ciekawym narzędziem rekrutacyjnym, stosowanym chociażby wtedy, gdy przełożony znajduje się w innym kraju, a koszty finansowe i czasowe, poświęcone na dojazd, byłyby zbyt wysokie. Jeśli rozmawiamy z domu i używamy kamery, warto zastanowić się, co zobaczy odbiorca. Czy w tle na ścianie zobaczy niestosowny plakat? A może usłyszy psa, którego mamy w mieszkaniu lub remont u sąsiada? Warto zadbać, by warunki rozmowy przez Skype były podobne do warunków spotkania rekrutacyjnego w biurze pracodawcy.
W jednym ze swoim poradników pisze Pani, że „szukanie pracy to praca na cały etat”. Dlaczego?
Jeśli nie planuje się wysłać tej samej kopii dokumentów do losowych przedsiębiorstw, ale bierze się za to rzetelnie, to poszukiwanie pracy może być głównym zajęciem dnia przez kilka tygodni albo miesięcy. Najpierw warto zacząć od refleksji nad osiągnięciami, cechami i umiejętnościami, następnie trzeba regularnie przeglądać oferty pracy. W międzyczasie warto zaistnieć na biznesowym portalu społecznościowym. Dobrze jest też odwiedzać strony internetowe potencjalnych lub wymarzonych pracodawców i sprawdzać, czy nie mają wakatów. Gdy znajdzie się ciekawe ogłoszenie, trzeba zrobić indywidualną wersję życiorysu i listu motywacyjnego, a gdy zostanie się zaproszonemu na rozmowę kwalifikacyjną, należy się dobrze do niej przygotować.
Stworzenie planu i postępowanie zgodne z nim pozwala też zmniejszyć frustrację związaną z brakiem zatrudnienia. Jeśli osiągamy poszczególne, małe cele, które prowadzą nas do tego głównego, jakim jest podpisanie umowy o pracę, to mamy poczucie sukcesu. Jeśli działamy chaotycznie, to ciągle mamy poczucie porażki, że jeszcze nigdzie nie pracujemy. To demotywuje i zniechęca do dalszych wysiłków.
Nie każdy umie sobie stworzyć taki plan, więc w moim poradniku prezentuję przykładowy zestaw zadań na pierwsze 4 tygodnie poszukiwania pracy. Wierzę, że będzie on pomocny dla bezrobotnych osób i pomoże im odnaleźć motywację, wiarę w siebie i stanie się dla nich skutecznym narzędziem.
Pierwsza część wywiadu jest dostępna tutaj.
Anna Tabisz - absolwentka Wydziału Informatyki i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej i podyplomowych studiów reklamy na Uniwersytecie Jagiellońskim. Przez ostatnich 14 lat pracowała na różnych stanowiskach w największych na świecie amerykańskich korporacjach FMCG i IT. Jej pasją jest copywriting i motywowanie innych. Od wielu lat współpracuje z agencjami reklamowymi, przedsiębiorstwami i osobami prywatnymi, kreując teksty, które pomagają im osiągać swoje cele. Jednym z obszarów jej działalności jest tworzenie CV i listów motywacyjnych dla absolwentów i osób z niewielkim doświadczeniem zawodowym. Poradnik Praca dla Absolwenta, który ukazał się nakładem wydawnictwa Złote Myśli jest owocem doświadczeń zebranych w trakcie pomagania osobom poszukującym zatrudnienia. Autorka prowadzi także stronę z poradami, informacjami o targach pracy i ofertami pracy.
Rozmawiała Joanna Niemyjska (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia)
Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.
Zobacz podobne artykuły:

Umowa z cudzoziemcem. Podstawowe zasady przy jej zawieraniu Zasady zatrudniania cudzoziemców są zawarte w kilku aktach prawnych (ustawach, rozporządzeniach). W jednym z nich, w ustawie o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP czytamy, co powinien zrobić pracodawca, zawierając umowę z cudzoziemcem.

