Powrót

Korekta świadectwa pracy

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2020-06-22

W ciągu 7 dni od otrzymania świadectwa pracy pracownik może wystąpić do pracodawcy z wnioskiem o sprostowanie świadectwa, jeżeli stwierdzi, że zawiera ono błędy lub brakuje w nim istotnych informacji.

W treści świadectwa pracy powinno zostać zawarte pouczenie o możliwości wystąpienia do pracodawcy o jego sprostowanie. Pracownik ma prawo zakwestionować prawdziwość świadectwa pracy, wówczas korekta tego świadectwa będzie obowiązkiem pracodawcy.

Pracodawca ma obowiązek w ciągu 7 dni ustosunkować się do wniosku pracownika o skorygowanie świadectwa pracy. Po uwzględnieniu wniosku pracownika, pracodawca powinien wydać pracownikowi w ciągu 7 dni nowe świadectwo pracy lub zawiadomić pracownika na piśmie o negatywnym wyniku rozpatrzenia wniosku o sprostowanie świadectwa pracy w ciągu 7 dni od dnia otrzymania tego wniosku.

Kodeks pracy nie reguluje, w jaki sposób powinien postąpić pracodawca, w sytuacji kiedy sam zauważy nieprawidłowości w wydanym świadectwie pracy. Mając na uwadze, że świadectwo pracy powinno zawierać tylko informacje o faktach i nie można umieszczać w nim innych informacji niż określone przepisami prawa pracy, to w sytuacji kiedy pracodawca zauważy swój błąd, powinien przygotować nowe świadectwo z korektą błędu.

Pracodawca, który wydał nowe świadectwo pracy, obowiązany jest usunąć z akt osobowych pracownika i zniszczyć poprzednio wydane świadectwo.

 

Prawa pracownika

W ciągu 7 dni od zawiadomienia pracownika o odmowie skorygowania świadectwa pracy, pracownik ma prawo wystąpienia z żądaniem jego sprostowania do sądu pracy.

W przypadku uwzględnienia przez sąd powództwa pracownika o sprostowanie świadectwa pracy, pracodawca jest zobowiązany wydać pracownikowi nowe świadectwo pracy nie później niż w ciągu 3 dni od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu w tej sprawie.

W przypadku niewydania przez pracodawcę świadectwa pracy pracownikowi przysługuje prawo wystąpienia do sądu pracy z żądaniem zobowiązania pracodawcy do wydania świadectwa pracy.

 

Roszczenie odszkodowawcze

Zgodnie z art. 99 Kodeksu pracy pracownikowi przysługuje roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej przez pracodawcę wskutek niewydania w terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy. Odszkodowanie to, przysługuje w wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy z tego powodu, nie dłuższy jednak niż 6 tygodni. Orzeczenie o odszkodowaniu w związku z wydaniem niewłaściwego świadectwa pracy stanowi podstawę do zmiany tego świadectwa.

Przesłanki roszczenia odszkodowawczego pracownika to m.in.:

  • niewydanie w terminie lub niewłaściwe wydanie świadectwa pracy,
  • szkoda polegająca na niemożności zatrudnienia pracownika przez innego pracodawcę i nieosiągnięcie z tego tytułu wynagrodzenia.

 

Podsumowując, świadectwo pracy jest ważnym dokumentem potwierdzającym zatrudnienie pracownika i powinno zawierać szczegółowe informacje dotyczące tego stosunku pracy. Warto mieć na uwadze, że sposób wypowiedzenia umowy o pracę zawarty w tym dokumencie ma istotne znaczenie przy ubieganiu się o prawo do zasiłku dla osoby bezrobotnej. Informacja w świadectwie pracy o formie rozwiązania umowy o pracę ma wpływ na to, czy zasiłek może być przyznany od dnia rejestracji, czy, na przykład, po 90 dniach.

Informacji w zakresie przepisów kodeksu pracy udziela Państwowa Inspekcja Pracy.

 

Katarzyna Sędziak (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

Źródło:

Art. 97-99 Kodeksu pracy

www.pip.gov.pl

 

 

 

 

Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Urlop wypoczynkowy - wymiar urlopu
    Wymiar urlopu wypoczynkowego zależy od stażu pracy, do którego wliczają się także inne okresy. Jak zmienia się ilość dni wolnych przysługujących pracownikowi w zależności od przepracowanych lat i ukończonej szkoły? Jak policzyć wymiar urlopu wypoczynkowego? Odpowiadamy.

  • Rodzaje wypowiedzenia umowy o pracę przez pracodawcę
    Zwolnienie pracownika może mieć różne przyczyny. Niezależnie od nich pracodawca powinien kierować się przepisami Kodeksu pracy. Podpowiadamy, jakie są tryby rozwiązania stosunku pracy z inicjatywy pracodawcy.

  • Dni wolne od pracy w 2022 roku
    Zgodnie z ustawą z dnia 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy w Polsce obowiązuje 13 ogólnopaństwowych świąt wolnych od pracy. Sprawdź, w jakie dni przypadają w 2022 roku!

  • Praca w gospodarstwie rolnym a staż pracy
    Osoby, które brały lub biorą czynny udział w pracach związanych z prowadzeniem gospodarstwa rolnego, własnego, współmałżonka czy rodziców mają możliwość zaliczenia tych okresów do stażu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze. Wyjaśniamy, kto i w jakich okolicznościach może żądać, aby praca w gospodarstwie rolnym została zaliczona do stażu pracy.

  • Urlop wychowawczy a zasiłek dla bezrobotnych
    Urlop wychowawczy przysługuje osobom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę. Jednak w odróżnieniu od np. urlopu macierzyńskiego jest on bezpłatny. Jak zatem okres przebywania na urlopie wychowawczym traktują urzędy pracy przy przyznawaniu prawa do zasiłku? Odpowiadamy.

  • Urlop wypoczynkowy - czy można go przerwać?
    Urlop wypoczynkowy jest czasem wolnym od świadczenia pracy przez pracownika. Zgodnie z Kodeksem pracy, każdy pracownik ma prawo do corocznego, nieprzerwanego i płatnego urlopu wypoczynkowego. Od zasady nieprzerwalności urlopu istnieją jednak wyjątki. Podpowiadamy, w jakich okolicznościach pracodawca może odwołać pracownika z urlopu.

  • Uprawnienia pracownicze a status osoby bezrobotnej
    Pracodawcy, jak i osoby bezrobotne często zastanawiają się, czy obecność w rejestrze urzędu pracy wpływa na uprawnienia pracownicze? W takiej sytuacji kluczowe jest, czy bezrobotny ma prawo do zasiłku, czy pobiera inne świadczenie pieniężne w związku z realizacją wsparcia, czy też jest to osoba, której zasiłek nie został przyznany.

  • Umowa zlecenia a staż pracy
    Umowa zlecenia jest umową cywilnoprawną, którą regulują przepisy Kodeksu cywilnego, a nie Kodeksu pracy, jak w przypadku umowy o pracę. Tego rodzaju umowa często jest zawierana ze względu na mniejsze koszty związane z zatrudnieniem pracownika. Podjęcie umowy zlecenia spotyka się z wątpliwościami dotyczącymi stażu pracy. Podpowiadamy, kiedy i w jakich okolicznościach umowa zlecenia zaliczana jest do stażu pracy.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.