Powrót

Korekta świadectwa pracy

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2020-06-22

W ciągu 7 dni od otrzymania świadectwa pracy pracownik może wystąpić do pracodawcy z wnioskiem o sprostowanie świadectwa, jeżeli stwierdzi, że zawiera ono błędy lub brakuje w nim istotnych informacji.

W treści świadectwa pracy powinno zostać zawarte pouczenie o możliwości wystąpienia do pracodawcy o jego sprostowanie. Pracownik ma prawo zakwestionować prawdziwość świadectwa pracy, wówczas korekta tego świadectwa będzie obowiązkiem pracodawcy.

Pracodawca ma obowiązek w ciągu 7 dni ustosunkować się do wniosku pracownika o skorygowanie świadectwa pracy. Po uwzględnieniu wniosku pracownika, pracodawca powinien wydać pracownikowi w ciągu 7 dni nowe świadectwo pracy lub zawiadomić pracownika na piśmie o negatywnym wyniku rozpatrzenia wniosku o sprostowanie świadectwa pracy w ciągu 7 dni od dnia otrzymania tego wniosku.

Kodeks pracy nie reguluje, w jaki sposób powinien postąpić pracodawca, w sytuacji kiedy sam zauważy nieprawidłowości w wydanym świadectwie pracy. Mając na uwadze, że świadectwo pracy powinno zawierać tylko informacje o faktach i nie można umieszczać w nim innych informacji niż określone przepisami prawa pracy, to w sytuacji kiedy pracodawca zauważy swój błąd, powinien przygotować nowe świadectwo z korektą błędu.

Pracodawca, który wydał nowe świadectwo pracy, obowiązany jest usunąć z akt osobowych pracownika i zniszczyć poprzednio wydane świadectwo.

 

Prawa pracownika

W ciągu 7 dni od zawiadomienia pracownika o odmowie skorygowania świadectwa pracy, pracownik ma prawo wystąpienia z żądaniem jego sprostowania do sądu pracy.

W przypadku uwzględnienia przez sąd powództwa pracownika o sprostowanie świadectwa pracy, pracodawca jest zobowiązany wydać pracownikowi nowe świadectwo pracy nie później niż w ciągu 3 dni od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu w tej sprawie.

W przypadku niewydania przez pracodawcę świadectwa pracy pracownikowi przysługuje prawo wystąpienia do sądu pracy z żądaniem zobowiązania pracodawcy do wydania świadectwa pracy.

 

Roszczenie odszkodowawcze

Zgodnie z art. 99 Kodeksu pracy pracownikowi przysługuje roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej przez pracodawcę wskutek niewydania w terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy. Odszkodowanie to, przysługuje w wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy z tego powodu, nie dłuższy jednak niż 6 tygodni. Orzeczenie o odszkodowaniu w związku z wydaniem niewłaściwego świadectwa pracy stanowi podstawę do zmiany tego świadectwa.

Przesłanki roszczenia odszkodowawczego pracownika to m.in.:

  • niewydanie w terminie lub niewłaściwe wydanie świadectwa pracy,
  • szkoda polegająca na niemożności zatrudnienia pracownika przez innego pracodawcę i nieosiągnięcie z tego tytułu wynagrodzenia.

 

Podsumowując, świadectwo pracy jest ważnym dokumentem potwierdzającym zatrudnienie pracownika i powinno zawierać szczegółowe informacje dotyczące tego stosunku pracy. Warto mieć na uwadze, że sposób wypowiedzenia umowy o pracę zawarty w tym dokumencie ma istotne znaczenie przy ubieganiu się o prawo do zasiłku dla osoby bezrobotnej. Informacja w świadectwie pracy o formie rozwiązania umowy o pracę ma wpływ na to, czy zasiłek może być przyznany od dnia rejestracji, czy, na przykład, po 90 dniach.

Informacji w zakresie przepisów kodeksu pracy udziela Państwowa Inspekcja Pracy.

 

Katarzyna Sędziak (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

Źródło:

Art. 97-99 Kodeksu pracy

www.pip.gov.pl

 

 

 

 

Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • [#KORONAWIRUS] Tarcza antykryzysowa
    Poniżej publikujemy linki do informacji nt. wsparcia przedsiębiorców, które realizowane jest przez powiatowe oraz wojewódzkie urzędy pracy.

  • O jaką pomoc w ramach tarczy antykryzysowej możesz starać się w WUP, PUP i ZUS?
    Tarcza antykryzysowa, to pakiet form wsparcia stworzony w celu ochrony miejsc pracy, zmniejszenia obciążeń finansowych mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców oraz ich wsparcia w zachowaniu płynności finansowej.

  • Programy specjalne urzędów pracy
    Programy specjalne to narzędzie wsparcia dla osób, którym najtrudniej znaleźć i utrzymać pracę lub zaistnieć na rynku pracy. Mogą one być realizowane po zaopiniowaniu przez powiatową radę rynku pracy.

  • Urlop bezpłatny
    Pracownik ma prawo wystąpić do pracodawcy o udzielenie urlopu bezpłatnego. Pracodawca może udzielić takiego urlopu pracownikowi tylko na jego wniosek. Czy to się jednak opłaca?

  • Nowe przepisy dotyczące rejestracji w urzędzie pracy
    Z dniem 15 kwietnia 2020 r. weszło w życie rozporządzenie Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej dotyczące rejestracji w powiatowych urzędach pracy. Nowe przepisy określają szczególne zasady przy tzw. prerejestracji osób bezrobotnych oraz poszukujących pracy w trakcie trwania epidemii koronawirusa.

  • Równouprawnienie w zatrudnieniu
    Równe traktowanie w zatrudnieniu kobiet i mężczyzn jest podstawową zasadą stosunku pracy. Jakie przepisy prawa to gwarantują i jak równouprawnienie w zatrudnieniu wygląda w praktyce?

  • Zmiany w tarczy antykryzysowej. Pytania i odpowiedzi
    Jakie zmiany zaszły w tarczy antykryzysowej, kto jeszcze uzyskał prawo do wsparcia?

  • Tarcza antykryzysowa – najczęściej zadawane pytania
    Część form wsparcia w ramach tarczy antykryzysowej została przekazana do realizacji powiatowym oraz wojewódzkim urzędom pracy. Oto najczęściej zadawane pytania w ostatnim czasie przez klientów Zielonej Linii.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.