Mobbing w pracy - jak sobie z tym poradzić? Mobbing w pracy jest jednym z najbardziej destrukcyjnych zjawisk, które może spotkać pracownika. To nie tylko problem natury emocjonalnej, ale również prawnej i zdrowotnej. Wpływa na samopoczucie, wydajność, a w dłuższej perspektywie może prowadzić do zagrożenia zdrowia psychicznego i fizycznego. W artykule przyjrzymy się temu, czym jest mobbing, jak go rozpoznać i jakie kroki podjąć, aby skutecznie sobie z nim poradzić, a w razie zdarzenia, odpowiednio zareagować.

Zatrudnianie cudzoziemców. Załatwianie spraw i obowiązki informacyjne - przepis przejściowy Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (obowiązująca od 1 czerwca 2025 r.) zakłada przejście na elektroniczne załatwianie spraw związanych z zatrudnianiem cudzoziemców. Przede wszystkim chodzi o uzyskiwanie zezwoleń na pracę, oświadczeń o powierzeniu pracy i dopełnianie obowiązków informacyjnych związanych z tymi dokumentami. Zanim jednak dojdzie do pełnego przystosowania systemu teleinformatycznego praca.gov.pl, obowiązują przepisy przejściowe. Umożliwią one, w określonych przypadkach, załatwianie spraw na zasadach obowiązujących przed wejściem w życie nowych przepisów.

Perfekcjonizm w pracy: Pomaga czy przeszkadza? Perfekcjonizm to cecha, która w pracy może zarówno motywować do lepszych wyników, jak i prowadzić do nadmiernego stresu. Postawione sobie wysokie standardy i chęć osiągnięcia doskonałości mogą sprawić, że będziemy dążyć do perfekcji, starając się jednocześnie uniknąć jakichkolwiek błędów. Jednak w nadmiarze perfekcjonizm może prowadzić do trudności w podejmowaniu decyzji, niezdrowej atmosfery w zespole, a w najgorszym scenariuszu do wypalenia zawodowego. Warto więc zastanowić się, jakie są jego zalety i wady oraz jak można znaleźć zdrową równowagę w pracy.

Praca zdalna – czy naprawdę jest tak produktywna? Praca zdalna stała się normą dla wielu osób, zwłaszcza w dobie cyfryzacji i pandemii COVID-19. Sporo firm zdecydowało się na wprowadzenie elastycznych form pracy, a dla niektórych to rozwiązanie stało się na tyle wygodne, że wprowadzono tę formę zatrudnienia na stałe. Jednak jednym z najczęstszych pytań, które pojawiają się w kontekście pracy zdalnej jest kwestia, czy naprawdę jest ona tak samo produktywna, jak tradycyjna praca w biurze? Czy brak bezpośredniego nadzoru, mniej formalne spotkania oraz wygodne środowisko domowe sprzyjają lepszym wynikom, czy wręcz przeciwnie – stwarzają warunki do rozproszenia i mniejszej efektywności?

Zezwolenie na pobyt czasowy. Kiedy się cofa, a kiedy wygasa z mocy prawa? Zezwolenia na pobyt czasowy udziela się cudzoziemcowi jeżeli deklarowany przez niego cel uzasadnia jego pobyt w Polsce przez dłużej niż 3 miesiące. Dodatkowo konieczne jest spełnienie warunków określonych dla poszczególnych okoliczności udzielenia takiego zezwolenia (np. praca, studia, połączenie z rodziną). Kiedy cofa się zezwolenie na pobyt czasowy, a kiedy wygasa ono z mocy prawa? Odpowiadamy.

Prawo jazdy na rynku pracy – wymóg czy przeżytek? 22 września, jak co roku, obchodzony jest dzień bez samochodu. To dobry moment, aby zastanowić się, czy na współczesnym rynku pracy posiadanie prawa jazdy można utożsamiać z warunkiem znalezienia dobrej pracy. A może jest to już przeżytek?

Porozumienie stron lub wypowiedzenie umowy przez pracownika a prawo do zasiłku Wpływ na przyznanie zasiłku dla bezrobotnych ma m.in. sposób rozwiązania ostatniego stosunku pracy. Jak to wygląda, gdy pracownik i pracodawca zawierają porozumienie stron, a jak, gdy pracownik wypowiada umowę? W jakiej sytuacji będzie karencja, czyli 90 dni oczekiwania na świadczenie, a w jakiej zasiłek będzie przyznany od dnia rejestracji? Odpowiadamy.